15 704 läst ·
139 svar
16k läst
139 svar
Borde vi avskaffa sommartid/vintertid?
Jag föreslår återgång till permanent vintertid.
Helst skulle vi gå tillbaka till den gamla lokaltiden. Då hade Österbotten egen tidszon mitt emellan Sverige och Helsingfors. Det skulle reta gallfeber på herrarna
Om någon olika branscher vill börja arbetet tidigare under sommarhalvåret kunde man ta in det i kollektivavtalet i så fall.
Helst skulle vi gå tillbaka till den gamla lokaltiden. Då hade Österbotten egen tidszon mitt emellan Sverige och Helsingfors. Det skulle reta gallfeber på herrarna
Om någon olika branscher vill börja arbetet tidigare under sommarhalvåret kunde man ta in det i kollektivavtalet i så fall.
Det är väl lika bra att vi inför "lokaltid" för varje ort, som vi hade i Sverige innan järnvägen byggdes ut och det behövdes samma tid i hela landet för att inte göra tidtabellerna helt omöjliga att förstå.heimlaga skrev:
ett förslag jag haft sedan länge är att man vid nästa tidsändring ställer om klockan en halvtimme.
så, problemet är löst. om inte så kan man ha sommartid året om (har inget med sommar att göra får vi påminna om)
på sommaren gör den varken till eller från, utan det är på vintern som det har någon betydelse. har man sommartid året om blir det mörkare en timme senare. (kommer vara mörkt när man stiger upp i vilket fall)
så, problemet är löst. om inte så kan man ha sommartid året om (har inget med sommar att göra får vi påminna om)
på sommaren gör den varken till eller från, utan det är på vintern som det har någon betydelse. har man sommartid året om blir det mörkare en timme senare. (kommer vara mörkt när man stiger upp i vilket fall)
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Jag föreslår att vi har samma tid i hela landet (precis som det är nu) men att vi anpassar klockan så att vi alltid har det ljust från klockan 17 till klockan 21, då de allra flesta slutat jobbet. På så sätt borde vi kunna hinna göra mer på vardagarna efter arbetstid utan att för den skull vara mindre produktiva på jobbet.
Detta förutsätter naturligtvis att de flesta klarar av att jobba när det är mörkt på vinterhalvåret, men det tror jag att de flesta klarat av.
Detta förutsätter naturligtvis att de flesta klarar av att jobba när det är mörkt på vinterhalvåret, men det tror jag att de flesta klarat av.
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Alla i hela vårt avlånga land, från Ystad till Kiruna har samma tid. Kirunabornas avsaknad av ljus från och med 12-31 december kan vi tyvärr inte göra så mycket åt enbart genom att ändra på klockan. Det vi kan göra är att vi t ex låter Stockholm och Mälardalen utgöra facit eftersom flest människor bor i det området. Men det är en detalj tycker jag.
Då blir det A-kassa hela vintern...... det är ett elände att bygga i mörker.Per Eskilsson skrev:Jag föreslår att vi har samma tid i hela landet (precis som det är nu) men att vi anpassar klockan så att vi alltid har det ljust från klockan 17 till klockan 21, då de allra flesta slutat jobbet. På så sätt borde vi kunna hinna göra mer på vardagarna efter arbetstid utan att för den skull vara mindre produktiva på jobbet.
Detta förutsätter naturligtvis att de flesta klarar av att jobba när det är mörkt på vinterhalvåret, men det tror jag att de flesta klarat av.
då har det inget problem oavsettthomas33 skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Alla arbetsuppgifter går kanske inte att utföra i mörker men förmodligen de flesta med hjälp av bra belysning.heimlaga skrev:
Men tanken är naturligtvis att fler skulle få mer gjort om de upplevde att de fick långa ljusa dagar året runt istället för att detta bara inträffade halva året.
uppe i norr lägger vi ner allt jobb från september till april. är ju mörkt.Per Eskilsson skrev:Alla arbetsuppgifter går kanske inte att utföra i mörker men förmodligen de flesta med hjälp av bra belysning.De saker som man inte kan utföra i mörker antar jag man får göra i ljuset istället.
Men tanken är naturligtvis att fler skulle få mer gjort om de upplevde att de fick långa ljusa dagar året runt istället för att detta bara inträffade halva året.
Tidzoner bygger på den godtyckliga idén att den (ungefärliga) tid när solen står som högst benämns "klockan 12". Hade jag varit Diktator Över Hela Världen, så hade jag bestämt att alla skulle köra UTC jämt och överallt. För Sveriges del skulle det innebära att (den ungefärliga) tidpunkten då solen står som högst skulle benämnas "klockan 11". Observera att detta inte behöver påverka när man kliver upp mätt i soltid. Tiden man kliver upp bara benämns annorlunda.
Här tycker jag Kina gjort rätt som har en enda tidzon för hela landet.
Anledningen till att jag format denna åsikt är kanske framför allt att jag med viss regelbundenhet har möten på jobbet med deltagare från upp till fyra tidzoner (UTC+1, UTC, UTC-5, och UTC-7), och det var rejält klurigt att tänka rätt innan man vant sig.
För bara någon vecka sedan råkade jag dessutom skriva en bugg som hade med sommartid att göra. Jag hade missat att ta hänsyn till detta, och eftersom jag programmerar i ett lätt efterblivet språk med urusla libbar så har jag inte mycket hjälp där. Så nu är jag extra hatisk till sommartid, och röstade därför för att avskaffa den och alltid ha normaltid. Men bara för att alternativet "alltid och överallt UTC" inte fanns.
Här tycker jag Kina gjort rätt som har en enda tidzon för hela landet.
Anledningen till att jag format denna åsikt är kanske framför allt att jag med viss regelbundenhet har möten på jobbet med deltagare från upp till fyra tidzoner (UTC+1, UTC, UTC-5, och UTC-7), och det var rejält klurigt att tänka rätt innan man vant sig.
För bara någon vecka sedan råkade jag dessutom skriva en bugg som hade med sommartid att göra. Jag hade missat att ta hänsyn till detta, och eftersom jag programmerar i ett lätt efterblivet språk med urusla libbar så har jag inte mycket hjälp där. Så nu är jag extra hatisk till sommartid, och röstade därför för att avskaffa den och alltid ha normaltid. Men bara för att alternativet "alltid och överallt UTC" inte fanns.
