91 818 läst ·
591 svar
92k läst
591 svar
Bra brottmålsadvokat för trafikbrott
Jag förstår att du hatar ungdomar, det faktum att dom lagligt rör sig i trafiken och i synnerhet A-traktorer då. Men du kan väl inte vara så pass obegåvad att du inte förstår att polisen inte kan trakassera barn och skicka deras fordon på en registreringsbesiktning som kostar över 3000kr trots att polisen inte själva hittar något fel på fordonet? Lika illa är det att polisen beslagtar traktorerna i veckor på ”misstanke” eller ”anonyma tips”. Hade det hänt dig i din bil så hade du blivit så upprörd att du hade klämt ur dig en tesked brunt.F frasen_36 skrev:
Det är poliser som har samma åsikt som dig och Harald Blåtumme som missbrukar sin position.
Förresten, är Harald Blåtumme en till av dina profiler? Du har ju historiskt hållit dig med lite troll-konton och du och Blåtummen dyker mystiskt upp och kommenterar i samma trådar ungefär samtidigt och delar ut lite tummar med. Alltså ungefär på samma sätt som med dina gamla bannade profiler.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Kan garantera att jag är en unik person med mina egna åsikter.
Och ja, jag tycker A-traktorer är ett av de absolut värsta "hål i huvet" - grejerna man har i svensk vägtrafik.
Och ja, jag tycker A-traktorer är ett av de absolut värsta "hål i huvet" - grejerna man har i svensk vägtrafik.
Du har skrivit det rätt många gånger nu. Det är precis lika tillåtet och lagligt nu som det var första gången du skrev det. Jag kan inte förstå varför sådana som dig tillåts hålla på, vad är det för fel på dig? Är du så farlig i trafiken att du inte hanterar det så ställ bilen. Olyckor med A-traktorer är väldigt få, hade det inte varit för olagligt snabba traktorer så hade olyckorna varit ännu färre och de flesta av dom extremt milda. Det är ur ett säkerhetsperspektiv betydligt säkrare sätt att flytta sig i trafiken än att köra moped eller mopedbil. Nöj dig med det.H Harald Blåtumme skrev:Full förståelse för att det kan behövas transporteras jordbruksredskap/fordon på allmän väg ibland. Har noll förståelse för att snorungar ska sitta i "traktorer" och belamra vägar med stoppklossar, det är kanske något som funkade för 50 år sedan men definitivt bara olidligt och farligt idag. Problemet är att det blivit så extremt utbrett idag, samtidigt som trafikintensiteten ökat enormt. Finns ingen plats för långsamtgående fordon i modern trafikmiljö, orsakar enbart farliga situationer idag och till en ytterligt svårmotiverad nytta.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Bara för att något är "tillåtet" så betyder det inte att alla ger stående ovationer.F fsn skrev:Du har skrivit det rätt många gånger nu. Det är precis lika tillåtet och lagligt nu som det var första gången du skrev det. Jag kan inte förstå varför sådana som dig tillåts hålla på, vad är det för fel på dig? Är du så farlig i trafiken att du inte hanterar det så ställ bilen. Olyckor med A-traktorer är väldigt få, hade det inte varit för olagligt snabba traktorer så hade olyckorna varit ännu färre och de flesta av dom extremt milda. Det är ur ett säkerhetsperspektiv betydligt säkrare sätt att flytta sig i trafiken än att köra moped eller mopedbil. Nöj dig med det.
Att "sådana som jag tillåts hålla på"... vad fasen menar du med det? Min åsikt: det är helt onödigt plus riskfullt att ha en ökande mängd långsamtgående A-traktorer på ett vägnät som blir alltmer högbelastat.
Tro inte för ett ögonblick att jag inte kan parera för detta, du underskattar mig gravt.
Det jag säger är att den ökande förekomsten av A-traktorer på våra vägar är en riskfaktor. Kan du inte själv se detta så kan det kanske bero på att du inte är särskilt mycket ute och kör på vägarna där detta är betydelsefulla problem.
Hur är det med MC?H Harald Blåtumme skrev:
Jag ser fler farliga situationer med mc än med A-traktorer.
Tex mc som kör om en på enfilig vajerräckessträcka när man kör i 100km/h, mc som ligger mindre än en mc-längd bakom en när man kör i 100km/h.
Vad är nyttan med mc?
Är inte mycket av mc-åkningen nöjesåkning?
Antalet mc-åkare till mitt jobb är under 1%.
