Något att kika på kan vara minerallagen (1991:45) med dess inmutningssystem och rätt till att bearbeta funnen mineral. Det flagranta med den lagen är att den ger rätt till långtgående ingrepp och miljöstörningar på annans egendom.

Så långt då?
TR: Upphittaren äger meteorit
HR: Markägaren äger meteorit
HD: ?

Någon idé hur lång tid HD kan ta på sig om man jämför med tidigare fall?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Naturligtvis skall markägaren ha rätt till meteoriten. Man får inte hugga en julgran på annans mark eller bryta kvistar, eller ta större stenar.

Skulle upphittarna få rätt uppkommer ju den mycket svåra frågan. Meteoriten föll ner för 100 000 år sedan då är det troligtvis markägarens för 10 000 år sedan markägarens.

Men var drar man gränsen?

Föll den ner för hundra år. Är det markägaren eller upphittaren?

Föll den ner för 10 år sedan. Är det markägaren eller upphittaren?

Föll den ner för 10 dagar sedan. Är det markägaren eller upphittaren?

Det enda rimliga är att det som faller ner på någons mark automatiskt tillhör markägaren.

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Nej, uppenbarligen är inte inte orimligt med andra tolkningar.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Men var drar man gränsen?
Om man såg den falla med egna ögon? jämför med förbud mot kameraövervakning. Håller du i kameran är det fotografering. Ställer man ifrån sig kameran och avlägsnar sig så är det övervvakning (grovt sett).

Om man får den i huvudet är ett annat sätt att dra gränsen..

C
D Diamant skrev:
Det enda rimliga är att det som faller ner på någons mark automatiskt tillhör markägaren.
Men om jag är ute på någon annans mark och plockar blåbär och min klocka trillar ur fickan och faller ner på marken, tillhör klockan då markägaren? Det var ju lite så TR resonerade - att meteoriten var hittegods.

Tycker själv den liknelsen är tokig, men likväl.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F
C cpalm skrev:
Men om jag är ute på någon annans mark och plockar blåbär och min klocka trillar ur fickan och faller ner på marken, tillhör klockan då markägaren? Det var ju lite så TR resonerade - att meteoriten var hittegods.

Tycker själv den liknelsen är tokig, men likväl.
Ja, om du hade med dig en såg som trillande ur din väska och råkade såga av en julgran i december. Är det då din julgran?

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F
En liknelse skulle kunna vara glaciala sediment och stenar. De tillhör ju onekligen markägaren fast de högst sannolikt har kommit nån annanstans ifrån, fast för 10000år sen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F FC_Bygg skrev:
Ja, om du hade med dig en såg som trillande ur din väska och råkade såga av en julgran i december. Är det då din julgran?
Nej, för normalt sågar man inte av julgranar givet att de inte tar i taket. I skogen sågar man ner granar, julgranar tillverkas oftast i hemmets juliga vrår. Och att såga ner granar på annans mark utan lov är stöld.
/W

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
F
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Nej, för normalt sågar man inte av julgranar givet att de inte tar i taket. I skogen sågar man ner granar, julgranar tillverkas oftast i hemmets juliga vrår. Och att såga ner granar på annans mark utan lov är stöld.
/W
😉ett stort mått ironi från min sida naturligtvis.

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
F FC_Bygg skrev:
😉ett stort mått ironi från min sida naturligtvis.
Inte mottaglig för ironi efter en dag på det lokala dårhuset/jobbet.
/W

• Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Inte mottaglig för ironi efter en dag på det lokala dårhuset/jobbet.
OT: Är det ett dårhus som lever på offentliga pengar eller investerare? ;)
För dessa brukar få dålig återkoppling på om vad man gör är vettigt. Pengarna kommer ändå så att säga..

spikplanka spikplanka skrev:
OT: Är det ett dårhus som lever på offentliga pengar eller investerare? ;)
För dessa brukar få dålig återkoppling på om vad man gör är vettigt. Pengarna kommer ändå så att säga..
Jobbar i rödzon så jag får inte svara, dessutom har jag inte tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiid.
/W

spikplanka spikplanka skrev:
Om man får den i huvudet är ett annat sätt att dra gränsen..
Då blir det för markägaren att betala skadestånd! 😁

Det som finns i världsrymden tillhör ingen människa. Om det trillat ner för en miljon år sedan tillhör det markägaren. Om en glaciär fört dit en sten för 15 000 år sedan tillhör det markägaren.

Det är inte samma sak som man tappar en klocka den tillhör ju ägaren inte markägaren.

Så även om meteoriten trillade ner för en sekund sedan anser jag att den tillhör markägaren.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
D Diamant skrev:
Det som finns i världsrymden tillhör ingen människa. Om det trillat ner för en miljon år sedan tillhör det markägaren. Om en glaciär fört dit en sten för 15 000 år sedan tillhör det markägaren.

Det är inte samma sak som man tappar en klocka den tillhör ju ägaren inte markägaren.

Så även om meteoriten trillade ner för en sekund sedan anser jag att den tillhör markägaren.
Man får hoppas HD gör samma bedömning

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.