11 344 läst ·
62 svar
11k läst
62 svar
Booli, tittar verkligen alla husköpare på den sajten?
Problemet är att hemnets starka ställning under lång tid gör att många kollar där och ännu har missat booli..
Att man som säljare riskerar att missa ev köpare som kan ge ett högre slutpris som oftast beror på hur många som verkligen vill köpa är iaf tillräckligt argument för mig.. få budökningar är med så lågt som 6 000 .
Jag tycker absolut att det egentligen är åt skogen för dyrt men tills marknaden tagits över av andra och att alla köpare har börjat hitta alternativen..
Att ett knippe på ett forum klarar att hitta andra sidor i ett ämne där booli står med i så vet såklart dom flesta vad booli är.. men det är på inget sätt samms sak som att att potentiella husköpare har hittar bort och vidare från hemnet. Senast idag såg jag en kvinna på kontoret jag fick förbi slösurfa på hemnet..
Att man som säljare riskerar att missa ev köpare som kan ge ett högre slutpris som oftast beror på hur många som verkligen vill köpa är iaf tillräckligt argument för mig.. få budökningar är med så lågt som 6 000 .
Jag tycker absolut att det egentligen är åt skogen för dyrt men tills marknaden tagits över av andra och att alla köpare har börjat hitta alternativen..
Att ett knippe på ett forum klarar att hitta andra sidor i ett ämne där booli står med i så vet såklart dom flesta vad booli är.. men det är på inget sätt samms sak som att att potentiella husköpare har hittar bort och vidare från hemnet. Senast idag såg jag en kvinna på kontoret jag fick förbi slösurfa på hemnet..
Min känsla är att Booli fångar upp fler bostäder än Hemnet, använder således bara Booli. Enklare och bättre plattform. Boneo finns ju också, men den är snävast.Keiller skrev:
Jag kollar också Booli i första hand. Främst för att man slipper scrolla förbi ett antal "betald placering", som Hemnet har, utan hamnar direkt på senast inlagda objekt.
Sen upplever jag att det är fler objekt samlade för beskådan på Booli än vad Hemnet har, då inte alla säljare/mäklare använder sig av Hemnet.
Tidsfråga innan Hemnet är borta från marknaden om de fortsätter höja priset för konsumenterna på samma sätt som de gjort senaste åren.
Tittar också på booli men fortfarande mer på hemnet. Booli är bra på nycket, men är som allt annat katastrofal vid värdering av bostad. Tar endast hänsyn till vad objektet sålts för tidigare, eller vad grannar har sålt för och gör kalkyl utifrån detta, vilket blir fel, för det tas inte hänsyn till investeringar eller renoveringar som gjorts. Två likadana villor bredvid varandra, kan få samma värdering trots att den ena är renoverings objekt fr. 90-talet och den andra fullt renoverad de senaste fem åren + investering i solceller gjorts.
Alla borde ta bort dessa oseriösa automatiska värderingar.
mycket bra svar.W WäschötaMange skrev:Jag tror att dagens marknad har tvingat mäklarna till en annan marknadsföringsstrategi än tidigare. Många bostäder ligger ute väldigt länge till försäljning och med så få som är villiga att lägga bud är det är dessutom väldigt svårt att sätta ett bra utgångspris.
De mäklare vi har varit kontakt med under vår försäljning har alla velat börja med att lägga ut som ”kommande” utan pris för att känna responsen från marknaden, vad som är rätt pris osv. Bostaden marknadsförs då på mäklarens hemsida och sociala medier. Booli kommer på köpet eftersom de hämtar info direkt på mäklarens hemsida.
Därefter kör de privata eller förhandsvisningsar.
När det finns lite intresse vill de lägga ut på hemnet för att få in fler möjliga intressenter. Då med ett pris på bostaden.
Det finns uppenbarligen folk som vill byta bostad, men den stora utmaningen verkar vara att hitta ngn som vill lägga första budet.
Därför verkar de köra på en flerstegsmodell.
Vad som är rätt strategi får var och en bedöma själv. Min bild är däremot, från mäklarnas beteende, att det inte går att säga vilken plattform som är den bästa…
använder samma taktik nu, bostaden matchas utan pris -
dock obs - mitt hus syns inte på Booli alls om
kunder söker på alla bostader upp till 5 mille -
pga vid pengar sökningar dyker inte mitt hus upp
på Boooli , pga belopp ej utsatt.
visste inte detta.
men du har rätt i vad du skriver om "kommande bostäder
att känna av marknaden. minmäklare
känner av kundernas betalförmöga via matcha rätt kund,
kommer tvingas ta Hemnet pga jag ej syns på booli
när jag söker på alla hus upp till 5 mille
Har du gjort en värdering av din bostad i Booli? Det är en hel del parametrar som ska fyllas i.Q Qjanto skrev:Tittar också på booli men fortfarande mer på hemnet. Booli är bra på nycket, men är som allt annat katastrofal vid värdering av bostad. Tar endast hänsyn till vad objektet sålts för tidigare, eller vad grannar har sålt för och gör kalkyl utifrån detta, vilket blir fel, för det tas inte hänsyn till investeringar eller renoveringar som gjorts. Två likadana villor bredvid varandra, kan få samma värdering trots att den ena är renoverings objekt fr. 90-talet och den andra fullt renoverad de senaste fem åren + investering i solceller gjorts.
Jag tittar mestadels på hemnet. Det jag saknar på booli (rätta mig gärna om jag har fel) är restider. På hemnet kan jag direkt se ungefär hur lång tid det tar att åka till jobbet och andra platser jag besöker ofta.
Tyvärr tror jag att det fortfarande lönar sig att annonsera på hemnet som säljare.
Tyvärr tror jag att det fortfarande lönar sig att annonsera på hemnet som säljare.
Verkar som att många mäklare har börjat vända sig till andra aktörer än Hemnet, i alla fall enligt sajten Dagens PS:
https://www.dagensps.se/privatekono...-hemnet-fler-bostader-saljs-via-konkurrenter/
https://www.dagensps.se/privatekono...-hemnet-fler-bostader-saljs-via-konkurrenter/
...och på Dagens Eko idag så hade det ett inslag om kritiken mot Hemnet och deras dominans. Reportern meddelade att Hemnet har 7,5 miljoner unika besökare per månad. Hur är det möjligt? Sitter halva vuxna befolkningen i Tyskland och surfar på Hemnet eller varifrån kommer alla dessa...
En person har flera enheter.F Frågan skrev:
1 dator på jobbet
1 dator hemma
1 surfplatta hemma
1 jobb telefon
1 privat telefon
o s v.
Jag pratar om den värderingen som redan finns på booli.se. Sök på din adress så ser du värderingen utan att behöva fylla i något.Unikt namn skrev:
Det kan påverka försäljning av din bostad negativt, om du gjort investeringar och köparna kollar på boolis värdering.
Du tänker att spekulanter struntar i annonsen/skick, och går helt på en medelvärdet en algoritm på en hemsida tagit fram?Q Qjanto skrev:
Möjligt, men oinformerade spekulanter riskerar ju alltid buda fel. (Både uppåt och nedåt)
Jag tycker det är bra att det finns ett medelvärde att ta ställning till. Det gör det lättare att i en helikoptervy bilda sig en uppfattning om prisbilden i olika områden utan att behöva vänta på specifika annonser.
I synnerhet på marknaden nu, när mäklarna börjat med styggelsen prislösa annonser (det som kallas kommande objekt).