Byggahus.se

Bråk om rymdsten på privat mark

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 352 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    En järnmeteorit har blivit rättssak efter att markägaren och de som fann den ville olika saker.

Du kan läsa artikeln här: Bråk om rymdsten på privat mark

2. Luddis_1
    Husägare · Stockholm · 1 089 inlägg

Luddis_1Premiumikon: Hand

Husägare
    Helt otroligt att den inte tillfaller markägaren.

3. mikethebik
    Medlem · Dalarna · 964 inlägg

mikethebik

Medlem
    Om markägaren hittat den först hade det varit solklart, men hade jag själv (som är amatörastronom) hittat den i skogen hade jag självklart behållit den.
    Skillnad om du hittar malm på annans mark, då kan du förstås muta in marken om det inte redan är gjort, men en meteorit som fallit ner utanför tomtmark är annat.

4. F
    Medlem · Västra götaland · 8 843 inlägg

fsn

Medlem
    Det är en åsikt. En annan, mer logisk åsikt är att det är snudd på löjligt och pinsamt av markägaren att förvänta sig nåt annat än att den tillfaller upphittaren och att driva det till rätten.

5. C
    Medlem · Stockholm · 255 inlägg

Chippe

Medlem
    Markägaren hade väl aldrig hittat den fast det är klart. Vore det så att markägaren kände till meteoritnedslaget vilket han troligtvis gjorde och dessutom själv letade efter den är det väl surt.

• Laddar…
  6. Cheesen
    Nybyggare · Boden · 2 384 inlägg
    Jag hade sökt meteoriter till leda om inte rättsläget vart oklart och det i princip är förbjudet att använda metalldetektor i Sverige.. Hade vi haft ett annat regelverk så är jag säker på att vi haft Nationalmuseum fullt av meteoriter. Jag har själv sett två nedslag i Lappland, men med det oklara rättsläget så har det inte vart aktuellt att ens tänka tanken på att söka efter meteoriten.

7. L
    Medlem · Stockholm · 1 055 inlägg

Lilllen

Medlem
    Menar du alltså att meteoriter skulle ha ett tillräckligt högt värde för att du skulle kunna tjäna pengar på dem, eller är det pga intresse?
    Hmm, har väl hört att det är olagligt vid typ fornminnesplatser med metalldetektor, men efter ditt inlägg så ser jag att det t.o.m. är olagligt på egen tomt(!) Så, leta tomtrör eller borttappade skruvar med metalldetektor är alltså olagligt utan speciella tillstånd. Helt otroligt. Gravplundrare lär ju inte låta bli att använda det i alla fall…

8. Luddis_1
    Husägare · Stockholm · 1 089 inlägg

Luddis_1Premiumikon: Hand

Husägare
    Löjligt är ju lite att ta i kan jag tycka.

Löjligt och pinsamt att driva frågan? Oj det va hårda ord när det inte finns några vägledande domar.
    En detalj är ju att både markägare och dem som hittade objektet båda ville att artefaktens skulle till museum.

Så anledningen som jag ser det är ju som sagt att få en vägledande dom för framtida fall.

Logiskt eller ej så står jag iaf fast med att det som finns på min mark är mitt, förutsatt att någon inte fysiskt har tappat något typ plånbok etc.
    Men jag är ologiskt ;)

9. rickardg
    Elektroniktokig · Rönninge · 738 inlägg

rickardg

Elektroniktokig
    En nyligen nedfallen sten är lite som att "rymden" tappat något på din mark och liknar lite fallet med tappad plånbok och när inte ägaren vill ha tillbaks den tillfaller den upphittaren och inte markägaren ;), känns lite att det var så som de resonerade enligt artikeln. Om det var väldigt länge sen bör det dock vara som vilken sten som helst då alla andra stenar på marken även de kommer från rymden om man går tillbaks tillräckligt långt i tiden så riktigt gamla stenar är en del av marken och ägs av markägaren...

• Laddar…
  10. L
    Medlem · Lindome · 434 inlägg

LoTiX

Medlem
    Helt utan juridik i tanken tycker jag att den som hittar en fallen meteor lätt nog att enkelt bära med sig ska ha rätt att behålla den.

Men någonstans går en gräns, ponera ett enormt meteor-nedslag med en sten som dels är mycket tung dels som gräver sig ner under markytan, där känns det tveksamt att upphittaren skulle ha rätt att dra dit kran och lastbil för att ta med sig den.

Summerat så är det som alltid, storleken har betydelse.

• Laddar…
  11. Kilrain
    Medlem · 476 inlägg

Kilrain

Medlem
    Intressant och lite kul mål. Känns som att ingen har helt rätt, och ingen har helt fel.

Mest rättvist hade väl varit att utdöma delad vårdnad av rymdstenen. Hälften till markägaren, hälften till upphittarna.

Kalla mig Salomo. ;)

• Laddar…
  12. M
    Medlem · 31 inlägg

Muhrman

Medlem
    Det borde tillfalla markägaren. Tänk om det var så att han redan hittat den men tyckte den passade att ligga där den var Ska han då inte få lämna den vart han vill på marken utan att riskera att någon tar den?

13. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 16 874 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Nej!

• Laddar…
  14. raveper
    Hobbyelektriker · västragötaland · 5 346 inlägg

raveper

Hobbyelektriker
    Det var jag som tappade meteoriten där för något år sedan under en vandring.
    Kunde inte hitta den i mörkret sen.
    Tycker att det borde vara min meteorit som de lagt beslag på. Hur får jag tillbaka den?

• Laddar…
  15. T
    Medlem · Dalarna · 3 297 inlägg

Troberg

Medlem
    14 kg? Den borde vara lätt att hitta, kratern borde vara stor nog att tappa bort en bulldozer i...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.