Alfredo Alfredo skrev:
Ja så är det men har du något som stödjer din tes att det skulle kunna ses som olovlig körning att framföra den med A kort?

Lawline, för vad det nu är värt, anser inte det i alla fall:

[bild]
Började läsa lite om detta nu.
Tydligen kan det bli tal om olovlig körning med tex trimmad moped även om du ha MC kort. Men inte just för behörigheten skull, utan att man framför ett oregistrerad MC.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Ja. Precis som att det är olovlig körning att köra en avställd bil eller en bil som underkänts vid besiktningen och fått körförbud. Fast du har B-kort.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Började läsa lite om detta nu.
Tydligen kan det bli tal om olovlig körning med tex trimmad moped även om du ha MC kort. Men inte just för behörigheten skull, utan att man framför ett oregistrerad MC.
Japp, det är i det exemplet inte en moped men inte heller en laglig mc. Samma med trimmade elcyklar, de blir någon sorts hembyggd mc som inte är reg besiktigad. I mitt exempel tillkommer även ofta att man kör ”mc” på cykelbana, för fort, utan rätt sorts hjälm, utan körkort.
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Tydligen kan det bli tal om olovlig körning med tex trimmad moped även om du ha MC kort
useless useless skrev:
Precis som att det är olovlig körning att köra en avställd bil eller en bil som underkänts vid besiktningen och fått körförbud.
P Pin skrev:
Japp, det är i det exemplet inte en moped men inte heller en laglig mc.
Jag är fullt öppen för att det skulle kunna ses som olovlig körning att köra en trimmad moppe med A-körkort. Lawline anser dock inte det och det är den enda källreferens jag sett hittills så någon borde kunna styrka tesen med någon form av källreferens.

Även här påstås det inte vara olovlig körning. Källans trovärdighet kan dock säkert ifrågasättas...

Skärmdump av forumdiskussion om lagligheten av att köra trimmad moped med lätt MC-körkort.
Det finns även "Lag (2019:370) om fordons registrering och användning" som innehåller straffbestämmelser för brott mot lagens regler om registrering och användning. Detta tycker jag talar mot att det skulle vara olovlig körning att framföra en trimmad moped om man har körkort med behörighet att framföra motorcykel med obegränsad effekt.

Men jag är som sagt öppen för att jag kan ha fel...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är fullt öppen för att det skulle kunna ses som olovlig körning att köra en trimmad moppe med A-körkort. Lawline anser dock inte det och det är den enda källreferens jag sett hittills så någon borde kunna styrka tesen med någon form av källreferens.

Även här påstås det inte vara olovlig körning. Källans trovärdighet kan dock säkert ifrågasättas...

[bild]
Det finns även "Lag (2019:370) om fordons registrering och användning" som innehåller straffbestämmelser för brott mot lagens regler om registrering och användning. Detta tycker jag talar mot att det skulle vara olovlig körning att framföra en trimmad moped om man har körkort med behörighet att framföra motorcykel med obegränsad effekt.

Men jag är som sagt öppen för att jag kan ha fel...
Osäker, men jag skrev ”utan körkort” i mitt exempel av den anledningen. Har man mc kort är jag inte säker på att det är olovlig körning.,
 
useless useless skrev:
Precis som att det är olovlig körning att köra en avställd bil eller en bil som underkänts vid besiktningen och fått körförbud. Fast du har B-kort.
Har du en lagreferens att det faktiskt är brottet olovlig körning man begår i detta fall?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har du en lagreferens att det faktiskt är brottet olovlig körning man begår i detta fall?
Nja, nu när jag har googlat lite mer så vet jag, precis som du, att det finns ett särskilt lagrum som hanterar oregistrerade och avställda fordon så har jag inga fler kommentarer.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
F
P Pin skrev:
Jag kom på en aspekt till. Det är ofta olika skatt på olika fordonstyper. På bilar har metoden för skatteuttag ändrats genom åren. Vad skatten är på en A traktor kontra en gammal 940 är vet jag inte. Men inte får jag väl modda min bil så den släpper ut mer och borde skattas högre? Oavsett om jag kör den eller inte. Det är ju så fordonsskatten är konstruerad. Inget brott som har med körkortet att göra utan ett smärre skattebrott i så fall. Kanske kommer man undan med att betala den korrekta skatten retroaktivt.
Man blir matt…
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…
”Under kort tid så har polisen i Karlskrona/Ronneby stoppat 2 olika A-traktorer.

