J
tveksamt tveksamt skrev:
Självklart är situationen annorlunda vad gäller fotbollsmatcher och trafiken. Men det gör det inte mer rätt att inte fundera över riskerna med det ena eller det andra. Att ge sig ut i trafiken med tanken "det finns risker, men eftersom jag måste vara en del av trafiken så är det inte lönt att fundera över dem eller hur jag kan minimera dem för mig" är ju snarast att be om att bli en del av statistiken.

Att det är just tonåringar som kör "traktor" spelar mycket liten roll i sammanhanget "risken att skadas i trafiken". Min magkänsla säger mig att risken för en trafikolycka av någon laglig trafikant, dvs framför en buss, lastbil, cykel, fötter de lagligen får framföra är långt mycket större.
Du kanske inte sätter dig ner och gör en riskanalys inför varje färd, men om du inte funderat över riskerna med att ge sig ut i trafiken och värdesätter dessa mot nyttan har du missat något om hur trafik fungerar.
Hur stor andel av de som spelar fotboll tror du på allvar har satt sig ned och funderat och gjort upp en lista över för och nackdelar med att spela? Jag tror den delen är försvinnande liten.
...fast att släppa ut 15-åringar i A-traktorer som gör 100 är ju som att oanmält trycka in en NHL spelare i förskolans hockeyträning... Jag väntar mig att i trafiken så följer man de trafikregler som ska minimera skador och olyckor. Alkoholister och körkortslösa hör inte hemma bakom ratten.

Trafiken är nåt som vi alla måste hantera, inte som fallskärmshoppning eller friklättring som faktiskt är frivilliga... Därav bör man förvänta att alla följer reglerana.

Reglerna för a-traktorer och moppar BÖR vara stenhårda. Inte haft a-traktor men väl moped som givetvis trimmades. Första åren med körkort körde jag väl inte 100% med det omdöme jag har idag. För att utsätta andra för risker är det bra att man är stenhårda med ungdomarna. Men det måste även finnas en rättssäkerhet och det verkar orimliga krav att ställa att föräldrarna ska testa fordonen inför varje färd.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det står ”MC” i din profil. Där har du ett fordon som det körs betydligt fler nöjesmil med än med traktor och i betydligt högre farter.
Har detta någon som helst relevans i denna tråd? :thinking: Vad menar du för övrigt med att 'Det står ”MC” i din profil'?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
killgissning på riktigt. Snarare tvärt om, att TS har kört den är likställt med ”kontrollerat att den går lagligt”, det beror naturligtvis på vilket sätt den är manipulerad men vanligtvis är det så.
Nu är TS ägare till fordonet och är därmed enkom ansvarig. Blir rätt svårt att trolla bort ansvaret. Ifall TS lyckas så är det ju istället försäkringsbedrägeri iom att den inte är försäkrad på sonen som då skulle vara ägaren.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vart står det att fordonet är oreggat och oförsäkrat??
Per automatik blir det oförsäkrat eftersom det är en oregistrerad bil och inte en a-traktor.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Dudeish Dudeish skrev:
Nu är TS ägare till fordonet och är därmed enkom ansvarig. Blir rätt svårt att trolla bort ansvaret.
Ansvaret för vad?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Dudeish Dudeish skrev:
Ifall TS lyckas så är det ju istället försäkringsbedrägeri iom att den inte är försäkrad på sonen som då skulle vara ägaren.
Om det är försäkringsbedrägeri eller inte att låta den stå skriven på förälder än på ungdomen beror på hur försäkringsvillkoren är skrivna.

Vilken del av försäljningen är det som TS/sonen behöver använda i detta ärende?
 
Dudeish Dudeish skrev:
För att den går snabbare än 30. Se även [länk]
Det där har redan diskuterats flera gånger i tråden. Polisen skriver att du som ägare kan bli misstänkt för tillåtande av olovlig körning. I Sverige räcker det inte med misstanke för att du ska bli dömd.
Läs lagen istället så ser du att det inte står ett ord om eventuellt ägande där.
 
useless useless skrev:
Ansvaret för vad?
ansvaret för hela fordonet om man vill dra allt till sin spets. Att fordonet är skattat, besiktigat, försäkrat, trafikdugligt skick. Ja allt. Föraren av fordonet får sitt straff såklart men sen kan även bilägaren drabbas av eftermäle.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Javisst. Men i det här fallet har ju TS gjort det som förväntas av honom. Inklusive provkörning en vecka innan.
 
useless useless skrev:
Det där har redan diskuterats flera gånger i tråden. Polisen skriver att du som ägare kan bli misstänkt för tillåtande av olovlig körning. I Sverige räcker det inte med misstanke för att du ska bli dömd.
Läs lagen istället så ser du att det inte står ett ord om eventuellt ägande där.
Misstänkt är man alltid tills man är dömd. Du har klart svårare att klara dig ur rättslig process ifall du står som ägare till fordonet.
 
Kan du inte leta upp några rättsfall där ägaren blivit dömd trots att vederbörande kontrollerat och varit säker på att traktorn var laglig?
De enda rättsfall jag hittar handlar om att ägaren varit medveten om att fordonet varit manipulerat.
 
useless useless skrev:
Kan du inte leta upp några rättsfall där ägaren blivit dömd trots att vederbörande kontrollerat och varit säker på att traktorn var laglig?
De enda rättsfall jag hittar handlar om att ägaren varit medveten om att fordonet varit manipulerat.
Det spelar ingen roll ifall ägaren säger sig inte veta, du som åtalad får ljuga, vilket inte vittnen får göra. Du har dock skyldighet att fordonet som du äger ett fordon har ansvar att den är laglig när den framförs, därmed spelar det mindre roll vad ägaren säger till fordonet.
https://www.bilsport.se/artikel/foraldrar-kan-straffas-for-manipulerade-a-traktorer
 
J JohanLun skrev:
...fast att släppa ut 15-åringar i A-traktorer som gör 100 är ju som att oanmält trycka in en NHL spelare i förskolans hockeyträning... Jag väntar mig att i trafiken så följer man de trafikregler som ska minimera skador och olyckor. Alkoholister och körkortslösa hör inte hemma bakom ratten.

Trafiken är nåt som vi alla måste hantera, inte som fallskärmshoppning eller friklättring som faktiskt är frivilliga... Därav bör man förvänta att alla följer reglerana.

Reglerna för a-traktorer och moppar BÖR vara stenhårda. Inte haft a-traktor men väl moped som givetvis trimmades. Första åren med körkort körde jag väl inte 100% med det omdöme jag har idag. För att utsätta andra för risker är det bra att man är stenhårda med ungdomarna. Men det måste även finnas en rättssäkerhet och det verkar orimliga krav att ställa att föräldrarna ska testa fordonen inför varje färd.
Självklart!
Har du eller någon annan uppfattat det som att jag på något sätt argumenterat för att omyndiga ska få framföra fordon i 100 knyck har du/den i så fall grovt missförstått mig.
På samma sätt hör man inte hemma i trafiken om man är alkoholpåverkad, för trött för att kunna säkert framföra sitt fordon, gå rakt, har glömt bort vilka regler som gäller, har missat att säkra lasten på släpet, vet om att man kör en bil som inte skulle gå genom besiktningen mm, detta är även för mig helt självklart!

Däremot håller jag inte med om att man bör förvänta sig att alla andra följer reglerna, för det vet både du och jag att de inte gör.
För alla trafikanter gäller det att hela tiden anpassa sitt eget körsätt (skriver körsätt även om det likväl gäller cyklister, gångar eller vad det nu kan vara) för att minimera de risker som kan uppstå.
Det kan vara att köra långsammare än vad skyltarna vid vägen anger att man får, sakta in i korsningen även om högerregeln gäller och man bör bli framsläppt, lätta på gasen inför ett krön för att man inte ser vad som finns bakom etc.
Hade jag alltid stenhårt förväntat mig att alla andra gjorde rätt hade jag blivit påkörd många fler gånger än jag redan blivit. Senast igår där jag som cyklist kommer från höger och bilen som kommer från mitt vänster bara gasar på.

Alfredo Alfredo skrev:
Har detta någon som helst relevans i denna tråd? :thinking: Vad menar du för övrigt med att 'Det står ”MC” i din profil'?
Personen som citerades har användarnamnet "andersmc" (min fetning och understrykning).
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Dudeish Dudeish skrev:
Det spelar ingen roll ifall ägaren säger sig inte veta, du som åtalad får ljuga, vilket inte vittnen får göra. Du har dock skyldighet att fordonet som du äger ett fordon har ansvar att den är laglig när den framförs, därmed spelar det mindre roll vad ägaren säger till fordonet.
[länk]

Första meningen i den artikeln:

"Föräldrar kan drabbas rättsligt om de känner till att deras barn kör en manipulerad A-traktor."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.