Mats-S
S Svensson.H skrev:
Känner oss lite lurade även om gräsklipparen så klart var en väldigt liten del av det hela.
Ja, helt otroligt hur snikna många säljare är och ska ha betalt för diverse skit som dom vill lämna kvar. Att lämna kvar klipparen gratis åt er är ju ett sätt att skapa en god relation för att slippa trams om petitesser i framtiden.
Men nu gjorde man tvärtom, uppmanar er att klaga på allt som går framgent, och varenda gång smyga in något ang gräsklipparen, det kan nog svida lite hos dom snikna säljarna ...

D Danne824 skrev:
En lös stege är defenetivt inte ett fastighetstillbehör.
Ytterligare ett exempel på tramssäljare som inte lämnar en simpel stege till köparna.

Hep Hep skrev:
Inte värt att gå till domstol för det, men nog ska gräsklipparen vara med i köpet om den står med i beskrivningen. Testa att vara tuff och kräv gräsklipparen. Du har ju inget att förlora på det.
Svenskar är inte tuffa nuförtiden.

sysmali
T twoody skrev:
Gräsklippare är inte fast egendom.
Det tror jag de flesta håller med om.

Vad tänker du runt formuleringen i objektbeskrivningen; ”2020 installation av robotgräsklippare (Husqvarna)”?

Om det hade stått ”2020 installation av slangvinda (Gardena)”, hade du tänkt likadant?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det trodde jag med men praxis verkar tydlig att en lös stege avsedd för sotning anses ingå.

Här är en tråd där det diskuteras.
[länk]
2 2masR skrev:
En stege (lös eller vad du kallar det) tillhör fastigheten om den finns när man tittar på huset saknas det påtalar man det och troligtvis kommer säljaren att skaffa fram en. Men du kan inte komma i efterhand och kräva en stege om det inte fanns en på visningen.
Läste vad någon hade skrivit om stegar i den andra tråden.

Jag vidhåller nog att en lös stege inte är ett fastighetstillbehör.

Det finns ingen specialregel i JB om att ”en stege ingår om den fanns vid visning”.
Det är en myt som ibland återkommer i trådar.

Fastighetstillbehör är sådant som har en permanent funktion, inte bara vara praktiskt.
(Jag hoppar att ta upp det som beskriver jord och annat i JB)

En stege är mer lik en verktygspryl än en del av fastigheten, och verktygslådan som står på golvet i garderoben tar man med sig även om det finns en praktisk hammare i den och köparen har råkat se den.

OT: I den tråden diskuterades automation, enligt mig ska säljaren lämna rubbet till köparen (permanent funktion), eller innan visning återställa elinstallationen till som den var innan.

sysmali sysmali skrev:
Det tror jag de flesta håller med om.

Vad tänker du runt formuleringen i objektbeskrivningen; ”2020 installation av robotgräsklippare (Husqvarna)”?

Om det hade stått ”2020 installation av slangvinda (Gardena)”, hade du tänkt likadant?
Det spelar ingen roll vad det står i beskrivningen, om det inte är byggnadstillbehör ingår det inte om det inte specifikt har avtalats. Att nämna en viss pryl är inte att sälja den.

Information och liknande om fastighetens/byggnadens skick som bara nämns i förbifarten i beskrivningen kan ha påverkan på tex ansvar för dolda fel. Men generell information har inte rättsverkan på vad som ingår i köpet, utan det är en mer objektiv fråga.

Om slangvidan är fast monterad, skruvad i fasaden, så tycker jag man är vid gränsen för vad som ingår som byggnadstillbehör och den bör därför följa med.

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Trams, det står att det ingår en automower installerad 2020, den automowern ska ingå annars borde dom utelämnat den informationen från annonsen då den är helt irrelevant.

Säljaren försöker sig på en fuling mot TS, frågan är om TS orkar driva det som ett småmål, är tämligen övertygad att TS skulle vinna.

Vad värdet är på gräsklipparen är egentligen bara relevant utifrån perspektivet att TS får pengar motsvarande värdet, av säljaren. Annars ska TS ha roboten, givetvis.
Tyvärr spelar det ingen roll vad du tycker. Lagen säger annat.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
sysmali
JohanÖr JohanÖr skrev:
Att nämna en viss pryl är inte att sälja den.
Tvek på detta. Om säljaren i objektbeskrivningen listar objekt/installationer så anser nog många att dessa ska ingå i köpet.

Men i just detta fall, kan det ju vara avgränsningskabeln som säljaren menar ingår och vill göra 'reklam' för, inte själva gräsklipparen. Men jag menar att formuleringen är tokig, då man kan anta att själva gräsklipparen ingår.

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
J
D Danne824 skrev:
Läste vad någon hade skrivit om stegar i den andra tråden.

Jag vidhåller nog att en lös stege inte är ett fastighetstillbehör.
Fast man pratar väl om att den ingår om man har skorsten som behöver sotning? Om man inte har det behovet så kan man ta med stegen som säljare eller?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Tvek på detta. Om säljaren i objektbeskrivningen listar objekt/installationer så anser nog många att dessa ska ingå i köpet.

Men i just detta fall, kan det ju vara avgränsningskabeln som säljaren menar ingår och vill göra 'reklam' för, inte själva gräsklipparen. Men jag menar att formuleringen är tokig, då man kan anta att själva gräsklipparen ingår.
Det är just det som är min poäng. Att ”många anser att de ska ingå” och att en köpare (felaktigt) kan tro att det ska ingå, men att det inte är en fråga om vad en köpare anser utan vad juridiken säger. Då har en generell beskrivning om vilka renoveringar som gjorts ingen betydelse för vad som, utöver fastighets- eller byggnadstillbehör, som har överlåtits i köpet.

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
D
S Svensson.H skrev:
Om det står i objektbeskrivningen för ett hus under ”renoveringar” att ”2020 installation av robotgräsklippare (Husqvarna)”.
Jag missade att läsa första meningen, ber om ursäkt.

En robotgräsklippare är normalt inte ett fastighetstillbehör.

Men som det är skrivet skulle jag vilja ha det till att den är tillskriven fastigheten och en utfästelse.

Jag uppfattar det som det är en konkret, verifierbar faktauppgift.
I detta fall innebär formuleringen:
Roboten installerad
På fastigheten
Med specifik modell (Husqvarna)
Under ett visst år.

Att roboten borde då vara en del av det skick som säljaren presenterar huset i.

Så jag ändrar mitt tidigare självsäkra svar att den inte ska ingå till att det är en utfästelse och ska ingå.

• Gilla
Erik_91 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
M maria01 skrev:
skulle gissa på att köparen är 90 talist
Och säljaren smålänning?

• Gilla
maria01
  • Laddar…
sysmali
JohanÖr JohanÖr skrev:
Det är just det som är min poäng. Att ”många anser att de ska ingå” och att en köpare (felaktigt) kan tro att det ska ingå, men att det inte är en fråga om vad en köpare anser utan vad juridiken säger. Då har en generell beskrivning om vilka renoveringar som gjorts ingen betydelse för vad som, utöver fastighets- eller byggnadstillbehör, som har överlåtits i köpet.
Att lös egendom inte ingår är klarlagt.

Men om lös egendom som anges i objektbeskrivningen ändå inte ingår (juridiskt) får du gärna ge någon källa till.

Själv hittar jag detta vid ett snabbsök.

"Fastighetsmäklaren ska vid behov ta upp frågan om vad som utgör fast egendom och se till att parternas överenskommelser dokumenteras i köpekontraktet. Om ett visst föremål nämns i mäklarens objektsbeskrivning, kan man normalt förutsätta att det ingår i köpet."
https://fmf.se/fast-och-los-egendom/

"Lös egendom ingår normalt inte automatiskt i en fastighetsförsäljning enligt Jordabalken. Men om lös egendom (t.ex. möbler, maskiner, inventarier) uttryckligen listas i objektbeskrivningen eller köpeavtalet, blir det en del av avtalet mellan köpare och säljare och ska då ingå i köpet"
Copilot

"Juridiken säger att lös egendom som finns listad i en objektsbeskrivning vid en husförsäljning normalt anses ingå i köpet även om det är lös egendom. Huvudregeln är att lös egendom inte ingår i ett fastighetsköp, men att det som har specificerats i avtalet eller objektsbeskrivningen som en del av affären, räknas som inkluderat. Detta gäller som undantag från den generella regeln och är ett sätt att klargöra vad som faktiskt ingår i affären"
Google

Redigerat:
  • Gilla
Erik_91 och 1 till
  • Laddar…
P
Man får läsa vart och vad det faktiskt står.. i detta fall står det ju...