Den första stoppades då det var mörkt ute och bakljusen var bristfälliga. Detta ville man upplysa om. Vid stopet så gjordes även en snabb kontroll utav fordonet. Det visade sig att mellanväggen som ska hindra personer från att komma in i baksätet satt löst. Även bakdörrarna var öppningsbara. Sedan gjordes även en kontroll på antalet växlar. Enligt registreringsbesiktningen så skulle bara 1 och 2 vara i bruk. Detta fordon hade 1 till 5.
Pga dessa brister så upprättades en anmälan om olovlig körning, samt omhändertogs körkortet på plats.
Detta gjordes då fordonet avvek alldeles för mycket från att vara en A-traktor och den klassas istället som bil och kräver då B behörighet. Detta enligt ny hovrättsdom som vi informerat om på våra sociala medier.

Den andra A-traktorn observerades av en patrull som mötte detta fordonet under färd. Man hade ingen hastighetsmätning men kunde under observationerna se att den gick betydligt fortare än 30km/h. Därför vände patrullen och fick gasa på rätt bra för att komma ifatt. Stoppet genomfördes och fordonet kontrollerades utav patrullen på plats.
Denna A-traktor skulle enbart kunna använda växel 1 och 2. Men alla 5 växlar var i bruk.
Vid provkörning så avbröt patrullen mätningen vid 100km/h. Dock hade fordonet mer kraft att ge om man hade önskat.

Värt att tänka på här är att båda dessa fordon hade stora brister som man som målsman skulle kunnat upptäcka vid en enkel inspektion eller provkörning. Uppmanar därför alla föräldrar att våga vara jobbig och försök att kontrollera era barns fordon.
För när man som målsman står på fordonet som framförs utav en person som saknar behörighet så kan man själv bli anmäld för tillåtande av olovlig körning. Skulle man då bli dömd för detta så finns det risk att transportstyrelsen återkallar dennes körkort också utöver att man får betala dagsböter.

Vissa tycker att detta är löjligt och att barn ska få vara barn, ingen fara illa av att det mekas och ändras på A-traktorn. Men fråga er själva då om ni skulle lånat ut er egen bil till ert barn som den då fick köra.

Vad händer då när polisen rapportera detta? Oftast ser det ut enligt följande.
1. Det upprättas en anmälan om olovlig körning.
2. Vi omhändertar körkortet och eventuella lämplighetsintyg för övningskörning av andra fordon.
3. Vi beslagtar fordonet och teknisk undersökning kommer genomföras
4. När fordonet är undersökt så återlämnas den till ägaren där alla brister uppges. Detta behöver då åtgärdas och sedan så kommer det krävas en ny registreringsbesiktning för att den ska klassas som A-traktor igen.
5. Transportstyrelsen tar ofta beslut på spärrtid när de får in anmälan från polisen. Ibland väntar de till efter tingsrättsförhandling.
6. Föraren med målsman samt försvarare blir kallad till förhör på polisstationen.
7. Sedan tar åklagare beslut om detta ska läggas ner eller om man ska ta upp det i tingsrätten.

/Daniel ingripandepolis Karlskrona/Ronneby”


https://www.facebook.com/100064746576510/posts/376962457805304/?d=n
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
F
Demmpa Demmpa skrev:
”Under kort tid så har polisen i Karlskrona/Ronneby stoppat 2 olika A-traktorer.

Den första stoppades då det var mörkt ute och bakljusen var bristfälliga. Detta ville man upplysa om. Vid stopet så gjordes även en snabb kontroll utav fordonet. Det visade sig att mellanväggen som ska hindra personer från att komma in i baksätet satt löst. Även bakdörrarna var öppningsbara. Sedan gjordes även en kontroll på antalet växlar. Enligt registreringsbesiktningen så skulle bara 1 och 2 vara i bruk. Detta fordon hade 1 till 5.
Pga dessa brister så upprättades en anmälan om olovlig körning, samt omhändertogs körkortet på plats.
Detta gjordes då fordonet avvek alldeles för mycket från att vara en A-traktor och den klassas istället som bil och kräver då B behörighet. Detta enligt ny hovrättsdom som vi informerat om på våra sociala medier.

