Det är långt ifrån säkert att det bara är att stängsla av och flytta djuren.

Vi har tex EU-bidrag på våra marker, vilket i vårt fall innebär att vi har ett femårsavtal med Jordbruksverket att marken skall betas. Skulle vi stängsla av en bit blir vi återbetalningsskyldiga för alla fem åren och det handlar om ca 2000 kr/ha och år.

Det är inte heller alls säkert att bonden har så gott om bete att det är möjligt att minska den betade arealen. Tänk även på att jordbruksmark är dyrt, och måste ge avkastning. Hur skulle ni ställa er till att först köpa något för 50 000 och sedan inte kunna använda det?

Slutligen bör man tänka på vad som händer med mark som inte betas. Den förbuskas, och snart har ni en vägg av sly att titta på istället för ett vackert kulturlandskap.

Be careful what you wish for - you may get it..
 
  • Gilla
zappo.engstrom och 1 till
  • Laddar…
-MH- skrev:
Spelar ingen som helst roll.
Hur tänker du nu? Klart det spelar roll. Om jag flyttar in brevid en soptipp och sen klagar jag på att det luktar illa, tycker du då att det är rimligt att jag kan begära att man skall flytta soptippen? Står man inte ut med lukten borde man tänkt på det innan man flyttade till Landet!
 
mycke_nu skrev:
Det är långt ifrån säkert att det bara är att stängsla av och flytta djuren.

Vi har tex EU-bidrag på våra marker, vilket i vårt fall innebär att vi har ett femårsavtal med Jordbruksverket att marken skall betas. Skulle vi stängsla av en bit blir vi återbetalningsskyldiga för alla fem åren och det handlar om ca 2000 kr/ha och år.

Det är inte heller alls säkert att bonden har så gott om bete att det är möjligt att minska den betade arealen. Tänk även på att jordbruksmark är dyrt, och måste ge avkastning. Hur skulle ni ställa er till att först köpa något för 50 000 och sedan inte kunna använda det?

Slutligen bör man tänka på vad som händer med mark som inte betas. Den förbuskas, och snart har ni en vägg av sly att titta på istället för ett vackert kulturlandskap.

Be careful what you wish for - you may get it..
Du har helt rätt, men man behöver ju inte ha djuren där hela tiden, är det som TS skriver, att det funkar på sommaren ( om jag minns rätt) men är värre på hösten, kan man kanske fixa en lösning där man inte har djuren på det områden under hösten.

Kanske till och med att TS kan komma fram till en lösning med bonden där de gemensamt ändrar om stängslen lite så att det aktuella området bara betas en eller två veckor i taget, och kanske två eller tre gånger per år...
 
Det är givetvis en fullt möjlig lösning.

Jag skulle vilja förslå TS att han i så fall erbjuder sig att betala bonden för stängslingen. Häromkring bruka bönder ta 300 kr/tim. Därtill kommer det stolpar á 25 kr/st och taggtråd alternativt elstängsel. Moms tillkommer.
 
  • Gilla
Novisorisk
  • Laddar…
Om jag stördes så mkt av det skulle jag försöka arrendera en remsa mark runt min tomt, Fråga bonden om det går och vad han vill ha för det.
 
Rikardalbers skrev:
Hur tänker du nu? Klart det spelar roll. Om jag flyttar in brevid en soptipp och sen klagar jag på att det luktar illa, tycker du då att det är rimligt att jag kan begära att man skall flytta soptippen? Står man inte ut med lukten borde man tänkt på det innan man flyttade till Landet!
Exakt. Klart det spelar roll.
 
Jag är fortfarande nyfiken på varför kreaturen väljer att samla sig precis vid TS tomtgräns. En åker för betande djur är ju vanligtvis större än en villatomt och (i de fall den är fyrkantig) har ju fyra olika sidor, och vanigtvis gränsar ju en grannes tomt endast mot en av dessa sidor. Spelar det någon roll var på bondens betesmark kreaturen uppehåller sig med avseende på dofterna? Vanligtvis brukar kossor i sig inte lukta så värst mycket utan det är deras "restprodukter", och då tänker jag inte på mjölken...

Det är något som "stinker " här då det luktar så pass att det är till en direkt olägenhet och inte bara vanlig "lantluft"...

/Steve
 
Kan vara så att det är varmare där på hösten, och/eller att det är bättre tillgång på foder.
 
mycke_nu skrev:
Kan vara så att det är varmare där på hösten, och/eller att det är bättre tillgång på foder.
Om så är fallet borde det var enkelt (kanske med ett ekonomiskt tillskott) att få kreaturen att vistas någon annanstans på hagen. Kanske plantera folder någon annanstans och ta bort det som växer där nu?

Undersök varför djuren finns där de finns och hitta en lösning på det.... kossorna gör det knappast på djävulskap, så barnsliga är bara vi människor...

/S
 
Rikardalbers skrev:
Hur tänker du nu? Klart det spelar roll.
Nej, det står inget om "vem var där först" i Miljöbalken.
 
