41 142 läst ·
433 svar
41k läst
433 svar
Boxer slutar med programkort?
Återigen, det finns många områden där det inte fungerar med riktantenn och en bättre/annan router.A AndersS skrev:Kan så vara på vissa platser, men på många platser på landsbygden finns det hyfsad 4G och även 5G täckning men kan kräva en mobilrouter med extern riktantenn. Självklart beroende av operatör vilka som finns i området.
Så man kan inte generalisera utan utvärdera varje plats och jag avser nu en anslutning till en fastighet.
Man kan få välja manuellt vilket band/frekvens som fungerar bäst i vissa fall, svag signal på mellanband kan ge bättre hastighet än högre signal på lågband. Och även skaffa information mot vilken mast/basstation som det ska riktas.
Men visst det kräver kunskap och arbete för att få det fungera, även lite extra kronor i utrustning. En 4G router och riktantenner hamnar nog som lägst på 3000-4000 kr, behövs ingen 5G router idag för att kunna få till det hyfsat.
Jag kan inte nå ens 10 mbit, trots att vi tagit hjälp av IT-konsult till slut. Det vi fått är högre stabilitet, vilket är en stor fördel eftersom vi driver företag, och bl.a. "kan prata i telefon" när det behövs.
Det är så lätt för många som bor i områden där det finns ett val av mobiloperatör, och där det finns rimlig fart på det som ändå finns, att den som klagar är en teknisk idiot.
Det kan nog förekomma, men i många stycken är det inte så.
Här kan vi "välja" Telia, för de är de enda som har master inom "hörhåll", men de två masterna ligger en bra bit bort, och i ett kuperat landskap (de är egentligen till för att serva några små samhällen många mil bort), så räcker det inte.
Det stämmer inte, ca 98% av hushållen har eller kan idag beställa bredband med bra kapacitet. Se länk från PTS som är det bästa statiska underlag som idag finns att tillgå.S skogaliten skrev:Det är "80/20" regeln som gäller i de flesta fall.
Så säg att 2 miljoner bor där där det av olika skäl inte finns tillgång på fiber, och så bor 2 miljoner där det är usel mobiltäckning och det inte går att få till några 25 mbit ens med hjälpmedel i form av antenn.
Ofta, men inte alltid, så överlappar det här: så det finns inte fiber, och det är klent med mobiltäckning.
Personligen så bor jag i sett sådant område, trots att vi har endast ca 6-7 mil till två städer som finns på listan över "Sveriges 10 största städer".
Även mobilt finns angivet.
https://statistik.pts.se/telekom-oc...iltacknings-och-bredbandskartlaggningen-2023/
Kan du få runt 10 Mbit/s så är det inte så högt, men om det räcker till beror på vad man nyttjar det till.S skogaliten skrev:Återigen, det finns många områden där det inte fungerar med riktantenn och en bättre/annan router.
Jag kan inte nå ens 10 mbit, trots att vi tagit hjälp av IT-konsult till slut. Det vi fått är högre stabilitet, vilket är en stor fördel eftersom vi driver företag, och bl.a. "kan prata i telefon" när det behövs.
Det är så lätt för många som bor i områden där det finns ett val av mobiloperatör, och där det finns rimlig fart på det som ändå finns, att den som klagar är en teknisk idiot.
Det kan nog förekomma, men i många stycken är det inte så.
Här kan vi "välja" Telia, för de är de enda som har master inom "hörhåll", men de två masterna ligger en bra bit bort, och i ett kuperat landskap (de är egentligen till för att serva några små samhällen många mil bort), så räcker det inte.
Om IT-konsulten gjort det bästa av situationen vet man inte, saker förändras över tid speciellt nu när 3G tas bort och bastationer moderniseras med 5G, kan man behöva uppgradera och justera. Och Telia har gjort mycket sådan arbeten senaste 1-2 åren och pågår.
Men kan inte analyseras i en forumtråd utan betydligt mera "data".
Har gjort det för en bekant och blev en stor skillnad, men då på plats och gällande förutsättningar.
Varje bostad/fastighet är unik så det kan skilja mellan grannen och den egna bostaden.
Så man ska inte ge upp.
Redigerat:
Var är detta?S skogaliten skrev:Det är "80/20" regeln som gäller i de flesta fall.
Så säg att 2 miljoner bor där där det av olika skäl inte finns tillgång på fiber, och så bor 2 miljoner där det är usel mobiltäckning och det inte går att få till några 25 mbit ens med hjälpmedel i form av antenn.
