22 758 läst ·
133 svar
23k läst
133 svar
Borde vi fått gräsklipparen?
Sen är det ju så att en 5 år gammal robot är inget man betalar för för den har sjunkit så mycket i värde. Men slingan ska definitivt ingå och passar många andra robotar. En sak till som ska ingå om den fanns på visning är stege om ingen stege fans har du inte rätt till stege.S Svensson.H skrev:Tack för alla kloka svar!
Jag har lärt mig en massa!
Å ena sidan:
Gräsklipparen är lösöre och ingår inte per automatik.
Kanske menades bara slingan och inte själva klipparen.
Det handlar om små pengar i förhållande till köpesumman.
Å andra sidan då tveksamt att det skrivs ut så tydligt i objektbeskrivningen och att mäklaren sedan skriver att den inte ingår pga att vi bjöd lägre än utgångspris.
Hade det varit viktigt för oss borde vi fått med i köpekontraktet att den skulle ingå.
Vi borde reflekterat tidigare över det så att vi inte blev överaskade när vi satt dör och skrev på papper och fick fråga om vi var intresserade av att köpa den. Our bad!
Jag tänker att vi inte kommer gå vidare på något vis alls men känns skönt att få ha ventilerat det lite här och känns skönt att flera uttrycker att de hade tolkat det typ som vi.
🐐.P polaris78 skrev:Det är ju precis det här jag menar ..
Det är info om en renovering och kan tolkas på helt olika vis...
Tex som ts vill att hela robotgräsklippare ska ingå i husköpet...
Eller
Att slingan runt tomten är anpassad till Huskvarna automover..och slingan i marken är det som inte är lös egendom och lämnas därför kvar..
Det är långt ifrån en tydlig utfästelse och kan tolkas lite olika
Jag tror denna otydlighet räcker för att osäkerheten gör att man inte med säkerhet kan vinna om det behövs dras till rätten och säljaren kan göra hur den vill egentligen.
Det är för otydligt
För att lös egendom inte ingår i husköpet..
man kan ju ta det som småmål då kostar det ju endast 900kr och motparten står för sina kostnader och tar de juridisk hjälp betalar de det själva och i detta fall behöver inte TS ta hjälp av advokat utan skickar bara med den bevisning man harM maria01 skrev:
Jag skulle uppfattat det som ni, att den ingår.
Något inom mig skulle få lust att kontra med att säga "ingår inte gräsklipparen så sänker vi budet 20 000 till" , när frågan kom upp.
Men klokast är att inte göra det och nu får du köpa en ny fräsch robot samtidigt som du förhoppningsvis redan har en slinga installerad och klar.
Något inom mig skulle få lust att kontra med att säga "ingår inte gräsklipparen så sänker vi budet 20 000 till" , när frågan kom upp.
Men klokast är att inte göra det och nu får du köpa en ny fräsch robot samtidigt som du förhoppningsvis redan har en slinga installerad och klar.
???2 2masR skrev:
Menar du då tak-steg eller kanske en fast monterad takstege till skorsten?
En lös stege är defenetivt inte ett fastighetstillbehör.
Den här typen av frågeställningar som TS ställer om vad som är fastighetstillbehör eller inte dyker upp lite då och då här.
Det är mycket praxis som styr, tex en robot gräsklippare är inte ett fastighetstillbehör oavsett om den är upptagen i fastighetsbeskrivningen.
Lös egendom om den ska följa med i fastighetsöverlåtelen ska tydligt framgå,
Tex robot gräsklippare modell HQ årsmodell 2020, Stege aluminium, slägga samt yxa ingår i fastighetsöverlåtelsen.
Klart och tydligt.
Att ett föremål som betraktas som lös egendom generellt omtalas i en objektsbeskrivining är inte lika med att föremålet ska ingå i en överlåtelse.
Sen kan man tycka att det inte var nödvändigt att upplysa om att säljaren köpte en robot gräsklippare 2020 då den oavsett räknas som lös egendom.
Tycker nog att mäklaren borde styrt upp detta bättre och lämnat klara direktiv vad som ska stå i en objektsbesrivning till säljaren.
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Nej det trodde jag med men praxis verkar tydlig att en lös stege avsedd för sotning anses ingå.D Danne824 skrev:
Här är en tråd där det diskuteras.
https://www.byggahus.se/forum/threads/salja-bostad-med-custom-beteende.539701/#post-6067020
En stege (lös eller vad du kallar det) tillhör fastigheten om den finns när man tittar på huset saknas det påtalar man det och troligtvis kommer säljaren att skaffa fram en. Men du kan inte komma i efterhand och kräva en stege om det inte fanns en på visningen.D Danne824 skrev:???
Menar du då tak-steg eller kanske en fast monterad takstege till skorsten?
En lös stege är defenetivt inte ett fastighetstillbehör.
Den här typen av frågeställningar som TS ställer om vad som är fastighetstillbehör eller inte dyker upp lite då och då här.
Det är mycket praxis som styr, tex en robot gräsklippare är inte ett fastighetstillbehör oavsett om den är upptagen i fastighetsbeskrivningen.
Lös egendom om den ska följa med i fastighetsöverlåtelen ska tydligt framgå,
Tex robot gräsklippare modell HQ årsmodell 2020, Stege aluminium, slägga samt yxa ingår i fastighetsöverlåtelsen.
Klart och tydligt.
Att ett föremål som betraktas som lös egendom generellt omtalas i en objektsbeskrivining är inte lika med att föremålet ska ingå i en överlåtelse.
Sen kan man tycka att det inte var nödvändigt att upplysa om att säljaren köpte en robot gräsklippare 2020 då den oavsett räknas som lös egendom.
