Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, de är överlag döda. Nu är det fyrtiotalisterna och säkert en ökande andel femtiotalister.
Håller med nu är det mina gamla kollegor och grannar 50-talisterna som ramlar, bryter ben och har sig.

P
L Loxxx skrev:
Det bästa, mest ekonomiska och bäst för en långsiktighet mäste utvisning vara.

Det finns omkring 100 000 illegala, benäms ofta "papperslösa".

Sedan finns det omkring 70 000 som, på olika sätt är involverade i gängkriminalliteten.

Om inte det är samma personer så borde det finnas stöd att utvisa dessa och det kommer lätta upp både bostadsköer men även skapa en större trygghet med en minskad brottslighet och som bonus så blir även vårdköerna kortare, statens pensionsskuld minskar etc.
Det finns troligen inte många papperslösa som är svenska medborgare så där är det förvisso enkelt för riksdagen att stifta en lag som gör att de kan utvisas omedelbart.
Drygt 80 % av alla gängkriminella är däremot svenska medborgare. Vart vill du utvisa dem?

P
Jag skulle på kommunal nivå vilja rösta på ett parti som vill låta bygga mer. Tyvärr är den allmänna opinionen så stark i motsatt riktning att alla politiker i min kommun är bevarare snarare än exploatörer. Det parti jag står närmast har fått för sig att det är ett rimligt förhållningssätt att halva kommunen ska vara obebyggd. En godtycklig siffra ungefär där man är nu. Bevara!
Det är väl helt enkelt ont om mark som det går att bygga på i Sverige. Det står hus vid hus överallt där det inte är träskmark eller sjöar.
Eller? Varför skulle det annars finnas ett stort motstånd mot byggande …?

Cirka tre procent av all mark i Sverige är bebyggd. (SCB-sidan jag har länkat till säger mindre än tre procent men den statistiken är mer än tio år gammal).
Nog borde det gå att hitta nån plätt nånstans som går att bygga på?

Drygt två tredjedelar av marken i Sverige är privatägd (hämtat ur minnet). Den marken borde inte politiker få bestämma över alls, generellt sett.
I en storstadskontext är också den kommunala nivån delvis knepig. Att byta kommun om man vill köpa en villa är en ickegrej i Stockholmsområdet, medan man i städer som Linköping och Uppsala i högre grad har en kommun att förhålla sig till, även om några förstås flyttar till Kinda eller Knivsta och liknande.
Va? Har man bantustans i Uppsala och Linköping?

P
Z z_bumbi skrev:
Sverige behöver inte fler bostäder då folkmängden enligt de flesta prognoserna kommer minska.
Såvitt jag förstår finns det ingen bostadsbrist i Sverige i dagsläget, utom för barnfamiljer som behöver hyra en femma billigt i centrala Stockholm (och liknande).

P pmd skrev:
Såvitt jag förstår finns det ingen bostadsbrist i Sverige i dagsläget
Då är din förståelse bristfällig eller högst teknokratisk.
P pmd skrev:
utom för barnfamiljer som behöver hyra en femma billigt i centrala Stockholm (och liknande).
Det är inte där barnfamiljer generellt vill bo.

Bristen på byggbar mark relativt stadsnära är det största problemet. Kommunerna slåss hellre om att göra stadsnära naturreservat för sina befintliga invånare än att tillhandahålla byggbar mark för de potentiella, eller de som vill byta upp sig.

I Stockholm innebär det att de villasökande ofta behöver söka sig tre–fyra kommuner bort, till kommuner som Norrtälje och Bålsta för att ha råd med ett boende. Inte för att det är så dyrt att bygga, utan för att den oerhört lilla mängd mark som tillåts exploateras närmare är så dyr.

PBL, riksintressen och det kommunala planmonopolet har lagt en våt filt över utbudet.

Visst finns det bostäder, vi lever inte i ett U-land, men fler skulle kunna köpa vad de drömmer om ifall regleringen inte varit så hård.

A
Jo, men med vilken standard? Och var?

Och dit tror du folk vill flytta och bilda familj?

Ja. Men det blir det nog ändå, bara att de unga inte kommer ha råd med villor där de faktiskt vill/behöver bo.
jag känner många unga som sitter fast i sina lägenheter (som var nybyggen) då priserna toppade 2019. De väntar på att priserna ska gå upp och jag har svårt att se att de går upp för att man bygger mer bostäder.

Det är också en ganska är det en ganska lågt prioriterad fråga politiskt. Majoriteten av svenskarna är nöjda med sina boenden. Politikerna kommer inte våga göra några större förändringar då det finns många minor att klampa på.

