2 477 läst ·
64 svar
2k läst
64 svar
Borra i balkonens golv / tak
Men alla. Snälla kan vi inte sluta tjabbas? Jag uppskattar verkligen ifall ni har fler tekniska tips om hur man skall borra i denna platta, samt vilken (om någon) påverkan det kan ha på plattans hållbarhet. Men kanske har vi andra saker att göra denna luciaförmiddag än att sitta här och diskutera forumteknikaliteter?[SKPG]Zamora skrev:
Bara ett förslag.
Nu är det bara några dagar kvar till vintersolståndet. Då vänder året och det börjar bli ljusare igen. Lucia symboliserar mycket av detta. Låt oss njuta våra liv idag!
Det är en bra tanke, och jag ser var du vill komma med den. Dock tror jag att balkongen är en bättre ide och täcka hålet med en vit plastlåda så är det fint och prydligt utalm82 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Lägenheterna ska tillhöra olika brandceller så att brand inte sprids omedelbart mellan dem. Ett hål mellan dem är därmed inte bra. Förutom risken att borra i något rör med el eller vatten.alm82 skrev:
5-7 cm har du redan fått svar i tråden. ..
Jag tycker folk överdriver riskerna
Det är klart ingen får sin Brf förverkad för att man borrar ett hål i en balkong... .
Jag tror det är betydligt större risk om man borrar inne i lägenheten.
Men jag tycker att om det enda problemet med att dra den runt balkongen är att den syns så borde du kunna lösa det på annat sätt
Dra lite julbelysning runt kabeln och låt det vara vara året om. Ingen kommer fundera mer på det...🤔
Jag tycker folk överdriver riskerna
Det är klart ingen får sin Brf förverkad för att man borrar ett hål i en balkong... .
Jag tror det är betydligt större risk om man borrar inne i lägenheten.
Men jag tycker att om det enda problemet med att dra den runt balkongen är att den syns så borde du kunna lösa det på annat sätt
Dra lite julbelysning runt kabeln och låt det vara vara året om. Ingen kommer fundera mer på det...🤔
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 064 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 064 inlägg
Jag tror risken att borra på armering är mindre om man håller 15cm från kant och vägg. Täckskikt ska ju vara minst 3-5cm, så första pinnen kommer därnånstans. Det kan också vara någon semiprefab med ingjuten plåt eller balk i kanten. Men en bild på balkongen underlättar.
Men det finns inget ledningsschakt med inspektionsluckor eller liknande som man kan hala ned en fiberkabel genom utan åverkan?
Men det finns inget ledningsschakt med inspektionsluckor eller liknande som man kan hala ned en fiberkabel genom utan åverkan?
Här har du en bild på en armerad balkongplatta. Som du kan se är det inte så lätt att säga var det finns armeringen eller inte då det beror på många faktorer. Bla på hur långt in i fasaden balkongen sträcker sig. Det finns bra skannrar att hyra som visar exakt vart du har armering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har tittat på sådana alternativ, tror dock att man kommer att behöva en kran ifrån utsidan för att göra det. Man kommer inte åt ifrån insidanFarstatjej90 skrev:
5-7 cm har du redan fått svar i tråden. ..
Jag tycker folk överdriver riskerna
Det är klart ingen får sin Brf förverkad för att man borrar ett hål i en balkong... .
Jag tror det är betydligt större risk om man borrar inne i lägenheten.
Men jag tycker att om det enda problemet med att dra den runt balkongen är att den syns så borde du kunna lösa det på annat sätt
Dra lite julbelysning runt kabeln och låt det vara vara året om. Ingen kommer fundera mer på det...🤔
Finns schakt i trapphuset. Tror bara att problemet är att få det dit i båda lägenheterna. Har haft öppet dosorna för gamma telefonledningar. Där ligger för tillfället kabel för internet, och där är inte plats i de rören att dra denna fiber.Karrock skrev:
Jag tror risken att borra på armering är mindre om man håller 15cm från kant och vägg. Täckskikt ska ju vara minst 3-5cm, så första pinnen kommer därnånstans. Det kan också vara någon semiprefab med ingjuten plåt eller balk i kanten. Men en bild på balkongen underlättar.
Men det finns inget ledningsschakt med inspektionsluckor eller liknande som man kan hala ned en fiberkabel genom utan åverkan?
Bra poäng. Väljer jag att göra detta så får jag definitivt hyra en scanner (som föreslogs i ett annat inlägg)RoTe skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg