13 348 läst ·
63 svar
13k läst
63 svar
Booli, tittar verkligen alla husköpare på den sajten?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 717 inlägg
Rent krasst så vill man som köpare se så många objekt som möjligt -> Booli
Som säljare vill du ha så många spekulanter som möjligt -> Booli + Hemnet
Som säljare vill du ha så många spekulanter som möjligt -> Booli + Hemnet
Booli har färre objekt på ett visst givet område. Följer fyra områden på olika platser och Hemnet har större utbud. Vissa mäklare lägger upp "kommer snart" bara på Booli men när det blir dags för riktig försäljning läggs de även på Hemnet. Så min uppfattning är att Hemnet är det som gäller. Tyvärr.
Jag använde Booli som primär plattform och sket i Hemnet.Annn555 skrev:
Hittade tillslut ett hus på Booli som inte var ute på Hemnet.
Det var inte så många intressenter som dök upp där i slutet av 2024 men marknaden var rätt kall då som det var.
Tycker överlag att Booli är en trevligare plattform och gott att det finns lite konkurrens mot Hemnet.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 330 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 330 inlägg
Å andra sidan är det ju tråkigare med Hemnet att de inte ligger ute alls!J Jernhand skrev:
Jag vill inte säga att jag bojkottar Hemnet, men jag har avinstallerat appen och tycker Booli är flera resor bättre.
Medlem
· Västra götaland
· 44 inlägg
Jag tror att dagens marknad har tvingat mäklarna till en annan marknadsföringsstrategi än tidigare. Många bostäder ligger ute väldigt länge till försäljning och med så få som är villiga att lägga bud är det är dessutom väldigt svårt att sätta ett bra utgångspris.
De mäklare vi har varit kontakt med under vår försäljning har alla velat börja med att lägga ut som ”kommande” utan pris för att känna responsen från marknaden, vad som är rätt pris osv. Bostaden marknadsförs då på mäklarens hemsida och sociala medier. Booli kommer på köpet eftersom de hämtar info direkt på mäklarens hemsida.
Därefter kör de privata eller förhandsvisningsar.
När det finns lite intresse vill de lägga ut på hemnet för att få in fler möjliga intressenter. Då med ett pris på bostaden.
Det finns uppenbarligen folk som vill byta bostad, men den stora utmaningen verkar vara att hitta ngn som vill lägga första budet.
Därför verkar de köra på en flerstegsmodell.
Vad som är rätt strategi får var och en bedöma själv. Min bild är däremot, från mäklarnas beteende, att det inte går att säga vilken plattform som är den bästa…
De mäklare vi har varit kontakt med under vår försäljning har alla velat börja med att lägga ut som ”kommande” utan pris för att känna responsen från marknaden, vad som är rätt pris osv. Bostaden marknadsförs då på mäklarens hemsida och sociala medier. Booli kommer på köpet eftersom de hämtar info direkt på mäklarens hemsida.
Därefter kör de privata eller förhandsvisningsar.
När det finns lite intresse vill de lägga ut på hemnet för att få in fler möjliga intressenter. Då med ett pris på bostaden.
Det finns uppenbarligen folk som vill byta bostad, men den stora utmaningen verkar vara att hitta ngn som vill lägga första budet.
Därför verkar de köra på en flerstegsmodell.
Vad som är rätt strategi får var och en bedöma själv. Min bild är däremot, från mäklarnas beteende, att det inte går att säga vilken plattform som är den bästa…
ja menar 6000 kr i en husförsäljning är ju inte ens en budhöjning..
inte sällan som 2 budgivare som vill ha samma objekt bjuder över varandra i flera hundra tusen kronor..
Att riskera färre som kommer och kollar då många missar hus som säljs utanför hemnet som tyvärr är störst ännu..