A Anonym____ skrev:
jag känner många unga som sitter fast i sina lägenheter (som var nybyggen) då priserna toppade 2019. De väntar på att priserna ska gå upp och jag har svårt att se att de går upp för att man bygger mer bostäder.
Målet är förstås att priserna ska gå ner om det byggs mer. Att hindra nybygge är vägen att pressa upp bostadspriserna om det är ens mål. Eller se till att vi blir fler.
A Anonym____ skrev:
Det är också en ganska är det en ganska lågt prioriterad fråga politiskt.
Att det ska finnas ett bra bostadsutbud? Jag tycker det verkar vara en relativt het fråga, även om jag personligen inte tror på de lösningar som bjuds.
A Anonym____ skrev:
Majoriteten av svenskarna är nöjda med sina boenden.
Dels vet jag inte om det är sant, dels tror jag ganska många oroar sig för sina barns bostadssituation.
A Anonym____ skrev:
Politikerna kommer inte våga göra några större förändringar då det finns många minor att klampa på.
Det tror tyvärr jag också.

A
Målet är förstås att priserna ska gå ner om det byggs mer. Att hindra nybygge är vägen att pressa upp bostadspriserna om det är ens mål. Eller se till att vi blir fler.

Att det ska finnas ett bra bostadsutbud? Jag tycker det verkar vara en relativt het fråga, även om jag personligen inte tror på de lösningar som bjuds.

Dels vet jag inte om det är sant, dels tror jag ganska många oroar sig för sina barns bostadssituation.

Det tror tyvärr jag också.
Det jag skrev, var vad de sa på Ekonomiekot Extra (7 aug). Det finns på Spotify. Det var några experter med i programmet.

Jag tror många idag äger sina boenden och inte vill att att ens boende ska minska i värde. Man vill heller inte ha fastighetsskatt, unga betalar av dyra lån och äldre har ont om pengar. Därför tror jag inte politikerna vill gå in och peta. Men vi får se..

P
Då är din förståelse bristfällig eller högst teknokratisk.
Min kommentar var kanske lite för raljerande för publiken?
Det är inte där barnfamiljer generellt vill bo.
Det är väl därför det inte råder bostadsbrist där …
Visst finns det bostäder, vi lever inte i ett U-land, men fler skulle kunna köpa vad de drömmer om ifall regleringen inte varit så hård.
Ja, det är inte så enkelt att bara bygga mera, vilket man hör lite här och där.
Det finns även en del outhyrda bostäder som kostar för mycket. Hur kan det vara så, frågar man sig?

Se även tredje stycket i inlägg #33.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P pmd skrev:
Min kommentar var kanske lite för raljerande för publiken?
Mea culpa

P pmd skrev:
Det finns troligen inte många papperslösa som är svenska medborgare så där är det förvisso enkelt för riksdagen att stifta en lag som gör att de kan utvisas omedelbart.
Drygt 80 % av alla gängkriminella är däremot svenska medborgare. Vart vill du utvisa dem?
Har dom dubbla medborgarskap så kan dom väl skicka hem dom.

P pmd skrev:
Varför behövs bostadspolitik?
Hur ska de som vill styra och ställa med andra annars få utlopp för sina känslor?

Jfr Östtyskland och bil-politiken. Där såg man till att ha en bil. Och det var Trabanten. Och den förbättrades inte. Det ger en betydande stabilitet till samhället.

I Västtyskland däremot så hade man en svagare bil-politik och där skapade problem-människor alla möjliga olika bilar. Och inte nog med det man förbilligade och förbättrade bilarna för varje år. Det blir ju ingen stabilitet utan en stark överhet med en omfattande reglerande och styrande politik.

F fribygg skrev:
De flesta har väl inte lån på sina bostäder...
De som hyr har formellt inga egna lån på bostaden. Men betalar hela kapitalkostnaden inbakat i hyran. Som om dom lånade till hela bostadens värde.

Av de som äger sin bostad så har en överväldigande majoritet lån på bostaden. Det är få som amorterar bort den skulden.

Att amortera bort skulden ser de flesta som att sitta med onödigt stort sparande, som är fast i bostaden.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P pmd skrev:
Skulle man lyckas utvisa alla papperslösa omgående så lär inte nyproduktionen i Täby Park bli ett öre billigare. (Snarare finns risk att den blir marginellt dyarare då en del papperslösa lär jobba i byggsektorn).

Däremot kan det nog bli fler ödegårdar i obygden. Och fler tomma lgh i Filipstad mm.

I Stockholm innebär det att de villasökande ofta behöver söka sig tre–fyra kommuner bort, till kommuner som Norrtälje och Bålsta för att ha råd med ett boende. Inte för att det är så dyrt att bygga, utan för att den oerhört lilla mängd mark som tillåts exploateras närmare är så dyr.
Nja, kommunerna prånglar väl ut byggrätter i den takt som utvecklare ser ekonomisk möjlighet att bygga.

Priset på adressen faller med stigande avstånd från centrala Stockholm. Det är bara ett uttryck för människors preferenser.

Det rä ingen ide för kommuner att nasa med byggrätter. De kommer bara lagras hos olika företag till den dag dom ser att dom går runt på att bebygga den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.