33 543 läst ·
93 svar
34k läst
93 svar
Borde man spola avloppsrör i villa om man inte har problem?
Mmm, det har observerats vid regelbundna tillfällen en familj som bär med sig sån 5L dunk in i huset med vad som antas vara frityrolja, eller annan form av "matlagningsolja" av samlingen pensionärer som uppehåller sig på vad vi kallar skvallertorget som ligger mitt emellan alla våra hus....Claes Sörmland skrev:
Det är ju lätt att misstänka, svårare att bevisa....
Vi gjorde en kampanj för en tid sedan där vi informerade och delade ut sånna trattar man ska ha på flaskor för att samla stekfett i, sen dess har vi inte haft nått stopp faktiskt, det är nog nått år sen nu.
Men nog OT, tråden är avsedd att bemöta onödigheten med "underhållsspolning".
Jag målade om efter 23år och taket blev som nytt, orginalfärgen köpte jag på Optimera. De små hålen som uppstår med tiden är inget som försäljarna kan men jag har den kunskapen. (Fabriksbetong klass 2) har även varit ansvarig för tillverkning av Hallands tunneln betong rör till tunnelborrmaskinen i fabriken i Åstorp och var ansvarig för brand certifieringen av betongen till röret och sprutbetongen som användes inne i tunneln. Benders i Åstorp använder min gamla fabrik och utrustning för att tillverka sina takpannor. Om du vill så kan jag nog ta fram mina arbetsinstruktioner och andra dokument som jag skrev till mitt folk i fabriken. Räcket det med källor eller vill du ha mer. Jo jag byggde även prefab. fabriken som tillverkade röret till Billfinger Construktion som borrade Malmöcity tunneln som låg på Hyllie i Malmö. Det blir alltid små bubblor när man gjuter eller tillverkar betongplattor. Med tiden, på vintern så fylls dessa små bubblor med vatten och när det fryser på så spränger isen runt kanterna i bubblorna och med tiden blir dessa större. Betongen ska vara mixad för vinterkyla om inte så kan den spricka när vatten molekylerna omvandlas till iskristaller. Jag och mina grannar hadde hål runt diameter 5-10mm och ca.4-5mm djupa.Y YuGi skrev:Låter som en övertolkning. Jag gick in å kollade på Benders. De lämnar 30 års garanti utan att säga något om ommålning. De skriver att man ska inspektera taket minst en gång per år, byta ut trasiga pannor och vid behov tvätta. Visst, de säljer färg och säger såklart att den är bra, men att man ”ska” måla om taket och att det då ”nollställs” i frostskydd får du nog visa källor på.
Redigerat:
Enligt Optimera så använder takläggarna detta när dom limmar pannor.Demmpa skrev:
Jag använde färgen Tegelröd och Jag har limmat ihop 2st sprukna pannor och de håller fortfarande.
Jag vet ej om andra märken.
Här är en aktuell händelse. I det här fallet handlade det om påhittad ventilationsrengöring, men de kör också med avlopps-skojeri.
https://www.aftonbladet.se/minekono...aem_6asrtsTPAoWbq4I7755rbw#Echobox=1775923926
https://www.aftonbladet.se/minekono...aem_6asrtsTPAoWbq4I7755rbw#Echobox=1775923926
TEC7 är ett företag som har massor med produkter,T Tobbex57 skrev:
https://tec7.com/en-BE/about-tec7
https://tec7.com/en-BE/products
Att säga "använd tec7" är som att säga "använd Siemens" när man ska tillaga potatisgratäng i ugn.
