24 638 läst ·
133 svar
25k läst
133 svar
Borde vi fått gräsklipparen?
Den borde ju ingå oavsett om man prutar eller inte men å andra sidan så gjordes en installation 2020 och med det sagt betyder det ju kanske inte per automatik att gräsklipparen och laddstation ingår det kan ju också menas med att kantkabeln är nergrävd så det är bara att köpa en robot och koppla in alltså typ förberedd för robotgräsklippare.S Svensson.H skrev:Om det står i objektbeskrivningen för ett hus under ”renoveringar” att ”2020 installation av robotgräsklippare (Husqvarna)”.
Bör gräsklipparen ingå vid försäljning då?
Vi prutade lite på priset på huset och plötsligt när vi skriver på papper så föreslår säljaren att vi kan få köpa gräsklipparen.
Vi blev rätt ställda och efteråt frågar vi mäklaren via mail som i svar skriver att ”njae, det var ju om ni betalat fullt pris för huset och när ni inte gjorde det så ändrades nog förutsättningarna".
Känner oss lite lurade även om gräsklipparen så klart var en väldigt liten del av det hela.
Är det okej för säljare/mäklare att göra så? Finns det något att göra?
Säljaren måste väl förstå att det är paketet han vill sälja som ska beskrivas i alla handlingar.
Vill han ta med sig något så skrivs det inte in.
Skönt att mäklaren gjort sitt jobb och gör skäl för arvodet genom att reda ut dessa enkla grundramar....
Vill han ta med sig något så skrivs det inte in.
Skönt att mäklaren gjort sitt jobb och gör skäl för arvodet genom att reda ut dessa enkla grundramar....
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Väldigt självsäkert svar som helt åsidosätter att det finns en objektbeskrivning som skriver vilken robot som är installerad, det kan inte vara en tydligare utfästelse än så.Pjosk75 skrev:
Bör gräsklipparen ingå vid försäljning då?
Nej eftersom gräsklippare är lös egendom.
Slingan räknas däremot som fastighetstillbehör och har lämnats kvar. Nu förutsätter jag att det är slingan som menas med installationen.
Är laddstationen fast ansluten till elnätet ingår den också i fastigheten. Är den kopplad med en stickpropp så är även laddstationen lös egendom.
Så mäklaren har givit ett korrekt svar utifrån rådande rättsläget gällande robotgräsklippare.
[länk]
Har oerhört svårt att tro att tillbehör som listas i objektbeskrivningen men som inte ingår i försäljningen (utan en text som beskriver det) håller i domstol.
står det vilken robot ?S SueCia skrev:Väldigt självsäkert svar som helt åsidosätter att det finns en objektbeskrivning som skriver vilken robot som är installerad, det kan inte vara en tydligare utfästelse än så.
Har oerhört svårt att tro att tillbehör som listas i objektbeskrivningen men som inte ingår i försäljningen (utan en text som beskriver det) håller i domstol.
Ska jag spela djävulens advokat här så har ni säkert fått med den fasta delen av installationen av gräsklipparen. Det vill säga avgränsningsslingorna.
Sen innebär väl inte en anteckning om vad som gjorts under åren att allt som använts sig av sagda renovering, installation mm ska ingå vid en försäljning?
Sen innebär väl inte en anteckning om vad som gjorts under åren att allt som använts sig av sagda renovering, installation mm ska ingå vid en försäljning?
Det är ju precis det här jag menar ..S Svensson.H skrev:
Det är info om en renovering och kan tolkas på helt olika vis...
Tex som ts vill att hela robotgräsklippare ska ingå i husköpet...
Eller
Att slingan runt tomten är anpassad till Huskvarna automover..och slingan i marken är det som inte är lös egendom och lämnas därför kvar..
Det är långt ifrån en tydlig utfästelse och kan tolkas lite olika
Jag tror denna otydlighet räcker för att osäkerheten gör att man inte med säkerhet kan vinna om det behövs dras till rätten och säljaren kan göra hur den vill egentligen.
Det är för otydligt
För att lös egendom inte ingår i husköpet..
Tack för alla kloka svar!
Jag har lärt mig en massa!
Å ena sidan:
Gräsklipparen är lösöre och ingår inte per automatik.
Kanske menades bara slingan och inte själva klipparen.
Det handlar om små pengar i förhållande till köpesumman.
Å andra sidan då tveksamt att det skrivs ut så tydligt i objektbeskrivningen och att mäklaren sedan skriver att den inte ingår pga att vi bjöd lägre än utgångspris.
Hade det varit viktigt för oss borde vi fått med i köpekontraktet att den skulle ingå.
Vi borde reflekterat tidigare över det så att vi inte blev överaskade när vi satt dör och skrev på papper och fick fråga om vi var intresserade av att köpa den. Our bad!
Jag tänker att vi inte kommer gå vidare på något vis alls men känns skönt att få ha ventilerat det lite här och känns skönt att flera uttrycker att de hade tolkat det typ som vi.
Jag har lärt mig en massa!
Å ena sidan:
Gräsklipparen är lösöre och ingår inte per automatik.
Kanske menades bara slingan och inte själva klipparen.
Det handlar om små pengar i förhållande till köpesumman.
Å andra sidan då tveksamt att det skrivs ut så tydligt i objektbeskrivningen och att mäklaren sedan skriver att den inte ingår pga att vi bjöd lägre än utgångspris.
Hade det varit viktigt för oss borde vi fått med i köpekontraktet att den skulle ingå.
Vi borde reflekterat tidigare över det så att vi inte blev överaskade när vi satt dör och skrev på papper och fick fråga om vi var intresserade av att köpa den. Our bad!
Jag tänker att vi inte kommer gå vidare på något vis alls men känns skönt att få ha ventilerat det lite här och känns skönt att flera uttrycker att de hade tolkat det typ som vi.
Att glömma detta med gräsklipparen tror jag är ett bra beslut. Värdet av den är som du skriver lågt och en alldeles för liten andel av köpeskillingen för att tingsrätten skulle fälla säljaren.
Det kan komma betydligt viktigare saker framöver där det är bra att ha en god relation med säljaren. Så ägna tid och pengar på att flytta in och ta hand om huset.
Det kan komma betydligt viktigare saker framöver där det är bra att ha en god relation med säljaren. Så ägna tid och pengar på att flytta in och ta hand om huset.
Jag tycker nog ändå att det är rimligt att säga att det man beskriver är vad som installerats dvs slingan och sedan förtydligar man fabrikat och vad man är säker att slingan är kompatibel med.
Saken är väl den att när säljaren ombeds skriva ner vilka förbättringar som gjorts är det ju inte uppenbart hur det sedan presenteras, formuleringen kan ju tolkas olika beroende på vad man läser det i för kontext. Det bästa hade ju varit om det förtydligats med ”klipparen ingår ej i köp” eller ”kan ingå efter överenskommelse” eller något sådant.
Saken är väl den att när säljaren ombeds skriva ner vilka förbättringar som gjorts är det ju inte uppenbart hur det sedan presenteras, formuleringen kan ju tolkas olika beroende på vad man läser det i för kontext. Det bästa hade ju varit om det förtydligats med ”klipparen ingår ej i köp” eller ”kan ingå efter överenskommelse” eller något sådant.
Redigerat: