40 314 läst ·
433 svar
40k läst
433 svar
Boxer slutar med programkort?
Oj, det här var gammalt, vad man fick/får göra var att spela in för eget bruk när det diskuterades gällande musik, tv, etc, på band med rull/kassettbandspelare och senare video. Tillhör nog mera tråden "Saker som vi glömt bort att de funnits"😉
Observera att det gäller att spela in TV och Radio.
Observera att det gäller att spela in TV och Radio.
Redigerat:
Har privatkopieringsersättningen försvunnit?Cheesen skrev:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Privatkopieringsersättning
https://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/
Artikel,
https://www.kamerabild.se/nyheter/kassettskatten-moderniseras-avgifterna-ska-uppdateras/1426077
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2022/04/sou-202220/
https://www.regeringen.se/remisser/...220-privatkopieringsersattningen-i-framtiden/
Det är beroende på vad som står i ditt avtal som du godkänt. Det finns flertalet strömningstjänster där du förbinder dig till att endast använda strömmningstjänstens inbyggda offlinefunktion. Och om du då använder en videobandspelare så bryter du mot eula.Alfredo skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 259 inlägg
Lagen går före avtalsvillkor.Cheesen skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Det är ju Tele2,som boxerägare, som dumpar marksänd tvÅkeSun skrev:
Jag hoppas att det är ok med ett inlägg som håller sig till ämnet?
För den som är Boxerkund med kort, och undrar vad hen ska göra nu så tror jag inte att tyska satelliter eller hemprogrammerad ubuntuserver med gigantisk hårddisk finns på kartan.
Tvärtom tror jag att dessa personer faktiskt VILL titta på linjärTV från svenska kanaler, med eller utan reklam. Som tidigare inlägg avhandlat finns det inte så mycket att välja på:
Gör inget, och klara dig på TV1.2 och 4. (fortfarande gratis)
Skaffa parabol och hoppas på att Allente blir kvar i satelliten. Tveksamt hur länge, eftersom deras "bästa tjänster" går mer och mer via bredband.
Köp Tele2-lösningen.
Även om dom som aldrig haft Boxer eller "bara streamar" eller är mer intresserade av att spela in än titta kanske inte håller med mig, så vill jag här lugna dom som "tvingas på en googlepuck" att Tele2 faktiskt har en ganska bra lösning!
Visst var jag tveksam i början av alla möjliga orsaker, men efteråt så ser jag det som en klar förbättring från gamla boxerabonnemanget.
!- Bredbandskravet, Jag hade mobilt Telia via familjen, med tveksam kapacitet. Fick en billigare lösning med Tele2 mobilt. Blev först besviken att det "bara" var en 4G-router, men den funkar helt utan klagomål.Jag vet att det säkert finns tiotals hushåll som inte har vettig 4G-täckning eller fiber, men för dom är kanske inte Boxer huvudproblemet....Jag är i alla fall nöjd.
2. Pucken/nya fjärren. Den har inte lika många knappar som den gamla, och jag vill inte fippla med två kontroller. Med en rimligt modern TV fixar man till så Tele2-fjärren också hanterar AV/PÅ och volym. Då kan man gömma TVns fjärr längst ner i någon låda.
Inga siffror? Nej, när man vill byta kanal trycker man på knappen för programguide, bläddrar upp eller ner, läser vad som sänds och väljer något bättre. Så gjorde vi förut också eftersom det var många år sedan vi slutade titta i tidningen vad som sändes ut.Jag och min gamla hustru tycker bättre om den nya fjärren än den gamla
3.Inspelning. Det fanns tillfällen förut när vi hade velat spela in program, oftast vid de få tillfällen två bra program gick samtidigt i olika kanaler. Med Tele2pucken kom det en ny funktion som tom pensionärer kan hantera. Bläddrar man upp till toppen på programguiden kan man välja att kolla på programmen som gick igår eller i torsdags. Med detta försvann vårt intresse av att spela in totalt Att man också kan titta på missade program från början och pausa När man behöver en pisspaus i Antikrundan passar också min åldersgrupp perfekt!
Så jag tvekar inte att rekommendera även äldre personer att byta till nya lösningen, Den är faktiskt lättare att lära sig en det var att lära sig den gamla fjärren!
Om streaming är en grej för boxerkunden, så är det i princip ingen skillnad, så där har jag inget att tillföra.
Klart slut
3
Så jag skulle hellre rekommendera Telia eller någon annan leverantör
hsd
Medlem
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- 6 816 inlägg
Videobandspelare är föråldrad teknik, i dag ses den som dåligAlfredo skrev:
Många har inspelningsbara boxar men det förekommer spärrar så önär abbonemang avslutas går det inte att se , vet inte specifikt för denna box men har varit med om box som inte är återsäpelbar utan giltigt abbonemang, osäker men tror det var Viasat
hsd
Medlem
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- 6 816 inlägg
Demmpa skrev:
Kasettskatten lever kvarDemmpa skrev:
Numera ingår skatt på mobilen beroende på hur stor lagringskapacitet som finns i enheten
Först tänkte jag som du, "förta med fötterna", men efter en runda till i huvudet ändrade jag mig.hsd skrev:
Att dissa en leverantör som gör som "alla experterna rekommenderar och erbjuder samma sak som alla andra" betyder ju att vad jag än väljer måste jag ha bredband för att kunna se fler kanaler än vad teracom erbjuder.
Att Tele2 sedan erbjöd ett lite billigare alternativ än Telenor, och betydligt billigare än Telia gjorde valet enklare.
Som jag ser det visar Tele2 lite dåligt samvete för oss gammaldags kunder i och med detta abonnemang.
En annan anledning ätt välja Tele2 var en blänkare i nyheterna häromveckan när Handelsbanken avrådde från att investera i Tele2, eftersom "dom har inte höjt kundpriserna tillräckligt mycket"(Tele2 startades förra århundradet med en enda enkel affärside, att vara 10% billigare ön Telia för samma tjänster.)
Jag fick en bättre lösning till ett lägre pris, så jag ser ingen anledning att ta ett dyrare abonnemang för att straffa Tele2, Det skulle vara som att fuska i patiens, vem ¤%& tror du att du lurar?
Klicka här för att svara