perra i skogen perra i skogen skrev:
Så länge du inte framför fordonen på väg, utan att den står hemma på gården, så har det ju noll betydelse hur den är byggd.


Du får inte framföra ett fordon på väg som inte stämmer med vad den är reggade som.
Så det är olagligt att "återställa" A-traktorn och sen köra med den som bil, då den på pappret fortfarande är en traktor.
Du kan inte säga att det är ett projekt och därigenom få framföra det.

Ja det är brottsligt att lämna ut ett fordon man vet har fel, avställd, oförsäkrad osv. utan att meddela den som ska framföra fordonet.

Om sonen i smyg ändrat spärren så a-traktorn går fortare så är det brottsligt ja, oavsett vem som äger fordonet, OM fordonet brukas i trafiken dvs.
Är ju helt lagligt att ha en ospärrad A-traktor hemma på gården.

Japp, det mobbaren gjort är brottsligt och om föraren märker att fordonet går fortare och ändå fortsätter sin färd, så beror även den ett brott.
Jag kom på en aspekt till. Det är ofta olika skatt på olika fordonstyper. På bilar har metoden för skatteuttag ändrats genom åren. Vad skatten är på en A traktor kontra en gammal 940 är vet jag inte. Men inte får jag väl modda min bil så den släpper ut mer och borde skattas högre? Oavsett om jag kör den eller inte. Det är ju så fordonsskatten är konstruerad. Inget brott som har med körkortet att göra utan ett smärre skattebrott i så fall. Kanske kommer man undan med att betala den korrekta skatten retroaktivt.
 
P Pin skrev:
Jag kom på en aspekt till. Det är ofta olika skatt på olika fordonstyper. På bilar har metoden för skatteuttag ändrats genom åren. Vad skatten är på en A traktor kontra en gammal 940 är vet jag inte. Men inte får jag väl modda min bil så den släpper ut mer och borde skattas högre? Oavsett om jag kör den eller inte. Det är ju så fordonsskatten är konstruerad. Inget brott som har med körkortet att göra utan ett smärre skattebrott i så fall. Kanske kommer man undan med att betala den korrekta skatten retroaktivt.
du kan nog utgå från att just denna typen av skattebrott är lågprioriterade......Har aldrig hört eller sett en stavelse om att detta skulle ingå i någons åtal vid dylika förseelser. Det skulle nog kosta mer i hantering än vad de skulle få in i mellanskillnad.
 
P Pin skrev:
Jag kom på en aspekt till. Det är ofta olika skatt på olika fordonstyper. På bilar har metoden för skatteuttag ändrats genom åren. Vad skatten är på en A traktor kontra en gammal 940 är vet jag inte. Men inte får jag väl modda min bil så den släpper ut mer och borde skattas högre? Oavsett om jag kör den eller inte. Det är ju så fordonsskatten är konstruerad. Inget brott som har med körkortet att göra utan ett smärre skattebrott i så fall. Kanske kommer man undan med att betala den korrekta skatten retroaktivt.
Skatten baseras på uppgifterna i fordonsregistret och ska stämma när fordonet används. Om du skruvar bort katalysatorn eller EGR-ventilen på en bil som bara står parkerad på uppfarten så har du inte begått något brott (så länge det är din bil...).

Hur skulle man annars kunna bygga om en bil om man var tvungen att registreringsbesikta och kontakta skatteverket efter/inför varje moment?


Edit: Polisen tycker alltså att det blir en "personbil" om den inte längre uppfyller kraven för att vara en A-traktor. Men den har ju inte registrerats om och blivit en personbil i bilregistret. För att göra det krävs det fler saker än att den går fortare än 30.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast just när det gäller A-traktorer så är ju den nya regeln ett steg i rätt riktning iallafall. Nu blir det automatiskt en "bil" om traktorn avviker och då automatiskt olovlig körning. Tidigare blev det ju bara anmodan om regbes.
Intressant. Innebär det att jag som bilförare med B-behörighet kan köra fort med en ostrypt A-traktor, reta gallfeber på andra trafikanter och komma undan med det?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
J
T Troberg skrev:
Intressant. Innebär det att jag som bilförare med B-behörighet kan köra fort med en ostrypt A-traktor, reta gallfeber på andra trafikanter och komma undan med det?
Om du kör en bil med blankslitna däck eller trimmad motor är det också förenat med något straff eller reglering, men rimligen blir det väl två olika saker, att bilen är olaglig eller du inte har rätt att framföra den. Jag antar att tex köra en bil som drar för tungt släp också är olovlig körning.

