740 läst ·
19 svar
740 läst
19 svar
Dött träd nära grannens hus
Sida 1 av 2
På min fastighet på 1.800 m2 i ett villaområde gränsar baksidan av min tomt till 4 grannfastigheter. På baksidan växer höga tallar och man kan väl kalla det för skogstomt.
Nu ser en av tallarna ut att ha dött och om den skulle falla så kan den falla åt vilket håll som helst, är min bedömning. Om den faller som olyckligast så kan den falla på en av grannarnas hus och det har grannen uttalat sin oro för, vilket jag har förståelse för.
Grannen vill att jag i förebyggande syfte tar ner tallen och att jag tar den kostnaden. Han har dock erbjudit sig att ta kontakt med någon som kan utföra nedtagningen, för grannen vill samtidigt ta ner träd på sin egen tomt. Jag har sagt att han kan ta en sådan kontakt och be vederbörande höra av sig till mig, så att jag får direktkontakt med den som kan ta ner tallen.
Efter att vi hade det samtalet, min granne och jag, så gick det några månader då jag inte hörde någonting om saken. Så kom grannen en dag och återigen sa samma sak - risk för att tallen kan falla på hans hus, att han kan ordna med någon som kan ta ner tallen etc. Återigen svarade jag honom att be den kontakten höra av sig till mig.
Nu har det gått några månader igen och fortfarande har ingen hört av sig till mig.
Jag har läst här i forumet där andra har frågat om liknande, om träd på sin egen fastighet och som kan falla på grannes fastighet/byggnad, men jag blir inte klok på ansvarsbiten då olika svar brukar ges.
~ Är jag den som bär ansvaret här om min tall faller på min grannes hus och täcker min hemförsäkring i så fall detta?
~ Är jag tvungen att ta ner nämnda tall i förebyggande syfte?
~ Om jag bär ansvaret för den här tallen, skulle jag även ha ansvar för om någon annan av mina tallar (som inte ser döda ut) överlag skulle falla på någon av mina 4 grannars hus (eller mitt eget hus också för den delen, eller på en bil på gatan på framsidan av tomten, då jag även har två tallar där)? Som sagt, jag har en skogstomt som är ”inbäddad” mellan grannfastigheterna, så helt osannolikt är det väl inte att det skulle kunna ske - dessutom flera gånger om då antalet tallar kanske är ett 40-tal.
Nu ser en av tallarna ut att ha dött och om den skulle falla så kan den falla åt vilket håll som helst, är min bedömning. Om den faller som olyckligast så kan den falla på en av grannarnas hus och det har grannen uttalat sin oro för, vilket jag har förståelse för.
Grannen vill att jag i förebyggande syfte tar ner tallen och att jag tar den kostnaden. Han har dock erbjudit sig att ta kontakt med någon som kan utföra nedtagningen, för grannen vill samtidigt ta ner träd på sin egen tomt. Jag har sagt att han kan ta en sådan kontakt och be vederbörande höra av sig till mig, så att jag får direktkontakt med den som kan ta ner tallen.
Efter att vi hade det samtalet, min granne och jag, så gick det några månader då jag inte hörde någonting om saken. Så kom grannen en dag och återigen sa samma sak - risk för att tallen kan falla på hans hus, att han kan ordna med någon som kan ta ner tallen etc. Återigen svarade jag honom att be den kontakten höra av sig till mig.
Nu har det gått några månader igen och fortfarande har ingen hört av sig till mig.
Jag har läst här i forumet där andra har frågat om liknande, om träd på sin egen fastighet och som kan falla på grannes fastighet/byggnad, men jag blir inte klok på ansvarsbiten då olika svar brukar ges.
~ Är jag den som bär ansvaret här om min tall faller på min grannes hus och täcker min hemförsäkring i så fall detta?
~ Är jag tvungen att ta ner nämnda tall i förebyggande syfte?