Ofta, men inte alltid, så överlappar det här: så det finns inte fiber, och det är klent med mobiltäckning.
Personligen så bor jag i sett sådant område, trots att vi har endast ca 6-7 mil till två städer som finns på listan över "Sveriges 10 största städer".
De tre nivåerna av osanning: Lögn, förbannad lögn och statistik
Statistik beror helt på vem som publicerat siffrorna
99,3% av befolkningen har tillgång till snabbt bredband, heter det. Hur många av dessa som måste åka hemifrån för att få det framgår inte av statistiken.....
Faktum kvarstår, Boxer begår självmord genom att släppa den enda unika egenskapen (marksänt) och försöka kopiera de etablerade leverantörerna.
Jag kan inte se att Boxer kommer att kunna värva en enda ny kund i framtiden eftersom dom inte har något unikt att erbjuda som inte etablerade leverantörer redan har.
Jag tror inte att dom kommer finnas kvar efter 2025 eftersom dom ber stora delar av kundkretsen att dra:
Alla med dåligt internet
Alla som INTE VILL ha allt på internet
Alla som åker ut på camping (vildmark)
Eftersom inget av detta kommer som en överraskning för någon (utom möjligen en och annan expert) så kan jag inte se annat än att Tele2 vill döda den mest sårbara konkurrenten.
Jag har inte lämnat skeppet ännu, men nog letar jag efter en lagom billig livbåt
Statistik beror helt på vem som publicerat siffrorna
99,3% av befolkningen har tillgång till snabbt bredband, heter det. Hur många av dessa som måste åka hemifrån för att få det framgår inte av statistiken.....
Faktum kvarstår, Boxer begår självmord genom att släppa den enda unika egenskapen (marksänt) och försöka kopiera de etablerade leverantörerna.
Jag kan inte se att Boxer kommer att kunna värva en enda ny kund i framtiden eftersom dom inte har något unikt att erbjuda som inte etablerade leverantörer redan har.
Jag tror inte att dom kommer finnas kvar efter 2025 eftersom dom ber stora delar av kundkretsen att dra:
Alla med dåligt internet
Alla som INTE VILL ha allt på internet
Alla som åker ut på camping (vildmark)
Eftersom inget av detta kommer som en överraskning för någon (utom möjligen en och annan expert) så kan jag inte se annat än att Tele2 vill döda den mest sårbara konkurrenten.
Jag har inte lämnat skeppet ännu, men nog letar jag efter en lagom billig livbåt
Om det är PTS statistik du avser så anger man inte "befolkning" utan hushåll och företag. Och med hushåll avses då bostad plats för den.ÅkeSun skrev:
Gällande TV och bredband redovisas inte de som via satellit kan köpa de tjänsterna.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Håller med!ÅkeSun skrev:
De tre nivåerna av osanning: Lögn, förbannad lögn och statistik
Statistik beror helt på vem som publicerat siffrorna
99,3% av befolkningen har tillgång till snabbt bredband, heter det. Hur många av dessa som måste åka hemifrån för att få det framgår inte av statistiken.....
Faktum kvarstår, Boxer begår självmord genom att släppa den enda unika egenskapen (marksänt) och försöka kopiera de etablerade leverantörerna.
Jag kan inte se att Boxer kommer att kunna värva en enda ny kund i framtiden eftersom dom inte har något unikt att erbjuda som inte etablerade leverantörer redan har.
Jag tror inte att dom kommer finnas kvar efter 2025 eftersom dom ber stora delar av kundkretsen att dra:
Alla med dåligt internet
Alla som INTE VILL ha allt på internet
Alla som åker ut på camping (vildmark)
Eftersom inget av detta kommer som en överraskning för någon (utom möjligen en och annan expert) så kan jag inte se annat än att Tele2 vill döda den mest sårbara konkurrenten.
Jag har inte lämnat skeppet ännu, men nog letar jag efter en lagom billig livbåt
Jag har flera streamingtjänster som jag är mycket nöjd med.
Boxer har aldrig jag aldrig ens övervägt att använda vare sig för de marksända kanalerna och än mindre för streaming.
Personligen skulle jag inte sakna de kanaler som sänds i marknätet om de försvann eftersom jag aldrig tittar på dem MEN nu handlar inte allt om mig så jag kan faktiskt se och förstå att det finns många som faktiskt använder sig av just marknätet. Långt fler än de som talar så föraktfullt om linjär TV som vore det något katten släpat in kan tro.
