V
Rkarlsson skrev:
För att min brorson varit med om samma sak. Tror du att min bror fick indraget körkort och finkan?

Nej.
Bevisligen finns de fler nötter i trafiken. Exempel bör ju statueras :cool:
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P
V Villaägarenr1 skrev:
Bevisligen finns de fler nötter i trafiken. Exempel bör ju statueras :cool:
Han fick sitt straff. Vilket är rätt, indraget traktorkort och kalaset kostade några tiotusingar för att få den laglig och kränga bort den.

Men att ljuga om att pappa som inte har en aning blir av med körkortet visar ju att vi har forumnötter.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
V
Rkarlsson skrev:
Han fick sitt straff. Vilket är rätt, indraget traktorkort och kalaset kostade några tiotusingar för att få den laglig och kränga bort den.

Men att ljuga om att pappa som inte har en aning blir av med körkortet visar ju att vi har forumnötter.
De är ingen som ljuger.

Det finns i text att han bär ansvar. Finns i text att han kan få negativa följder. Ingen här dömer skulle jag tro. Forum är till för diskussion.

:cool:
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Detta med indraget körkort även för föräldrar är givetvis ett sätt att stävja att barn trimmar upp traktorer till motorvägshastigheter. Kul att få sina barn påkörde av en a-traktor i 80. Jag har ingen förståelse eller förlåtelse för TS och sonen, oavsett omkörningar eller ej. Givetvis känner ts till att bilen inte bara klarar 30.

Nekande kommer troligen inte heller fungera. Hur skall man förklara att bilen åkte till skolan och sonen var i skolan men hade inte kört den? Vem körde? Vittnar inte sonen om det så är det en uppenbar lögn. Dessutom tycker jag inte vi skall råda om hur man kommer undan med brott. Det är omoraliskt skit och det kan de diskutera på Flashback. Bra advokattips är något annat, men där kan det gott stanna.

Det är här bara bra av farbror polisen och staten. Samma personer som säger ”mördare går fria, gör något vettigt” kommer kräva att ts skall hängas när det är deras egen familj som förolyckas i trafiken av en traktor i 80.
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 11 till
  • Laddar…
P
V Villaägarenr1 skrev:
De är ingen som ljuger.

Det finns i text att han bär ansvar. Finns i text att han kan få negativa följder. Ingen här dömer skulle jag tro. Forum är till för diskussion.

:cool:
När du visat ett enda fall där pappa och mamma blir av med körkort för EN förseelse med traktor så kan vi diskutera =)
Jag har ju ett verkligt fall =) Min bror visste inte att traktorn kunde gå så snabbt.
 
richardtenggren
Har det inte ändrats någon lag eller kommit någon prejudicerande dom då man läst en del om att polisen ska ta i med hårdhandskarna gällande epor?

Jag hade gärna sett ett totalförbud, det blir ju köer och alla i sydeuropeiskabilar har ju problem att köra om dessa mobila farthinder.
 
  • Gilla
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
När du visat ett enda fall där pappa och mamma blir av med körkort för EN förseelse med traktor så kan vi diskutera =)
Jag har ju ett verkligt fall =) Min bror visste inte att traktorn kunde gå så snabbt.
När hände det?
Var det i år eller förra året?
Eller var det längre sedan?


richardtenggren richardtenggren skrev:
Har det inte ändrats någon lag eller kommit någon prejudicerande dom då man läst en del om att polisen ska ta i med hårdhandskarna gällande epor?

Jag hade gärna sett ett totalförbud, det blir ju köer och alla i sydeuropeiskabilar har ju problem att köra om dessa mobila farthinder.
Jo, det har kommit några domar senaste halvåret,
https://www.newsner.com/nyheter/har...mar-och-foraldrar-maste-ta-storre-ansvar/amp/

https://nyheter24.se/amp/nyheter/99...anipulerade-a-traktorer-du-lever-bara-en-gang

https://www.facebook.com/100064872992697/posts/359691696203261/?d=n

Edit:
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2022/maj/stor-okning-av-a-traktorer-som-gar-for-fort-pa-lidingo/
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nissens
Gimp Gimp skrev:
Wow, vart ser du att jag tillåter trimmad moped eller epa?
Är du en sådan person som aldrig har gjort något fel i hela ditt liv eller, kul för dig isåfall.
Äter inte prinsesstårta, tycker varken om grädde eller marsipa, så...
Alla har väl gjort fel någon gång.
Som vuxen vet man att man skall vara beredd på att ta konsekvenserna av sitt handlande. Du verkar inte ha den insikten, men din son får väl lära sig nu. Polisen får lära honom det du inte kunnat.

Och hur kommer det sig att du säger Epa nu?? En Epa får gå fortsre än 30, men får inte köras fortare än 30… vilken är det din son har?

iofs sade du att din sons traktor har fjädrar på axlarna, en Epa har styv bakdel utan fjädring. Så det är nog A-traktor ändå. Du hade ju dessutom testat hastigheten på den.

