S
Redigerat:
S styren skrev:
Hur har Boxer tänkt på sin kundkategori? Har dom ens WIFI?
Jag gissar att det är svindyrt att sända i marknätet, jämfört med intäkterna från de kunderna som de eventuellt tappar.
 
J
Jag har inte fattat dessa företag, Allente, Canal digital?, Viasat, Viaplay osv. Några (Viaplay?) har med förlust skapat egna meningslösa underhållningsprogram men de flesta bara paketerar färdiga kanaler. Finns det verkligen utrymme för så många?
 
J JohanLun skrev:
Jag har inte fattat dessa företag, Allente, Canal digital?, Viasat, Viaplay osv. Några (Viaplay?) har med förlust skapat egna meningslösa underhållningsprogram men de flesta bara paketerar färdiga kanaler. Finns det verkligen utrymme för så många?
Jag tror de stora förlusterna för tex Viaplay kommer från rättigheter till stora sportevenemang där man inte lyckats sälja abonnemang eller vidareförsälja rättigheterna i motsvarande grad. Egenproducerat material tror jag är kaffepengar i sammanhanget.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
J
MathiasS MathiasS skrev:
Egenproducerat material tror jag är kaffepengar i sammanhanget.
Jo, med tanke på kvaliteten får man hoppas det...
 
S
När jag läser informationen här så tycker jag det låter som att betalkanalerna försvinner helt från marknätet? Man skriver programkort men i praktiken menar man kanaler via antenn?

"Om du vill se betal-tv-kanaler efter att Boxer genomfört sina förändringar, så behöver du ha någon form av abonnemang hos en operatör, till exempel Tele2, Telia eller Allente."

https://mediemyndigheten.se/nyhetsrum/nyhetslista/2024/boxer-fasar-ut-programkort-i-marknatet/

"Varför gör ni det här bytet?

Vi gör det här bytet på grund av att vi inte längre kan säkerställa att du får det du betalar för. Genom att byta till TV Hub Mini kommer du bland annat få fler TV-kanaler än vad du har idag utan att du behöver betala mer."

"Måste jag ha bredband från Boxer för att det ska fungera?

Nej, du kan ha bredband från valfri leverantör. Vi rekommenderar att du har minst 25 Mbit/s för att säkerställa en stabil TV-upplevelse."

https://www.boxer.se/tv/uppgradering
 
  • Gilla
Hen-rik och 2 till
  • Laddar…
Har motvilligt installerat en hub mini idag trots att jag bara har 4G-internet. Ett par saker vill jag dela med mig:
Alla gratiskanaler och marksända extrakanaler jag betalar för fycks funka som tidigare, extrafunktionerna har jag inte testat ännu
Det var inte helt enkelt att få TVn att svara korrekt på fjärrkontrollens på/av-knapp och volym. Man ska välja i en lista vilken tillverkare man har och min Andersson finns inte med i listan. Däremot finns tillverkaren, Vestel med och det valet funkade!
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Har motvilligt installerat en hub mini idag trots att jag bara har 4G-internet. Ett par saker vill jag dela med mig:
Alla gratiskanaler och marksända extrakanaler jag betalar för fycks funka som tidigare, extrafunktionerna har jag inte testat ännu
Det var inte helt enkelt att få TVn att svara korrekt på fjärrkontrollens på/av-knapp och volym. Man ska välja i en lista vilken tillverkare man har och min Andersson finns inte med i listan. Däremot finns tillverkaren, Vestel med och det valet funkade!
Varför har du motvilligt gjort detta?
Har Boxer lurat dig att det är nödvändigt?
Om du hade hört av dig till Boxers kundtjänst så hade du kunnat ha kvar programkortet och mottagning via antenn tills vidare.
 
  • Gilla
  • Haha
Marcus-AA och 2 till
  • Laddar…
S
G ghu skrev:
Varför har du motvilligt gjort detta?
Har Boxer lurat dig att det är nödvändigt?
Om du hade hört av dig till Boxers kundtjänst så hade du kunnat ha kvar programkortet och mottagning via antenn tills vidare.
Frågan är hur länge Boxer kommer sända via marknätet? Garanterat släcks det efter 2025, men frågan är om det ens finns kvar tills dess?

Skulle tro att de rätt aggressivt försöker få över folk till IPTV för att sedan kunna säga "Tyvärr pga låg efterfrågan så slutar vi sända via marknätet".
 
Jag hade kunnat behålla den gamla lösningen ett tag till, men den är redan dödsdömd och kommer att släckas ner rätt snart (förmodligen när kunderna slutat gnälla). I praktiken blev det att gissa om CA-modulen eller jag kommer att dö först.
Alltså har jag krupit till korset och accepterat att Boxer släppt sin enda konkurrensfördel. Visst finns det en del fina grejor i det nya systemet, som att få alternativet "se från början" när man bläddrar i TV-tablån. Men att som enda glesbygdsoperatör trycka ut detta innan 5G täcker ens halva Sveriges yta imponerar inte på mig. Men som vanligt idag är det ingenjörerna som tycker att kunderna borde vilja ha nya internetbaserade lösningar, inte problemlösningar som kunderna efterfrågar.
Alternativet parabol är nog ingen långlivad lösning heller.....
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Men som vanligt idag är det ekonomerna som tycker att kunderna borde vilja ha nya internetbaserade lösningar, inte problemlösningar som kunderna efterfrågar.
Rättat.
 
