41 142 läst ·
433 svar
41k läst
433 svar
Boxer slutar med programkort?
Det går alltså att använda samma sändning som används idag för DVB-T2 och slänga på en 5G broadcast i samma utsändning. Så 5G modemet ignorerar DVB-T2 utsändningen och DVB-T2 enheter ignorerar 5G broadcast utsändningen.S skogaliten skrev:
Så man använder med andra ord Teracom masterna som används idag för DVB-T2 marknätet, med samma täckning. Dock behöver man förmodligen byta ut lite utrustning i Teracom masterna så att de kan skicka ut 5G broadcast i samma veva.
Då släpper jag tråden. Tråkigt att inte kunnat hjälpa till att förklara utifrån många år inom området och tekniska lösningar, samt bli påhoppad med otrevliga uttryck.S skogaliten skrev:Du verkar rätt inkrökt där alla andra har fel, och du har rätt.
Vi har tagit hjälp från flera håll, inklusive operatören själv. Tror du att vi lever under en sten?
Tro mig, det är mer komplicerat i Sveriges glesbygder i Götaland med tillgång till fiber eller mobiltäckning än vad du och då de med felaktig statistik lurade PTS kan tro.
Om det inte finns fungerande mobilnät med rimlig hastighet, så finns det inte.A AndersS skrev:
Du försöker övertyga om att något som inte existerar, ändå finns.
Vad skulle det finnas för tekniska lösningar, som är rimligt prissatta som du vill föra fram? Riktantenner och förstärkare är redan provade.
Förklaringarna är rätt tunna.
Det finns gott om tekniska lösningar, för att förstärka det lilla som finns, men när de vanliga lösningarna redan är provade, och det skulle innebära löjligt stora kostnader för att bygga något som (kanske) fungerar, så blir det rätt tungt, att få nedlåtande klappar på huvudet, och bli förklarad för teknisk idiot.
Jag är av uppfattningen att PTS baserar sina uppgifter på bland annat de teoretiska täckningskartor leverantörerna har.
De kartorna är just teoretiska. Det ska vara bra mottagning här enligt kartan. Grannen har nolltäckning på tomten ....
De kartorna är just teoretiska. Det ska vara bra mottagning här enligt kartan. Grannen har nolltäckning på tomten ....
Enkel geometri säger att ju högre antennen sitter, desto längre har den fri sikt. Om du sätter upp en tio meter hög mast och mobilmasten antas vara 30 meter hög så ser de varandra på drygt tre mils avstånd.S skogaliten skrev:Om det inte finns fungerande mobilnät med rimlig hastighet, så finns det inte.
Du försöker övertyga om att något som inte existerar, ändå finns.
Vad skulle det finnas för tekniska lösningar, som är rimligt prissatta som du vill föra fram? Riktantenner och förstärkare är redan provade.
Förklaringarna är rätt tunna.
Det finns gott om tekniska lösningar, för att förstärka det lilla som finns, men när de vanliga lösningarna redan är provade, och det skulle innebära löjligt stora kostnader för att bygga något som (kanske) fungerar, så blir det rätt tungt, att få nedlåtande klappar på huvudet, och bli förklarad för teknisk idiot.
Det finns dock en praktisk gräns. Är närmaste mobilmast fem mil bort måste du bygga en minst 50 meter hög mast för att se den. Inte särskilt lätt att göra i verkligheten.
Efter 31 december 2024 kommer betalkanaler inte längre distribueras via marknätet.
https://www.boxer.se/nyheter/boxer-andrar-distribution-av-tv-tjanster
https://www.boxer.se/nyheter/boxer-andrar-distribution-av-tv-tjanster
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Ja, det har hon. Det har även min granne som är nästan 90 år. Hon använder dock Boxer. Jag vet faktiskt ingen äldre som inte har Internet, men en del har bara Internet via 4G dock. De äldre jag känner är mycket mer aktiva på nätet än vad jag är (Byggahus borträknat iofs).[SKPG]Zamora skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Ja, det där skiljer ju förstås hur väl man är 'uppkopplad'.pacman42 skrev:
Jag har ett gäng kunder som inte är uppkopplade alls, vilket kommer ställa till det en del nu när de måste skaffa internet och börja streama. Några kommer säkert nöja sig med SVT1,2 och 4:an framöver.