Sent inlägg, har inte läst alla 28 sidorna.

Mina råd:

* Sluta skriva på ett öppet forum på internet. Polisen är inte dumma, de kan googla.

* Säg inget till polisen. Inget ni säger kan hjälpa er, men det kan förstöra för er. Har de något konkret så kommer de att använda det, ingen anledning att ge dem mer. Att inte tala med dem kan inte hållas mot er.

* Att de inte själv sett det är bra för er. Deras fall är svagt. Överhuvudtaget så har de ingen egentlig bevisning att komma med. Det är tveksamt om deras vittnen ens kallas till en rättegång.

* Att de på bara hörsägen beslagtog fordon och körkort vid skolan kan antagligen en bra advokat få deras huvud serverade på silverfat för.

* Det är ett brottsmål. Ni behöver en advokat nu.

* Prata inte med polisen.

Personligen så tycker jag att ni ska skaffa en elak attackadvokat som inte bara försvarar, utan också vill gå på offensiven.

Så dags nu, men den tidigare mopedtrimningen: Erkänn aldrig någonsin något på plats. Låt dem dra det den hårda vägen, och med lite tur så fuckar de upp processen eller hade inte så mycket bevis som de ville ge sken av.

Allt detta med förbehållet att jag varken är er advokat eller ens advokat, så skaffa en riktig advokat och följ dennes råd.
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
useless useless skrev:
Första meningen i den artikeln:

"Föräldrar kan drabbas rättsligt om de känner till att deras barn kör en manipulerad A-traktor."
Om du orkade läsa lite till:

Här kan föräldrar råka illa ut i två olika situationer. Dels om en förälder står som registrerad ägare till A-traktorn, vilket är vanligt. Då har du som fordonsägare ett ansvar att fordonet är lagligt när du låter ditt barn framföra det
 
Ja, och TS har tagit sitt ansvar genom att via provkörning säkerställa att fordonet är lagligt. Visa vilken lag som då kan fälla TS trots att varken uppsåt eller oaktsamhet finns.

Att man blir misstänkt eller kan råka illa ut är väldigt vagt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, och TS har tagit sitt ansvar genom att via provkörning säkerställa att fordonet är lagligt. Visa vilken lag som då kan fälla TS trots att varken uppsåt eller oaktsamhet finns.

Att man blir misstänkt eller kan vara ansvarig är väldigt vagt.
att provköra funkar nog bra som försvar när man inte är ägare till fordonet. TS som ägare är ansvarig för fordonet, punkt.
 
Som sagt, man kan inte utdöma straff baserat på lagar och regler. Alla fall blir olika och allt beror ju på vad man kan bevisa och inte. Naturligtvis är man misstänkt i inledningsskedet, sen beror det ju på vad som händer men ingen kan ju säga att man alltid blir fälld oavsett. Ett ansvar har man ju men sen kan man ju vränga det hur som helst.
 
  • Gilla
Dudeish
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Som sagt, man kan inte utdöma straff baserat på lagar och regler. Alla fall blir olika och allt beror ju på vad man kan bevisa och inte. Naturligtvis är man misstänkt i inledningsskedet, sen beror det ju på vad som händer men ingen kan ju säga att man alltid blir fälld oavsett. Ett ansvar har man ju men sen kan man ju vränga det hur som helst.
Håller helt med dig, det är en sak att göra något som är straffbart, en annan sak att bli dömd
 
tveksamt tveksamt skrev:
Personen som citerades har användarnamnet "andersmc" (min fetning och understrykning).
Ja, det står ”andersmc” i användarnamnet, men vad står ”mc” för?
Står det för ”MotorCykel” eller står det för tex ”Markus Carl”?
 
  • Gilla
  • Haha
P.Bjrk och 2 till
  • Laddar…
Självklart, mitt inlägg ska enbart ses som ett förtydligande till Alfredo om var "mc" kom ifrån i sammanhanget. Jag är helt med på att det kan stå för något helt annat än just motorcykel.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Självklart, mitt inlägg ska enbart ses som ett förtydligande till Alfredo om var "mc" kom ifrån i sammanhanget.
He, He... Ja till och med jag ser att användarnamnet @andersmc slutar på bokstäverna "m" och "c". Såg dock aldrig den självklara kopplingen till fordonet MC eller vad det hade att göra med denna tråd.
Demmpa Demmpa skrev:
Står det för ”MotorCykel” eller står det för tex ”Markus Carl”?
Precis, jag har nog mest trott några initialer men visst kan det även syfta på en MC.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
J
tveksamt tveksamt skrev:
Däremot håller jag inte med om att man bör förvänta sig att alla andra följer reglerna, för det vet både du och jag att de inte gör.
Nej, jag förväntar mig inte det, men tycker ändå jämförelsen är värd att göra. Jag gör lika som du, räknar inte med min "rätt". Försöker riskbedöma, tex upplever jag mer incidenter på fredageftermiddagar och sena kvällar. Men även i villaområdet en tisdagmorgon finns det idioter. Men i vissa delar av Stockholm så undrar jag om körkortet tagits i Bagdad eller Sverige när man ser på körstilen vissa har. Om det ens finns ett körkort.

