perra i skogen perra i skogen skrev:
3 varianter?? Finns enbart EPA och A-traktor.
EPA traktorer kan man inte nyregistrerade, utan det finns bara ett begränsat anal kvar. A-traktor finns det bara en variant av.
Hur hastigheten begränsas i en A-traktor har ingen betydelse, så länge maxhastighet inte överstiger 30 km/h.
Det beror ju på vad man menar med variant. Här framgår det ju tydligt att ”variant” syftar till mekaniskt eller elektroniskt begränsade.
Och även om lagen likställer detta betyder det ju inte att det är det.
Jämför med bil. Jag skulle säga att det finns många varianter av bil, ändå är de i lagens mening samma.
 
Gimp Gimp skrev:
Det förstår jag absolut, men det enda vittne som finns till att han har kört över huvud taget ljuger, så att det vittnesmålet ska diktera händelseförloppet känns fel och jag hoppas att det kan reda ut sig i en eventuell rättegång.
Det är möjligt att jag har fel, men jag tror att du tänker att rättegången ska gå till ungefär som det ser ut i amerikanska filmer. En karismatiskt advokat som skriker "protest!" när han menar att vittnet ljuger och sedan genom en lång sekvens av försåtliga frågor får vittnet att erkänna att han bara har 0,1 i synförmåga och just denna dag hade glömt glasögonen hemma.

Men så går det inte till i ett svensk trafikmål. Det är i själva verket en väldigt trist tillställning. Alla berättar sitt i tur och ordning. Ingen skriker eller avbryter. När alla har berättat sitt fattar domstolen sitt beslut. Domen meddelas normalt senare. I den här situationen spelar advokatens eventuella skicklighet inte så stor roll.
 
  • Gilla
Stigfrid och 3 till
  • Laddar…
F
Demmpa Demmpa skrev:
När hände det?
Var det i år eller förra året?
Eller var det längre sedan?




Jo, det har kommit några domar senaste halvåret,
[länk]

[länk]

[länk]

Edit:
[länk]
Länka till riktiga domar istället för nåt bylingen kallar för praxis. Det är vad jag vet en dom i tingsrätten där barnet blev dömt och baserat på detta vädrar snuten morgonluft och ser potential att ge alla barn i traktor ”olovlig körning” för minsta lilla grej. Det finns i princip en handfull grejer dom borde fokusera på, det är hastighet, att fordonet är skapligt i ordning ( för 30km/h) och att dom kör säkert. Nu används det istället för trams, som fel hjuldimension, vikt mm. Ett sätt att hålla ungdomarna kort och tidigt skapa ett polisförakt.

Att nån förälder åkt på nåt första gången dom tar barnet i en olaglig traktor har jag aldrig hört talas om, däremot att det uttalas hot om det är vanligt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Alla har väl gjort fel någon gång.
Som vuxen vet man att man skall vara beredd på att ta konsekvenserna av sitt handlande. Du verkar inte ha den insikten, men din son får väl lära sig nu. Polisen får lära honom det du inte kunnat.

Och hur kommer det sig att du säger Epa nu?? En Epa får gå fortsre än 30, men får inte köras fortare än 30… vilken är det din son har?

iofs sade du att din sons traktor har fjädrar på axlarna, en Epa har styv bakdel utan fjädring. Så det är nog A-traktor ändå. Du hade ju dessutom testat hastigheten på den.

Hur kom det sig att du testade hastigheten? Litar du inte på sonen? ;)
han skrev H-reg innan, hade du haft koll hade du inte behövt vara kaxig.
 
F
V Villaägarenr1 skrev:
Vad vet du om utgången :)
V Villaägarenr1 skrev:
Vad vet du om utgången :)
vad vet du om utgången?
 
F fsn skrev:
snuten […] ser potential att ge alla barn i traktor ”olovlig körning” för minsta lilla grej. Det finns i princip en handfull grejer dom borde fokusera på, det är hastighet, att fordonet är skapligt i ordning ( för 30km/h) och att dom kör säkert.
Jag vet inte vilken halmdocka du skäller på, men i TS fall gäller det ju precis det du tydligen är emot. Fortkörning.
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte vilken halmdocka du skäller på, men i TS fall gäller det ju precis det du tydligen är emot. Fortkörning.
jag vet vad TS pöjk har gjort, du kan vara lugn på den punkten. Det jag skäller på är beviset på nya lagar och domar genom artiklar på nätet och polisen Helsingborgs inlägg om att dom ser en tingsrättsdom som prejudicerande.

