V
useless useless skrev:
Ja, man blir misstänkt för tillåtande av olovlig körning. Det är långt ifrån samma sak som att man bär ansvaret.




För att du ska dömas för något måste man bryta mot lagen. Där står det:

"Om någon uppsåtligen eller av oaktsamhet såsom förare av körkortspliktigt fordon anställer och brukar den som inte äger rätt att föra fordonet, eller i annat fall tillåter någon annan att föra sådant fordon utan att denne är berättigad därtill, dömes likaledes till böter."
[länk]

Har man gjort det som krävs för att hålla fordonet i rätt skick så är det varken uppsåtligen eller av oaktsamhet,.
Vi får väl se(y) uppenbarligen va han redan misstänkt för det och polisen har traktorn.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Ja, det ska bli spännande att se. Jag har försökt hitta några liknande domar, men de enda jag hittar där någon blivit dömd för tillåtande av olovlig körning så har det varit uppenbart att föräldern har känt till, eller iallafall haft anledning att känna till, att fordonet är olagligt.
 
D
@useless har rätt, han läser innantill….
 
Orkar inte läsa allt...

Bilen/traktorn är inte trimmad, spärren är manipulerad eller borttagen

Förr hade man dubbla lådor med 1an i bakre lådan, då varvade bilen / traktorn runt 5000/min vilket är ohållbart därför åkte ALLA med 4an i bakre lådan så traktorn gick som en vanlig bil, när polisen kom så la man i 1an och ev spärrade 3an och 4an i främre lådan så det gick max 30kmh

Idag så spärrar man i bilens dator, hur vet jag inte riktigt men det är förmodligen lika enkelt att ta bort spärren nu som förr och lika enkelt att spärra igen.

Ni som gnäller om att han åkt för fort ni har ju säkert aldrig haft en trimmad moped eller a-traktor... fanns nog ingen moped i min bekantskapskrets som gick saktare än 70 knyck och ingen som inte hade haft snuten efter sig
Åkte själv fast både med moped och med traktorn, tillåtande till olovlig körning och tillåtande till framförande av obesiktat fordon

Men man ska ju sköta det snyggt och det ligger på föräldrarna att se till att ungdomen fattar att man åker inte 80 på 70 väg eller 70 på 50 väg, åker man hem en natt så är det klart man drar på lite men hastighetsbegränsningen gäller även ospärrade traktorer

Nu får jag säkert skit men det är så här det är och så det alltid har varit...
 
  • Gilla
husägaren TS och 4 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Orkar inte läsa allt...

Bilen/traktorn är inte trimmad, spärren är manipulerad eller borttagen

Förr hade man dubbla lådor med 1an i bakre lådan, då varvade bilen / traktorn runt 5000/min vilket är ohållbart därför åkte ALLA med 4an i bakre lådan så traktorn gick som en vanlig bil, när polisen kom så la man i 1an och ev spärrade 3an och 4an i främre lådan så det gick max 30kmh

Idag så spärrar man i bilens dator, hur vet jag inte riktigt men det är förmodligen lika enkelt att ta bort spärren nu som förr och lika enkelt att spärra igen.

Ni som gnäller om att han åkt för fort ni har ju säkert aldrig haft en trimmad moped eller a-traktor... fanns nog ingen moped i min bekantskapskrets som gick saktare än 70 knyck och ingen som inte hade haft snuten efter sig
Åkte själv fast både med moped och med traktorn, tillåtande till olovlig körning och tillåtande till framförande av obesiktat fordon

Men man ska ju sköta det snyggt och det ligger på föräldrarna att se till att ungdomen fattar att man åker inte 80 på 70 väg eller 70 på 50 väg, åker man hem en natt så är det klart man drar på lite men hastighetsbegränsningen gäller även ospärrade traktorer

Nu får jag säkert skit men det är så här det är och så det alltid har varit...
och det är inte så jävla smart med tanke på att tonåringar i princip saknar konsekvenstänk.

de är inte mogna nog att framföra en personbil.
Med allas resonemang om att det är ”ok” att köra lite för fort i en a-traktor som då blir en personbil kan likagärna argumentera för att 15åringar ska få ta körkortsbehörighet B.
Dessutom är det otroligt vanligt att man inte följer resterande lagstiftning. Använder gatan som lekplats och sitter för många i kupén vilket självklart är farligt och en onödig risk vid ev krock. Vilket vi sett flertalet gånger när ungdomar får sätta livet till för att det ”är okej” med att åka lite för fort. Och ”vi skulle bara” åka hem lite snabbare med ”nån för mycket i bilen”.

tror du det är roligt att behöva komma till en olycksplats där det ligger barn nästintill söndertrasade för att de suttit fem pers i bilen avsedd för 2. Alla utan bälte och a-traktorn krökt kring ett träd för den gjorde 120km/h?
 
  • Gilla
Rasputitsa och 7 till
  • Laddar…
P PW92 skrev:
och det är inte så jävla smart med tanke på att tonåringar i princip saknar konsekvenstänk.

de är inte mogna nog att framföra en personbil.
Med allas resonemang om att det är ”ok” att köra lite för fort i en a-traktor som då blir en personbil kan likagärna argumentera för att 15åringar ska få ta körkortsbehörighet B.
Dessutom är det otroligt vanligt att man inte följer resterande lagstiftning. Använder gatan som lekplats och sitter för många i kupén vilket självklart är farligt och en onödig risk vid ev krock. Vilket vi sett flertalet gånger när ungdomar får sätta livet till för att det ”är okej” med att åka lite för fort. Och ”vi skulle bara” åka hem lite snabbare med ”nån för mycket i bilen”.

tror du det är roligt att behöva komma till en olycksplats där det ligger barn nästintill söndertrasade för att de suttit fem pers i bilen avsedd för 2. Alla utan bälte och a-traktorn krökt kring ett träd för den gjorde 120km/h?
Nej absolut inte, det är fruktansvärt
Har själv nära släkt som mist livet i trafiken så jag vet.
I USA så går det ju att få B kort från 16? (I vissa delstater) tror inte våra ungdomar är mindre mogna än dom..

Det jag menar är att man som förälder inte får vara helt blåögd och tror att mitt barn inte gör si eller så utan man kommer åka ospärrat.

Jag och grabben mekade ilag och jag förklarade hur spärrarna funkade, varför dom vart finnas och hur man fick ur dom efter man dragit dom.
Men förklarade också att om jag hörde om eller såg nån vansinnesåkning så blir det inte en meter åka till..
Bor på landsbygden så traktorn var nästan ett måste så, vad jag vet, så skötte han sig
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Orkar inte läsa allt...

Bilen/traktorn är inte trimmad, spärren är manipulerad eller borttagen

Förr hade man dubbla lådor med 1an i bakre lådan, då varvade bilen / traktorn runt 5000/min vilket är ohållbart därför åkte ALLA med 4an i bakre lådan så traktorn gick som en vanlig bil, när polisen kom så la man i 1an och ev spärrade 3an och 4an i främre lådan så det gick max 30kmh

Idag så spärrar man i bilens dator, hur vet jag inte riktigt men det är förmodligen lika enkelt att ta bort spärren nu som förr och lika enkelt att spärra igen.

Ni som gnäller om att han åkt för fort ni har ju säkert aldrig haft en trimmad moped eller a-traktor... fanns nog ingen moped i min bekantskapskrets som gick saktare än 70 knyck och ingen som inte hade haft snuten efter sig
Åkte själv fast både med moped och med traktorn, tillåtande till olovlig körning och tillåtande till framförande av obesiktat fordon

Men man ska ju sköta det snyggt och det ligger på föräldrarna att se till att ungdomen fattar att man åker inte 80 på 70 väg eller 70 på 50 väg, åker man hem en natt så är det klart man drar på lite men hastighetsbegränsningen gäller även ospärrade traktorer

Nu får jag säkert skit men det är så här det är och så det alltid har varit...

