36 109 läst ·
59 svar
36k läst
59 svar
Boskap nära hus och tomtgräns?
Det är långt ifrån säkert att det bara är att stängsla av och flytta djuren.
Vi har tex EU-bidrag på våra marker, vilket i vårt fall innebär att vi har ett femårsavtal med Jordbruksverket att marken skall betas. Skulle vi stängsla av en bit blir vi återbetalningsskyldiga för alla fem åren och det handlar om ca 2000 kr/ha och år.
Det är inte heller alls säkert att bonden har så gott om bete att det är möjligt att minska den betade arealen. Tänk även på att jordbruksmark är dyrt, och måste ge avkastning. Hur skulle ni ställa er till att först köpa något för 50 000 och sedan inte kunna använda det?
Slutligen bör man tänka på vad som händer med mark som inte betas. Den förbuskas, och snart har ni en vägg av sly att titta på istället för ett vackert kulturlandskap.
Be careful what you wish for - you may get it..
Vi har tex EU-bidrag på våra marker, vilket i vårt fall innebär att vi har ett femårsavtal med Jordbruksverket att marken skall betas. Skulle vi stängsla av en bit blir vi återbetalningsskyldiga för alla fem åren och det handlar om ca 2000 kr/ha och år.
Det är inte heller alls säkert att bonden har så gott om bete att det är möjligt att minska den betade arealen. Tänk även på att jordbruksmark är dyrt, och måste ge avkastning. Hur skulle ni ställa er till att först köpa något för 50 000 och sedan inte kunna använda det?
Slutligen bör man tänka på vad som händer med mark som inte betas. Den förbuskas, och snart har ni en vägg av sly att titta på istället för ett vackert kulturlandskap.
Be careful what you wish for - you may get it..
Hur tänker du nu? Klart det spelar roll. Om jag flyttar in brevid en soptipp och sen klagar jag på att det luktar illa, tycker du då att det är rimligt att jag kan begära att man skall flytta soptippen? Står man inte ut med lukten borde man tänkt på det innan man flyttade till Landet!-MH- skrev:
Du har helt rätt, men man behöver ju inte ha djuren där hela tiden, är det som TS skriver, att det funkar på sommaren ( om jag minns rätt) men är värre på hösten, kan man kanske fixa en lösning där man inte har djuren på det områden under hösten.mycke_nu skrev:Det är långt ifrån säkert att det bara är att stängsla av och flytta djuren.
Vi har tex EU-bidrag på våra marker, vilket i vårt fall innebär att vi har ett femårsavtal med Jordbruksverket att marken skall betas. Skulle vi stängsla av en bit blir vi återbetalningsskyldiga för alla fem åren och det handlar om ca 2000 kr/ha och år.
Det är inte heller alls säkert att bonden har så gott om bete att det är möjligt att minska den betade arealen. Tänk även på att jordbruksmark är dyrt, och måste ge avkastning. Hur skulle ni ställa er till att först köpa något för 50 000 och sedan inte kunna använda det?
Slutligen bör man tänka på vad som händer med mark som inte betas. Den förbuskas, och snart har ni en vägg av sly att titta på istället för ett vackert kulturlandskap.
Be careful what you wish for - you may get it..
Kanske till och med att TS kan komma fram till en lösning med bonden där de gemensamt ändrar om stängslen lite så att det aktuella området bara betas en eller två veckor i taget, och kanske två eller tre gånger per år...
Det är givetvis en fullt möjlig lösning.
Jag skulle vilja förslå TS att han i så fall erbjuder sig att betala bonden för stängslingen. Häromkring bruka bönder ta 300 kr/tim. Därtill kommer det stolpar á 25 kr/st och taggtråd alternativt elstängsel. Moms tillkommer.
Jag skulle vilja förslå TS att han i så fall erbjuder sig att betala bonden för stängslingen. Häromkring bruka bönder ta 300 kr/tim. Därtill kommer det stolpar á 25 kr/st och taggtråd alternativt elstängsel. Moms tillkommer.
Exakt. Klart det spelar roll.Rikardalbers skrev:
Jag är fortfarande nyfiken på varför kreaturen väljer att samla sig precis vid TS tomtgräns. En åker för betande djur är ju vanligtvis större än en villatomt och (i de fall den är fyrkantig) har ju fyra olika sidor, och vanigtvis gränsar ju en grannes tomt endast mot en av dessa sidor. Spelar det någon roll var på bondens betesmark kreaturen uppehåller sig med avseende på dofterna? Vanligtvis brukar kossor i sig inte lukta så värst mycket utan det är deras "restprodukter", och då tänker jag inte på mjölken...
Det är något som "stinker " här då det luktar så pass att det är till en direkt olägenhet och inte bara vanlig "lantluft"...
/Steve
Det är något som "stinker " här då det luktar så pass att det är till en direkt olägenhet och inte bara vanlig "lantluft"...
