F
richardtenggren richardtenggren skrev:
Problemet är väl att LGFarna sällan visar hänsyn och släpper förbi oss som färdas i normal hastighet… vilket oftast bidrar till köbildning.

Förstår att det är roligt att åka även om jag själv fördragit moped eller mopedbil som får göra 45ish :)
i vår ”tjänstemanna-förort” har vi en väg rakt igenom samhället och från den stickvägar in i villa samt radhusområden mm. Vägen är väl ungefär 7-8km totalt och är skyltad blandat 50/70km/h. Tycker generellt att barnen går åt sidan in på busshållsplatser och fastnar man bakom så tappar jag lite mindre än 3 minuter från motortrafikleden och hem. Om alla mansfittor som piper funderar och verkligen räknar på hur mycket dom förlorar bakom traktorerna så lovar jag att det blir inte så mycket.

Skall ni gnälla så gnäll på A-traktorerna som helt utan omdöme kör om er i 90km/h på 50-väg istället, det är berättigat att ha synpunkter om. Det är farligt och det är olagligt.
 
F fsn skrev:
Då hävdar du samtidigt att över halva sträckan av E22, alltså runt 300km är klassad lägre än motortrafikled då, typ landsväg. Och även om den är det så kan (och borde) det råda totalt traktorförbud eller traktorförbud vissa tider. Jag vet inte då det enda jag kör på E22 är en gång om året och på den delen av E22 är det garanterat traktorförbud.

Har du nån känsla för hur det är på andra Europavägar, typ E6 från Svinesundsbron till Trelleborg eller bebodda delar av E4? Men det är klart, eftersatta riksvägar som klassats upp till europavägar 2007-2010 eller nåt sånt kan man säkert delvis åka traktor på, tex delar av E45, åtminstone vissa tider. Sen är det ju Europavägarna (tvärs) i Norrland med det räknas knappast till extremt trafikerade.
Kör E22 dagligen (typ) mellan Söderköping- Valdemarsvik, många traktorer ock A-traktorer kör där
 
F fsn skrev:
Då hävdar du samtidigt att över halva sträckan av E22, alltså runt 300km är klassad lägre än motortrafikled då, typ landsväg. Och även om den är det så kan (och borde) det råda totalt traktorförbud eller traktorförbud vissa tider. Jag vet inte då det enda jag kör på E22 är en gång om året och på den delen av E22 är det garanterat traktorförbud.

Har du nån känsla för hur det är på andra Europavägar, typ E6 från Svinesundsbron till Trelleborg eller bebodda delar av E4? Men det är klart, eftersatta riksvägar som klassats upp till europavägar 2007-2010 eller nåt sånt kan man säkert delvis åka traktor på, tex delar av E45, åtminstone vissa tider. Sen är det ju Europavägarna (tvärs) i Norrland med det räknas knappast till extremt trafikerade.
I flera inlägg här, använder du det generella begreppet "Traktor", när jag antar att du egentligen menar "A-traktor".

Det gör argumentationen lite märklig: Anser du att nyttofordon som jordbrukstraktor, eller skördetröska ska vara förbjudna att trafikera Europavägar och riksvägar, i sin väg till/mellan åkrar?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
richardtenggren
F fsn skrev:
i vår ”tjänstemanna-förort” har vi en väg rakt igenom samhället och från den stickvägar in i villa samt radhusområden mm. Vägen är väl ungefär 7-8km totalt och är skyltad blandat 50/70km/h. Tycker generellt att barnen går åt sidan in på busshållsplatser och fastnar man bakom så tappar jag lite mindre än 3 minuter från motortrafikleden och hem. Om alla mansfittor som piper funderar och verkligen räknar på hur mycket dom förlorar bakom traktorerna så lovar jag att det blir inte så mycket.

Skall ni gnälla så gnäll på A-traktorerna som helt utan omdöme kör om er i 90km/h på 50-väg istället, det är berättigat att ha synpunkter om. Det är farligt och det är olagligt.
Du skulle haft dig en Stesolid :geek:
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
F
F fsn skrev:
:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

Du kan väl nämna bara några av de starkt trafikerade Europavägar som trafikeras av A-traktorer?

ser också att när logiken tryter så polariserar vi. Starkt gubben…begåvat.
E45 E18...
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
wildeside
Sådär ja nu har tråden snart spårat ur ordentligt:crysmile: är iof inte förvånad.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
F
S skogaliten skrev:
I flera inlägg här, använder du det generella begreppet "Traktor", när jag antar att du egentligen menar "A-traktor".

