Y YuGi skrev:
Jag blev idag uppring av en firma som "hade jobb i området" de kommande veckorna och ville sälja spolning av mina avloppsrör. Det kostade egentligen 6500, men jag skulle få det till specialpriset 4495 inkl ROT (grym deal, eller hur? :-)). Jag skulle också få ett certifikat, tror jag han kallade det, som jag kunde spara i min huspärm.
Jag var redan från början ointresserad men pratade på lite med honom för att få fram priset och vad de faktiskt ville göra.

Men, min fråga är: behöver man över huvud taget spola sina avloppsrör preventivt om man inte har några kända problem med dem? Kan inte minnas att några släktingar spolat sina rör under min uppväxt, eller hört från kompisar eller så. Om man har bra fall på rören så är det väl ändå dags att byta rör den dagen det har kloggat igen såpass att en spolning skulle behövas, eller? Eller i alla fall, den dagen jag upplever att det rinner undan dåligt så filmar jag rören och tar beslut om åtgärd baserat på det?
Vill man spola avloppen så kan man göra det själv, ner med en slang med kula fram och som matar sig fram genom vattentryck. Kolla först med lågt tryck och se till ha koll på utlopp med mera. Har själv spolat fram till vår latrinbrunn, inga problem alls och billigt också. Gå inte på sådana scammers, de blåser bara folk på pengar.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Jag blev idag uppring av en firma som "hade jobb i området" de kommande veckorna och ville sälja spolning av mina avloppsrör. Det kostade egentligen 6500, men jag skulle få det till specialpriset 4495 inkl ROT (grym deal, eller hur? :-)). Jag skulle också få ett certifikat, tror jag han kallade det, som jag kunde spara i min huspärm.
Jag var redan från början ointresserad men pratade på lite med honom för att få fram priset och vad de faktiskt ville göra.

Men, min fråga är: behöver man över huvud taget spola sina avloppsrör preventivt om man inte har några kända problem med dem? Kan inte minnas att några släktingar spolat sina rör under min uppväxt, eller hört från kompisar eller så. Om man har bra fall på rören så är det väl ändå dags att byta rör den dagen det har kloggat igen såpass att en spolning skulle behövas, eller? Eller i alla fall, den dagen jag upplever att det rinner undan dåligt så filmar jag rören och tar beslut om åtgärd baserat på det?
Och har man betongrör ut till gatan kan ju högtrycksspolning slita på det så det blir skrovligt snabbare. Sen fastnar toapappret och man behöver spolning på riktigt.

• Gilla
Nordsjö och 1 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Och har man betongrör ut till gatan kan ju högtrycksspolning slita på det så det blir skrovligt snabbare. Sen fastnar toapappret och man behöver spolning på riktigt.
Ja spola blint ska man aldrig göra. Viktigt att se vad man gör

S Sir Duke skrev:
Ja spola blint ska man aldrig göra. Viktigt att se vad man gör
Ja, precis. Det går att först köra med "trädgårdsslang" som man kör så långt det går, lågt tryck. Sitter det fast något "skit" vet man det nog redan innan. Då kör man med styv slang och kula som matar sig fram med vattenstråle. Jag brukar alltid börja längst ner i avloppet, mot brunn, är det rent där så hänger det övre med ner lättare och risk för stopp längs ner blir mindre, (att det packas nertill alltså).

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.