Att Tele2 inte skulle kunna låta bli att pilla på Boxers utbud efter köpet förvånar föga. Bäst vore om någon annan kom in i marknätet och erbjöd det Boxer erbjuder idag. För som sagt alla vill inte ha lösningar som kräver internetuppkoppling (även om jag själv använder det mycket flitigt tillsammans med den stora mängd helt gratis TV- och radiokanaler som erbjuds via satellit).
Tyvärr så har PTS fel. PTS har haft fel, och varit alltför tätortscentrerad i sitt förhållningssätt sedan det uppstod.A AndersS skrev:
Vi har från vår LRF:s kommungrupp skrivit till PTS och påtalat att "aktörerna" som skickar in statistik har ett rätt "intressant" förhållningssätt, till hur de redovisar sin statistik.
Ett exempel:
Vad är "tillgänglig fiber"? I vår kommun så har kommunen lagt ett stamnät med fiber längs de större vägarna, och trots att lokal infrastruktur och aktör för verklig inkoppling till bostäder och företag saknas, så räknas det som att det finns fiber tillgängligt i området.
Vilken nytta för den enskilde ger en rejäl fiberkabel sju kilometer bort? Det är först när en verklig tjänst erbjudits till en fastighetsägare (som kan ha sagt nej), som det finns fiber i "verkligheten".
Om der är vanligt förekommande, finns det något dokumenterat som visar på det och i vilken omfattning det påverkar PTS statistik i procent?S skogaliten skrev:Tyvärr så har PTS fel. PTS har haft fel, och varit alltför tätortscentrerad i sitt förhållningssätt sedan det uppstod.
Vi har från vår LRF:s kommungrupp skrivit till PTS och påtalat att "aktörerna" som skickar in statistik har ett rätt "intressant" förhållningssätt, till hur de redovisar sin statistik.
Ett exempel:
Vad är "tillgänglig fiber"? I vår kommun så har kommunen lagt ett stamnät med fiber längs de större vägarna, och trots att lokal infrastruktur och aktör för verklig inkoppling till bostäder och företag saknas, så räknas det som att det finns fiber tillgängligt i området.
Vilken nytta för den enskilde ger en rejäl fiberkabel sju kilometer bort? Det är först när en verklig tjänst erbjudits till en fastighetsägare (som kan ha sagt nej), som det finns fiber i "verkligheten".
Enskild kommunal fiberoperatör och inom en kommun påverkar knappast.
Det verkar som att du inte vill lyssna på det jag säger:A AndersS skrev:Kan du få runt 10 Mbit/s så är det inte så högt, men om det räcker till beror på vad man nyttjar det till.
Om IT-konsulten gjort det bästa av situationen vet man inte, saker förändras över tid speciellt nu när 3G tas bort och bastationer moderniseras med 5G, kan man behöva uppgradera och justera. Och Telia har gjort mycket sådan arbeten senaste 1-2 åren och pågår.
Men kan inte analyseras i en forumtråd utan betydligt mera "data".
Har gjort det för en bekant och blev en stor skillnad, men då på plats och gällande förutsättningar.
Varje bostad/fastighet är unik så det kan skilja mellan grannen och den egna bostaden.
Så man ska inte ge upp.
Den operatör som finns i närheten har inte för avsikt att i närtid (de närmaste åren) bygga ut till 5g, eftersom det måste till ett flertal till basstationer.
Telia har för avsikt att förstärka sina befintliga master, säger de, men varje gång de gjort så så har de förbättringar som de säger sig ha gjort inte lett till vare sig högre tillgänglighet eller bättre bandbredd.
Vi har gemensamt via LRF och kommunen skrivit till samtliga operatörer, även dem som inte har stationer här i dagsläget, eftersom vi ser det här dåliga mobilnätet som en säkerhetsrisk:
Vid arbete i skogs- och jordbruk så är det svårt/omöjligt att tillkalla hjälp vid en olycka eller brand, när mobiltäckning saknas.
I ett praktiskt perspektiv, så är det svårt att hålla kontakt med familjen för att verifiera att "allt går som det ska", när någon familjemedlem är iväg några kilometer bort med motorsågen i högsta hugg.
Svaren vi får från operatörerna går från "godag yxskaft"-mässiga där man berättar om sina tjänster, till beklagande att de inte kan se någon lönsamhet att bygga ut och förstärka mobilnäten i området.