Ja, antalet a traktorer på jobbet är typ noll, men arbetsplatsen är ett sådant ställe där 15-17 åringar typ har svårt att få sommarjobb på, de som får sommarjobb åker antingen med förälder eller med personalbussen.
Jag håller med i att MC och en hel del annat som mest används för nöjesåkning och har förhöjd risk för olyckor logiskt sett borde förbjudas. Liksom alla SUVar, bilar utan radar, ESP osv. Alla borde köra en liten elbil som strikt nyttjas till bara nödvändig körning. Likaså borde cigaretter och alkohol förbjudas.
Men, nu har vi alla dessa saker, och även om jag personligen inte skulle sakna några av dem så funkar vårt samhälle inte så.
Med det sagt, a-traktor regeln känns förlegad. Om man ändå såg över den, varför ha kvar krav på vikt på drivhjul och liknande? En strypt personbil skulle nog funka ungefär lika bra. Och eftersom mopedbilar får gå i 45 kanske det vore vettigt för en a-traktor också? Utan att veta så misstänker jag att en olycka med en mopedbil med en oskyddad trafikant är lika illa som att bli påkörd av en bil i 45?
Alternativt sänker man hastigheten i städer till 30 rakt av. Vid 30 överlever väldigt många oskyddade trafikanter som blir påkörda. Vid 50 dör i princip alla. Om alla kör 30 behöver vi inte klaga på a-traktorer som bromsklossar. Ofta kör man inte enorma sträckor inom tätbebyggt område. Så tidsspillan blir inte så stor. Jag är inte ironisk i denna sista åsikt. Jag tycker folk kör way to fast bland cyklister och gångtrafikanter.
Men, nu har vi alla dessa saker, och även om jag personligen inte skulle sakna några av dem så funkar vårt samhälle inte så.
Med det sagt, a-traktor regeln känns förlegad. Om man ändå såg över den, varför ha kvar krav på vikt på drivhjul och liknande? En strypt personbil skulle nog funka ungefär lika bra. Och eftersom mopedbilar får gå i 45 kanske det vore vettigt för en a-traktor också? Utan att veta så misstänker jag att en olycka med en mopedbil med en oskyddad trafikant är lika illa som att bli påkörd av en bil i 45?
Alternativt sänker man hastigheten i städer till 30 rakt av. Vid 30 överlever väldigt många oskyddade trafikanter som blir påkörda. Vid 50 dör i princip alla. Om alla kör 30 behöver vi inte klaga på a-traktorer som bromsklossar. Ofta kör man inte enorma sträckor inom tätbebyggt område. Så tidsspillan blir inte så stor. Jag är inte ironisk i denna sista åsikt. Jag tycker folk kör way to fast bland cyklister och gångtrafikanter.
Det är inte enbart farorna med Atraktorerna med sina orutinerade förare ute på starkt trafikerade europavägar som är ett problem.
Dessutom ägnar sig en hel del av dem till "nöjesåkning" i timmar fram och tillbaka i stadskärnan i småstäder. Då märks inga problem med bränslepriser - men det är väl curlande föräldrar som står bakom med kreditkortet..?
För att krydda "nöjet" extra kör man musik på en helt vansinnig volym för att förpesta för boende i stan. Till de värsta anläggningarna i bilarna behövs ibland annat än standard bilbatterier.
Enligt polisen har man vid tillslag hittat reservkraft-batterier som kommer från inbrott i mobiltelefonmaster.
Dessutom ägnar sig en hel del av dem till "nöjesåkning" i timmar fram och tillbaka i stadskärnan i småstäder. Då märks inga problem med bränslepriser - men det är väl curlande föräldrar som står bakom med kreditkortet..?
För att krydda "nöjet" extra kör man musik på en helt vansinnig volym för att förpesta för boende i stan. Till de värsta anläggningarna i bilarna behövs ibland annat än standard bilbatterier.
Enligt polisen har man vid tillslag hittat reservkraft-batterier som kommer från inbrott i mobiltelefonmaster.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
I södra delarna av Stockholm har mängden a-traktorer ökat enormt mycket på senare år. Det finns de som kör klart fortare än tillåtet, men de allra flesta håller faktiskt 30 km/h tycker jag.
Det påverkar givetvis trafikflödet att ha en bil (förlåt traktor) som kör 30 km/h på en väg där det är tillåtet med 70 km/h, om trafikintensiteten är hög, särskilt om det är enfiligt.