Jag själv gillar fordonshobbyn, men ogillar när man missbrukar fordon genom att köra för fort (speciellt i bostadsområden), modifiera fordonen så utsläppen ökas eller köra fordon som är osäkra. Fina bilar med motor som vässats men som körs på ett ansvarsfullt sätt är bara kul, där tycker jag det är bra att de ser genom fingrarna. Men så fort bilen framförs så det är en fara för andra eller så det skadar miljö eller andras egendom så är det no-no. De flesta a-traktorer och mopedbilar jag ser här (och oj vad de ökat i antal senaste åren) kör faktiskt vad jag kan bedöma som trafiksäkert, så det är bra de slår hårt mot de som inte sköter sig.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Intressant. Innebär det att jag som bilförare med B-behörighet kan köra fort med en ostrypt A-traktor, reta gallfeber på andra trafikanter och komma undan med det?
nja, en traktor ska bara gå i 30 så även om du har rätt körkort och undviker olovlig körning så lär det väl finnas annat de kan bötfälla dig för.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
P Pin skrev:
PS har TS lämnat oss?
Sitter på Saltvik med fulla restriktioner. :(
 
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Intressant. Innebär det att jag som bilförare med B-behörighet kan köra fort med en ostrypt A-traktor, reta gallfeber på andra trafikanter och komma undan med det?
Sätt en LGF-skylt på bilen så tror dom det är en traktor men det är det inte ;)
 
useless useless skrev:
Skatten baseras på uppgifterna i fordonsregistret och ska stämma när fordonet används. Om du skruvar bort katalysatorn eller EGR-ventilen på en bil som bara står parkerad på uppfarten så har du inte begått något brott (så länge det är din bil...).

Hur skulle man annars kunna bygga om en bil om man var tvungen att registreringsbesikta och kontakta skatteverket efter/inför varje moment?


Edit: Polisen tycker alltså att det blir en "personbil" om den inte längre uppfyller kraven för att vara en A-traktor. Men den har ju inte registrerats om och blivit en personbil i bilregistret. För att göra det krävs det fler saker än att den går fortare än 30.
Själv skulle jag ställa av bilen medan jag byggde om den. När den är klar är det dags att eventuellt registrera om den och börja betala skatt.
 
P Pin skrev:
Själv skulle jag ställa av bilen medan jag byggde om den. När den är klar är det dags att eventuellt registrera om den och börja betala skatt.
Ja, det är väl det vanliga. Men om du glömmer att ställa av den begår du inget brott eller smiter från någon skatt för att du skruvar bort katalysatorn.
 
P Pin skrev:
Jag kom på en aspekt till. Det är ofta olika skatt
T Troberg skrev:
Intressant. Innebär det att jag som bilförare med B-behörighet kan köra fort med en ostrypt A-traktor, reta gallfeber på andra trafikanter och komma undan med det?
Nopp, det är olagligt att framföra en A-traktor fortare än 30km/h oavsett körkort. Just eftersom den fortfarande är en traktor på pappret.
Lika med tex moped. Trimmar du den så klassas den som MC, men ändå får du inte köra den om du har mc kort, då fordonet i sig är olagligt.
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Trimmar du den så klassas den som MC, men ändå får du inte köra den om du har mc kort, då fordonet i sig är olagligt.
Ja det är fortfarande olagligt att framföra den i trafiken då den har andra egenskaper än vad den ska ha. Dock bör det inte kunna ses som olovlig körning om föraren har ett A kort.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det är fortfarande olagligt att framföra den i trafiken då den har andra egenskaper än vad den ska ha. Dock bör det inte kunna ses som olovlig körning om föraren har ett A kort.
Så är det ju, eller borde det ju vara.
Var ungefär det jag försökte få fram.
Att även om du har behörighet att framföra fordonet, då är ju fordonet i sig olagligt att framföra.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Dock bör det inte kunna ses som olovlig körning om föraren har ett A kort.
Jo. Det blir en motorcykel när du registreringsbesiktar den som som en sådan. Innan det är det en moped som inte uppfyller kraven.
Precis som att en A-traktor inte blir en personbil bara för att den går att köra 80 hur mycket än polisen påstår det.
 
useless useless skrev:
Det blir en motorcykel när du registreringsbesiktar den som en sådan. Innan det är det en moped som inte uppfyller kraven.
Ja så är det men har du något som stödjer din tes att det skulle kunna ses som olovlig körning att framföra den med A kort?

Lawline, för vad det nu är värt, anser inte det i alla fall:

Skärmdump av text som diskuterar laglighet kring körning med MC-kort och trimmad moped.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.