Annars så framgår det väl rätt tydligt vad jag tycker polisen skall fokusera på och inte använda ”sina nya mandat” som ett sätt att terrorisera ungdomar. Jag läser inlägg dagligen om, eller mest mot traktorer. Är det inte att dom går för fort (vilket naturligtvis inte är ok) så är det att dom går för sakta, det finns folk som skyller sina egna farliga trafikbeteende på långsamtgående traktorer, det har vi haft här innan med. Och är det inte i trafik så hittar folk nåt att gnälla på när dom är parkerade eller att dom är i grupp.
 
Redigerat:
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
F fsn skrev:
jag vet vad TS pöjk har gjort, du kan vara lugn på den punkten. Det jag skäller på är beviset på nya lagar och domar genom artiklar på nätet och polisen Helsingborgs inlägg om att dom ser en tingsrättsdom som prejudicerande.
Hovrätten faktiskt...
Men jag tycker åxå det blir skevt.,det betyder ju i praktiken att det räcker med fel däck dimension eller fel färg på en lampa samt en grinig polis så får du regbesiktning, men åker då på olovlig körning för att traktorn då helt plötsligt blivit bil....
 
Har för övrigt en helt lovlig traktor här hemma som dottern brukar
 
F
plåtrickard plåtrickard skrev:
Hovrätten faktiskt...
Men jag tycker åxå det blir skevt.,det betyder ju i praktiken att det räcker med fel däck dimension eller fel färg på en lampa samt en grinig polis så får du regbesiktning, men åker då på olovlig körning för att traktorn då helt plötsligt blivit bil....
det var väl en i Hovrätten och en i Tingsrätten om jag inte minns fel. Den polisen i Helsingborg lutad all sin pösmunksvikt mot vill jag minnas var den i Tinhsrätten.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
F
plåtrickard plåtrickard skrev:
Har för övrigt en helt lovlig traktor här hemma som dottern brukar
ja, vi med. Även om jag misstänker att den eventuellt är lite lätt över drivande axel vid en vägning men jag har inte utrustning att verifiera det. Det viktiga för mig är att den går i 30.
 
Nissens
F fsn skrev:
han skrev H-reg innan, hade du haft koll hade du inte behövt vara kaxig.
Om du hade haft koll så hade du inte behövt komma med ett påhopp på det viset.

Citat från första raden i TS inledande meddelande i tråden:
”Sonen är misstänkt för grov olovlig körning med A-traktor”

Du tolkar tydligen det till något helt annat…

Om han sedan lämnat helt andra uppgifter som du påstår så gör det det hela ännu märkligare…
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Annars så framgår det väl rätt tydligt vad jag tycker polisen skall fokusera på och inte använda ”sina nya mandat” som ett sätt att terrorisera ungdomar. Jag läser inlägg dagligen om, eller mest mot traktorer. Är det inte att dom går för fort (vilket naturligtvis inte är ok) så är det att dom går för sakta, det finns folk som skyller sina egna farliga trafikbeteende på långsamtgående traktorer, det har vi haft här innan med. Och är det inte i trafik så hittar folk nåt att gnälla på när dom är parkerade eller att dom är i grupp.
Om någon i din familj blivit ihjälkörd av en ungdom som kört sin A-traktor i 80km/h så hade du låtit heeelt annorlunda…

Jag tycker att det är utmärkt att polisen stävjar den typen av brott.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
ja, vi med. Även om jag misstänker att den eventuellt är lite lätt över drivande axel vid en vägning men jag har inte utrustning att verifiera det. Det viktiga för mig är att den går i 30.
Funkar att kolla på polisvågen.. :cool:
 
Nissens Nissens skrev:
Om någon i din familj blivit ihjälkörd av en ungdom som kört sin A-traktor i 80km/h så hade du låtit heeelt annorlunda…

Jag tycker att det är utmärkt att polisen stävjar den typen av brott.
Och med ett sådant tankesätt så borde trafikbrott jagas ännu hårdare än vad som sker... För jag är ganska säker på att det är fler som omkommer med "vanliga" fordon än med olagliga traktorer... Jag kan själv erkänna att jag inte är den bästa förebilden i trafiken.. Men prova att köra en a traktor i trafiken så lovar jag att du kommer få helt nya vyer på "medtrafikanter"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.