N Nalleman64 skrev:
Det är ju ingen liten ändring de gör precis....
G ghu skrev:
Om du vill ha kvar programkortet och fortsätta att ta emot TV från Boxer med antenn så kontaktar du kundtjänst. Alla som gjort detta har blivit lovade att kunna ha kvar sina programkort tills vidare.

Om Boxer påstår att de kan ta bort dina möjligheter att ta emot deras kanaler via antenn men samtidigt hävda att du är bunden avtalstiden ut är de ute på hal is. Du har köpt tjänsten att ta emot TV via antenn. Att ändra detta till att bara kunna använda IPTV är en mycket stor ändring av tjänsten.
Om Boxer fortsätter hävda detta så kontakta Telekområdgivarna omedelbart.

[länk]
Intressant! Det var vad jag hävdade.

Vad jag skrev till Boxer var att jag var inte intresserad av någon box med nytt gränssnitt och om det inte fungerade så ville jag tyvärr säga upp avtalet. Fick då direkt ett bekräftelsemail på uppsägning. Dock från och med befintligt avtals utgång.

Svarade då rätt tyket tillbaka att det vore väl jvligt lämpligt att först svara på min frågor? Fick då svaret jag klippte in tidigare.

Tar kontakt med Telekområdgivarna i nästa vecka.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Japp. Via Tele2 givetvis
Avseende Tele2 fiber. Dom har bearbetat vårt villaområde hårt med lågt pris. De flesta kör Telia ”Öppen” fiber här. Tele2 byter då ut fibermodemet och installerar sitt egna.

Vill man då byta tillbaka till Telia efter hyrestidens slut (om Tele2 höjer priset för mycket…) kostar det cirka 4.000kr som Telia tar för att installlera tillbaka sitt fibermodem….
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S Sp1nd3l skrev:
Se mitt inlägg #25. Det troligaste är att man slår på 5G broadcast så att de fria kanalerna går att se på i mobilen. Sedan lär man använda det till andra saker som att pusha ut iOS och Android uppdateringar över broadcast till alla 5G mobiler samtidigt. Populära live event lär också få temporära sändningar för att minska belastning på övrigt mobilnät.

Även om unicast fungerar bra på 5G så är fortfarande broadcast överlägset.
5g är ett sagoväsen som enbart finns i tätbefolkade områden, och som under överskådlig tid enbart kommer att finnas där.

Det saknas ekonomi för operatörerna att bygga ett närt som täcker hela Sverige.

Så kommer man utanför tätbybyggda områden, så kan man inte se ett skit i mobilen.

Vi har inte ens 4g som räcker till för talsamtal där vi bor.
 
  • Wow
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Det finns många boende på landsbygden som inte kan få till 25mbit mobilt (oavsett riktantenner och andra hjälpmedel), och där fiber kanske aldrig kommer att byggas.

Det här ett hån mot alla dessa människor, och fullständigt korkat av Boxers ägare.

Som någon sa tidigare, det här med marksänt, tillgängligt överallt och (relativt) enkelt, är deras viktigaste konkurrensfördel.

Varför vill dom sumpa det, för ersätta det med en till variant på "TV via internet"? Det finns tretton på dussinet av sådana tjänster redan?
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Det finns många boende på landsbygden som inte kan få till 25mbit mobilt (oavsett riktantenner och andra hjälpmedel), och där fiber kanske aldrig kommer att byggas.

Det här ett hån mot alla dessa människor, och fullständigt korkat av Boxers ägare.

Som någon sa tidigare, det här med marksänt, tillgängligt överallt och (relativt) enkelt, är deras viktigaste konkurrensfördel.

Varför vill dom sumpa det, för ersätta det med en till variant på "TV via internet"? Det finns tretton på dussinet av sådana tjänster redan?
Vilka områden tänker du på då?
Har man tackat nej till fiberanslutning när byalaget frågade är det ju en annan sak förstås.
 
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Avseende Tele2 fiber. Dom har bearbetat vårt villaområde hårt med lågt pris. De flesta kör Telia ”Öppen” fiber här. Tele2 byter då ut fibermodemet och installerar sitt egna.

Vill man då byta tillbaka till Telia efter hyrestidens slut (om Tele2 höjer priset för mycket…) kostar det cirka 4.000kr som Telia tar för att installlera tillbaka sitt fibermodem….
Obegripligt, fibern ligger ju i marken och skiter väl i vilket modem som sitter i änden.

Tele2 kan väl inte byta ut hårdvara i Telias öppna nät (som ju var det man/jag köpte när man installerade fibern en gång i tiden)?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Obegripligt, fibern ligger ju i marken och skiter väl i vilket modem som sitter i änden.

