J JohanLun skrev:
Varför ska inte mamman lika gärna bli av med körkortet, givet att det inte är fordonets ägare utan barnets förälder som ska tillse att barnets fordon inte är olagligt?
Bra poäng jag känner mig redan proxykrängt å alla pappors vägnar.
 
  • Haha
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Urklipp från dagens nummer av Barometern.
Så kanske 1000-2000 kr för sonen och17 år.
Artikelurklipp om en ung man dömd för olaglig körning med ombyggd bil till a-traktor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A AndersS skrev:
Urklipp från dagens nummer av Barometern. Så kanske 1000-2000 kr för sonen, det är allt.
Vet vi att det inte påverkar hans körkortstillstånd?
 
Jag tror ärligt talat att det ska till jättemycket innan körkort återkallas. De flestas stannar vid enstaka förseelser och då händer nästan aldrig nåt förutom böter.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vet vi att det inte påverkar hans körkortstillstånd?
Men min notering vara mera att lägga en nivå utifrån ts farhågor om straffnivå fängelse:cool:
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men min notering vara mera att lägga en nivå utifrån ts farhågor om straffnivå fängelse:cool:
OK. Nej fängelse kan TS inte behöva oroa sig för då lagstiftningen tydligt säger "dömes likaledes till böter."
 
S Stefan1972 skrev:
Jag tror ärligt talat att det ska till jättemycket innan körkort återkallas.
Jag tänkte här mer på hur en 18-årings möjlighet att ta körkort påverkas om denne som 17-åring döms för grov olovlig körning.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tänkte här mer på hur en 18-årings möjlighet att ta körkort påverkas om denne som 17-åring döms för grov olovlig körning.
jo men det går nog inte att säga. Jag tror som sagt att det krävs ganska mycket innan det händer nåt. Torskat tre fyra ggr på kort tid eller nåt sånt. De tittar väl på historiken varje gång. Den där skrämselpropagandan man hör lite nu och då om ungdomar och lämpet ryker är nog bara propaganda som sagt även om man såklart ska tänka på vad som kan hända.
 
F fsn skrev:
Vilket konstigt resonemang. Varför tillåter man fotboll och innebandy, det är ju olycksdrabbade idrotter?
Du har inte tänkt på att det är en fundamental skillnad på att skada sig i en idrott och bli skadad i trafiken?

De som blir skadade av fotboll och innebandy är de som spelar fotboll och innebandy. Det är väldigt ovanligt att någon som inte är inblandad i matchen blir skadad.

Medan någonting som är farligt i trafiken är farligt för vem som helst som råkar vara i vägen.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
jo men det går nog inte att säga. Jag tror som sagt att det krävs ganska mycket innan det händer nåt. Torskat tre fyra ggr på kort tid eller nåt sånt. De tittar väl på historiken varje gång. Den där skrämselpropagandan man hör lite nu och då om ungdomar och lämpet ryker är nog bara propaganda som sagt även om man såklart ska tänka på vad som kan hända.
Det vanligaste är väl att man får några månaders spärrtid innan man kan få körkortstillstånd?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
jo men det går nog inte att säga. Jag tror som sagt att det krävs ganska mycket innan det händer nåt. Torskat tre fyra ggr på kort tid eller nåt sånt. De tittar väl på historiken varje gång. Den där skrämselpropagandan man hör lite nu och då om ungdomar och lämpet ryker är nog bara propaganda som sagt även om man såklart ska tänka på vad som kan hända.
Indraget lämp i typ 4-6 månader är rätt så standard vid olovlig körning.
 
A andersmc skrev:
Du har inte tänkt på att det är en fundamental skillnad på att skada sig i en idrott och bli skadad i trafiken?

De som blir skadade av fotboll och innebandy är de som spelar fotboll och innebandy. Det är väldigt ovanligt att någon som inte är inblandad i matchen blir skadad.

Medan någonting som är farligt i trafiken är farligt för vem som helst som råkar vara i vägen.
Inte för att vara den, men det är ganska sällan icke trafikanter skadas av trafiken också (borträknat indirekta skador som av avgaser mm).
De som skadas i trafiken är nästan uteslutande trafikanter (i alla fall säger min magkänsla det, motbevisa mig gärna), exempelvis i fordon, gående längs vägen, på ett övergångsställe mm.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Inte för att vara den, men det är ganska sällan icke trafikanter skadas av trafiken också (borträknat indirekta skador som av avgaser mm).
De som skadas i trafiken är nästan uteslutande trafikanter (i alla fall säger min magkänsla det, motbevisa mig gärna), exempelvis i fordon, gående längs vägen, på ett övergångsställe mm.
I och med att du räknar in fotgängare i trafikanter så får du nog rätt där, även om du vet att det inte var det som avsågs.
 
useless useless skrev:
Det vanligaste är väl att man får några månaders spärrtid innan man kan få körkortstillstånd?
möjligt men jag tror inte det är nån regel...........jag har varit olydig jag också men inget har någonsin påverkat nåt körkort fast man kanske tycker att det borde........... torskade på mc i 16 års åldern utan körkort och stulen dessutom. (dock inte jag)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.