52 677 läst ·
938 svar
53k läst
938 svar
Bojkottar ni företag som handlar med Ryssland?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag har sedan några år i mesta möjliga mån försökt att bojkotta saker ”made in China” pga. vad dom ställt till med i världen med Covid.
Nu försöker jag göra samma med Ryssland och företag som handlar från dom. Tex. Shell idag.
Hur tänker ni andra?
Nu försöker jag göra samma med Ryssland och företag som handlar från dom. Tex. Shell idag.
Hur tänker ni andra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag bojkottade också en del företag. Problemet var bara att mitt liv blev så fruktansvärt svårt att leva till slut!M Markarbetaren skrev:
Det är svårt!
Enda jag vill ha av Ryssland är en lada niva
Försöker köpa svensk mat osv
Undviker köpa saker från kina osv
Men det går bara i en viss mån
Skulle aldrig åka till typ Turkiet o alla andra liknande länder !
så det får bli Europa typ för mig!
Enda jag vill ha av Ryssland är en lada niva
Försöker köpa svensk mat osv
Undviker köpa saker från kina osv
Men det går bara i en viss mån
Skulle aldrig åka till typ Turkiet o alla andra liknande länder !
så det får bli Europa typ för mig!
Finns ju vas niva..J jannebmw skrev:
Är det den du menar?
Att bojkotta ryska produkter för att få en "moralisk boost" är ju alltid något. Hade man nu kunnat välja Rysk eller Norsk drivmedel på macken, så kan man lika gärna köra på Norges.
Problemet är ju mer när du ska köra länge sträckor. Lampan börjar lysa på E6an, du tar första bästa avfart till en mack, sticker in huvet i butiken och frågar vilken nation drivmedlet har och svaret är ryskt
Skulle dom sen sälja ut ryska drivmedlet för 5kr mindre, hade vi nog alla köra ryskt.
Problemet är ju mer när du ska köra länge sträckor. Lampan börjar lysa på E6an, du tar första bästa avfart till en mack, sticker in huvet i butiken och frågar vilken nation drivmedlet har och svaret är ryskt
Skulle dom sen sälja ut ryska drivmedlet för 5kr mindre, hade vi nog alla köra ryskt.
Räcker nog med 1 kr billigare så hade merparten inte tvekat.MaxHugo skrev:Att bojkotta ryska produkter för att få en "moralisk boost" är ju alltid något. Hade man nu kunnat välja Rysk eller Norsk drivmedel på macken, så kan man lika gärna köra på Norges.
Skulle dom sen sälja ut ryska drivmedlet för 5kr mindre, hade vi nog alla köra ryskt.![]()
MaxHugo skrev:
Nej, jag kan lova er att jag hellre skulle ställa bilen än medvetet stödja ryssland ekonomiskt.wildeside skrev:
Jag ser exempelvis inte de senaste dagarnas höjning som något negativt. Jag ser det som positivt för jag vet att det beror på mindre finansiering till Putler.
Och så finns Swedbanks ekonom som inte kan räkna, utgår från 1,5 L/mil för diesel och bensin blir det att bilen drar 2-2,5L/mil efter sista veckans höjning på 2-4 kr för bensin och diesel. Eller så räknar jag fel.
Urklippt från SVT.
"Om man är beroende av bilen och kör 2 000 mil per år, då har man fått högre bränslekostnader på runt 900 till 1 200 kronor i månaden. Det är en stor skillnad som påverkar många hushåll, säger Arturo Arques."
Men Nej, jag köper det som finns i affärerna då våra handlare ju redan köpt in och det påverkar knappast något. Lär inte komma så mycket nya varor längre.
Urklippt från SVT.
"Om man är beroende av bilen och kör 2 000 mil per år, då har man fått högre bränslekostnader på runt 900 till 1 200 kronor i månaden. Det är en stor skillnad som påverkar många hushåll, säger Arturo Arques."
Men Nej, jag köper det som finns i affärerna då våra handlare ju redan köpt in och det påverkar knappast något. Lär inte komma så mycket nya varor längre.
Jag har mer och mer börjat avstå kinesiskt skräp. Den senaste utvecklingen har inte gjort det beslutet svårare kan jag säga. För min del får dom gärna sanktionera ryska energimarknaden också.
Priset på drivmedlet för mig är mera ”jaha”, sedan gnäller man lite runt lunchbordet på jobbet och går ut och jobbar. Jag tankar ungefär 1 gång per månad, kanske 40L varje gång. Men jag förstår antiklimaxet om man kör torrt på E6’an.MaxHugo skrev:
Jag har ingen moralisk kompass när det gäller sånt, vad är det ungdomarna kallar det? Självgods..äh jag minns inte. Däremot när jag blir berörd av saker så agerar jag därefter. Invasionen av Ukraina känns så meningslös enligt mitt synsätt. Att förstöra infrastruktur, bostäder, människoliv, bara för en mans dårskap gör att jag blir förbannad. En person ska inte kunna ha sådan makt att han kan sitta och trycka på knappar och välja vem som får leva och vem som får dö. Liknelsen med romerska kejsarna på gladiatorspel har inte legat närmare i jämförelse.
Att detta förekommer i dom egna diktaturerna är fruktansvärt i sig, men det blir nästan ogreppbart begripligt när man går över gränsen till ett grannland i europa 2022 som nån form av krigsherre.
Har en sann historia på liknande. Lena Nymans bror (Bosse) sågs gående på vägen med en bensindunk. Kolleger stannade och frågade vad som hänt. Soppa torsk svarade han. Men du har ju gått förbi en bensinmack. Varför tankar du inte där. Det är ju OK svarade han.MaxHugo skrev:Att bojkotta ryska produkter för att få en "moralisk boost" är ju alltid något. Hade man nu kunnat välja Rysk eller Norsk drivmedel på macken, så kan man lika gärna köra på Norges.
Skulle dom sen sälja ut ryska drivmedlet för 5kr mindre, hade vi nog alla köra ryskt.![]()
Men ska vi vara allvarliga så kan man ju fundera över att handla på H&M och IKEA. Då IKEA nu har stängt sina butiker i Ryssland. Men fortsätter låta Belarus tillverka 8-10 Ikea produkter (bl.a. BILLY bokhylla). De som lät Ryssland gå in i UKraina via dem. Samt att det påstås att Belarusiska trupper har varit synliga i Ukraina. Så vad ska då alla familjer göra på helgerna. Om de inte får gå på IKEA.
Redigerat: