33 514 läst ·
93 svar
34k läst
93 svar
Borde man spola avloppsrör i villa om man inte har problem?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 250 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 250 inlägg
Hakade på en sådan service , aldrig mera igen , någonsin .F Fideliox skrev:
Man måste kolla hur rengöringen av ventrören utförs .
Har en frånlufts VP så den användes som dammfälla !
Har tot.4 st ventiler i huset (frånluft) ingen täcktes över när det kördes med rensvajer med borste , som kanske nådde 3-4 m in .
När det var färdigt fick jag ägna mig åt sanering av min VP från damm 😡
Ok. Hos mig satte han en stark fläkt i frånluften med slang som sög ut allt genom fönstret samtidigt som han rensade i varje kanal. 1500kr för ca 1h jobb. Erkänd lokal ventilationsfirma.Tomture61 skrev:
Hakade på en sådan service , aldrig mera igen , någonsin .
Man måste kolla hur rengöringen av ventrören utförs .
Har en frånlufts VP så den användes som dammfälla !
Har tot.4 st ventiler i huset (frånluft) ingen täcktes över när det kördes med rensvajer med borste , som kanske nådde 3-4 m in .
När det var färdigt fick jag ägna mig åt sanering av min VP från damm 😡
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jasså?Dalbotant skrev:
Nej, VA-bolaget vet inte alltid om, om det finns problem med deras avlopp.Snigla skrev:
På vår serviceledning efter överlämningspunkten, på kommunens sida, har betongrören glidit isär lite så att det har bildats en kant.
Vi märkte det på att vattnet i toan i källaren inte sjönk ner som det skulle göra.
Just då visste jag inte var felet/stoppet var utan jag letade mig fram och försökte få bort stoppet själv med högtryckstvätten & rensslang, gick tyvärr inte, så jag ringde spol-avloppsfirman som hade bytt sista biten av vårt avlopp som grävaren råkade ha sönder när vi bytte inkommande vattenservicledningen. Spolfirman skickade räkningen till kommunen.
Om vi får stopp där vid igen så kommer jag ringa kommunen direkt, eftersom jag vet hur det ser ut.
Ja rimligt om man anlitar någon som vet vad de håller på med.F Fideliox skrev:
Dessa hävdar dessutom att det är lagkrav på ventrengöring.
De ringer ofta hem till äldre personer och bara säger något i stil med ”Hej vi har bokat in ventrengöring hos er. Vi kommer kl 10.00 på fredag”
Varför skulle VA-bolaget höra av sig?Dalbotant skrev:
Nej det är en scam. Om det skulle vara problem och det behöver spolas ledningar kommer ditt VA- bolag alltid ta kontakt med dig.
I senaste branschnumret för VA (Cirkulation) finns en artikel där de kan följa hur de här fuskfirmorna rör sig över landet i takt med att folk hör av sig till sitt VA-bolag för att höra om det här är något de behöver göra. Hur många som tyvärr går på det vet man inte.
De bryr sig inte om Dina avloppsledningar
Ja en del BRF:r har det i sina underhållsplaner att göra det vart femte år ungefär.L lordi skrev:
Har man problem och det inte härstammar från ens egna rör, så säger man givetvis till (precis som du nämner så kan det ju hända saker även på "deras sida"..).Demmpa skrev:
Jasså?
Nej, VA-bolaget vet inte alltid om, om det finns problem med deras avlopp.
På vår serviceledning efter överlämningspunkten, på kommunens sida, har betongrören glidit isär lite så att det har bildats en kant.
Vi märkte det på att vattnet i toan i källaren inte sjönk ner som det skulle göra.
Just då visste jag inte var felet/stoppet var utan jag letade mig fram och försökte få bort stoppet själv med högtryckstvätten & rensslang, gick tyvärr inte, så jag ringde spol-avloppsfirman som hade bytt sista biten av vårt avlopp som grävaren råkade ha sönder när vi bytte inkommande vattenservicledningen. Spolfirman skickade räkningen till kommunen.
Om vi får stopp där vid igen så kommer jag ringa kommunen direkt, eftersom jag vet hur det ser ut.
Men jag menade om VA-bolaget har underhållsspolning av sina rör, eller har upptäckt något uppenbart fel på sin sida - så sköter de det själva.. det är inget jag gör som kund behöver fixa till
Och då köper man en avlopps/rör-rengörare-slang till sin högtryckstvätt, ca 500kr. Mao för ca 2-3000kr får du en hyfsad högtryckstvätt+rör-rengörare slang, som du kan använda när du vill, och speciellt för att undvika att man måste ringa natt/helgjouren för ~5000kr....Googla: högtryckstvätt spola avlopp.Jarlingar skrev:
Jag lyckades tydligen uttrycka mig på ett sätt som gick att missförstå.
Många av dessa fuskfirmor säger att hela gatan skall spolas och att du då bör passa på att spola dina egna rör. Jag syftade på att ditt VA-bolag har koll på gatan, det behöver inte du ha. Givetvis har de inte nödvändigtvis koll på rören inne på din fastighet.
Många av dessa fuskfirmor säger att hela gatan skall spolas och att du då bör passa på att spola dina egna rör. Jag syftade på att ditt VA-bolag har koll på gatan, det behöver inte du ha. Givetvis har de inte nödvändigtvis koll på rören inne på din fastighet.
Ja, det är föredömligt. Dessutom är det krav på OVK i lägenhetshus.F Fideliox skrev:
De här skojarna ringer dock villaägare utan att ens veta vilken ventilationslösning som finns i huset.
Har även hört om fall där de vill ha betalt med en gång på plats.
Verkar som många har mycket bra avlopp i tråden. Jag sitter i telefon med förtvivlade människor minst en varje vecka. De ringer oss och vill ha hjälp med stopp och vi möter upp med spolning och kamerainspektion. Att ta hand om ett stopp och spola samlingsledningen samt filma så man får veta anledningen till stoppet kostar kunden 2500:-. Det är när man filmar man upptäcker att man nog skulle åtgärdat avloppet med gamla cementrör tidigare. Nu har rören rasat ihop och vare sig du ska relina, gräva ner 3,5m eller bila upp i betongsulan så kostar det massor av pengar och tar tid. Tips till alla som bor i hus eller ska köpa hus. Ta kontakt med din vvs gubbe och rådfråga. Och nej kommunen kommer inte att höra av sig med erbjudande om att spola dina rör.
Om du inspekterar ett nytt hus kolla avloppet också, prutmån på avloppets åtgärder.
Om du inspekterar ett nytt hus kolla avloppet också, prutmån på avloppets åtgärder.
På Sjukhuset jag jobbade fick man för sig att spola alla gamla avloppsledningar. Det gick väldigt bra och avloppen rann som bara den efter denna spolning. Sen att anledningen till att det rann så bra nu var att spolningen hade tryckt isär dom gamla rören i skarvarna upptäckte man senare när det började droppa ner avföring från taket. Det blev en dyr och illaluktande historia.
If it ain't broken, don't fix it.
If it ain't broken, don't fix it.
Med tanke på att de som har problem är de som hör av sig så är jag inte förvånad att det är de du pratar med. Gissar på att det är relativt få som ringer bara för att berätta att deras avlopp fungerar kanon. Hade du däremot gått ett varv i kvarteret och frågat alla om de har problem med sig avlopp så är jag övertygad om att en uteslutande majoritet hade sagt att det fungerar problemfritt. Så lite survivor bias i din data....N Norreskog skrev:Verkar som många har mycket bra avlopp i tråden. Jag sitter i telefon med förtvivlade människor minst en varje vecka. De ringer oss och vill ha hjälp med stopp och vi möter upp med spolning och kamerainspektion. Att ta hand om ett stopp och spola samlingsledningen samt filma så man får veta anledningen till stoppet kostar kunden 2500:-. Det är när man filmar man upptäcker att man nog skulle åtgärdat avloppet med gamla cementrör tidigare. Nu har rören rasat ihop och vare sig du ska relina, gräva ner 3,5m eller bila upp i betongsulan så kostar det massor av pengar och tar tid. Tips till alla som bor i hus eller ska köpa hus. Ta kontakt med din vvs gubbe och rådfråga. Och nej kommunen kommer inte att höra av sig med erbjudande om att spola dina rör.
Sen som övriga har varit inne på, att bara spola för spolandets skull är ingen bra lösning. Bättre att filma rören för att upptäcka eventuella problem!
Min släkting jobbade tidigare på en professionell spolfirma. Han sa att det första dom gjorde var att bedöma dom gamla rörens skick för att veta hur mycket man kunde "gå på".M Mike Andersson skrev:
Sen är det klart att dålig svepning och installation kan göra sitt. Det fuskas nog mycket med ordentlig fastsättning.
Det bildas avlagringar inne i avloppsröret och man bör spola detta med jämna mellanrum. Med dagens lagkrav att byggaren ska installera vattensnåla toaletter så kan det betyda att det spolas med för lite vatten när man gör "2:an" och om man då använder mycket papper kan det bli stopp i röret. Om du har långt rör eller att det inte är rätt fall på röret så kan även detta leda till stopp och då är det inte kul. När man bor i hus så innebär det underhåll ex. tvätta taket och spruta på algstopp och eftersom UV ifrån solen tär på takpannorna så ska man även måla om takpannorna (kolla med takpanne leverantören) annars fryser pannorna sakta men säkert sönder eller att vatten kan tränga in mellan pannorna. När man målar taket så "noll ställer" man levetiden innan man måste byta takpannorna, köp orginalfärg. Innan målning laga de små hålen med TEC-7 så att is sprängning inte sker.Y YuGi skrev:Jag blev idag uppring av en firma som "hade jobb i området" de kommande veckorna och ville sälja spolning av mina avloppsrör. Det kostade egentligen 6500, men jag skulle få det till specialpriset 4495 inkl ROT (grym deal, eller hur?). Jag skulle också få ett certifikat, tror jag han kallade det, som jag kunde spara i min huspärm.
Jag var redan från början ointresserad men pratade på lite med honom för att få fram priset och vad de faktiskt ville göra.
Men, min fråga är: behöver man över huvud taget spola sina avloppsrör preventivt om man inte har några kända problem med dem? Kan inte minnas att några släktingar spolat sina rör under min uppväxt, eller hört från kompisar eller så. Om man har bra fall på rören så är det väl ändå dags att byta rör den dagen det har kloggat igen såpass att en spolning skulle behövas, eller? Eller i alla fall, den dagen jag upplever att det rinner undan dåligt så filmar jag rören och tar beslut om åtgärd baserat på det?