Den andra A-traktorn observerades av en patrull som mötte detta fordonet under färd. Man hade ingen hastighetsmätning men kunde under observationerna se att den gick betydligt fortare än 30km/h. Därför vände patrullen och fick gasa på rätt bra för att komma ifatt. Stoppet genomfördes och fordonet kontrollerades utav patrullen på plats.
Denna A-traktor skulle enbart kunna använda växel 1 och 2. Men alla 5 växlar var i bruk.
Vid provkörning så avbröt patrullen mätningen vid 100km/h. Dock hade fordonet mer kraft att ge om man hade önskat.

Värt att tänka på här är att båda dessa fordon hade stora brister som man som målsman skulle kunnat upptäcka vid en enkel inspektion eller provkörning. Uppmanar därför alla föräldrar att våga vara jobbig och försök att kontrollera era barns fordon.
För när man som målsman står på fordonet som framförs utav en person som saknar behörighet så kan man själv bli anmäld för tillåtande av olovlig körning. Skulle man då bli dömd för detta så finns det risk att transportstyrelsen återkallar dennes körkort också utöver att man får betala dagsböter.

Vissa tycker att detta är löjligt och att barn ska få vara barn, ingen fara illa av att det mekas och ändras på A-traktorn. Men fråga er själva då om ni skulle lånat ut er egen bil till ert barn som den då fick köra.

Vad händer då när polisen rapportera detta? Oftast ser det ut enligt följande.
1. Det upprättas en anmälan om olovlig körning.
2. Vi omhändertar körkortet och eventuella lämplighetsintyg för övningskörning av andra fordon.
3. Vi beslagtar fordonet och teknisk undersökning kommer genomföras
4. När fordonet är undersökt så återlämnas den till ägaren där alla brister uppges. Detta behöver då åtgärdas och sedan så kommer det krävas en ny registreringsbesiktning för att den ska klassas som A-traktor igen.
5. Transportstyrelsen tar ofta beslut på spärrtid när de får in anmälan från polisen. Ibland väntar de till efter tingsrättsförhandling.
6. Föraren med målsman samt försvarare blir kallad till förhör på polisstationen.
7. Sedan tar åklagare beslut om detta ska läggas ner eller om man ska ta upp det i tingsrätten.

/Daniel ingripandepolis Karlskrona/Ronneby”


[länk]
Bra. Jag funderar på om polisen skriver på Facebook om hur dom knackade på hemma hos en pojk där dom tar körkort samt traktorn i beslag. Anledningen är anmälan från allmänheten om fortkörning. Traktorn i fråga är en helt nybyggd traktor på nyare bilmodell. Tjänsten är totalt köpt av extern leverantör där traktorn är regbesiktigad av leveranrören. Traktorn är spärrad i ECUn. Traktorägaren har inte pillat på nåt och jag är rätt säker på att han inte heller har vare sig kapacitet eller kunskap för det. Traktorn går inte fortare än 30, det intygas även av föräldrarna. Polisen, som har traktorn i förvar i flera veckor hittar inte heller hur den skulle gå för fort och säger att ”dom skriver av detta om ägaren gör en nybregbesiktning” skriver av VAD? Där snarare polisen som skall betala skadestånd eller är 15-åringar rättslösa i denna jävla bananrepublik?
 
F
F fsn skrev:
Bra. Jag funderar på om polisen skriver på Facebook om hur dom knackade på hemma hos en pojk där dom tar körkort samt traktorn i beslag. Anledningen är anmälan från allmänheten om fortkörning. Traktorn i fråga är en helt nybyggd traktor på nyare bilmodell. Tjänsten är totalt köpt av extern leverantör där traktorn är regbesiktigad av leveranrören. Traktorn är spärrad i ECUn. Traktorägaren har inte pillat på nåt och jag är rätt säker på att han inte heller har vare sig kapacitet eller kunskap för det. Traktorn går inte fortare än 30, det intygas även av föräldrarna. Polisen, som har traktorn i förvar i flera veckor hittar inte heller hur den skulle gå för fort och säger att ”dom skriver av detta om ägaren gör en nybregbesiktning” skriver av VAD? Där snarare polisen som skall betala skadestånd eller är 15-åringar rättslösa i denna jävla bananrepublik?
Men det är väl bra att bilen (traktorn) i fråga blir besiktad av kunniga så eventuella frågetecken blir utredda?
 
Demmpa Demmpa skrev:
”Under kort tid så har polisen i Karlskrona/Ronneby stoppat 2 olika A-traktorer.