" Under rubriken ”renoveringar” i Objektbeskrivningen står bland flera andra uppradade renoveringar

2020: installerade robotgräsklippare (husqvarna automover)
:"

Hade det istället stått på annat ställe i kontraktet än bland renoveringar, Utan där andra saker som ska lämnas.. tex trädgårdsmöblerna och robotgräsklipparen och gardinerna i vardagsrummet ska lämnas så hade det vart mer tydligt och inte gått att tolka på flera olika vis som blir motsatser till varandra som nu..

En lista över renoveringar som gjorts är inte en tydlig lista vad som ingår i affären och inte

Dras det till rätten så kommer man där försöka lusläsa och bli klok på vad man egentligen menar och raden som är där nu kan tolkas som att det handlar om vilken slinga som finns nedgrävd och vilken klippare som tidigagare använt slingan ifall man vill köpa en lika Eller att tokas på annat vis
otydligheten är rätt tydlig och inte till ts fördel här

• Gilla
Bart och 1 till
  • Laddar…
sysmali
P polaris78 skrev:
Man får läsa vart och vad det faktiskt står.. i detta fall står det ju...

" Under rubriken ”renoveringar” i Objektbeskrivningen står bland flera andra uppradade renoveringar

2020: installerade robotgräsklippare (husqvarna automover)
:"

Hade det istället stått på annat ställe i kontraktet än bland renoveringar där andra saker som ska lämnas.. tex trädgårdsmöblerna och robotgräsklipparen och gardinerna i vardagsrummet ska lämnas så hade det vart mer tydligt och inte gått att tolka på flera olika vis som blir motsatser till varandra som nu..

En lista över renoveringar som gjorts är inte en tydlig lista vad som ingår i affären och inte

Dras det till rätten så kommer man där försöka lusläsa och bli klok på vad man egentligen menar och raden som är där nu kan tolkas som att det handlar om vilken slinga som finns nedgrävd och vilken klippare som tidigagare använt slingan ifall man vill köpa en lika Eller att tokas på annat vis
otydligheten är rätt tydlig och inte till ts fördel här
Ja, det har du rätt i.

Skulle kunna avgöras på under vilken rubrik i objektbeskrivningen den lösa egendomen anges.

D Danne824 skrev:
Det finns ingen specialregel i JB om att ”en stege ingår om den fanns vid visning”.
Det är en myt som ibland återkommer i trådar.
Jag har inte läst att någon skriver något om att det skulle finnas en specialregel, men "myten" om att stege ingår är välspridd.

https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/juridik/artiklar/vad-ingar-nar-du-koper-hus/
Vad gäller för hatthylla och stegar? Citat om fast egendom vid husköp, med fokus på hatthylla och stege för sotning, av Anneli Cederschöld.

https://www.maklarringen.se/upptack...ekonomi/vad-ingar-i-kopet-fast-vs-los-egendom
Lista över byggnadstillbehör som måste lämnas kvar vid husköp, inklusive garderober, kylskåp, spisfläkt, stege för sotning och braskamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.ekonomifokus.se/bostad/salja-bostad-guide/kopasalja-hus-och-fastighet-vad-ingar-kopet
Lista över byggnadstillbehör som ingår i fastighetsköp, inklusive vitvaror, badrumsinredning, köksinredning, element, kamin och stege för sotning.
Skapa konto

https://www.maklarsamfundet.se/sites/default/files/För konsument/pdf/Fast och lös egendom.pdf
Exempel på byggnadstillbehör med texten "stege" markerad i listan över objekt som ingår.
Skapa konto

https://fmf.se/fast-och-los-egendom/
Exempel på byggnadstillbehör inklusive garderober, duschkabin, kylskåp, mikrovågsugn, toalett, persienner, frys, stege, inbrottslarm och mer.
Skapa konto

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.