33 518 läst ·
93 svar
34k läst
93 svar
Borde man spola avloppsrör i villa om man inte har problem?
Låter som en övertolkning. Jag gick in å kollade på Benders. De lämnar 30 års garanti utan att säga något om ommålning. De skriver att man ska inspektera taket minst en gång per år, byta ut trasiga pannor och vid behov tvätta. Visst, de säljer färg och säger såklart att den är bra, men att man ”ska” måla om taket och att det då ”nollställs” i frostskydd får du nog visa källor på.T Tobbex57 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 258 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 258 inlägg
Om man kollar på färg så finns ingen färg (som sprutas på tex betongpannor) som håller i en evighet .Y YuGi skrev:Låter som en övertolkning. Jag gick in å kollade på Benders. De lämnar 30 års garanti utan att säga något om ommålning. De skriver att man ska inspektera taket minst en gång per år, byta ut trasiga pannor och vid behov tvätta. Visst, de säljer färg och säger såklart att den är bra, men att man ”ska” måla om taket och att det då ”nollställs” i frostskydd får du nog visa källor på.
Färg bryts ned av väder och vind + UV ljuset .
Mossa och lav gräver även de i takpannorna .
Så en rengöring med ommålning av takpannor är ingen dum ide .
Frågan är dock när det är dags för ommålning .
Redigerat:
Hög tid för en rejäl rövspolning dock!Baba_yaga skrev:
Vatten & Avlopp
956 läst 18 svar
Vatten & Avlopp
956 läst 18 svar
Varje gång en sådan så kallad firma ringer mig så säger jag att dom ringer väldigt olägligt, då jag sitter o skiter och har fruktansvärd analklåda, då jag ätit jalapeno, carolina reaper, Tabasco och sambal olek.
Ber dom att återkomma nästa år, ifall jag fortfarande lever
Ville de inte måla eller lägga om taket också...med stor sannolikhet bluffbolagY YuGi skrev:Jag blev idag uppring av en firma som "hade jobb i området" de kommande veckorna och ville sälja spolning av mina avloppsrör. Det kostade egentligen 6500, men jag skulle få det till specialpriset 4495 inkl ROT (grym deal, eller hur?). Jag skulle också få ett certifikat, tror jag han kallade det, som jag kunde spara i min huspärm.
Jag var redan från början ointresserad men pratade på lite med honom för att få fram priset och vad de faktiskt ville göra.
Men, min fråga är: behöver man över huvud taget spola sina avloppsrör preventivt om man inte har några kända problem med dem? Kan inte minnas att några släktingar spolat sina rör under min uppväxt, eller hört från kompisar eller så. Om man har bra fall på rören så är det väl ändå dags att byta rör den dagen det har kloggat igen såpass att en spolning skulle behövas, eller? Eller i alla fall, den dagen jag upplever att det rinner undan dåligt så filmar jag rören och tar beslut om åtgärd baserat på det?
De drog samma visa för migY YuGi skrev:Jag blev idag uppring av en firma som "hade jobb i området" de kommande veckorna och ville sälja spolning av mina avloppsrör. Det kostade egentligen 6500, men jag skulle få det till specialpriset 4495 inkl ROT (grym deal, eller hur?). Jag skulle också få ett certifikat, tror jag han kallade det, som jag kunde spara i min huspärm.
Jag var redan från början ointresserad men pratade på lite med honom för att få fram priset och vad de faktiskt ville göra.
Men, min fråga är: behöver man över huvud taget spola sina avloppsrör preventivt om man inte har några kända problem med dem? Kan inte minnas att några släktingar spolat sina rör under min uppväxt, eller hört från kompisar eller så. Om man har bra fall på rören så är det väl ändå dags att byta rör den dagen det har kloggat igen såpass att en spolning skulle behövas, eller? Eller i alla fall, den dagen jag upplever att det rinner undan dåligt så filmar jag rören och tar beslut om åtgärd baserat på det?
Jag lyssnar på honom.
Jag frågade om han har gjort det spolning hemma hos sig själv. Svar blev nej .
jag sa till honom .