Tycker nog att mäklaren borde styrt upp detta bättre och lämnat klara direktiv vad som ska stå i en objektsbesrivning till säljaren.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Trams, det står att det ingår en automower installerad 2020, den automowern ska ingå annars borde dom utelämnat den informationen från annonsen då den är helt irrelevant.M maria01 skrev:
Säljaren försöker sig på en fuling mot TS, frågan är om TS orkar driva det som ett småmål, är tämligen övertygad att TS skulle vinna.
Vad värdet är på gräsklipparen är egentligen bara relevant utifrån perspektivet att TS får pengar motsvarande värdet, av säljaren. Annars ska TS ha roboten, givetvis.
Men har TS ens förklarat för säljaren att TS anser att den ingår och förväntar sig att den finns på plats vid tillträdet. Med lite tur räcker det så utan att några rättsliga åtgärder behövs.S SueCia skrev:
jag baserade min åsikt på tidigare i tråden, tyvärr olänkbar då man blandat bild och text så det blir skit att citera så skrev dit samma ordföljd..Alfredo skrev:
"Under rubriken ”renoveringar” i Objektbeskrivningen står bland flera andra uppradade renoveringar
2020: installerade robotgräsklippare (husqvarna automover)
:"
Att det skulle räcka som bevis på att hela robotgräsklipparen automatiskt ingår i affären trots att det är lös egendom kommer mest troligt inte att hålla i en rättsal om det drivs ända dit..
Renoveringar som beskrivs i objektbeskrivningen är inte tillräckligt tydlig plats för att få saker som normalt sett är lös egendom , att få denna otydliga rad till att dessa ska ingå i affären.. Nej det är för luddigt
Enligt många så ska ev avsteg från vad som normalt sett är lös egendom i ett husköp avtal vara tydligare än såhär för att ha en rimlig chans till säker vinst i en rättsal..
Den där raden går att tolka på för många olika vis med helt olika resultat och talar inte alls tydligt om vad som lämnas till köparen och inte.. En slinga till en husqvarna robotgräsklippare kan vi vara rätt säkra på att den finns installerad och lämnas kvar till köparen. men resten att nåt mer skulle otvivelaktigt ingå Nej det är för dåligt formulerat och i ett avsnitt där man talar om gjorda renoveringar , vore annat om det låg under nån annan tydligare punkt med saker som ska lämnas kvar...som normalt inte ingår
Jag hade som du, utgått ifrån att den följde med i köpet. Hade dock inte slagits för att få den med då det är mer värt att ha en bra relation med säljaren för det kommer alltid frågor om huset när ni bott in er.
Frågan är ju tvådelad tänker jag. 1) Vad gäller juridiskt och 2) vad kunde köparen rimligen förvänta sig?
Juridiskt
Flera har ju redan skrivit om detta ovan. Vid köp av fast egendom ingår fastighetstillbehör och byggnadstillbehör som är för stadigvarande bruk (typ fastskruvade, eller fast monterade). I detta fall är slingan fast monterad i marken och bör rimligen anses som något som ingår automatiskt i överlåtelsen. Själva gräsklipparen är inte nödvändigtvis för stadigvarande bruk på just denna fastigheten, utan skulle (kanske mest i teorin) kunna flyttas runt mellan olika tomter eller till och med klippa på två fastigheter i samma installation. Klipparen är alltså lös egendom och ingår inte i ett fastighetsköp om det inte avtalas specifikt.
Köparens förväntan
Det finns en gräsklippare installerad och den nämns i prospektet. Jag tänker att jag som köpare säkerligen har en tanke kring om klipparen ingår. Den står kanske på plats när jag är där på visningen. I detta fall verkar ju säljaren kanske initialt ha tänkt att han skulle lämna över den till köparen. Men så blev den ett lägre pris än utgångspris och då kanske inte säljaren var lika sugen på att vara schysst. 7000 kr (eller vad man får på Blocket) är ändå lite extra pengar.
Slutsats
Juridiskt så ingår klipparen inte, om det inte avtalas separat om det. Men en köpare kan ha en förväntan om att den ska ingå (och det har ju många av de som svarar i tråden), även om det inte går att driva igenom om säljaren inte är med på det.
Juridiskt
Flera har ju redan skrivit om detta ovan. Vid köp av fast egendom ingår fastighetstillbehör och byggnadstillbehör som är för stadigvarande bruk (typ fastskruvade, eller fast monterade). I detta fall är slingan fast monterad i marken och bör rimligen anses som något som ingår automatiskt i överlåtelsen. Själva gräsklipparen är inte nödvändigtvis för stadigvarande bruk på just denna fastigheten, utan skulle (kanske mest i teorin) kunna flyttas runt mellan olika tomter eller till och med klippa på två fastigheter i samma installation. Klipparen är alltså lös egendom och ingår inte i ett fastighetsköp om det inte avtalas specifikt.
Köparens förväntan
Det finns en gräsklippare installerad och den nämns i prospektet. Jag tänker att jag som köpare säkerligen har en tanke kring om klipparen ingår. Den står kanske på plats när jag är där på visningen. I detta fall verkar ju säljaren kanske initialt ha tänkt att han skulle lämna över den till köparen. Men så blev den ett lägre pris än utgångspris och då kanske inte säljaren var lika sugen på att vara schysst. 7000 kr (eller vad man får på Blocket) är ändå lite extra pengar.
Slutsats
Juridiskt så ingår klipparen inte, om det inte avtalas separat om det. Men en köpare kan ha en förväntan om att den ska ingå (och det har ju många av de som svarar i tråden), även om det inte går att driva igenom om säljaren inte är med på det.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg