J
Purre Purre skrev:
Vad säger det om vad för andra förutsättningar som finns än att borra hål i en balkong som man inte är ägare över?
Vilka andra förutsättningar behöver du för att ge råd om hur TS kan borra i balkongplattan?
 
Purre
Kan finnas el, värme och vatten där. Kan vara med sandbädd eller bara ren betong. Ingen här kan svara på det. Men varför inte bara vika runt balkongen?
 
J
Purre Purre skrev:
Kan finnas el, värme och vatten där. Kan vara med sandbädd eller bara ren betong. Ingen här kan svara på det. Men varför inte bara vika runt balkongen?
Värme och vatten har jag inte stött på i en balkong platta!
El är någ ytterst sällan att det dras i en balkongplatta..
 
Purre Purre skrev:
Kan finnas el, värme och vatten där. Kan vara med sandbädd eller bara ren betong. Ingen här kan svara på det. Men varför inte bara vika runt balkongen?
Syns på utsidan och kräver bygglov
Ingen el, värme eller vatten i plattan
 
Purre
J Jansson69 skrev:
Vilka andra förutsättningar behöver du för att ge råd om hur TS kan borra i balkongplattan?
Kanske att inte borra i något man inte äger är en bra början? Alltså just nu går det inte att säga att borra i lägenheten är en bättre lösning eller sämre lösning än balkongen. Det finns alltid alternativ men just nu är det borra i balkongen som man inte äger som verkar vara enda lösningen man tänker sig och ja ska det vara så så nej då är det väl bara borra på sen får man ta smällen sen... Man kommer ändå klara sig med ett 8mm hål eller något sådant.
 
Purre
J Jansson69 skrev:
Värme och vatten har jag inte stött på i en balkong platta!
El är någ ytterst sällan att det dras i en balkongplatta..
Nu var det inne i lägenheten jag tänkte.
 
Purre
O Ottosven skrev:
Syns på utsidan och kräver bygglov
Att dra en kabel kräver inget bygglov oavsett om den syns eller inte. Skulle väl vara om huset är K-märkt isf. Syns så ja men det är en kabel på ca 8mm, den kan inte synas så mycket ändå...
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
J
Purre Purre skrev:
Nu var det inne i lägenheten jag tänkte.
Jag svarar på trådens ämne och det är balkongplattan!
 
Purre Purre skrev:
Kanske att inte borra i något man inte äger är en bra början? Alltså just nu går det inte att säga att borra i lägenheten är en bättre lösning eller sämre lösning än balkongen. Det finns alltid alternativ men just nu är det borra i balkongen som man inte äger som verkar vara enda lösningen man tänker sig och ja ska det vara så så nej då är det väl bara borra på sen får man ta smällen sen... Man kommer ändå klara sig med ett 8mm hål eller något sådant.
Borra i ett av rummen är självklart ett alternativ också ifall det finns risker med balkongen
 
J
O Ottosven skrev:
Borra i ett av rummen är självklart ett alternativ också ifall det finns risker med balkongen
Gör inte det för både brand och ljud!
Samt inomhus har du ingen aning om vad du kan tänkas borra sönder i betongplattan vatten rör mm..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Gör inte det för både brand och ljud!
Samt inomhus har du ingen aning om vad du kan tänkas borra sönder i betongplattan vatten rör mm..
Ger mening. Också därför jag tänkte på balkongen i första hand
 
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Purre
J Jansson69 skrev:
Jag svarar på trådens ämne och det är balkongplattan!
och jag försöker hitta en bättre lösning än att börja borra sönder saker som man inte äger. Kul om föreningen eller fastighetsägaren börjar dra det till domstol och man ska stå för en massa kostnader där samt återställning för att man tycker det är kul med en server och LAN. Svårt att ducka det och tro man på något sätt skulle komma undan det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
Purre Purre skrev:
och jag försöker hitta en bättre lösning än att börja borra sönder saker som man inte äger. Kul om föreningen eller fastighetsägaren börjar dra det till domstol och man ska stå för en massa kostnader där samt återställning för att man tycker det är kul med en server och LAN. Svårt att ducka det och tro man på något sätt skulle komma undan det.
Men snälla du! Borra säg ett 10mm hål i balkongplatta och du pratar om domstol hur tänker du, ja just det inte alls..
När TS flyttar så lagar i det hålet och ingen kommer märka något..
 
Purre
J Jansson69 skrev:
Men snälla du! Borra säg ett 10mm hål i balkongplatta och du pratar om domstol hur tänker du, ja just det inte alls..
När TS flyttar så lagar i det hålet och ingen kommer märka något..
Hur tänker du själv som tycker det är okej att ha sönder andra egendom?
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Jag skulle lagt fibern i en slang och sedan bara "vikt" den över kanten.
Borra genom balkongen känna onödigt, men utan en bild går det inte att ge riktiga råd
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.