Irriterande att hamna bakom? Javisst
Påverkar det min restid? Javisst, men inte mycket i ärlighetens namn
Är det trafikfarligt? Normalt sett inte. Om någon väljer att köra om på fel ställe så är det farligt, men det är den om körandes fel och ansvar.
Jag hamnade för några dagar sen i en seg kö som åkte 30 km/h på 70-väg. Längst fram en A-traktor. Blev överraskad och glad när han svängde in på nästa busshållplats och släppte förbi kön med bilar. Snyggt jobbat! Flera bilister som vinkade eller blinkade och tackade.
Som sagt lite irriterande ibland, men jag stör mig inte så.mycket på de. Har mindre förståelse för de trimmade crosshojar (mopeder) som körs av personer som inte är mogna för det. 70 km/h på 30-sträckan här i närheten är vanligt tyvärr. Gärna nedsläckt på höstkvällarna...
Har även sett hur de valt att ta trottoaren om det är för mycket bilar som håller hastigheten. En otäck händelse var när en av dårarna körde på trottoaren, i cirka 70, genom en kurva med dold sikt. På andra sidan kom en mamma med barnvagn gående på trottoaren. Det var ren tur att det inte blev en kollision.
Det påverkar givetvis trafikflödet att ha en bil (förlåt traktor) som kör 30 km/h på en väg där det är tillåtet med 70 km/h, om trafikintensiteten är hög, särskilt om det är enfiligt.
Irriterande att hamna bakom? Javisst
Påverkar det min restid? Javisst, men inte mycket i ärlighetens namn
Är det trafikfarligt? Normalt sett inte. Om någon väljer att köra om på fel ställe så är det farligt, men det är den om körandes fel och ansvar.
Jag hamnade för några dagar sen i en seg kö som åkte 30 km/h på 70-väg. Längst fram en A-traktor. Blev överraskad och glad när han svängde in på nästa busshållplats och släppte förbi kön med bilar. Snyggt jobbat! Flera bilister som vinkade eller blinkade och tackade.
Som sagt lite irriterande ibland, men jag stör mig inte så.mycket på de. Har mindre förståelse för de trimmade crosshojar (mopeder) som körs av personer som inte är mogna för det. 70 km/h på 30-sträckan här i närheten är vanligt tyvärr. Gärna nedsläckt på höstkvällarna...
Har även sett hur de valt att ta trottoaren om det är för mycket bilar som håller hastigheten. En otäck händelse var när en av dårarna körde på trottoaren, i cirka 70, genom en kurva med dold sikt. På andra sidan kom en mamma med barnvagn gående på trottoaren. Det var ren tur att det inte blev en kollision.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Problemet är väl att LGFarna sällan visar hänsyn och släpper förbi oss som färdas i normal hastighet… vilket oftast bidrar till köbildning.
Förstår att det är roligt att åka även om jag själv fördragit moped eller mopedbil som får göra 45ish
Förstår att det är roligt att åka även om jag själv fördragit moped eller mopedbil som får göra 45ish
Det är inget jag direkt har märkt av.richardtenggren skrev:
Däremot så går a-traktorerna ofta åt sidan och släpper fram bakomliggande fordon.
Då är det värre med lastmaskiner, kranbilar etc, dessa går sällan åt sidan och släpper fram bakomliggande fordon.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Problemet med vår väg är väl avsaknaden av vägren och att den är för smal för trafikmängden då områdena här har expanderat kraftigt senaste årtiondena. Dock så kryllar det av busshållplatser som ibland nyttjas för att släppa köerna, men ändå för sällan.Demmpa skrev:
Instämmer att problemet finns i andra grupper med, senaste veckorna har jag hamnat bakom några hjulgrävare som vägrat släppa också. Är 3-5 första bilarna i kön fega så blir det svårt att komma om kön med en normal bil.
Demmpa skrev:
Då hävdar du samtidigt att över halva sträckan av E22, alltså runt 300km är klassad lägre än motortrafikled då, typ landsväg. Och även om den är det så kan (och borde) det råda totalt traktorförbud eller traktorförbud vissa tider. Jag vet inte då det enda jag kör på E22 är en gång om året och på den delen av E22 är det garanterat traktorförbud.
Har du nån känsla för hur det är på andra Europavägar, typ E6 från Svinesundsbron till Trelleborg eller bebodda delar av E4? Men det är klart, eftersatta riksvägar som klassats upp till europavägar 2007-2010 eller nåt sånt kan man säkert delvis åka traktor på, tex delar av E45, åtminstone vissa tider. Sen är det ju Europavägarna (tvärs) i Norrland med det räknas knappast till extremt trafikerade.