~ Om jag bär ansvaret för den här tallen, skulle jag även ha ansvar för om någon annan av mina tallar (som inte ser döda ut) överlag skulle falla på någon av mina 4 grannars hus (eller mitt eget hus också för den delen, eller på en bil på gatan på framsidan av tomten, då jag även har två tallar där)? Som sagt, jag har en skogstomt som är ”inbäddad” mellan grannfastigheterna, så helt osannolikt är det väl inte att det skulle kunna ske - dessutom flera gånger om då antalet tallar kanske är ett 40-tal.
Redigerat:
Tack, men det ger inte mig svar på mina frågor.RoTe skrev:
Det var faktiskt det inlägget som fick mig att skriva mitt.
I det inlägget ges olika svar, precis som jag nämnde i mitt inlägg. Men främst så är min situation inte likadan som den trådskaparens. För om det nu skulle ha betydelse för ansvarsfrågan - så lutar inte min tall mot grannens hus (det lutar snarare åt mitt håll, jag var ut nu och tittade från ett annat håll än jag tittat tidigare) men det står relativt nära hans tomt och hus. Dessutom har ju min granne erbjudit sig (två gånger dessutom) att ta kontakt med en trädfällare, detta kanske också kan ha betydelse i ansvarsfrågan?
Så helt enkelt - min situation är annorlunda med flera andra premisser. Därav mina frågor.
Troligen är du skadeståndsansvarig om din döda tall faller över grannens hus och orsakar skada eftersom du vet att trädet är dött och därmed riskerar att falla inom en viss tid och orsaka skada. Och grannen har ju också upplyst dig om faran och du tycks dela den bedömningen. Det gör dig vårdslös att låta saken bero och därmed finns grund för skadeståndsansvar. Att det rör sig om ett område med bebyggelse stödjer också att det är vårdslöst att lämna den döda tallen att falla så småningom.Torpar-Anna skrev:
Det är din bedömning att göra som fastighetsägare men det låter ju som att det är det rimliga valet att göra.Torpar-Anna skrev:
Normalt förväntar man sig ingen större risk att friska träd faller så det är inte vårdslöst att ha större träd i bebyggelse, det är en del vår kultur. Därmed inget skadeståndsansvar att ha större träd nära bebyggelse.Torpar-Anna skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Som sagt du är ansvarig för skadorna om du agerat vårdslöst. Och att inte ta bort ett uppenbart dött träd som kan falla så det orsakar skada kan nog anses vårdslöst. Men så finns det givetvis en tidsfaktor också. Om trädet nyligen dött så är det ju ingen akut risk. Men har det stått dött i 5-10 år så får man anse att det är uppenbart en risk.
Att din granne erbjudit sig att hantera fällningen, men inte kommer till skott är troligen ingen giltig ursäkt, OM det skulle ske en olycka.
Att din granne erbjudit sig att hantera fällningen, men inte kommer till skott är troligen ingen giltig ursäkt, OM det skulle ske en olycka.
Tack för tydliga svar!Claes Sörmland skrev:
Troligen är du skadeståndsansvarig om din döda tall faller över grannens hus och orsakar skada eftersom du vet att trädet är dött och därmed riskerar att falla inom en viss tid och orsaka skada. Och grannen har ju också upplyst dig om faran och du tycks dela den bedömningen. Det gör dig vårdslös att låta saken bero och därmed finns grund för skadeståndsansvar. Att det rör sig om ett område med bebyggelse stödjer också att det är vårdslöst att lämna den döda tallen att falla så småningom.
Det är din bedömning att göra som fastighetsägare men det låter ju som att det är det rimliga valet att göra.
Normalt förväntar man sig ingen större risk att friska träd faller så det är inte vårdslöst att ha större träd i bebyggelse, det är en del vår kultur. Därmed inget skadeståndsansvar att ha större träd nära bebyggelse.
Det är inte så att jag vill frångå mitt ansvar, men jag vill veta vad som gäller för att kunna göra min egen bedömning av situationen. För jag är inte pigg på att ta en kostnad om jag inte behöver, bara för att min granne tycker det.
Jag har dock ett par följdfrågor.
~ Har det ingen betydelse i en bedömning om jag har varit ansvarslös, att grannen har erbjudit sig att kontakta en trädfällare (vilket jag har sagt går bra och att han då ska be vederbörande kontakta mig)? Jag har ju inte på något sätt sagt att jag inte är villig till att ta ner tallen, men väntar ju på att han ska kontakta en trädfällare och tiden går och tallen kanske rent av har fallit redan nu som jag sitter här, i väntan på hans erbjudna agerande.
~ Tallen lutar inte mot grannens tomt eller hus (jag var ut nyss och tittade från ett annat håll än jag gjort tidigare), det lutar snarare åt mitt håll. Dock står tallen relativt nära hans tomt och hus. Kan jag ändå ses som ansvarig och ansvarslös?
I frågan om skadeståndsansvar finns inga svartvita svar, ingen vet hur tingsrätten dömer i slutändan.
Det som kan hända är att tallen faller och orsakar en skada hos grannen. Nu kan grannen välja att rikta skadeståndskrav mot dig för att täcka skadan. Om du nekar att du är skadeståndsskyldig kan grannen stämma dig i tingsrätten. Nu ska grannen visa att du är skadeståndsansvarig, d v s grannen har att bevisa i rätten att du har orsakat skadan och har varit vårdslös (jag antar att grannen inte kommer att försöka driva att du uppsåtligen har orsakar skadan för det faller väl på sin egen orimlighet).
Att du nu invänder i rätten att du redan har påbörjat förhandlingen kring ett avtal med grannen hur fällningen ska gå till via dennes insatser så talar det väl emot grannens skadeståndsanspråk. Men å andra sidan har du ju ännu ingen lösning på trädfällningen vilket talar för att du har agerat vårdslöst genom att inte ta tag i saken som faller under ditt ansvar, inte grannens.
Det som kan hända är att tallen faller och orsakar en skada hos grannen. Nu kan grannen välja att rikta skadeståndskrav mot dig för att täcka skadan. Om du nekar att du är skadeståndsskyldig kan grannen stämma dig i tingsrätten. Nu ska grannen visa att du är skadeståndsansvarig, d v s grannen har att bevisa i rätten att du har orsakat skadan och har varit vårdslös (jag antar att grannen inte kommer att försöka driva att du uppsåtligen har orsakar skadan för det faller väl på sin egen orimlighet).
Att du nu invänder i rätten att du redan har påbörjat förhandlingen kring ett avtal med grannen hur fällningen ska gå till via dennes insatser så talar det väl emot grannens skadeståndsanspråk. Men å andra sidan har du ju ännu ingen lösning på trädfällningen vilket talar för att du har agerat vårdslöst genom att inte ta tag i saken som faller under ditt ansvar, inte grannens.
Redigerat:
Tack för tydliga svar!Claes Sörmland skrev:
I frågan om skadeståndsansvar finns inga svartvita svar, ingen vet hur tingsrätten dömer i slutändan.
Att du nu invänder i rätten att du redan har påbörjat förhandlingen kring ett avtal med grannen hur fällningen ska gå till via dennes insatser så talar det väl emot grannens skadeståndsanspråk. Men å andra sidan har du ju ännu ingen lösning på trädfällningen vilket talar för att du har agerat vårdslös genom att inte ta tag i saken som faller under ditt ansvar, inte grannens.
