36 109 läst ·
59 svar
36k läst
59 svar
Boskap nära hus och tomtgräns?
Bönder är de sista du ska börja bråka med, den saken är säker. Vill du ha ett bra liv i ditt hus så ska du inte börja diktera med en lantbrukare. Skulle jag varit i dina kläder så hade jag LUGNT och SANSAT sagt till bonden att du besväras av lukten på hösten sen frågat honom om du, mot betalning för hans förlorade bete, kunde flyttat stängslet några meter ut vid ditt hus. Många bönder är väldigt snälla om man bemöter de på rätt sätt och du hade säkerligen sluppit att betala något. Försöker man dock tvinga sig på dem något så lär du inte få så roligt.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Vad är igentligen problemet.
Ts flyttar ut på landet och där finns kor som det brukar vara i betes hagar.
Klarar man inte av att har kor runt knuten köper man inte ett hus intill en betes hage så enkelt är det.
Att bråka med en bonde är ingen hitt som Locos säger.
Skulle det vara så att ni lyckas tvinga han att flytta korna kan ni lugnt räkna med att han hittar på något djävulstyg.
Han kan tex börja odla något där han inte får ha korna och sprida flytgödsel flera gånger om året så nära han får dvs 2 meter från tomtgränsen och då så klart när vinden ligger "rätt"
Kor lukter inget mot flytgödsel
För många år sen bode jag i en by där en anmälde en bonde för allt möjligt fast bonden inte gjorde något fel.
En dag fick bonden "fel" på styrningen på flytgödsel spridaren så 10 kubik sprutades ut på gatan och in i trädgården där han som klagade bodde.
Dom kunde inte bevisa uppsåt så bonden klarde sig från straff och klage pellen kunde inte vara i trädgården på halva sommaren.
Ts flyttar ut på landet och där finns kor som det brukar vara i betes hagar.
Klarar man inte av att har kor runt knuten köper man inte ett hus intill en betes hage så enkelt är det.
Att bråka med en bonde är ingen hitt som Locos säger.
Skulle det vara så att ni lyckas tvinga han att flytta korna kan ni lugnt räkna med att han hittar på något djävulstyg.
Han kan tex börja odla något där han inte får ha korna och sprida flytgödsel flera gånger om året så nära han får dvs 2 meter från tomtgränsen och då så klart när vinden ligger "rätt"
Kor lukter inget mot flytgödsel
För många år sen bode jag i en by där en anmälde en bonde för allt möjligt fast bonden inte gjorde något fel.
En dag fick bonden "fel" på styrningen på flytgödsel spridaren så 10 kubik sprutades ut på gatan och in i trädgården där han som klagade bodde.
Dom kunde inte bevisa uppsåt så bonden klarde sig från straff och klage pellen kunde inte vara i trädgården på halva sommaren.
Kan bidra med ytterligare en flytgödselhistoria..
För ett par år sedan hade en sommarboende granne 2 km härifrån dukat upp ett långbord i sin lummiga trädgård på midsommarafton. Det var så där sagolikt vackert så man inte trodde det var sant. Släkt och vänner var samlade, solen sken, havet glittrade och snapsen låg på is.
Då kom bonden med 50 m3 flytgödsel..
T.o.m. vi fick stanna inne.
För ett par år sedan hade en sommarboende granne 2 km härifrån dukat upp ett långbord i sin lummiga trädgård på midsommarafton. Det var så där sagolikt vackert så man inte trodde det var sant. Släkt och vänner var samlade, solen sken, havet glittrade och snapsen låg på is.
Då kom bonden med 50 m3 flytgödsel..
T.o.m. vi fick stanna inne.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Flytgödsel luktar inte direkt karamel.
Här sprider dom det 2 meter från tomten men dom plöjer ner det samma dag och då försvinner den mesta av lukten.
Jag tycker faktiskt inte doften är så farlig för man vänjer sig ganska fort vid den.