Ja, jag vill ha något som stödjer ”ska man även måla om takpannorna (kolla med takpanne leverantören)”. Eller vill, vill jag väl inte, det är inte så viktigt för mig, men du har ännu inget som direkt stödjer det du först skrev, utöver din egen utsaga. Målning förlänger säkert livet på takpannor men jag är tveksam till att leverantörer säger att man ”ska” måla pannorna och att livslängden då ”nollställs”.T Tobbex57 skrev:Jag målade om efter 23år och taket blev som nytt, orginalfärgen köpte jag på Optimera. De små hålen som uppstår med tiden är inget som försäljarna kan men jag har den kunskapen. (Fabriksbetong klass 2) har även varit ansvarig för tillverkning av Hallands tunneln betong rör till tunnelborrmaskinen i fabriken i Åstorp och var ansvarig för brand certifieringen av betongen till röret och sprutbetongen som användes inne i tunneln. Benders i Åstorp använder min gamla fabrik och utrustning för att tillverka sina takpannor. Om du vill så kan jag nog ta fram mina arbetsinstruktioner och andra dokument som jag skrev till mitt folk i fabriken. Räcket det med källor eller vill du ha mer. Jo jag byggde även prefab. fabriken som tillverkade röret till Billfinger Construktion som borrade Malmöcity tunneln som låg på Hyllie i Malmö. Det blir alltid små bubblor när man gjuter eller tillverkar betongplattor. Med tiden, på vintern så fylls dessa små bubblor med vatten och när det fryser på så spränger isen runt kanterna i bubblorna och med tiden blir dessa större. Betongen ska vara mixad för vinterkyla om inte så kan den spricka när vatten molekylerna omvandlas till iskristaller. Jag och mina grannar hadde hål runt diameter 5-10mm och ca.4-5mm djupa.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
15-20 år mellan ommålningarna är nog lämpligt .Y YuGi skrev:Ja, jag vill ha något som stödjer ”ska man även måla om takpannorna (kolla med takpanne leverantören)”. Eller vill, vill jag väl inte, det är inte så viktigt för mig, men du har ännu inget som direkt stödjer det du först skrev, utöver din egen utsaga. Målning förlänger säkert livet på takpannor men jag är tveksam till att leverantörer säger att man ”ska” måla pannorna och att livslängden då ”nollställs”.
S Sinuhe skrev:
Kan vara skada på spillvattenröret utanför huset på väg mot kommunens anslutningspunkt, gamla hus gar i allmänhet betongrör i mark utanför hus - dessa kan ha rotinträngning eller tom vara spräckta pga tjälens rörelser. Se till att filma röret hela vägen ut till kommunens ansl punkt.K Kasken skrev:Kul tråd.
Jag sitter i styrelsen för en större BRF där vi lite nu o då (1-2 gånger om året) har problem med stopp i avloppen.
De med lägenhet på bottenplan drabbas då av att vattnet börjar stiga upp genom diskho och/eller handfat, detta leder ju till stora skador och mycket sanering OM den boende inte råkar vara hemma när det händer och agerar snabbt.
Vi har haft dialog med den "spolfirma" som kommer hit o hjälper oss när detta händer om detta skulle gå att förebygga genom underhållsspolning, men de säger att de i så fall skulle behöva spola väldigt ofta för att kunna ta ansvar för funktionen och garantera att det inte blir stopp, detta skulle i så fall bli mer kostsamt än att "ta skiten när den kommer" som vi gör idag.
De säger att de absolut kan komma och "underhållsspola" några gånger om året om vi så vill, men det garanterar på inga sätt att det inte ändå skulle kunna bli stopp.
Inte bara för att limma. Har använt Tec-7 vid många tillfällen att foga utomhus och inomhus. Tuberna har dock blivit mycket dyrare de senaste åren.T Tobbex57 skrev:
Självklart kommer ingen att "ta ansvar" och "garantera att det inte blir stopp". En sådan garanti skulle ju vara helt absurd. Man underhållsspolar för att minska risken för stopp. Eftersom ett stopp kan få stora ekonomiska konsekvenser, särskilt i ett flerbostadshus där det kan hamna mycket vatten i avloppet innan stoppet upptäcks. Där är det enligt min uppfattning en ganska utbredd praxis.K Kasken skrev:Vi har haft dialog med den "spolfirma" som kommer hit o hjälper oss när detta händer om detta skulle gå att förebygga genom underhållsspolning, men de säger att de i så fall skulle behöva spola väldigt ofta för att kunna ta ansvar för funktionen och garantera att det inte blir stopp, detta skulle i så fall bli mer kostsamt än att "ta skiten när den kommer" som vi gör idag.