Hur kom det sig att du testade hastigheten? Litar du inte på sonen? ;)
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
F
S BTR skrev:
Till att börja med ska du och din son neka allt.
Den går sakta , ni har inte kört den, ingen kan ha sett er etc.
Det är upp till åklagaren att bevisa att ni har begått ett brott.
Kom ihåg att polisen håller förhör med er för att få information av er för att kunna fälla er i en domstol, de sitter inte och förhör er för att vara hyggliga.
Ni är lågt hängande frukt för polisen som inriktar sig på er istället för att ta våldtäktsmän, knarklangare och yrkerskriminella.
Trams!
 
F
Gimp Gimp skrev:
Jo, för vittnet ljuger, det finns ingen vansinneskörning.
Men visst finns det alltid en risk att den är trimmad, men då är det det som jag vill att åtalet ska gälla, inte en fabriserad historia.

Är du vittnet eller hur kan du vara så säker på att det var en vansinneskörning?
Jag har som sagt inte pratat färdigt med sonen, men det vi har pratat om är den delen och jag har verkligen ingen anledning att misstro honom gällande den punkten.
Hur vet du att vittnet ljuger? Var du närvarande på samma plats och tillfälle?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
F
D Derbyboy skrev:
Mycket pekar ju på det, fadern har ju till och med börjat yra om att ”h-regen” kan ha gått sönder precis efter det att sonen parkerade vid skolan.
Underligt hur en förälder in i absurdum kan blunda för och förneka verkligheten utan att ta minsta lärdom. Påminner om en granne vars son nyligen körde ihjäl sig med sin trimmade moppe som vid tillfället konstaterades ha gått över 80km/tim. Trots det låter föräldern till deras närmaste granne och kompisen köra A-traktor som en dåre i närmare 90 på samma vägar. Vad är det för sorts föräldrar??
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Det får vi se efter den tekniska analysen, men risken är att det polisen säger stämmer, sist jag körde den i tisdags gick den verkligen 30 dock, dessutom ljuger vittnet. Köra om 3st bilar på den rakan är verkligen en bedrigt om den "bara" går 80
Oavsett vad dom kommer fram till finns fängelse med på straffskalan för oss båda så jag vill försäkra mig om att få till en rättegång så bra som möjligt.
Ingen kommer att få fängelse. Det kan du glömma. Då de som gjort olovlig körning typ fjärde gången kan få fängelse. Sonen får böter kanske som lägst 1500kr och indragen lämplighet i ett år. Du får dagsböter som baseras på din inkomst. Om ni båda blir dömda. Sedan är frågan hur trovärdigt är vittnet.

Många säger Epa om alla tre varianter. Den äldre som kan gå fortare än 30 men inte får det. Eller de två som är strypta så att de bara ska gå max 30 km/h. Där den ena är mekaniskt strypt. Eller som de nyaste bilarna som är elektroniskt strypta.

Varför är du misstänkt för tillåtande. Registrerad på dig eller sagt att det är du som har mekat med den. Om man normalt provkör dessa så går de i 30 km/h. Men sedan finns det olika manipulationer så att man kan gå förbi den mekaniska eller elektriska spärren. Där den elektriska är lättast att förändra.
 
Redigerat:
S slurppe99 skrev:
Ingen kommer att få fängelse. Det kan du glömma. Då de som gjort olovlig körning typ fjärde gången kan få fängelse. Sonen får böter kanske som lägst 1500kr och indragen lämplighet i ett år. Du får dagsböter som baseras på din inkomst. Om ni båda blir dömda. Sedan är frågan hur trovärdigt är vittnet.

Många säger Epa om alla tre varianter. Den äldre som kan gå fortare än 30 men inte får det. Eller de två som är strypta så att de bara ska gå max 30 km/h. Där den ena är mekaniskt strypt. Eller som de nyaste bilarna som är elektroniskt strypta.

Varför är du misstänkt för tillåtande. Registrerad på dig eller sagt att det är du som har mekat med den. Om man normalt provkör dessa så går de i 30 km/h. Men sedan finns det olika manipulationer så att man kan gå förbi den mekaniska eller elektriska spärren. Där den elektriska är lättast att förändra.
3 varianter?? Finns enbart EPA och A-traktor.
EPA traktorer kan man inte nyregistrerade, utan det finns bara ett begränsat anal kvar. A-traktor finns det bara en variant av.
Hur hastigheten begränsas i en A-traktor har ingen betydelse, så länge maxhastighet inte överstiger 30 km/h.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Det här kan vara det mest idiotiska och korkade inlägg jag läst på detta forum :geek:
Hahaha, skönt att du har självinsikt ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.