T Troberg skrev:
14 kg? Den borde vara lätt att hitta, kratern borde vara stor nog att tappa bort en bulldozer i...
Nej, en liten skada på ett träd och som låg den täckt av mossa några meter bort. Kom in i vinkel.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag hoppas de här innebär att den som hittar skräp eller liknande på annans mark blir ansvarig för att ta bort det? Eller är det bara värdefulla saker som inte tillhör ägaren? Självklart borde de vara fastighetsägarens alternativt statens.

• Gilla
Momoko och 2 till
  • Laddar…
F
L lodin92 skrev:
Jag hoppas de här innebär att den som hittar skräp eller liknande på annans mark blir ansvarig för att ta bort det? Eller är det bara värdefulla saker som inte tillhör ägaren? Självklart borde de vara fastighetsägarens alternativt statens.
När man inte trodde det kunde bli dummare. Rätt långsökt och drömmande logik.

L lodin92 skrev:
Självklart borde de vara fastighetsägarens alternativt statens.
Varför skulle nånting som är på eller trillar ner på privat mark vara statens?

• Gilla
FC_Bygg och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför skulle nånting som är på eller trillar ner på privat mark vara statens?
För samma tanke som fornfynd de tillhör staten för de ska kunna bedriva historieforskning. De lär på samma vis vilja ha in meteoriter för forskning. Fel enligt mig men så är de på fornfynd, får se vad framtiden säger om ex meteoriter

• Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
OT här men kommunen är skyldig at komma och hämta iom renhållningsmonopolet. Hitar du dumpat skräp på din mark, polisanmäl miljöbrottet och rapportera till kommunen, kom å hämta.
Har inte råkat ut för det själv, men befatta sig med andras skräp är olagligt.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Ställer mig till skaran som tycker att det rimligen borde vara upphittaren som får den då den på inget sätt tillhörde marken. Det är helt enkelt en sak utan ägare som ramlat ner. Skulle en vädersatellit ramla ner på marken blir den inte heller markägarens utan tillhör den som byggt o omsett att den kom ut i bana, nu råkar stenen helt enkelt sakna tidigare ägare och då står det upphittaren fritt att hävda sig som denna. Vill man som tidigare nämnt av någon att den skall ligga kvar gör man nog bäst i att fotografera den och på något sätt få bilder och händelsen trovärdigt tidsbestämt, och markera platsen och på något sätt officiellt ställa sig som ägare så att man utan tvivel kan påvisa att man redan tidigare hittat denna meteorit men låtit den ligga men att man nu ser sig som ägare. Om domen nu står sig i nästa instans så kan du nu lämnar den på annans mark och kvarstå som ägare och om markägaren vill att du tar hand om din sten får de be om handräckning från Kronofogden.

• Gilla
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Varför skulle man bli ansvarig för att man hittar något? Men jag brukar plocka bort skräp utan att be markägaren om tillstånd. Jag förutsätter att samma sak gäller där. Att jag får ta skräpet om jag vill.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
För samma tanke som fornfynd de tillhör staten för de ska kunna bedriva historieforskning. De lär på samma vis vilja ha in meteoriter för forskning. Fel enligt mig men så är de på fornfynd, får se vad framtiden säger om ex meteoriter
Fornfynd tillhör inte staten, att man som markägare måste erbjuda staten att köpa fyndet är nått helt annat(staten köper inte alla fornfynd, när de löser in betalar de ett rejält överpris för tex guld och silver för att minska risken att folk inte erbjuder staten att köpa)

Om staten vill ha första tjing på att lösa in stenyxor och meteoriter är det helt ok, men fyndet bör tillhöra markägaren tills staten väljer att lösa in fyndet.

• Gilla
FC_Bygg och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Fornfynd tillhör inte staten, att man som markägare måste erbjuda staten att köpa fyndet är nått helt annat(staten köper inte alla fornfynd, när de löser in betalar de ett rejält överpris för tex guld och silver för att minska risken att folk inte erbjuder staten att köpa)

Om staten vill ha första tjing på att lösa in stenyxor och meteoriter är det helt ok, men fyndet bör tillhöra markägaren tills staten väljer att lösa in fyndet.
F fribygg skrev:

I min värld är det att de tillhör staten om de bestämmer om de vill ha det eller inte. Ersättningen är 1/10 av värdet som i de exempel jag sett baseras på råmaterialets värde, ett oftast löjligt lågt värde jämfört med objektets verkliga värderingen.

L lodin92 skrev:
I min värld är det att de tillhör staten om de bestämmer om de vill ha det eller inte. Ersättningen är 1/10 av värdet som i de exempel jag sett baseras på råmaterialets värde, ett oftast löjligt lågt värde jämfört med objektets verkliga värderingen.
De som fått guld och silver i löst av staten har inte klagat på ersättningen såvitt jag vet, det lär vara väl över skrotpriset för att inte riskera att kulturskatter smälts ned.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
Jag tycker markägaren skall vara nöjd med att han inte fick stenen i huvudet.

• Gilla
  • Haha
Fox Lane och 8 till
  • Laddar…
F
Äganderätten?
Solklart är det markägarens rymdsten i analogi med att fastighetsägare på detta forum anser sig äga rätten till det rymdtoft som trillat ner på deras mark.
Eller kan man ta sig ett spadtag på godtycklig tomt?

• Gilla
Muhrman
  • Laddar…
F
mikethebik mikethebik skrev:
Om markägaren hittat den först hade det varit solklart, men hade jag själv (som är amatörastronom) hittat den i skogen hade jag självklart behållit den.
Skillnad om du hittar malm på annans mark, då kan du förstås muta in marken om det inte redan är gjort, men en meteorit som fallit ner utanför tomtmark är annat.
Varför skulle det vara skillnad på tomtmark och annan mark?
Är logiken att fler äger tomter?

• Gilla
Muhrman
  • Laddar…
F
Cheesen Cheesen skrev:
Jag hade sökt meteoriter till leda om inte rättsläget vart oklart och det i princip är förbjudet att använda metalldetektor i Sverige.. Hade vi haft ett annat regelverk så är jag säker på att vi haft Nationalmuseum fullt av meteoriter. Jag har själv sett två nedslag i Lappland, men med det oklara rättsläget så har det inte vart aktuellt att ens tänka tanken på att söka efter meteoriten.
Du kan göra en deal med markägaren om hur ni delar på värdet om du skulle hitta stenen på hans mark?

• Gilla
Muhrman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.