  • Gilla
HerrPalmqvist
  • Laddar…
N
SVT och TV4 kommer säkerligen att fortsätta i marknätet under överskådlig tid.
Någon av reklamkanalerna typ TV3 skulle kunna välja att övergå till att bli en frikanal men det är väl knappast troligt. Givetvis bättre att ha både reklamintäkter och intäkter från avgifter.
I t.ex. Storbritannien sänds mängder av kanaler fritt både i marknätet och via satellit. I Finland finns många fria kanaler i marknätet. I Sverige - icke. Man kan ju undra varför.
 
N Nyikåk skrev:
Rättat.
Och deras trovärdighet ? Ställ samma fråga till tre ekonomer får Du fyra olika svar. Experterna däremot ligger i en egen klass. Dom kan med hög trovärdighet berätta varför det blev som det blev, efteråt
Det är snarare säljarna som driver på. Ju oftare vi byter grejor, desto bättre (för dom)

Jag har inget emot utveckling, men det ska skötas rätt. Jag tycker att det är trist när man utan att tveka dissar delar av kundkretsen, glesbygd, campare, äldre tex för att "modernisera".På något vis verkar det som att dom vill särskilja sig från konkurrensen genom att göra precis som dom. Frågan är väl vad Boxer har som inte de andra kan?
Jag, och en del andra jag känner valde faktiskt Boxer just för att det var den enda leverantören som täckte HELA Sverige utan krav på internetanslutning.
Så nu är väl frågan snarare "om jag har 25 M bredbandsanslutning, då behövs väl inte Boxer?"
Om man avvecklat innan man utvecklat kan det bli invecklat...............
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
J
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Men som vanligt idag är det ingenjörerna som tycker att kunderna borde vilja ha nya internetbaserade lösningar, inte problemlösningar som kunderna efterfrågar.
Jag (som ingenjör) säger snarare att det är ekonomer / produktägare / lagkrav som gör att ingenjörerna gråter pga all dårskap och planer som inte är rimligt genomförbara.

Sen kanske det inte är party hos de som jobbar med legacy-produkter. Men jag tror inte det är ingenjörerna i sig som dödar dem. Möjligen genom att ta fram nya, billigare produkter som ekonomerna hellre säljer.
 
Fick det här svaret från Boxers kundtjänst igår:
J JohanLun skrev:
Jag (som ingenjör) säger snarare att det är ekonomer / produktägare / lagkrav som gör att ingenjörerna gråter pga all dårskap och planer som inte är rimligt genomförbara.

Sen kanske det inte är party hos de som jobbar med legacy-produkter. Men jag tror inte det är ingenjörerna i sig som dödar dem. Möjligen genom att ta fram nya, billigare produkter som ekonomerna hellre säljer.
snuttjulle snuttjulle skrev:
Fick info om att Boxer tänker sluta med programkort och bara köra på någon IP variant.
Detta kommer kanske funka för många användare men på landet utan fast bredband i husvagnen ellr som för mina föräldrar kommer detta inte funka då det är svårt att byta kanal redan som det är. Att då ha någon fånig fjärr enligt AppleTV finns inte på kartan. Och inte intresse heller.
Det lustiga är att på Boxershemsida finns det fortfarande info om att man kan köra CA modul för att slippa extra lådor.
Någon som har läst på mera och fattar vad som gäller framåt?
Fick nedanstående svar av Boxer igår. Sa upp avtalet då jag inte vill ha två fjärrkontroller och som jag förstod det även ett nytt gränssnitt… Samt att TV:n sitter på väggen med ett slim-väggfäste.

”Hej,

Ursäkta missen!

Inom kort kommer tyvärr korten att sluta fungera då vi inte längre kan erbjuda tjänsten genom det marksända nätet. Istället blir det TV Hub Mini som gäller framåt. Denna förändring gör vi främst för att utveckla tjänsten, eftersom det marksända nätet inte håller samma kvalitet. Med TV Hub Mini får man tillgång till mer innehåll och bättre kvalitet. Dessutom kommer vi inte längre ha möjlighet att sända på det gamla sättet.

Vi rekommenderar att du läser våra avtalsvillkor på vår hemsida. Där står det tydligt vilka förändringar vi kan göra utan att påverka bindningstiden. Bindningstiden kommer att kvarstå tills den löper ut, och det är då vi kan säga upp tjänsten.

https://www.boxer.se/kundservice/abonnemang/villkor
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.