Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
Fairlane Fairlane skrev:
Framförallt propan, men innehållet är väl inte det väsentliga här, utan om det kommer från Ryssland eller inte och där skriver se iallafall att det inte kommer från Ryssland
Ja visst men kan vara bra att skriva ut receptet så att alla vet vad man ska leta efter...

K
Bojkottar bolag som handlar med Ryssland och det börjar vara rätt enkelt numera.

Försöker även bojkotta Kinesiska bolag också men det är betydligt svårare att kontrollera. Även om produkter inte är tillverkade i Kina så innehåller de ofta komponenter tillverkade i Kina.

Tror på sikt Kina är ett större hot mot demokratin än Ryssland och försöker "ta över värden" med ekonomiska medel istället för med militära.

/Krille

• Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vet du hur det ser ut eftersom du ställer frågan. Men det finns säkerligen andra källor för att kunna producera el och värme.
Sen får vi hjälpa till i EU. Alla är inte beroende av rysk gas.
Men eftersom du inte verkar gilla att ta bort den ryska gasen, vad föreslår du?
För Sveriges del: Starta upp Ringhals 1 och Ringhals 2 (nedlagda 2020 respektive 2019). Det kan ta ca 3 år att starta upp dem.
För Tysklands del: Lägg inte ned kärnkraften.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Tack för att du svarar för någon annan, och för att du svarar på något jag inte ens frågat :rolleyes:
Du kanske behövde ett svar på något du inte frågat! Ofta är problemet att då den som undrar något, inte vet svaret så är även frågan felaktig eller finns inte alls.
Som någon sa. "Man vet, inte det man inte vet"

R
K Karl Olssvan skrev:
Du kanske behövde ett svar på något du inte frågat!
Nej.

K Karl Olssvan skrev:
Som någon sa. "Man vet, inte det man inte vet"
Var det vinnaren av "världens mest onödiga ordspråk" :rolleyes:

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
För Sveriges del: Starta upp Ringhals 1 och Ringhals 2 (nedlagda 2020 respektive 2019). Det kan ta ca 3 år att starta upp dem.
För Tysklands del: Lägg inte ned kärnkraften.
För Sveriges del: Ingen rysk olja kan påverka råoljepriset. Ingen rysk gas kan påverka elpriset, då elen i Tyskland blir dyr.
För Tyskland: Mycket större problem om den ryska gasen försvinner. Det innebär problem med producera mer el.
Som du sa, inte lägga ner kärnkraften.

Tur att vi bor i Sverige, där vi inte har något direkt behov av rysk gas. Ett bojkotta den ryska gasen inga problem för Sveriges del

K Krille4 skrev:
Bojkottar bolag som handlar med Ryssland och det börjar vara rätt enkelt numera.

Försöker även bojkotta Kinesiska bolag också men det är betydligt svårare att kontrollera. Även om produkter inte är tillverkade i Kina så innehåller de ofta komponenter tillverkade i Kina.

Tror på sikt Kina är ett större hot mot demokratin än Ryssland och försöker "ta över värden" med ekonomiska medel istället för med militära.

/Krille
Varför skulle Kina vara ett större hot mot demokratin än Ryssland?
Kina är absolut ett hot mot sina grannländer.
Men jag har svårt att Kina skulle lyckas ta över världen med ekonomiska medel. Hur skulle det gå till?
Sen funderar jag på din bojkott av kinesiska varor, hur kollar du de tekniska sakerna du köper. Att de inte har några kinesiska komponenter?
Varför bojkottar du kina för?

M Markarbetaren skrev:
Jag har sedan några år i mesta möjliga mån försökt att bojkotta saker ”made in China” pga. vad dom ställt till med i världen med Covid.
Nu försöker jag göra samma med Ryssland och företag som handlar från dom. Tex. Shell idag.
Hur tänker ni andra?
[bild]
Jag ska vara helt ärlig här. Att bojkotta Ryssland pga någon typ av skev godhetsknarkande kommer man inte långt med för alternativen är lika dåliga eller ännu sämre. Det enda sättet att inte bidra till eliten är att konsumera det man själv skapar i största mån. Vi har egen brunn, egen el via solceller (ej kopplade till elbolag), eget Avlopp, odlar massvis men ska 3 dubblas inför ekonomisk kris, häst och vagn, gärna flera hästar om en blir sjuk. Ja serru, så ser verkligheten ut, när man inte är beroende av andra.

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
A
A AnnaLisaLjung skrev:
Jag ska vara helt ärlig här. Att bojkotta Ryssland pga någon typ av skev godhetsknarkande kommer man inte långt med för alternativen är lika dåliga eller ännu sämre. Det enda sättet att inte bidra till eliten är att konsumera det man själv skapar i största mån. Vi har egen brunn, egen el via solceller (ej kopplade till elbolag), eget Avlopp, odlar massvis men ska 3 dubblas inför ekonomisk kris, häst och vagn, gärna flera hästar om en blir sjuk. Ja serru, så ser verkligheten ut, när man inte är beroende av andra.
häst är gott kött.. Så någon extra gör inget..

K
Varför skulle Kina vara ett större hot mot demokratin än Ryssland?
Kina är absolut ett hot mot sina grannländer.
Men jag har svårt att Kina skulle lyckas ta över världen med ekonomiska medel. Hur skulle det gå till?
Sen funderar jag på din bojkott av kinesiska varor, hur kollar du de tekniska sakerna du köper. Att de inte har några kinesiska komponenter?
Varför bojkottar du kina för?
Därför att Kina är en diktatur och samtidigt en ekonomisk stormakt. Jag ser ingen anledning att stödja någon diktatur i världen. Alla verkat tro att handel med diktaturer ska göra dem mer demokratiska. Det gick inte så bra med Ryssland och Kina utvecklas definitivt inte positivt heller när det gäller demokrati.

Gällande komponenter skrev jag ju att det var svårt....

/Krille

• Gilla
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Därför att Kina är en diktatur och samtidigt en ekonomisk stormakt. Jag ser ingen anledning att stödja någon diktatur i världen. Alla verkat tro att handel med diktaturer ska göra dem mer demokratiska. Det gick inte så bra med Ryssland och Kina utvecklas definitivt inte positivt heller när det gäller demokrati.

Gällande komponenter skrev jag ju att det var svårt....

/Krille
Nu är väl Kina halvt i krig hela tiden.
Men ekonomisk stormakt?
Men vill du oroa dig för Kinas blivande stormakt så ska inte jag hindra dig

K
A AnnaLisaLjung skrev:
Nja... Har svårt att se att det I dagsläget finns så många alternativ som är sämre än att köpa av Ryssland?

/Krille

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K
Nu är väl Kina halvt i krig hela tiden.
Men ekonomisk stormakt?
Men vill du oroa dig för Kinas blivande stormakt så ska inte jag hindra dig
Kina är världens näst största ekonomi redan nu och kommer enligt alla prognoser att vara världens största ekonomi om fem år.

Räknas inte det som en ekonomisk stormakt för dig?

/Krille

• Gilla
Karl Olssvan och 3 till
  • Laddar…
P
DennisCA DennisCA skrev:
Här är en video från 2021 som är lite profeti-aktig annars:
[länk]
Intressant. Finns på Youtube också.

P
Maskintok skrev:
vi kommer ha en ännu otrevligare fiende i öst än om vi hade öppenhet emot Ryssland..
Hur menar du?
Blir de bort puttade så kommer hatet att öka och upprustningen bli enorm...
Det spelar ingen roll. Fascister kan man aldrig lita på, och de går inte att omvända till liberala demokrater utan ordentlig och långvarig avprogrammering.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.