Jag hade alla ggr satsat 6000 extra för att ha chansen till fler budgivare
6000 är dyrt för en liten annons på hemnet javisst men kan resultera i försäljningspris på flera hundra tusen extra om flera vill köpa
inte sällan som 2 budgivare som vill ha samma objekt bjuder över varandra i flera hundra tusen kronor..
Att riskera färre som kommer och kollar då många missar hus som säljs utanför hemnet som tyvärr är störst ännu..
6000 är dyrt för en liten annons på hemnet javisst men kan resultera i försäljningspris på flera hundra tusen extra om flera vill köpa
Mäklarna har ju i rätt många år jobbat för att skapa en osund och osäker marknad med olika trix.
Skördar de nu frukterna av det arbetet?
De skulle ju kunnat arbeta för en ökad transparens istället och därigenom antagligen fått säkrare köpare.
Skördar de nu frukterna av det arbetet?
De skulle ju kunnat arbeta för en ökad transparens istället och därigenom antagligen fått säkrare köpare.
Medlem
· Västra götaland
· 44 inlägg
Det är riktigt. Men i en värld där allt handlar om att ligga överst i listorna verkar man vilja hålla på hemmet så att man kan ta till det senare i processen.P polaris78 skrev:ja menar 6000 kr i en husförsäljning är ju inte ens en budhöjning..
Hemnet vill dessutom ta betalt för allt, så misstänker att det inte räcker med 6000kr för att hålla sig högt i listorna över tid…
Har flera mäklare i vännerkretsen och dessa jobbar på olika orter så det blir ofta mäklarsnack när kompisgänget från förr samlas några ggr per år. även om jag inte är mäklare så får man höra på snacket..
Det är enligt deras uppfattning liten betydelse att ligga överst i listan det viktiga är att synas alls på hemnet i allfall på objekt som är av det normalt folk kollar på. folk har ju ofta en lista med krav och sorterar iallafall ut dom objekt som verkar intressanta.efter område pris olika krav och önskningar osv osv..
Även om dom inlägg som ligger högst upp ofta får många klick så är det nog många som bara av ren nyfikenhet kollar vad det är men det är inte sagt att det är nån verklig köpare till just det objektet..
ingen kan ju garantera att dom 6000 för publicering på hemnet ger nån extra köpare som är med på budgivning men det är viktigt att få så många som möjligt att kolla och få fram dessa köpare som vill köpa/buda på objektet
Men en extra köpare med seriöst intresse kan snabbt höja slutpriset , så att i husaffärer som säljare spara 6000 som ju är skitpengar då dom flesta budhöjningar är större än så
risken är att om man inte syns alls på hemnet att husets försäljning sker utan att en del köpare har märkt att det ens varit till salu. rätt många som strökollar efter hus kollar bara hemnet
Det är enligt deras uppfattning liten betydelse att ligga överst i listan det viktiga är att synas alls på hemnet i allfall på objekt som är av det normalt folk kollar på. folk har ju ofta en lista med krav och sorterar iallafall ut dom objekt som verkar intressanta.efter område pris olika krav och önskningar osv osv..
Även om dom inlägg som ligger högst upp ofta får många klick så är det nog många som bara av ren nyfikenhet kollar vad det är men det är inte sagt att det är nån verklig köpare till just det objektet..
ingen kan ju garantera att dom 6000 för publicering på hemnet ger nån extra köpare som är med på budgivning men det är viktigt att få så många som möjligt att kolla och få fram dessa köpare som vill köpa/buda på objektet
Men en extra köpare med seriöst intresse kan snabbt höja slutpriset , så att i husaffärer som säljare spara 6000 som ju är skitpengar då dom flesta budhöjningar är större än så
risken är att om man inte syns alls på hemnet att husets försäljning sker utan att en del köpare har märkt att det ens varit till salu. rätt många som strökollar efter hus kollar bara hemnet
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Det brukar vara så att det finns flest objekt på Booli, men fler spekulanter på Hemnet. Det är bra att veta som säljare.