Exakt ! Idag går människors hälsa framför djur, vår process var jobbig dyr och onödig. Kommunen tog överhuvudtaget inte hänsyn att det fanns stall på vår mindre gård. De sa: när grannen som klagade skulle bygga sitt hus så gick för tillfället inga hästa där. Kortsiktigt? Ja va ska man säga, kan bara lära av historien att vill man ha bort djur intill sitt hus så går det.... Vem som var först eller inte har ingen som helst betydelse. Och att bli ovän med bonden, ja det finns väl inga bönder idag som inte har några ovänner och vad ska bonden göra?
 
Hmm kanske lite dumt med ytterligare input i ämnet, men oavsett vad man egentligen personligen tycker om livet på landet, betesmarker, levande jordbruk osv så är det så att de lagar som finns idag i princip skulle kunna köra bort ett jordbruk om en allergiker bor intill. Gick några PBL kurser under utbildningen och hela klassen blev ganska förvånad när detta kom upp som exempel. Inga kommuner ska därför bevilja t.ex. nybyggnation utanför jordbruksfastigheten, inom ett visst avstånd från djurhållning. Så har ni djur på marker intill område där det ska byggas så se till att hindra byggnationen. Så länge huset inte är byggt har jordbrukaren rätten på sin sida, efteråt är det husägarens intressen som gäller.... om man nu hårddrar det hela.

Vet inte om mitt inlägg är helt relevant men jag kunde inte låta bli att skriva. ;-)
 
Eofrysina skrev:
Hmm kanske lite dumt med ytterligare input i ämnet, men oavsett vad man egentligen personligen tycker om livet på landet, betesmarker, levande jordbruk osv så är det så att de lagar som finns idag i princip skulle kunna köra bort ett jordbruk om en allergiker bor intill. Gick några PBL kurser under utbildningen och hela klassen blev ganska förvånad när detta kom upp som exempel. Inga kommuner ska därför bevilja t.ex. nybyggnation utanför jordbruksfastigheten, inom ett visst avstånd från djurhållning. Så har ni djur på marker intill område där det ska byggas så se till att hindra byggnationen. Så länge huset inte är byggt har jordbrukaren rätten på sin sida, efteråt är det husägarens intressen som gäller.... om man nu hårddrar det hela.

Vet inte om mitt inlägg är helt relevant men jag kunde inte låta bli att skriva. ;-)
Mycket intressant och relevant. Om detta gäller så kan man förstå varför "man" ibland säger nej till nybyggnation eller hindrar utifrån framtida problem, vilket som kan uppfattas av den som just då vill bygga som att "folk" jäklas.
Har själv ett aktivt större jordbruk i närheten av både vanliga bostaden och fritidshuset. Vill för allt i världen inte bli av med den verksamhet som både håller marken öppen och ger liv åt området.
Visst det luktar ibland, men det tillhör ju naturen. Så här är det bara glada miner.
Hellre lite lukt av koskit än bilavgaser och en bullermatta från vägar. Men tyvärr vill vi svenskar ha en Bullerbykänsla men då tillrättalagd, lite som på film, (har vårt fritidshus just i denna bygden:))
 
steve5432 skrev:
Om så är fallet borde det var enkelt (kanske med ett ekonomiskt tillskott) att få kreaturen att vistas någon annanstans på hagen. Kanske plantera folder någon annanstans och ta bort det som växer där nu?

Undersök varför djuren finns där de finns och hitta en lösning på det.... kossorna gör det knappast på djävulskap, så barnsliga är bara vi människor...

/S
Det kan ju till exempel falla in lite morötter eller äpplen (eller vad nu kossor gillar) då och då på andra sidan hagen.
 
AndersS skrev:
Mycket intressant och relevant. Om detta gäller så kan man förstå varför "man" ibland säger nej till nybyggnation eller hindrar utifrån framtida problem, vilket som kan uppfattas av den som just då vill bygga som att "folk" jäklas.
Har själv ett aktivt större jordbruk i närheten av både vanliga bostaden och fritidshuset. Vill för allt i världen inte bli av med den verksamhet som både håller marken öppen och ger liv åt området.
Visst det luktar ibland, men det tillhör ju naturen. Så här är det bara glada miner.
Hellre lite lukt av koskit än bilavgaser och en bullermatta från vägar. Men tyvärr vill vi svenskar ha en Bullerbykänsla men då tillrättalagd, lite som på film, (har vårt fritidshus just i denna bygden:))
Ja jag bor själv på landet, fastän mitt i byn. :) vi har några jordbruk kvar här som ligger intill bybebyggelsen och hoppas att de ska finnas kvar länge till. Däremot drabbades nuvarande grannen av att inte kunna ha djur längre eftersom hans gård gränsar mot nybyggda församlingshemmet. Mot offentlig byggnad var det ännu hårdare regler. Hans föräldrar bodde där innan och var ju äldre och ville att kyrkan skulle kunna bygga så de hade blivit informerade, men valde att inte opponera sig mot nybyggnationen. De skulle änndå göra sig av med sista djuren då och hade för tillfället inget barn som ville ta över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.