Men snälla du, jag har aldrig diskuterat mobil yttäckning generellt utan bredband till kunder och hushåll/bostäder som idag använder Boxer i marknätet och deras möjlighet att kunna beställa TV via någon form av bredband, sedan finns även satellit, det som berör tråden!S skogaliten skrev:Det verkar som att du inte vill lyssna på det jag säger:
Den operatör som finns i närheten har inte för avsikt att i närtid (de närmaste åren) bygga ut till 5g, eftersom det måste till ett flertal till basstationer.
Telia har för avsikt att förstärka sina befintliga master, säger de, men varje gång de gjort så så har de förbättringar som de säger sig ha gjort inte lett till vare sig högre tillgänglighet eller bättre bandbredd.
Vi har gemensamt via LRF och kommunen skrivit till samtliga operatörer, även dem som inte har stationer här i dagsläget, eftersom vi ser det här dåliga mobilnätet som en säkerhetsrisk:
Vid arbete i skogs- och jordbruk så är det svårt/omöjligt att tillkalla hjälp vid en olycka eller brand, när mobiltäckning saknas.
I ett praktiskt perspektiv, så är det svårt att hålla kontakt med familjen för att verifiera att "allt går som det ska", när någon familjemedlem är iväg några kilometer bort med motorsågen i högsta hugg.
Svaren vi får från operatörerna går från "godag yxskaft"-mässiga där man berättar om sina tjänster, till beklagande att de inte kan se någon lönsamhet att bygga ut och förstärka mobilnäten i området.
Sedan har jag förståelse för att det tekniskt kan bli svårare för användaren, men det kan ju inte Boxer/Tele2 ta ansvar för om Boxer inte längre är lönsamt.
Ska vi hålla oss till det?
Lägg av.A AndersS skrev:
Den där nya fantastiska världen med fiber till alla är osann. Det är bara att inse det.
Det här förhållningssättet till statistik är väldigt enkelt och väldigt svenskt:
Kommunen, eller operatören, får en fråga om det finns fiber draget inom x kilometer eller meter från bostäder.
Kommunen eller operatören borde istället få frågan "till hur stor andel av de i kommunen befintliga fastigheterna med bostadshus eller fritidshus har en faktiskt tjänst avseende fiberbaserad internetuppkoppling kunnat erbjudas".
Det görs så här, för att det finns politiker och tjänstemän som vill kunna slå sig för bröstet, genom att visa att Sverige minsann har "världens bästa internettäckning via fiber" och skryta om det i t.ex. EU.
Huruvida svenskar verkligen har tillgång till internet via fiber, skiter sagda politiker och tjänstemän högaktningsfullt i.
Är du lite eljest?A AndersS skrev:Men snälla du, jag har aldrig diskuterat mobil yttäckning generellt utan bredband till kunder och hushåll/bostäder som idag använder Boxer i marknätet och deras möjlighet att kunna beställa TV via någon form av bredband, sedan finns även satellit, det som berör tråden!
Sedan har jag förståelse för att det tekniskt kan bli svårare för användaren, men det kan ju inte Boxer/Tele2 ta ansvar för om Boxer inte längre är lönsamt.
Ska vi hålla oss till det?
Om inte ens talsamtal kan användas, hur tror du då att det skulle kunna finnas bandbredd nog för t.ex. TV?
Du verkar rätt inkrökt där alla andra har fel, och du har rätt.A AndersS skrev:Kan du få runt 10 Mbit/s så är det inte så högt, men om det räcker till beror på vad man nyttjar det till.
Om IT-konsulten gjort det bästa av situationen vet man inte, saker förändras över tid speciellt nu när 3G tas bort och bastationer moderniseras med 5G, kan man behöva uppgradera och justera. Och Telia har gjort mycket sådan arbeten senaste 1-2 åren och pågår.
Men kan inte analyseras i en forumtråd utan betydligt mera "data".
Har gjort det för en bekant och blev en stor skillnad, men då på plats och gällande förutsättningar.
Varje bostad/fastighet är unik så det kan skilja mellan grannen och den egna bostaden.
Så man ska inte ge upp.
Vi har tagit hjälp från flera håll, inklusive operatören själv. Tror du att vi lever under en sten?
Tro mig, det är mer komplicerat i Sveriges glesbygder i Götaland med tillgång till fiber eller mobiltäckning än vad du och då de med felaktig statistik lurade PTS kan tro.