Den första stoppades då det var mörkt ute och bakljusen var bristfälliga. Detta ville man upplysa om. Vid stopet så gjordes även en snabb kontroll utav fordonet. Det visade sig att mellanväggen som ska hindra personer från att komma in i baksätet satt löst. Även bakdörrarna var öppningsbara. Sedan gjordes även en kontroll på antalet växlar. Enligt registreringsbesiktningen så skulle bara 1 och 2 vara i bruk. Detta fordon hade 1 till 5.
Pga dessa brister så upprättades en anmälan om olovlig körning, samt omhändertogs körkortet på plats.
Detta gjordes då fordonet avvek alldeles för mycket från att vara en A-traktor och den klassas istället som bil och kräver då B behörighet. Detta enligt ny hovrättsdom som vi informerat om på våra sociala medier.

Den andra A-traktorn observerades av en patrull som mötte detta fordonet under färd. Man hade ingen hastighetsmätning men kunde under observationerna se att den gick betydligt fortare än 30km/h. Därför vände patrullen och fick gasa på rätt bra för att komma ifatt. Stoppet genomfördes och fordonet kontrollerades utav patrullen på plats.
Denna A-traktor skulle enbart kunna använda växel 1 och 2. Men alla 5 växlar var i bruk.
Vid provkörning så avbröt patrullen mätningen vid 100km/h. Dock hade fordonet mer kraft att ge om man hade önskat.

Värt att tänka på här är att båda dessa fordon hade stora brister som man som målsman skulle kunnat upptäcka vid en enkel inspektion eller provkörning. Uppmanar därför alla föräldrar att våga vara jobbig och försök att kontrollera era barns fordon.
För när man som målsman står på fordonet som framförs utav en person som saknar behörighet så kan man själv bli anmäld för tillåtande av olovlig körning. Skulle man då bli dömd för detta så finns det risk att transportstyrelsen återkallar dennes körkort också utöver att man får betala dagsböter.

Vissa tycker att detta är löjligt och att barn ska få vara barn, ingen fara illa av att det mekas och ändras på A-traktorn. Men fråga er själva då om ni skulle lånat ut er egen bil till ert barn som den då fick köra.

Vad händer då när polisen rapportera detta? Oftast ser det ut enligt följande.
1. Det upprättas en anmälan om olovlig körning.
2. Vi omhändertar körkortet och eventuella lämplighetsintyg för övningskörning av andra fordon.
3. Vi beslagtar fordonet och teknisk undersökning kommer genomföras
4. När fordonet är undersökt så återlämnas den till ägaren där alla brister uppges. Detta behöver då åtgärdas och sedan så kommer det krävas en ny registreringsbesiktning för att den ska klassas som A-traktor igen.
5. Transportstyrelsen tar ofta beslut på spärrtid när de får in anmälan från polisen. Ibland väntar de till efter tingsrättsförhandling.
6. Föraren med målsman samt försvarare blir kallad till förhör på polisstationen.
7. Sedan tar åklagare beslut om detta ska läggas ner eller om man ska ta upp det i tingsrätten.

/Daniel ingripandepolis Karlskrona/Ronneby”


[länk]
Min första fråga är varför man alls tillåter dessa fordon i trafik på allmän väg.
 
  • Gilla
  • Haha
perra i skogen och 3 till
  • Laddar…
F
H Harald Blåtumme skrev:
Min första fråga är varför man alls tillåter dessa fordon i trafik på allmän väg.

Du har gjort det ett par gånger nu. Känner du stt du kommer nån stans?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
C
H Harald Blåtumme skrev:
Min första fråga är varför man alls tillåter dessa fordon i trafik på allmän väg.
Att det är tillåtet att köra traktor på allmän väg är väl inte så konstigt?
Att det sen är en folksport i vissa delar av landet att bygga om bilar till traktorer är en annan sak.
 
Full förståelse för att det kan behövas transporteras jordbruksredskap/fordon på allmän väg ibland. Har noll förståelse för att snorungar ska sitta i "traktorer" och belamra vägar med stoppklossar, det är kanske något som funkade för 50 år sedan men definitivt bara olidligt och farligt idag. Problemet är att det blivit så extremt utbrett idag, samtidigt som trafikintensiteten ökat enormt. Finns ingen plats för långsamtgående fordon i modern trafikmiljö, orsakar enbart farliga situationer idag och till en ytterligt svårmotiverad nytta.
 
  • Gilla
  • Haha
perra i skogen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.