yonna yonna skrev:
Ser spolbilen här i kvarteret då och då. Jag kanske är överdrivet nitisk när det gäller köksavloppet men torkar alltid ur stekpannan med hushållspapper innan eventuell diskning.
Vi har spolbilen i kvarteret två gånger om året, men det är för kommunens räkning då de tömmer sugbrunnarna på slam.

L lordi skrev:
Det är lurendrejare. Samma idioter som säljer "ventilationsrengöring" och ibland något de kallar för värmepumpsservice.
Be dem dra åt h-e!
precis blev lite tyst i luren när jag hänvisade till bostadsbolaget jag hyr av 😂😂😂

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Nej det är en scam. Om det skulle vara problem och det behöver spolas ledningar kommer ditt VA- bolag alltid ta kontakt med dig.
I senaste branschnumret för VA (Cirkulation) finns en artikel där de kan följa hur de här fuskfirmorna rör sig över landet i takt med att folk hör av sig till sitt VA-bolag för att höra om det här är något de behöver göra. Hur många som tyvärr går på det vet man inte.
Va- bolaget/kommunen ansvarar endast för ledning på allmän mark, vad som avses i frågan är ledning på tomtmark. Va-bolaget har ingen kännedom eller ansvar för den egna ledningen (servisen)

Se inlägg 39.

J JSten skrev:
Med tanke på att de som har problem är de som hör av sig så är jag inte förvånad att det är de du pratar med. Gissar på att det är relativt få som ringer bara för att berätta att deras avlopp fungerar kanon. Hade du däremot gått ett varv i kvarteret och frågat alla om de har problem med sig avlopp så är jag övertygad om att en uteslutande majoritet hade sagt att det fungerar problemfritt. Så lite survivor bias i din data....

Sen som övriga har varit inne på, att bara spola för spolandets skull är ingen bra lösning. Bättre att filma rören för att upptäcka eventuella problem!
Det finns en tanke med att man slår ihop film och spol. Då kan man få rot stor del av arbetet.
Vi har även marknadsfört att det är bra att veta hur det står till m avlopp och då får vi många som bokar inspektion och spolning. De flesta har något problem. Även villor byggda på 2000 talet åtgärdar vi. Vanligt med mycket kalk i nyare hus men även felkonstruerade avlopp.

Dalbotant Dalbotant skrev:
Nej det är en scam. Om det skulle vara problem och det behöver spolas ledningar kommer ditt VA- bolag alltid ta kontakt med dig.
I senaste branschnumret för VA (Cirkulation) finns en artikel där de kan följa hur de här fuskfirmorna rör sig över landet i takt med att folk hör av sig till sitt VA-bolag för att höra om det här är något de behöver göra. Hur många som tyvärr går på det vet man inte.
Hur vet mitt va bolag att jag har problem med mitt avlopp ??

R
Y YuGi skrev:
Jag blev idag uppring av en firma som "hade jobb i området" de kommande veckorna och ville sälja spolning av mina avloppsrör. Det kostade egentligen 6500, men jag skulle få det till specialpriset 4495 inkl ROT (grym deal, eller hur? :-)). Jag skulle också få ett certifikat, tror jag han kallade det, som jag kunde spara i min huspärm.
Jag var redan från början ointresserad men pratade på lite med honom för att få fram priset och vad de faktiskt ville göra.

Men, min fråga är: behöver man över huvud taget spola sina avloppsrör preventivt om man inte har några kända problem med dem? Kan inte minnas att några släktingar spolat sina rör under min uppväxt, eller hört från kompisar eller så. Om man har bra fall på rören så är det väl ändå dags att byta rör den dagen det har kloggat igen såpass att en spolning skulle behövas, eller? Eller i alla fall, den dagen jag upplever att det rinner undan dåligt så filmar jag rören och tar beslut om åtgärd baserat på det?
Jag fick nästan stopp i köksavloppet, en propp under källargolvet som jag inte kom åt med mina grejer.
Var tvungen att anlita en firma. Stor lastbil, hetvatten och högtryck gjorde susen. Spolade ut i 100 röret mot gatan. Första stoppet på 40 år.
30 minuters jobb. Kostade med kvitto 2000 kr 2025. Helt OK.

R
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi har spolbilen i kvarteret två gånger om året, men det är för kommunens räkning då de tömmer sugbrunnarna på slam.
Det är dagvattenbrunnar som töms, det görs i alla kommuner.
Har ingenting med avlopp att göra. Dagvatten går till närmsta bäck, avlopp till reningsverket.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi har haft något enstaka problem med stopp i avloppen som inte är direkt i vattenlås i BRF. Drygt 20 år gamla hus. Vi hade hit en seriös firma som spolade ur avloppsrören, vill minnas att det kostade 500 kr per lägenhet.

Och de hade ingen liten Kärcher med sig utan en bil med högtryckspump i skåpet och lååånga slangar, tog några minuter per avlopp.

