Det bästa, mest ekonomiska och bäst för en långsiktighet mäste utvisning vara.

Det finns omkring 100 000 illegala, benäms ofta "papperslösa".

Sedan finns det omkring 70 000 som, på olika sätt är involverade i gängkriminalliteten.

Om inte det är samma personer så borde det finnas stöd att utvisa dessa och det kommer lätta upp både bostadsköer men även skapa en större trygghet med en minskad brottslighet och som bonus så blir även vårdköerna kortare, statens pensionsskuld minskar etc.

• Älska
  • Gilla
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
G
L Loxxx skrev:

Sedan finns det omkring 70 000 som, på olika sätt är involverade i gängkriminalliteten.

Om inte det är samma personer så borde det finnas stöd att utvisa dessa och det kommer lätta upp både bostadsköer men även skapa en större trygghet med en minskad brottslighet och som bonus så blir även vårdköerna kortare, statens pensionsskuld minskar etc.
Beror ju på hur man ser det man hävdar ju att vi behöver arbetskraft så ur den synvinkeln borde man ju låta alla som faktiskt vill och klarar av att ha ett normalt arbete utan att stoppa fingrarna i underlivet på gamla tanter att stanna.

Har inga problem att man prioriterar boende till denna grupp

Alla andra kan skickas till valfritt land utanför Europa.

Fairlane
L Loxxx skrev:

Det var väldigt svepande och inte särskilt mycket som berörde bostäder, men jag kan väl lugna dig med att de papperslösa inte påverkar statens pensionsskuld...

• Gilla
  • Haha
  • Wow
mats.3 och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag kan känna detsamma. Lämna människor i fred.

Men så inser jag ju hur politiskt reglerat detta är. Detaljerade regler på alla nivåer. Ingen frihet. Och då uppstår ju en politik kring frågan.

Min viktigaste fråga är liberaliseringar och då att de som idag arbetar med detta förlorar jobbet och byter karriär till någon mer produktiv verksamhet i samhället. Det måste blir färre som får sin försörjning ur reglering av bostäder och att jävlas och kontrollera andra. Tyvärr tror jag inget parti brinner för detta.
Håller med i det mesta av detta men jag tycker nog att Sverige huset är ett ärligt försök att få bort en del av detta jag kan inte se varför detta projekt inte ska kunna genomföras

Claes Sörmland
S Sune i Blekinge skrev:
Håller med i det mesta av detta men jag tycker nog att Sverige huset är ett ärligt försök att få bort en del av detta jag kan inte se varför detta projekt inte ska kunna genomföras
Jag ser det mest som ett politiskt spektakel. Det kommer inte leda till att färre människor får sin försörjning från att reglera byggandet i Sverige. För det krävs omfattande liberaliseringar och ett systematiskt arbete med att skala ned på personalstyrkan. Det måste drivas aktivt från regeringen. En tydlig signal måste gå ut till unga människor att det inte finns försörjning att finna framgent i denna sektor. Utbildningar måste stängas ned. Anställningsstopp måste införas.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle på kommunal nivå vilja rösta på ett parti som vill låta bygga mer. Tyvärr är den allmänna opinionen så stark i motsatt riktning att alla politiker i min kommun är bevarare snarare än exploatörer. Det parti jag står närmast har fått för sig att det är ett rimligt förhållningssätt att halva kommunen ska vara obebyggd. En godtycklig siffra ungefär där man är nu. Bevara!

Det finns förstås ljusglimtar, men vill man exempelvis se möjlighet till ny storskalig villaexploatering och att det tillåts byggas mer och högre centralt är man rökt.

I en storstadskontext är också den kommunala nivån delvis knepig. Att byta kommun om man vill köpa en villa är en ickegrej i Stockholmsområdet, medan man i städer som Linköping och Uppsala i högre grad har en kommun att förhålla sig till, även om några förstås flyttar till Kinda eller Knivsta och liknande.

Rikspolitiken är förstås inte oviktig, men en byggvänlig kommunal majoritet ska verkligen inte underskattas heller!

Sverige behöver inte fler bostäder då folkmängden enligt de flesta prognoserna kommer minska. Nära på den enda anledningen att folkmängden ökar är krigen i Afganistan och Syrien.
Däremot kommer ett behov av anpassade bostäder för äldre i många regioner. Fast folkhälsan blir så pass mycket bättre att antalet som behöver den typen av bostäder ökar inte i samma takt som gruppen äldre blir större. Med välreglerade bostäder med bra tillgänglighet kan flera också bo hemma längre.
Så att bygga massor av nytt gör bara att bostäder blir stående och till slut rivs.
Det är sådant som politiken ska kunna reglera för ingen annan gör det.