Hur effektivt underhållsspolning är rent konkret kan så klart diskuteras, men att det skulle vara mer ekonomiskt att ta en vattenskada lite då och då låter helt galet.
Det är upp till var och en att ta reda på vad dom behöver. Jag bara visade ett märke som jag använder och om du har varit i en Optimera butik och frågar försäljarna om vad du behöver så får du rätt produkt. Jag har använt TEC-7 fogmassa i många år ute på nordsjön på oljeplattformar till att täta bakom rörsupports fästen för att förhindra att saltvatten ska tränga in, TEC-7 är bra till lite av varje. Men som sagt företag som TEC7 har produkter till en massa olika användnings område, det är bara att ringa till deras tekniska support och fråga vad du ska använd. Om du har jobbat i project där du har använt TEC-7 fogmassa så vet du. Med tanke på ditt inlägg så tror jag inte att du har haft sådana jobb.Demmpa skrev:
Har man inga problem med avloppet så rör det inte mitt från -67 och inga problem. Bara att kommunen nu vill vi ska byta brunn till avloppet men det är en annan sak.Y YuGi skrev:Jag blev idag uppring av en firma som "hade jobb i området" de kommande veckorna och ville sälja spolning av mina avloppsrör. Det kostade egentligen 6500, men jag skulle få det till specialpriset 4495 inkl ROT (grym deal, eller hur?). Jag skulle också få ett certifikat, tror jag han kallade det, som jag kunde spara i min huspärm.
Jag var redan från början ointresserad men pratade på lite med honom för att få fram priset och vad de faktiskt ville göra.
Men, min fråga är: behöver man över huvud taget spola sina avloppsrör preventivt om man inte har några kända problem med dem? Kan inte minnas att några släktingar spolat sina rör under min uppväxt, eller hört från kompisar eller så. Om man har bra fall på rören så är det väl ändå dags att byta rör den dagen det har kloggat igen såpass att en spolning skulle behövas, eller? Eller i alla fall, den dagen jag upplever att det rinner undan dåligt så filmar jag rören och tar beslut om åtgärd baserat på det?
Detta händer då och då för oss, jag har kvar att byta några rör i källaren.Jarlingar skrev:
Oftast så räcker det att spola 2-3 gånger. Funkar inte det brukar jag fylla en 10l hink och tippa i muggen med fart, så brukar det lösa sig... Min teori är att någon tagit för mkt papper och spolat med "lilla knappen"...
En gång fick jag ta spolbil då det fyllt på alldeles för mkt så det gick inte att få skjuts på vattnet, det stod för mkt i röret och vi hade gäster boende hos oss. En annan gång var det stopp i gatan utanför, då de asfalterat om några veckor tidigare och lyckats tappa ned en stor klump asfalt i brunnen...
Hade samma med de gamla gjutjärnsrören från 60-talet. Men efter rörbyte i källare och trädgård så innehåller livet i köket inte kluckande längre. Blir glad varje gång jag spolar i vasken, jag sköt för länge på avloppsunderhållet.J JohanLun skrev:Detta händer då och då för oss, jag har kvar att byta några rör i källaren.
Oftast så räcker det att spola 2-3 gånger. Funkar inte det brukar jag fylla en 10l hink och tippa i muggen med fart, så brukar det lösa sig... Min teori är att någon tagit för mkt papper och spolat med "lilla knappen"...
En gång fick jag ta spolbil då det fyllt på alldeles för mkt så det gick inte att få skjuts på vattnet, det stod för mkt i röret och vi hade gäster boende hos oss. En annan gång var det stopp i gatan utanför, då de asfalterat om några veckor tidigare och lyckats tappa ned en stor klump asfalt i brunnen...