Det här kan vara det mest idiotiska och korkade inlägg jag läst på detta forum :geek:
 
  • Gilla
Rasputitsa och 5 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Det här kan vara det mest idiotiska och korkade inlägg jag läst på detta forum :geek:
Ja det får du tycka
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
richardtenggren
 
  • Gilla
  • Haha
Skåne2020 och 16 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Det har jag inte sagt heller, men jag är orolig att ett felaktigt vittnesmål kan förvärra situationen.
Du baserar det på att det är din son som kommer med sanningen och vittnet ljuger.
Kan ju också vara tvärtom. Varför skulle vittnet ljuga?
När jag läser den här tråden uppfattar jag att du känner nog till sanningen, men vill komma så lindrigt undan som möjligt.
Du är förälder. Ta ditt ansvar och agera som en bra förebild.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
I alla trådar om mopeder och A traktorer kommer det kommentarer om att vi trimmade moppen på 70 talet och vi körde epatraktorn i 100 km/h. Troligen dessa personers barn dessa trådar nu handlar om.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 5 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
I alla trådar om mopeder och A traktorer kommer det kommentarer om att vi trimmade moppen på 70 talet och vi körde epatraktorn i 100 km/h. Troligen dessa personers barn dessa trådar nu handlar om.
Jag växte upp på 90 talet, min grabb åkte aldrig fast trots, eller kanske tack vare, att jag gjorde det.
 
nino nino skrev:
Jag växte upp på 90 talet, min grabb åkte aldrig fast trots, eller kanske tack vare, att jag gjorde det.
Mopeder har ju kommit och gått. Strax innan jag var 15 var det cool, sedan töntigt och man skulle ha en orange 10 växlad crescent cykel istället. På senare år har vi fått billiga kinesiska moppar, och nya regler för traktorer samt mopedbilar som gjort att det blivit vanligt igen.

Sedan är det nog inställning mellan stad och landsbygd. Men trots att jag bor i Stockholm och upptagningsområdet till skolan är en liten yta så finns det mängder av mopedbilar och A traktorer byggda på BMW och Porsche. Mer hobby/leksak än behov att transportera sig alltså.
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag växte upp på 90 talet, min grabb åkte aldrig fast trots, eller kanske tack vare, att jag gjorde det.
Det är skillnad på en moped och en 2 tons bil med en 15-16-åring bakom styre kontra ratten i 70 km/h.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
F
H HSP skrev:
Eftersom du också är misstänkt för brott så antar jag att du är registrerad ägare till fordonet... då ansvar du för att fordonet inte lånas ut till personer dom inte får köra fordonet... exempelvis personer utan rätt förarbehörighet.... är fordonet ändrat då det klassas som personbil då gäller det att föraren har b körkort....

Jag antar att du inte är den huvudsakliga föraren/brukaren...

Isåfall begås också ett avtalsbrott mot försäkringsbolaget...

Personen som är skriven på fordonet ska vara den huvudsakliga brukaren till fordonet.

Sedan ligger sonen inte bra till eftersom han dömts för olovligkörning tidigare...

Att hänvisa till att andra, gör ditt och datt där ni bor hjälper er knappast...

Polisen brukar ta hjälp av bilinspektörer dvs. riktiga besiktningsmän vid fordonsundersökningar.... deras ord väger tungt... kan sedan ett vittne styrka att din son kört strax före beslaget så ser det inte så ljust ut...

Polisen brukar inte driva ett sådanat här case om de inte har starka misstankar... Har de inte starka misstankar eller bevis då brukar de skälla ut föraren i syfte att avskräcka föraren för att begå nya "dumheter".

Har sonen förhörts eller erkänt att han kört stax före beslaget?
Du har bara en hel del påtagliga fel här gubben. Kanske borde sätta dig i i det lite bättre innan du gissar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.