Lite då och då har vi möss i tvättstugan eller under diskhon i köket. Hittar verkligen inte varifrån de kommer. Vi brukar använda vanliga musfällor, funkar ok men tycker det är lite jobbigt, därav frågan om en skrämma…

O O skrev:
"Musskrämma med ultraljudsteknik, funkar det verkligen?"
Nej. Det finns undersökningar som visar att det inte fungerar.
T.ex. denna [länk]
det var bra läsning och vi sparar minst en tusenlapp. då är det fortfarande den klassiska musfällan som får ta jobbet... TACK hjälpen!

Hej!
Jag har en stor, gammal källare där vi fångade ca 10-15 möss under hösten 2025 första månaderna. Efter att jag satte in 2 st Repello kom det noll möss i fällorna. Hos oss har det m.a.o. fungerat mycket väl.

Vi fångar en del möss i våran källare men det är i princip bara perioden slutet av augusti till nån gång i oktober det sker(10-15st) så de behöver inte vara Repello utan helt enkelt att "musperioden" tog slut. Nån strömus resten av året, men de är oftast i skåpet under diskbänken.
Min egensnickrade teori är att mössen söker ett vinterbo på hösten och kommer in i källaren, många fastnar där men de som kommer vidare lämnar källaren och bor i väggen nånstans samt hämtar mat ur komposten.

Claes Sörmland
Samma erfarenhet här, de rör sig på hösten och sen lugnar det ned sig nästan helt under senhöst/vinter.

Vi har en evig debatt här hemma om olika ljudskrämmor. Jag tror inte på dem men det finns en annan i hushållet som är troende.

Med tanke på att de försvann helt och hållet exakt samtidigt som jag satte in fällorna så handlar det inte om tro. Sedan kan det så klart variera mellan åren, men att fällan är verkningslös stämmer i vart fall inte hos oss.

Claes Sörmland
S stomi skrev:
Med tanke på att de försvann helt och hållet exakt samtidigt som jag satte in fällorna så handlar det inte om tro. Sedan kan det så klart variera mellan åren, men att fällan är verkningslös stämmer i vart fall inte hos oss.
Det kanske sammanföll med att hösten hade fortskridit så långt att inga nya möss rörde på sig. Du får se om ljudskrämman håller mössen borta i höst. Om du nu brukar ha musinvasion varje höst.

S stomi skrev:
Hej!
Jag har en stor, gammal källare där vi fångade ca 10-15 möss under hösten 2025 första månaderna.
Då var alla möss borta. Bra!
S stomi skrev:
Efter att jag satte in 2 st Repello kom det noll möss i fällorna. Hos oss har det m.a.o. fungerat mycket väl.
Den logiska orsaken att inga möss hamnade i fällorna är att det inte längre fanns några möss kvar.
Ultraljud avskräcker bevisligen inte djur.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.