Jag förstår att jag måste kontakta en trädfällare själv snarast. 👍🏻
Redigerat:
Då det är mycket sannolikare att den faller mot din sida så kan du nog ändå ta det lite lugnt. Ett dött träd står ofta rätt länge innan det faller och det verkar ju ha dött rätt nyligen. Om den lutar och det är ok att den faller i lutningsriktningen så är den antagligen busenkel att fälla för vem som helst som äger en lämplig motorsåg. Så en professionell trädfällare känns lite overkill + dyrt. Ifall du inte har någon i bekantskapskretsen så kanske en annons i en lokal facebookgrupp eller liknande kan få någon att göra det mot att han får behålla veden. Jag hade sett det som ren vinst ifall någon i grannskapet erbjöd mig det.Torpar-Anna skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Låt inte någon som inte har bevisad behörighet genom motorsågskort fälla tråd åt dig, även om det ser enkelt ut.
Då får du istället stök med ansvarsfrågan där istället om något går fel.
Gå ihop med grannen och se till att få träden fällda samtidigt. Orkar inte denne ta kontakten kan ju du göra det. Typ: jag har kontaktat XX. De kan komma den si-och-så. Ska du vara med?
Kan ni dela på framkörningsavgiften lär väl inte en torrtall vara så dyr att ta ner ens med vita pengar och dugligt folk.
Att tallen synes luta rätt är ju bra, men faller träd så gör de oftast det när det blåser, så vilka vindriktningar det kan blåsa i och hur grannens hus står i förhållande till det kan vara viktigare än lutningen vad risken beträffar.
Då får du istället stök med ansvarsfrågan där istället om något går fel.
Gå ihop med grannen och se till att få träden fällda samtidigt. Orkar inte denne ta kontakten kan ju du göra det. Typ: jag har kontaktat XX. De kan komma den si-och-så. Ska du vara med?
Kan ni dela på framkörningsavgiften lär väl inte en torrtall vara så dyr att ta ner ens med vita pengar och dugligt folk.
Att tallen synes luta rätt är ju bra, men faller träd så gör de oftast det när det blåser, så vilka vindriktningar det kan blåsa i och hur grannens hus står i förhållande till det kan vara viktigare än lutningen vad risken beträffar.
Varför skulle man behöva körkort för det? Driver du med mig. Eller har du körkort för datorn med?Nötegårdsgubben skrev:
Motorsågskörkort är en sak som Arbetsmiljöverket hittat på, så det handlar bara om det finns något anställningsförhållande. Om en granne säger att du får den här tallen på rot så finns inget som kräver körkort för att fälla det.
Ifall det handlar om en lutande tall utan något problem i lutningsriktningen kan vem som helst som är det minsta kompetent när det gäller trädfällning fälla den. Antagligen mycket större risk att personen dör i en bilolycka på väg till trädet än att det händer något allvarligt vid fällningen.
Skogsägare
· 23 101 inlägg
För att det är farligt och att man inte vet något om vad valfri Jeppe på Facebook vet om det han säger sig kunna göra.L lbgu skrev:
Nej. Och jag klarar mig nog hysat bra även om den ramlar av bordet och träffar mig på tån.L lbgu skrev:
Biltrafik är för övrigt även det något där jag förordar körkort.L lbgu skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Du vet inte vad den med körkort kan heller. Bara se alla de trådar där företag som är våtrumscertifierade lyckas skapa katastrofer. Sen är kraven för kortet sådana att i princip alla som vill blir godkända ifall de betalt avgiften, så det säger inte särskilt mycket.Nötegårdsgubben skrev:
Själv känner jag ett flertal personer som jobbat med motorsåg i tiotals år utan att ha körkort. Det är ett direkt hån att påstå att de inte skulle vara kvalificerade att fälla ett träd för att det inte har ett kort. Själv har jag säkert fällt 1000 träd utan kort,. Varför skaffa kort ifall man inte är anställd eller hyr ut sig själv som skogshuggare. Slöseri med pengar.
Skogsägare
· 23 101 inlägg
Nej, men det förbättrar oddsen.L lbgu skrev:
Jag påstår inte att någon är okvalificerad. Jag säger bara att det är värt att anlita någon med motorsågskort om man ska anlita någon.L lbgu skrev: