F FC_Bygg skrev:
Varför skulle det vara skillnad på tomtmark och annan mark?
Är logiken att fler äger tomter?
Tomtägaren kan vara beväpnad?

F FC_Bygg skrev:
Äganderätten?
Solklart är det markägarens rymdsten i analogi med att fastighetsägare på detta forum anser sig äga rätten till det rymdtoft som trillat ner på deras mark.
Eller kan man ta sig ett spadtag på godtycklig tomt?
Enligt domen är det skillnad på befintlig jord och saker som trillar ner.

• Gilla
RogerHql
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Enligt domen är det skillnad på befintlig jord och saker som trillar ner.
Då vore grannen ägare till alla fotbollar som ungarna av misstag eller med avsikt sparkar över till grannens tomt.
Det händer nog inte ens i Amerika(Stand your ground)

Nej för fotbollen har en ägare innan...

• Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Då vore grannen ägare till alla fotbollar som ungarna av misstag eller med avsikt sparkar över till grannens tomt.
Det händer nog inte ens i Amerika(Stand your ground)
Nej, grannen äger varken fotbollar eller stenar som trillar ner.

Cheesen
F FC_Bygg skrev:
Du kan göra en deal med markägaren om hur ni delar på värdet om du skulle hitta stenen på hans mark?
Den allra mesta marken i sverige ägs fortfarande av staten. Det är en dålig dealare

Cheesen Cheesen skrev:
Den allra mesta marken i sverige ägs fortfarande av staten. Det är en dålig dealare
Nåja, du menar allt som ligger en halvmeter under markytan?

Cheesen
R RogerHql skrev:
Nåja, du menar allt som ligger en halvmeter under markytan?
Det var då senast jag kollade så att 90% av alla sveriges markägare är svenska staten, statliga verk eller statliga bolag.

Cheesen Cheesen skrev:
Det var då senast jag kollade så att 90% av alla sveriges markägare är svenska staten, statliga verk eller statliga bolag.
Är det möjligt?
södra skogsägarna, mellanskog och kyrkan då mfl som jag glömt... Äger dom bara 10%?

Cheesen Cheesen skrev:
Vad konstigt, ca 48%av den svenska skogen har enskilda ägare enl skogsstyrelsen.se så jag måste fråga var du @Cheesen kollade då du hittade siffran 90%?

R RogerHql skrev:
Är det möjligt?
södra skogsägarna, mellanskog och kyrkan då mfl som jag glömt... Äger dom bara 10%?
"Kyrkan" är att jämföra med staten i mina ögon...

R RogerHql skrev:
Är det möjligt?
Södra och Mellanskog äger nog inga arealer att prata om.
Svenska kyrkan äger 400 000ha skog och kanske 50 000ha åker.

När det gäller skog är det ungefär 30% statligt, 30% bolagsägt och 30% privatägt.

I frågan är ju markägaren självklart ägare till stenen.

Jag skulle likna stenen med en älg... Ingen kan säga att man äger en specifik älg men bestämmer sig den för att dö någonstans har den fått en ägare...

/ATW

• Gilla
Muhrman och 2 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
När det gäller skog är det ungefär 30% statligt, 30% bolagsägt och 30% privatägt.

I frågan är ju markägaren självklart ägare till stenen.

Jag skulle likna stenen med en älg... Ingen kan säga att man äger en specifik älg men bestämmer sig den för att dö någonstans har den fått en ägare...

/ATW
Säger inte att du har fel, men många av de 30% du har under 'bolag' är iprincip enskild mark som i så fall ägs av enkla bolag.

Var det inte så att både markägaren och upphittarna avsåg att lämna den till en utställning/institution? Dvs de bråkar i realiteten om vems namn som ska stå på "plaketten".:thinking::crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.