Tele2 kan väl inte byta ut hårdvara i Telias öppna nät (som ju var det man/jag köpte när man installerade fibern en gång i tiden)?
De hyr fibern av nätägaren. Börjar bli vanligt.
Det sk öppna nätet är bara öppet om man vill betala till kommunikationsoperatören.
 
K karlmb skrev:
Vilka områden tänker du på då?
Har man tackat nej till fiberanslutning när byalaget frågade är det ju en annan sak förstås.
Jävla skitsnack.

Det finns hur många områden som helst i Sverige där vare sig byalag, kommunen, IP-only (eller någon av deras likar) eller någon teleoperatör byggt något fibernät.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Jävla skitsnack.

Det finns hur många områden som helst i Sverige där vare sig byalag, kommunen, IP-only (eller någon av deras likar) eller någon teleoperatör byggt något fibernät.
Jo, det har du kanske rätt i, men hur många bor det där?
 
S
S skogaliten skrev:
5g är ett sagoväsen som enbart finns i tätbefolkade områden, och som under överskådlig tid enbart kommer att finnas där.

Det saknas ekonomi för operatörerna att bygga ett närt som täcker hela Sverige.

Så kommer man utanför tätbybyggda områden, så kan man inte se ett skit i mobilen.

Vi har inte ens 4g som räcker till för talsamtal där vi bor.
Det stämmer. Det jag skrev om 5G broadcast handlade dock om att man slår på fria tv-kanaler på samma frekvenser som DVB-T2 nätet. Så oavsett mobiloperatör så skulle dessa sändningar isåfall fungera ändå, även utan ett SIM-kort.

5G är nämligen mer än bara mobilt bredband.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Obegripligt, fibern ligger ju i marken och skiter väl i vilket modem som sitter i änden.

Tele2 kan väl inte byta ut hårdvara i Telias öppna nät (som ju var det man/jag köpte när man installerade fibern en gång i tiden)?
Det ändrades för 6-7 år sedan när Telia öppnade för att även hyra fiber och Telenor, Tele2 (då Comhem), Bahnhof, etc installerade egen utrustning på Telias stationer och egna mediaomvandlare hos kund.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
5g är ett sagoväsen som enbart finns i tätbefolkade områden, och som under överskådlig tid enbart kommer att finnas där.
Kan så vara på vissa platser, men på många platser på landsbygden finns det hyfsad 4G och även 5G täckning men kan kräva en mobilrouter med extern riktantenn. Självklart beroende av operatör vilka som finns i området.
Så man kan inte generalisera utan utvärdera varje plats och jag avser nu en anslutning till en fastighet.
Man kan få välja manuellt vilket band/frekvens som fungerar bäst i vissa fall, svag signal på mellanband kan ge bättre hastighet än högre signal på lågband. Och även skaffa information mot vilken mast/basstation som det ska riktas.
Men visst det kräver kunskap och arbete för att få det fungera, även lite extra kronor i utrustning. En 4G router och riktantenner hamnar nog som lägst på 3000-4000 kr, behövs ingen 5G router idag för att kunna få till det hyfsat.
 
Redigerat:
J
Tycker det är rimligt med 3-4 kanaler marksänt, SVT är en rättighet. Övriga kanaler får finansiera sig själva.

Fiber är otroligt dåligt hanterat. Går inte att ha fri konkurrens på något som man först investerar 20.000 i och där när någon väl etablerat 80% av kunderna, en konkurrent omöjligt kan gå in med lönsamhet. Blir ingen konkurrens då.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jo, det har du kanske rätt i, men hur många bor det där?
Det är "80/20" regeln som gäller i de flesta fall.

Så säg att 2 miljoner bor där där det av olika skäl inte finns tillgång på fiber, och så bor 2 miljoner där det är usel mobiltäckning och det inte går att få till några 25 mbit ens med hjälpmedel i form av antenn.

Ofta, men inte alltid, så överlappar det här: så det finns inte fiber, och det är klent med mobiltäckning.

Personligen så bor jag i sett sådant område, trots att vi har endast ca 6-7 mil till två städer som finns på listan över "Sveriges 10 största städer".
 
S Sp1nd3l skrev:
Det stämmer. Det jag skrev om 5G broadcast handlade dock om att man slår på fria tv-kanaler på samma frekvenser som DVB-T2 nätet. Så oavsett mobiloperatör så skulle dessa sändningar isåfall fungera ändå, även utan ett SIM-kort.

5G är nämligen mer än bara mobilt bredband.
Vad menar du?

Om det inte finns några master, med utrustning som använder 5g, hur ska man kunna sända ut något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.