I ett fåtal regioner kan åtgärder som underlättar byggandet av nya billigare bostäder vara motiverat men de bostäderna finns redan utvecklade förutom att få vill bygga dem. Då gäller att någon större intressent har möjlighet att lösa det. Fast där de behövs är allmännyttan ofta körd i botten med stora "vinst"uttag och dåligt underhåll.
Återigen politik.

Tittar man på utvecklingen av hur folk jobbar så kommer de som måste vara på plats behöva bostäder i närområdet medan de som kan jobba på distans eller hybrid kan bo mycket längre bort vilket minskar trycket även i regioner med högt tryck idag. För att det ska fungera bra så behövs fungerande infrastruktur. Bra pendlingsmöjligheter ökar också området som de som måste vara på plats kan bo i.
Och det leder till politik.

Det går att fortsätta i all oändlighet.

Vilka nivåer som behövs och hur något ska utföras kommer variera mellan olika partier men siffrorna är de samma.

Claes Sörmland
Låter som att det behövs omfattande liberaliseringar så att enskilda enkelt kan anpassa bostadsbeståndet efter nya behov, t ex demografiska förändringar. Detta är inte tiden för långsam centralplanering och inkompetent politisk styrning av bostadsbeståndet.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Så att bygga massor av nytt gör bara att bostäder blir stående och till slut rivs.
Perfekt! Då bygger vi nytt på sätt som folk efterfrågar och river flerfamiljshusen från miljonprogrammet.

Bara en svårt politiserad hjärna kan vara nöjd med att vi har rätt antal bostäder när de inte möter folks behov och önskemål.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Precis, det är en fråga om vad stat och kommun finns för. Är det för att underlätta för befolkningen att skapa goda liv, eller är det för en liten självutnämnd elit som drivs av egenintresse och världsfrånvända politiska ideologier.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Perfekt! Då bygger vi nytt på sätt som folk efterfrågar och river flerfamiljshusen från miljonprogrammet.

Bara en svårt politiserad hjärna kan vara nöjd med att vi har rätt antal bostäder när de inte möter folks behov och önskemål.
Men många 40-talister bor kvar i sina hus och har hemtjänst. Många av dem har även kvar en sommarstuga vid vattnet.
Det kommer bli många hus och stugor till salu nu och 15 år framåt. Sen finns det väl väldigt många små orter där man redan nu kan köpa hus hur billigt som helt, ex. många gamla stationssamhällen där det inte finns kvar jobb utan mest pundare. Finns väl risk att det blir ännu fler ödekåkar om vi bygger massa fler hus nu och ska minska vår befolkning kraftigt.

P Pligg85 skrev:
"Köpet finansieras oftast med lån, vilket gör räntor, amorteringskrav och bolånetak viktiga."

Jag skulle säga ägandet totalt sett.

Tyvärr inte många som köper bostad med målet att bara köpa med lån under en begränsad tid. Lån skaffa de flesta och sitter kvar med, ännu hellre höjer i takt med värdeökning och renoveringsbehov.

Hade man haft lite stolthet kvar och verkligen vill äga sitt boende hade priserna varit betydligt lägre pm kalkylen ska inkluderar amortering från 85-90% ner till 0%
De flesta har väl inte lån på sina bostäder...

A Anonym____ skrev:
Men många 40-talister bor kvar i sina hus och har hemtjänst.
Det borde väl vara de äldreäldre födda på tjugo och trettiotalet som har hemtjänst?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nej, de är överlag döda. Nu är det fyrtiotalisterna och säkert en ökande andel femtiotalister.

• Gilla
mats.3 och 2 till
  • Laddar…
A Anonym____ skrev:
Det kommer bli många hus och stugor till salu nu och 15 år framåt.
Jo, men med vilken standard? Och var?
A Anonym____ skrev:
Sen finns det väl väldigt många små orter där man redan nu kan köpa hus hur billigt som helt, ex. många gamla stationssamhällen där det inte finns kvar jobb utan mest pundare.
Och dit tror du folk vill flytta och bilda familj?
A Anonym____ skrev:
Finns väl risk att det blir ännu fler ödekåkar om vi bygger massa fler hus nu och ska minska vår befolkning kraftigt.
Ja. Men det blir det nog ändå, bara att de unga inte kommer ha råd med villor där de faktiskt vill/behöver bo.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.