Om det står i objektbeskrivningen för ett hus under ”renoveringar” att ”2020 installation av robotgräsklippare (Husqvarna)”.
Bör gräsklipparen ingå vid försäljning då?
Vi prutade lite på priset på huset och plötsligt när vi skriver på papper så föreslår säljaren att vi kan få köpa gräsklipparen.
Vi blev rätt ställda och efteråt frågar vi mäklaren via mail som i svar skriver att ”njae, det var ju om ni betalat fullt pris för huset och när ni inte gjorde det så ändrades nog förutsättningarna".
Känner oss lite lurade även om gräsklipparen så klart var en väldigt liten del av det hela.
Är det okej för säljare/mäklare att göra så? Finns det något att göra?
Vi prutade lite på priset på huset och plötsligt när vi skriver på papper så föreslår säljaren att vi kan få köpa gräsklipparen.
Vi blev rätt ställda och efteråt frågar vi mäklaren via mail som i svar skriver att ”njae, det var ju om ni betalat fullt pris för huset och när ni inte gjorde det så ändrades nog förutsättningarna".
Känner oss lite lurade även om gräsklipparen så klart var en väldigt liten del av det hela.
När du skriver på?
Sa han det innan eller efter pennan rörde pappret?
Om innan så visste du.
Om efter så, fult och ja står det så står det, och då ska det vara enligt pappret.
Sa han det innan eller efter pennan rörde pappret?
Om innan så visste du.
Om efter så, fult och ja står det så står det, och då ska det vara enligt pappret.
Den skall ingå.S Svensson.H skrev:Om det står i objektbeskrivningen för ett hus under ”renoveringar” att ”2020 installation av robotgräsklippare (Husqvarna)”.
Tack!
Jag tar det en vända till med mäklaren.
Jag tar det en vända till med mäklaren.
Nej eftersom gräsklippare är lös egendom.
Slingan räknas däremot som fastighetstillbehör och har lämnats kvar. Nu förutsätter jag att det är slingan som menas med installationen.
Är laddstationen fast ansluten till elnätet ingår den också i fastigheten. Är den kopplad med en stickpropp så är även laddstationen lös egendom.
Så mäklaren har givit ett korrekt svar utifrån rådande rättsläget gällande robotgräsklippare.
https://www.byggahus.se/fastighetstillbehor-vad-tillhor-huset-vid-en-forsaljning
Slingan räknas däremot som fastighetstillbehör och har lämnats kvar. Nu förutsätter jag att det är slingan som menas med installationen.
Är laddstationen fast ansluten till elnätet ingår den också i fastigheten. Är den kopplad med en stickpropp så är även laddstationen lös egendom.
Så mäklaren har givit ett korrekt svar utifrån rådande rättsläget gällande robotgräsklippare.
https://www.byggahus.se/fastighetstillbehor-vad-tillhor-huset-vid-en-forsaljning
Jag förstår.Pjosk75 skrev:
[länk]
Men varför skriver de ut att det är en husqvarna automover från 2020 under rubriken renoveringar om den inte ingår?
Men som sagt, jag förstår och du har säkert rätt.
Det finns inget som utesluter att man vid köp av en fastighet också avtalar om att lös egendom ska ingå. Men bäst är ju om man i så fall formulerar det tydligt i avtalet, t ex:
I köpet ingår även (den lösa egendomen) Husqvarna Automover.
I köpet ingår även (den lösa egendomen) Husqvarna Automover.
Mäklarna brukar inte vilja blanda in lösöre i köpeavtalet. Dels säkert för att de tycker att det ligger utanför uppdraget, men säkert också för att det inte skall bli frågetecken kring köpeskillingen för själva fastigheten, där det ju råder vissa formella lagkrav.Claes Sörmland skrev:
Så är det så klart!Claes Sörmland skrev:
Var ju det där med att det stod så tydligt i objektbeskrivningen som gjorde att vi förutsatte att den skulle ingå.
Man skriver ju inte i objektbeskrivningen under rubriken renoveringar att ”nybyggt garage med röd ferrari portofino M från 2020”.
Varför skriva ut ”husqvarna automover” om den inte förväntas ingå?
Men men. Det är ju inte hela världen.
De flesta säljare har aldrig sålt hus förut eller bara gjort det enstaka gånger i livet. Så vad de skriver i listor gällande fastigheten får diversitet därefter. Folk är helt enkelt inte tillräckligt smarta för att förstå vad syftet med frågelistan är. Vi har många trådar om det.
Ja man kan ju ta det muntligt också med säljaren. Det har jag gjort som både säljare och köpare, i båda fallen var det gåvor. Jag fick en gammal åkgräsklippare och jag gav i en annan affär bort lite virke och vad det nu var.C cpalm skrev: