13 342 läst ·
63 svar
13k läst
63 svar
Booli, tittar verkligen alla husköpare på den sajten?
Har kört hemnet bara tidigare. Men efter att jag gjort en försäljning via Hemnet och tyckte då att priset (flera tusen) för den "enkla" tjänsten kändes så dyr kollar jag nu bara på Booli. Har raderat Hemnet av ren princip.
Jag hoppas att fler får upp ögonen för Booli med tanke på att det är gratis (då det är en söktjänst) och skippar hemnet då dom tar mer betalt än dom behöver (nästan en vinstmarginal på 50% med en omsättning på 1 miljard!)
Jag hoppas att fler får upp ögonen för Booli med tanke på att det är gratis (då det är en söktjänst) och skippar hemnet då dom tar mer betalt än dom behöver (nästan en vinstmarginal på 50% med en omsättning på 1 miljard!)
Det är enkel marknadsekonomi. Hemnet har jobbat upp ett principiellt monopol. Man gjorde en riktad IPO till landets alla märklare inför börsnotering, dvs endast registrerade mäklare fick teckna. Alla förstår väl vad det innebär.
Marknaden på nätet är fortfarande väldigt, väldigt, väldigt ung. Att hemnet tar sådana priser betyder att vi kommer få enorm konkurrens på marknaden. Ett sätt att döda hemnets monopol är att ansluta dem till en gemensam plattform, dvs en sökmotor som hittar alla annonser. Den sökmotorn skulle då vara Amazon eller Google om man ser till dess roll i kedjan. Hemnet skulle vara en platshållare för annonser...
Marknaden på nätet är fortfarande väldigt, väldigt, väldigt ung. Att hemnet tar sådana priser betyder att vi kommer få enorm konkurrens på marknaden. Ett sätt att döda hemnets monopol är att ansluta dem till en gemensam plattform, dvs en sökmotor som hittar alla annonser. Den sökmotorn skulle då vara Amazon eller Google om man ser till dess roll i kedjan. Hemnet skulle vara en platshållare för annonser...
Faktakollade mig själv på startsidan för Booli respektive Hemnet. Booli har fler objekt på Sverige-nivå. Känns bra att jag hade fel 😀F Frågan skrev:
Booli är det enda som gäller här, hemnet har nog inte ens hälften av objekten i jämförelse.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Här på forumet är en massa sura fd bostadssäljare som tycker Hemnet är skitdyrt och därmed protest-tittar på Booli. De som svarat i den här tråden är inte representativa för de svenska bostadsspekulanterna.
Jag tittar på Booli i första hand nu för tiden och använder deras sökfilter för att sedan gå via kartan för att hitta intressanta objekt.
Om något är av intresse går jag vidare via länken till mäklarens sida för fördjupning.
Än så länge har jag inte sätt något objekt som inte funnits på booli men som finns på hemnet, däremot tvärtom så är det rätt vanligt.
Om något är av intresse går jag vidare via länken till mäklarens sida för fördjupning.
Än så länge har jag inte sätt något objekt som inte funnits på booli men som finns på hemnet, däremot tvärtom så är det rätt vanligt.
Jag använder bägge
Är delad i det hela, 6000 är lite i det stora hela vid en bostadsaffär men samtidigt mycket att slänga ut om köparen ändå hittar annonsen.
Så på orter / områden där köparna är aktiva så tror jag det är en onödig kostnad.
Där har de full koll på marknaden.
Har man ett hus som det finns många likvärdiga av, så är varje litet övertag man kan få i dessa tider viktigt
Är delad i det hela, 6000 är lite i det stora hela vid en bostadsaffär men samtidigt mycket att slänga ut om köparen ändå hittar annonsen.
Så på orter / områden där köparna är aktiva så tror jag det är en onödig kostnad.
Där har de full koll på marknaden.
Har man ett hus som det finns många likvärdiga av, så är varje litet övertag man kan få i dessa tider viktigt
De flesta som hänger på bostadssajter är väl nyfikna grannar eller potentiella köpare. Säljare brukar väl mer kolla med mäklare, såvida det inte handlar om identiska objekt som sitt egna då. Jag tror majoriteten hänger där i spekulativt syfta och inte för att man "protesttittar på Booli" för man gjort en affär innan, det är ungefär som att protesthänga på Volvos sida för man är missnöjd med sin Folkvagn.SågspånPappspikEternit skrev:
Som köpare ska man definitivt titta på Booli. Allt som finns på Hemnet finns på Booli, men Booli har också många kommande objekt och de som av olika anledningar inte väljer att betala för Hemnet.
Som säljare är det en avvägning då många presumptiva köpare ännu inte förstått Boolis överlägsenhet, utan kollar på hemnet. Jag kanske idag skulle börja med bara Booli (blir ju automatiskt om man ligger som kommande på mäklarens sida) och sen när det närmar sig visning lägga upp den på Hemnet för att komma högt upp som nytt objekt.
Som säljare är det en avvägning då många presumptiva köpare ännu inte förstått Boolis överlägsenhet, utan kollar på hemnet. Jag kanske idag skulle börja med bara Booli (blir ju automatiskt om man ligger som kommande på mäklarens sida) och sen när det närmar sig visning lägga upp den på Hemnet för att komma högt upp som nytt objekt.
Ingen aning om alla tittar på Booli, jag vet bara att jag inte varit på Hemnet sedan Booli lanserades på bred front.
Gillar inte Hemnets affärsidé att verkligen vilja nyttja sitt (tidigare) monopol och suga ut allt till sista kronan.
Gillar inte Hemnets affärsidé att verkligen vilja nyttja sitt (tidigare) monopol och suga ut allt till sista kronan.