Har man svårt för dofterna som finns på på landet bland bönderna ska man bo i lägenhet för på landet luktar det på ren svenska skit till och från.
Man kan för tusan inte flytta ut på landet bland bönderna och sen klaga på att det luktar.
På landet luktar det och bosätter man sig där är det bara att gilla läget.
Bönder är mycket resonabla om man är på "deras" våglängd.
Här råkade dom skicka en hel del gödning in på min tomt och i min damm.
Jag kontaktade bonden och frågade vad det var dom råkat sprida in på min tomt så jag visste vad jag skulle göra iom det kommit i min damm.
30 minuter senare kom maskin stationen som gjort misstaget och beklagade och bad om ursäkt.
Efter det sprider dom ingen gödning nära dammen för att inte riskera att det kommer fel.
Jag var varken arg eller upprörd för jag förstod det var ett misstag.
Här sprider dom det 2 meter från tomten men dom plöjer ner det samma dag och då försvinner den mesta av lukten.
Jag tycker faktiskt inte doften är så farlig för man vänjer sig ganska fort vid den.
Har man svårt för dofterna som finns på på landet bland bönderna ska man bo i lägenhet för på landet luktar det på ren svenska skit till och från.
Man kan för tusan inte flytta ut på landet bland bönderna och sen klaga på att det luktar.
På landet luktar det och bosätter man sig där är det bara att gilla läget.
Bönder är mycket resonabla om man är på "deras" våglängd.
Här råkade dom skicka en hel del gödning in på min tomt och i min damm.
Jag kontaktade bonden och frågade vad det var dom råkat sprida in på min tomt så jag visste vad jag skulle göra iom det kommit i min damm.
30 minuter senare kom maskin stationen som gjort misstaget och beklagade och bad om ursäkt.
Efter det sprider dom ingen gödning nära dammen för att inte riskera att det kommer fel.
Jag var varken arg eller upprörd för jag förstod det var ett misstag.
Lång från alla bönder som är stygga. Men kommer man som utböling och försöker ändra och framförallt inskränka i bondens överlevnad, ja många bönder försöker fortfarande överleva på sin mark, och i många fall är varje kvm viktig.
ojdå..
Vem fanns först på plats.. Bonden eller du?
Det här med att prata med bonden på ett vänligt sätt är väl egentligen inget specifikt för bönder
Man bör väl alltid försöka att komma överens på ett vänligt sätt. Det lönar sig alltid. Du vill inte ha din granne som ovän. oavsett om han är bonde eller inte.
Sen kan man ju påtala för bonden om han har en gigantisk åker där kossorna kan springa, vad är det som gör att de samlas precis vid din tomtgräns? Fråga bonden om man kan göra något för att de inte ska samlas precis just där och göra sina behov.
Vår förra granne hade också en egenhet i att han samlade alla sina barns leksaker (gungor, studsmatta, etc etc) precis vid vår häck så nära vår tomtgräns som möjligt trots att han hade en gigantisk gräsmatta. Fick inget bra svar över varför han tvunget måste ha dem där annat än att reta oss. Ringde tom kommunen för att fråga om man kunde hänvisa till någon regel med det gick inte då dessa redskap inte var byggnationer, trots at t.ex. studsmattan är gigantisk och större än många "byggnader" som man kräver bygglov för.
/S
Vår förra granne hade också en egenhet i att han samlade alla sina barns leksaker (gungor, studsmatta, etc etc) precis vid vår häck så nära vår tomtgräns som möjligt trots att han hade en gigantisk gräsmatta. Fick inget bra svar över varför han tvunget måste ha dem där annat än att reta oss. Ringde tom kommunen för att fråga om man kunde hänvisa till någon regel med det gick inte då dessa redskap inte var byggnationer, trots at t.ex. studsmattan är gigantisk och större än många "byggnader" som man kräver bygglov för.
/S