/Steve
Om så är fallet borde det var enkelt (kanske med ett ekonomiskt tillskott) att få kreaturen att vistas någon annanstans på hagen. Kanske plantera folder någon annanstans och ta bort det som växer där nu?mycke_nu skrev:
Undersök varför djuren finns där de finns och hitta en lösning på det.... kossorna gör det knappast på djävulskap, så barnsliga är bara vi människor...
/S
Exakt ! Idag går människors hälsa framför djur, vår process var jobbig dyr och onödig. Kommunen tog överhuvudtaget inte hänsyn att det fanns stall på vår mindre gård. De sa: när grannen som klagade skulle bygga sitt hus så gick för tillfället inga hästa där. Kortsiktigt? Ja va ska man säga, kan bara lära av historien att vill man ha bort djur intill sitt hus så går det.... Vem som var först eller inte har ingen som helst betydelse. Och att bli ovän med bonden, ja det finns väl inga bönder idag som inte har några ovänner och vad ska bonden göra?
Hmm kanske lite dumt med ytterligare input i ämnet, men oavsett vad man egentligen personligen tycker om livet på landet, betesmarker, levande jordbruk osv så är det så att de lagar som finns idag i princip skulle kunna köra bort ett jordbruk om en allergiker bor intill. Gick några PBL kurser under utbildningen och hela klassen blev ganska förvånad när detta kom upp som exempel. Inga kommuner ska därför bevilja t.ex. nybyggnation utanför jordbruksfastigheten, inom ett visst avstånd från djurhållning. Så har ni djur på marker intill område där det ska byggas så se till att hindra byggnationen. Så länge huset inte är byggt har jordbrukaren rätten på sin sida, efteråt är det husägarens intressen som gäller.... om man nu hårddrar det hela.
Vet inte om mitt inlägg är helt relevant men jag kunde inte låta bli att skriva. ;-)
Vet inte om mitt inlägg är helt relevant men jag kunde inte låta bli att skriva. ;-)
Mycket intressant och relevant. Om detta gäller så kan man förstå varför "man" ibland säger nej till nybyggnation eller hindrar utifrån framtida problem, vilket som kan uppfattas av den som just då vill bygga som att "folk" jäklas.Eofrysina skrev:Hmm kanske lite dumt med ytterligare input i ämnet, men oavsett vad man egentligen personligen tycker om livet på landet, betesmarker, levande jordbruk osv så är det så att de lagar som finns idag i princip skulle kunna köra bort ett jordbruk om en allergiker bor intill. Gick några PBL kurser under utbildningen och hela klassen blev ganska förvånad när detta kom upp som exempel. Inga kommuner ska därför bevilja t.ex. nybyggnation utanför jordbruksfastigheten, inom ett visst avstånd från djurhållning. Så har ni djur på marker intill område där det ska byggas så se till att hindra byggnationen. Så länge huset inte är byggt har jordbrukaren rätten på sin sida, efteråt är det husägarens intressen som gäller.... om man nu hårddrar det hela.
Vet inte om mitt inlägg är helt relevant men jag kunde inte låta bli att skriva. ;-)
Har själv ett aktivt större jordbruk i närheten av både vanliga bostaden och fritidshuset. Vill för allt i världen inte bli av med den verksamhet som både håller marken öppen och ger liv åt området.
Visst det luktar ibland, men det tillhör ju naturen. Så här är det bara glada miner.
Hellre lite lukt av koskit än bilavgaser och en bullermatta från vägar. Men tyvärr vill vi svenskar ha en Bullerbykänsla men då tillrättalagd, lite som på film, (har vårt fritidshus just i denna bygden
Det kan ju till exempel falla in lite morötter eller äpplen (eller vad nu kossor gillar) då och då på andra sidan hagen.steve5432 skrev:Om så är fallet borde det var enkelt (kanske med ett ekonomiskt tillskott) att få kreaturen att vistas någon annanstans på hagen. Kanske plantera folder någon annanstans och ta bort det som växer där nu?
Undersök varför djuren finns där de finns och hitta en lösning på det.... kossorna gör det knappast på djävulskap, så barnsliga är bara vi människor...
/S
Ja jag bor själv på landet, fastän mitt i byn.AndersS skrev:Mycket intressant och relevant. Om detta gäller så kan man förstå varför "man" ibland säger nej till nybyggnation eller hindrar utifrån framtida problem, vilket som kan uppfattas av den som just då vill bygga som att "folk" jäklas.
Har själv ett aktivt större jordbruk i närheten av både vanliga bostaden och fritidshuset. Vill för allt i världen inte bli av med den verksamhet som både håller marken öppen och ger liv åt området.
Visst det luktar ibland, men det tillhör ju naturen. Så här är det bara glada miner.
Hellre lite lukt av koskit än bilavgaser och en bullermatta från vägar. Men tyvärr vill vi svenskar ha en Bullerbykänsla men då tillrättalagd, lite som på film, (har vårt fritidshus just i denna bygden)