Om det behövs så tar jag själv
Det tar 1 h göra själv
Jag har "hört" att det förekommer oseriösa firmor som beter sig som du beskriver. De har till och med ringt de som bor i Bostdsrätter, vilket visar att de inte vet vad att bo i en bostadsrätt innebär. I bostadsrätts fallet så är det ju brf föreningen som ansvarar för fastigheten!Y YuGi skrev:Jag blev idag uppring av en firma som "hade jobb i området" de kommande veckorna och ville sälja spolning av mina avloppsrör. Det kostade egentligen 6500, men jag skulle få det till specialpriset 4495 inkl ROT (grym deal, eller hur?). Jag skulle också få ett certifikat, tror jag han kallade det, som jag kunde spara i min huspärm.
Dyrt för en villa. I dotterns brf med 373 lägenheter i 7 hus spolades alla stammar i vintras och det kostade 123 000 kr ink moms för deras brf. Då ingick även rengöring av alla vattenlås i köken, toa och badrum inkl golvbrunns rengöring. I flerfamiljshus är rekommendationen att spola stammarna ca vart 5 - 7e år. I egnahemshus avgör man själv. Spolning ska skiljas från att fräsa bort hårdnat fett som fastnat i rören. Fräsning kräver kamerainspektion före för att kolla att rören klarar en fräsning utan att gå sönder.Y YuGi skrev:Jag blev idag uppring av en firma som "hade jobb i området" de kommande veckorna och ville sälja spolning av mina avloppsrör. Det kostade egentligen 6500, men jag skulle få det till specialpriset 4495 inkl ROT (grym deal, eller hur?). Jag skulle också få ett certifikat, tror jag han kallade det, som jag kunde spara i min huspärm.
Precis. Bolag som behöver ringa runt eller knacka på vill ALDRIG ditt bästa.K Kontoristen7 skrev:
De bygger bara sin affär på din oro och att du tvingas ta ett snabbt ofta ogenomtänkt beslut.
De klarar aldrig en jämförelse
Nu med AI dessutom kan du med fördel låta den jämföra dylika tjänster åt dig. Snabbt och friktionsfritt och den kan även ta med omdömena folk skrivit om bolaget.
Mycket klokt har redan sagts i tråden. Jag bara lägger till att jag skulle akta mig för att spola blint med högtryck. Börja med att filma i så fall. Gäller både avlopp och dränering. Du kan råka trycka sönder eller isär rör om du spolar för hårt.
Om du bor i Stockholm kan jag tipsa om en firma som hyr ut Inspektionsutrustning. Typ en tusenlapp för ett dygn. Då kommer du hinna inspektera, filma och spara alla rör du har i huset och på tomten. Det kan man göra själv och det är lite kul.
Om du bor i Stockholm kan jag tipsa om en firma som hyr ut Inspektionsutrustning. Typ en tusenlapp för ett dygn. Då kommer du hinna inspektera, filma och spara alla rör du har i huset och på tomten. Det kan man göra själv och det är lite kul.
Hej har du inte problem behöver du inte någon spolning jag har jobbat med avlopp kört spolning i 30 år är nu pensionär. 🙂👍Y YuGi skrev:Jag blev idag uppring av en firma som "hade jobb i området" de kommande veckorna och ville sälja spolning av mina avloppsrör. Det kostade egentligen 6500, men jag skulle få det till specialpriset 4495 inkl ROT (grym deal, eller hur?). Jag skulle också få ett certifikat, tror jag han kallade det, som jag kunde spara i min huspärm.
Det är lika bra köpa en bra Kärcher och en avsedd slang och göra det själv. Jag gör det varje sommar för att förebygga. Sen har du kvar högtrycken till annat. Lät dyrt, det tar ju max 1-2 timmar så är det klart, gott om ockertyper tyvärr.Y YuGi skrev:Jag blev idag uppring av en firma som "hade jobb i området" de kommande veckorna och ville sälja spolning av mina avloppsrör. Det kostade egentligen 6500, men jag skulle få det till specialpriset 4495 inkl ROT (grym deal, eller hur?). Jag skulle också få ett certifikat, tror jag han kallade det, som jag kunde spara i min huspärm.