De som inte följer reglerna hoppas jag polisen plockar så fort som möjligt.

Om TS skulle provkört, upptäckt att den gick 80 och ändå låta sin son köra så är det givetvis inte alls bra, om pappan och sonen i denna tråden verkligen visste om att traktorn var trimmad och körde 80 med den så hoppas jag att de får sitt straff. Om det är ett felaktigt påstående hoppas jag de blir frikända.

Om man får sitt eget körkort draget för att ens barn kör olagligt och man kunnat förhindra det, fine with me. Tycker inte det stämmer med övrig rättsäkerhet men jag kan å andra sidan tycka det är värt det för att hålla en hög säkerhet. Men då tycker jag att alla föräldrar vars barn håller på med rån och droger och kriminalitet också skulle få samma behandling om de inte polisanmält sina barn.

Jag skulle vara helt för att man får "ta om" körkortet även vid mindre förseelser, ungefär som en flygande besiktning på bilen. Det kunde vara ett steg innan att bli av med körkortet i ett antal månader resp böter/fängelse. Nu är det väl iofs två olika saker, att bli av med körkortet är i sig inte ett straff. Men därav borde man kunna besluta om nytt förarprov om föraren inte tycks veta om trafikreglerna.
 
Dudeish Dudeish skrev:
Du har dock skyldighet att fordonet som du äger ett fordon har ansvar att den är laglig när den framförs
S Stefan1972 skrev:
men sen kan även bilägaren drabbas av eftermäle.
OK. Då har jag bara en fråga till innan detta är utrett. Om jag åker till Hertz och hyr en splitter ny bil i perfekt skick och därefter klipper av bromsrören på den så att den blir livsfarlig att framföra. Är det då Hertz VD eller den som gav mig nycklarna till bilen som ska straffas? :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Fast just när det gäller A-traktorer så är ju den nya regeln ett steg i rätt riktning iallafall. Nu blir det automatiskt en "bil" om traktorn avviker och då automatiskt olovlig körning. Tidigare blev det ju bara anmodan om regbes.
Det stora problemet som jag upplever det är ju iallafall de försäldrar som är helt med på att ungarna ska kunna slå om nån strömbrytare och skippa begränsningarna. Här i mitten av sverige går väl en traktor av tio i 30.......om ens det. Polisers förekomst läser man möjligen om i Sundsvalls kommun så ingen bryr sig ju....
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Då har jag bara en fråga till innan detta är utrett. Om jag åker till Hertz och hyr en splitter ny bil i perfekt skick och därefter klipper av bromsrören på den så att den blir livsfarlig att framföra. Är det då Hertz VD eller den som gav mig nycklarna till bilen som ska straffas? :thinking:
vem som straffas är svårt att säga men många kan misstänkliggöras och åtalas. Skulle det vara ett väldigt prekärt ämne och 40 pers skadas i en olycka så kan man nog mycket väl hålla uthyrningsföretagets VD ansvarigt. Annars handlar det ju om vad som kan bevisas. Var bromsarna felfria när du hämtade bilen så kanske inte steg ett är att misstänka uthyraren....
 
J JohanLun skrev:
Om man får sitt eget körkort draget för att ens barn kör olagligt och man kunnat förhindra det, fine with me. Tycker inte det stämmer med övrig rättsäkerhet
Det finns nio återkallelsepunkter avseende körkort. I en av dessa nämns "tillåtande av olovlig körning" under rubriken "Annat allvarligt brott". Håller med om att det känns lite tveksamt ur rättsäkerhetsperspektivet då det mer framstår som ett straff än något som har med trafiksäkerhet att göra och straff borde inte dömas ut av Transportstyrelsen.

Textdokument som listar "Annat allvarligt brott" som grund för återkallat körkort, inklusive spärrtid.
 
J
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns nio återkallelsepunkter avseende körkort. I en av dessa nämns "tillåtande av olovlig körning" under rubriken "Annat allvarligt brott". Håller med om att det känns lite tveksamt ur rättsäkerhetsperspektivet då det mer framstår som ett straff än något som har med trafiksäkerhet att göra och straff borde inte dömas ut av Transportstyrelsen.

[bild]
Det är sant, det kan nog mer jämställas att man inte får åka bergodalbana på grönan om man fuskat i femkampen. Det är som sagt inte ett straff. Skulle däremot TS bli straffad genom fängelse eller böter för att sonen kört olovligt så vore det en annan sak. Att inte få köra bil eller inte få åka bergodalbana är inget av dem ett straff utan en reglering. Som iofs åxå behöver ha en viss rättssäkerhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.