[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vilken forumregel skulle det vara? Tycker inte att §5.2 är applicerbart iallafall
Men alla. Snälla kan vi inte sluta tjabbas? Jag uppskattar verkligen ifall ni har fler tekniska tips om hur man skall borra i denna platta, samt vilken (om någon) påverkan det kan ha på plattans hållbarhet. Men kanske har vi andra saker att göra denna luciaförmiddag än att sitta här och diskutera forumteknikaliteter?
Bara ett förslag.

Nu är det bara några dagar kvar till vintersolståndet. Då vänder året och det börjar bli ljusare igen. Lucia symboliserar mycket av detta. Låt oss njuta våra liv idag!
 
  • Älska
Jansson69
  • Laddar…
Finns det kanske garderober/förråd rakt över varandra i lägenheterna? Ett diskret litet hål där vore ju inte hela världen...
 
alm82 alm82 skrev:
Finns det kanske garderober/förråd rakt över varandra i lägenheterna? Ett diskret litet hål där vore ju inte hela världen...
Det är en bra tanke, och jag ser var du vill komma med den. Dock tror jag att balkongen är en bättre ide och täcka hålet med en vit plastlåda så är det fint och prydligt ut
 
  • Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
alm82 alm82 skrev:
Finns det kanske garderober/förråd rakt över varandra i lägenheterna? Ett diskret litet hål där vore ju inte hela världen...
Lägenheterna ska tillhöra olika brandceller så att brand inte sprids omedelbart mellan dem. Ett hål mellan dem är därmed inte bra. Förutom risken att borra i något rör med el eller vatten.
 
  • Gilla
Ottosven och 1 till
  • Laddar…
Det är ingen som helst fara att borra ett så litet hål i balkongen. Det är mest armering runt kanterna vilket gör det svårare att borra hål där.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är ingen som helst fara att borra ett så litet hål i balkongen. Det är mest armering runt kanterna vilket gör det svårare att borra hål där.
Tack. Hur långt från kanten rekommenderar du att man borrar? Och ifall man skulle råka träffa armeringen, är det då någon fara?
 
Farstatjej90
5-7 cm har du redan fått svar i tråden. ..
Jag tycker folk överdriver riskerna
Det är klart ingen får sin Brf förverkad för att man borrar ett hål i en balkong... .
Jag tror det är betydligt större risk om man borrar inne i lägenheten.

Men jag tycker att om det enda problemet med att dra den runt balkongen är att den syns så borde du kunna lösa det på annat sätt
Dra lite julbelysning runt kabeln och låt det vara vara året om. Ingen kommer fundera mer på det...🤔
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Eller lägg den i en kabelkanal och måla den lika som bakgrunden
 
Karrock
Jag tror risken att borra på armering är mindre om man håller 15cm från kant och vägg. Täckskikt ska ju vara minst 3-5cm, så första pinnen kommer därnånstans. Det kan också vara någon semiprefab med ingjuten plåt eller balk i kanten. Men en bild på balkongen underlättar.

Men det finns inget ledningsschakt med inspektionsluckor eller liknande som man kan hala ned en fiberkabel genom utan åverkan?
 
Här har du en bild på en armerad balkongplatta. Som du kan se är det inte så lätt att säga var det finns armeringen eller inte då det beror på många faktorer. Bla på hur långt in i fasaden balkongen sträcker sig. Det finns bra skannrar att hyra som visar exakt vart du har armering. Teknisk ritning av en armerad balkongplatta med markeringar för armeringsstänger och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ottosven
  • Laddar…
RoTe
Tråkigt om man borrar i armering eller snuddar vid en och så om ett gäng år frostspränger rosten sönder bitar av balkongen. Visst täta ditt hål men sen flyttar du och skiter i det typ.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
5-7 cm har du redan fått svar i tråden. ..
Jag tycker folk överdriver riskerna
Det är klart ingen får sin Brf förverkad för att man borrar ett hål i en balkong... .
Jag tror det är betydligt större risk om man borrar inne i lägenheten.

Men jag tycker att om det enda problemet med att dra den runt balkongen är att den syns så borde du kunna lösa det på annat sätt
Dra lite julbelysning runt kabeln och låt det vara vara året om. Ingen kommer fundera mer på det...🤔
Jag har tittat på sådana alternativ, tror dock att man kommer att behöva en kran ifrån utsidan för att göra det. Man kommer inte åt ifrån insidan
 
Karrock Karrock skrev:
Jag tror risken att borra på armering är mindre om man håller 15cm från kant och vägg. Täckskikt ska ju vara minst 3-5cm, så första pinnen kommer därnånstans. Det kan också vara någon semiprefab med ingjuten plåt eller balk i kanten. Men en bild på balkongen underlättar.

Men det finns inget ledningsschakt med inspektionsluckor eller liknande som man kan hala ned en fiberkabel genom utan åverkan?
Finns schakt i trapphuset. Tror bara att problemet är att få det dit i båda lägenheterna. Har haft öppet dosorna för gamma telefonledningar. Där ligger för tillfället kabel för internet, och där är inte plats i de rören att dra denna fiber.
 
  • Gilla
John Karlsson
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Tråkigt om man borrar i armering eller snuddar vid en och så om ett gäng år frostspränger rosten sönder bitar av balkongen. Visst täta ditt hål men sen flyttar du och skiter i det typ.
Bra poäng. Väljer jag att göra detta så får jag definitivt hyra en scanner (som föreslogs i ett annat inlägg)
 
BirgitS
O Ottosven skrev:
Jag har tittat på sådana alternativ, tror dock att man kommer att behöva en kran ifrån utsidan för att göra det. Man kommer inte åt ifrån insidan
Hur ser era balkonger ut om det inte går att släppa ner en kabel från den övre balkongen och få in den på den nedre?
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.