Det gör argumentationen lite märklig: Anser du att nyttofordon som jordbrukstraktor, eller skördetröska ska vara förbjudna att trafikera Europavägar och riksvägar, i sin väg till/mellan åkrar?
Det är ingen argumentation, en traktor är en traktor, det finns två olika Traktor a och Traktor b. En A-traktor är en Traktor a, en bannatraktor är också en Traktor a.

Jag menar ingenting, det är mer ett konstaterande att det på många vägar råder traktorförbud mellan vissa tider och på motortrafikled samt motorväg är ett generellt förbud mot traktorer, det innefattar alla traktorer.

Det är tex inte tillåtet att bygga om till tex motorväg och på det sättet begränsa lantbrukare från möjligheten att ta sig till sina åkrar, då måste det samtidigt byggas tillfartsvägar för det.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
F
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Kör E22 dagligen (typ) mellan Söderköping- Valdemarsvik, många traktorer ock A-traktorer kör där
Då är det varken motortrafikled eller motorväg. Upplever du det som ett problem som det är svårt att leva med?
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
F
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du skulle haft dig en Stesolid :geek:
Jasså, varför då? Jag blir inte det minsta stressad eller får ångest över att se en A-traktor framför mig. Det ser ut som om många andra skulle ha betydligt bättre utbyte av droger för att hantera sina demoner faktiskt. Ingen nämnd, ingen glömd.
 
F
F frasen_36 skrev:
E45 E18...
Har inte tid med dig lilla gubben, måste kolla om dottern har stulit batteribackup från några basstationer denna veckan. Hon kör A-traktor så hon är ju i grunden en grovt kriminell person.
 
  • Gilla
  • Haha
ylven och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Då är det varken motortrafikled eller motorväg. Upplever du det som ett problem som det är svårt att leva med?
Lite störigt är det nog ibland, men de flesta håller ut så fint i vägrenen så det går att köra om.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Heij83
F fsn skrev:
Då hävdar du samtidigt att över halva sträckan av E22, alltså runt 300km är klassad lägre än motortrafikled då, typ landsväg. Och även om den är det så kan (och borde) det råda totalt traktorförbud eller traktorförbud vissa tider. Jag vet inte då det enda jag kör på E22 är en gång om året och på den delen av E22 är det garanterat traktorförbud.

Har du nån känsla för hur det är på andra Europavägar, typ E6 från Svinesundsbron till Trelleborg eller bebodda delar av E4? Men det är klart, eftersatta riksvägar som klassats upp till europavägar 2007-2010 eller nåt sånt kan man säkert delvis åka traktor på, tex delar av E45, åtminstone vissa tider. Sen är det ju Europavägarna (tvärs) i Norrland med det räknas knappast till extremt trafikerade.
Typ hela E45 norr om Vänersborg hela vägen till Karesuando går att köra traktor bortsett från några små snuttar kring Karlstad
 
F
Heij83 Heij83 skrev:
Typ hela E45 norr om Vänersborg hela vägen till Karesuando går att köra traktor bortsett från några små snuttar kring Karlstad
Nu nämnde jag väl specifikt E45 som en urusel och dåligt rustad riksväg som för drygt 10 år sen klassades om till E och jag nämnde specifikt Norrland där det på nåder går att kalla asfalterat på vissa sträckor så det finns väl extremt få incitament att återupprepa det jag redan har skrivit eller?
 
Heij83
F fsn skrev:
Nu nämnde jag väl specifikt E45 som en urusel och dåligt rustad riksväg som för drygt 10 år sen klassades om till E och jag nämnde specifikt Norrland där det på nåder går att kalla asfalterat på vissa sträckor så det finns väl extremt få incitament att återupprepa det jag redan har skrivit eller?
Du skriver delar av E45, jag säger största delen av E45 innan man kommer in i Norrland….
 
F
Heij83 Heij83 skrev:
Du skriver delar av E45, jag säger största delen av E45 innan man kommer in i Norrland….
finns det delar av E45 man inte får köra traktor på? E45 börjar väl i västra Göteborg precis när man kör av färjan? Är ”den större delen av” E45 man får köra traktor på i Norrland eller inte? Är den procentuella delen man får köra traktor på större i Norrland? Semantik, man får köra traktor på delar av E45. Majoriteten av de delar av E45 där man får köra traktor är knappast klassat som trafikintensiv på nåt sätt öht faktiskt.

Faktum kvarstår, man får inte köra traktor på motortrafikled eller motorväg, vidare så råder traktorförbud på många trafikintensiva vägar utöver det på vissa tider runt städer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.