Nödvändigt eller inte vet jag inte men 5000 kr låter dyrt.

R Ryzen skrev:
Det är dagvattenbrunnar som töms, det görs i alla kommuner.
Har ingenting med avlopp att göra. Dagvatten går till närmsta bäck, avlopp till reningsverket.
Inte här.
Vi har inte dagvattenledningar i området.
Avloppet går med självfall till sugbrunnar där det sugs med vacuum från en central pumpstation.

Kul tråd.

Jag sitter i styrelsen för en större BRF där vi lite nu o då (1-2 gånger om året) har problem med stopp i avloppen.
De med lägenhet på bottenplan drabbas då av att vattnet börjar stiga upp genom diskho och/eller handfat, detta leder ju till stora skador och mycket sanering OM den boende inte råkar vara hemma när det händer och agerar snabbt.

Vi har haft dialog med den "spolfirma" som kommer hit o hjälper oss när detta händer om detta skulle gå att förebygga genom underhållsspolning, men de säger att de i så fall skulle behöva spola väldigt ofta för att kunna ta ansvar för funktionen och garantera att det inte blir stopp, detta skulle i så fall bli mer kostsamt än att "ta skiten när den kommer" som vi gör idag.
De säger att de absolut kan komma och "underhållsspola" några gånger om året om vi så vill, men det garanterar på inga sätt att det inte ändå skulle kunna bli stopp.

K Kasken skrev:
Jag sitter i styrelsen för en större BRF där vi lite nu o då (1-2 gånger om året) har problem med stopp i avloppen.
De med lägenhet på bottenplan drabbas då av att vattnet börjar stiga upp genom diskho och/eller handfat, detta leder ju till stora skador och mycket sanering OM den boende inte råkar vara hemma när det händer och agerar snabbt.
Då är avloppet felkonstruerat/felbyggt och/eller flera som "häller" ut fett i vasken.

Blir stoppet vid samma ställe?
Har det filmats för att se vad som orsakar stoppet?

Kanske försöka åtgärda problemet istället för att åtgärda symtomen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ni måste ordna med stambyte i källare/mark. En sådan frekvens av stopp tyder på bakfall eller liknande.

Borde vara styrelsens mest prioriterade fråga när det har gått så långt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Då är avloppet felkonstruerat/felbyggt och/eller flera som "häller" ut fett i vasken.

Blir stoppet vid samma ställe?
Har det filmats för att se vad som orsakar stoppet?

Kanske försöka åtgärda problemet istället för att åtgärda symtomen.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ni måste ordna med stambyte i källare/mark. En sådan frekvens av stopp tyder på bakfall eller liknande.

Borde vara styrelsens mest prioriterade fråga när det har gått så långt.
Kloka inlägg.

Det är i samma "stam" problemen uppstår, köksavlopp i 1 av våra 6 huskroppar.
Vi har 6 identiska hus, med 3 stammar för köksavlopp i varje hus.

Stambyte i husen utfördes på 90-talet, så det är "moderna" plaströr. Men det byttes nog inte rören i marken...
Problemen började först för ungefär 4-5 år sen.

Filmning är genomförd, inga skador, bakfall eller andra konstigheter kunde konstateras.
De gånger det blivit stopp har det hjälp att bara spola, de som spolar o filmar säger att rören ser jättefina ut efter spolningen.

Vi misstänker därför att det är någon/några av medlemmarna i just detta hus slarvar ordentligt med vad de spolar ner i slasken i köket. Därav vår dialog med spolfirman om underhållsspolning, men de säger ju som sagt att det är lönlöst.

• Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kasken skrev:
Kloka inlägg.

Det är i samma "stam" problemen uppstår, köksavlopp i 1 av våra 6 huskroppar.
Vi har 6 identiska hus, med 3 stammar för köksavlopp i varje hus.

Stambyte i husen utfördes på 90-talet, så det är "moderna" plaströr. Men det byttes nog inte rören i marken...
Problemen började först för ungefär 4-5 år sen.

Filmning är genomförd, inga skador, bakfall eller andra konstigheter kunde konstateras.
De gånger det blivit stopp har det hjälp att bara spola, de som spolar o filmar säger att rören ser jättefina ut efter spolningen.

Vi misstänker därför att det är någon/några av medlemmarna i just detta hus slarvar ordentligt med vad de spolar ner i slasken i köket. Därav vår dialog med spolfirman om underhållsspolning, men de säger ju som sagt att det är lönlöst.
Det som är värst är ju diskmaskin, geggar igen alla rör med fett. Så det kan vara så enkelt som att många har diskmaskin och kör "eko", lågtemperatursprogram med lite vatten. D v s de boende känner sig jätteduktiga men deras aggregerade "moraliska" agerande orsakar dessa stopp.

Förutom diskmaskin är väl det enda man kan göra riktigt illa med ett köksavlopp att hälla frityr- och stekfett rakt ned i avloppet dagligen.

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.