Status
Inte öppen för fler kommentarer.
K
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men varför ska jag göra små avsteg som drabbar mig och drabbar ryssen men Putin skiter fullständigt i det?
De skulle väl vara Kefir, som hade Ryssland på kartongen.
Tyvärr går enda sättet att påverka Putin via andra ryssar. Putin är en av världens rikaste personer som gömmer sig i en bunker - att göra något som påverkar honom personligen är helt omöjligt för alla förutom den lilla kretsen närmast honom.

Med tanke på att alla företag flyr Ryssland är det dock svårt att som privatperson att bojkotta något som drabbar Ryssland. Det man kan göra är då istället att hjälpa Ukraina genom någon hjälporganisation.

Vill man inte det kanske man kan undvika att gnälla allt för mycket över de höga diesel/bensinpriserna. Ryssland är helt beroende av sin oljeexport och kan värden minska den slår det hårt mot Ryssland. Det kanske kan vara värt lite högre bränslepriser även om det blir dyrare för i stort sett alla svenskar.

/Krille

• Gilla
Markarbetaren och 4 till
  • Laddar…
A
K Krille4 skrev:
Tyvärr går enda sättet att påverka Putin via andra ryssar. Putin är en av världens rikaste personer som gömmer sig i en bunker - att göra något som påverkar honom personligen är helt omöjligt för alla förutom den lilla kretsen närmast honom.

Med tanke på att alla företag flyr Ryssland är det dock svårt att som privatperson att bojkotta något som drabbar Ryssland. Det man kan göra är då istället att hjälpa Ukraina genom någon hjälporganisation.

Vill man inte det kanske man kan undvika att gnälla allt för mycket över de höga diesel/bensinpriserna. Ryssland är helt beroende av sin oljeexport och kan värden minska den slår det hårt mot Ryssland. Det kanske kan vara värt lite högre bränslepriser även om det blir dyrare för i stort sett alla svenskar.

/Krille
Ryssland säljer till andra länder som behöver oljan.. Och gasen...

många företag väljer att stanna och göra affärer med Ryssland..
Så allt är inte så svart och vitt..

• Gilla
AnnaLisaLjung
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men varför ska jag göra små avsteg som drabbar mig och drabbar ryssen men Putin skiter fullständigt i det?
Tror du att det funkar så kan du förstås låta bli. För egen del tror jag dock att Putin lider när det går dåligt för Ryssland Och då känns det värt det. Det lilla jag kan göra för att hjälpa till att skjuta hans projekt i sank gör jag gärna.

Men ärligt talat, undantaget att generellt propagera mot fossildrift känner jag att det är rätt lite jag kan göra mer än dra ner byxorna på de få rysstroll man ser här.

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
K
Maskintok skrev:
Ryssland säljer till andra länder som behöver oljan.. Och gasen...

många företag väljer att stanna och göra affärer med Ryssland..
Så allt är inte så svart och vitt..
Du är nog rätt ensam att tro att Ryssland kan sälja all olja till andra länder samt att der är många företag som stannar och gör affärer i Ryssland.

/Krille

• Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
A
K Krille4 skrev:
Du är nog rätt ensam att tro att Ryssland kan sälja all olja till andra länder samt att der är många företag som stannar och gör affärer i Ryssland.

/Krille
Ja må så vara..
stod om detta för inte allt för länge sedan i medier.. Och ja det kommer att kännas för Ryssland och det ska det..
men var så säker, alla är inte på väst sida i detta.. finns länder som kommer hjälpa Ryssland..

Jag måste nog också börja följa massmedia så de kan bestämma vad jag ska tycka. Detta så jag också okritiskt kan stämma in i kören.

Själv väntar jag på ryssinvasionen som "alla" pratade om för någon vecka sedan så jag kan rösta på den enda kandidaten i riksdagsvalet i höst, Putin. Ska nu dricka lite rysk vodka, stämma min balalaika och spela Kalinka innan jag kör in till krogen med min Lada, tankad med rysk bensin.

• Gilla
  • Ledsen
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
R
I Ickedickedoa skrev:
Jag måste nog också börja följa massmedia så de kan bestämma vad jag ska tycka. Detta så jag också okritiskt kan stämma in i kören.

Själv väntar jag på ryssinvasionen som "alla" pratade om för någon vecka sedan så jag kan rösta på den enda kandidaten i riksdagsvalet i höst, Putin. Ska nu dricka lite rysk vodka, stämma min balalaika och spela Kalinka innan jag kör in till krogen med min Lada, tankad med rysk bensin.
Det här forumet behöver verkligen, utöver gilla, älska, skratta, häpna, gråta, och arg, en "ofattbart(?)" emoji.

Är du för, mot, tveksam till Rysslands invasion. Har den ens hänt? Vilka är "alla"? Finns rysk vodka? Har Hunter Biden en laptop? Vilket märke i.s.f.? Frågorna är många om man bara är "vaken"!

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det här forumet behöver verkligen, utöver gilla, älska, skratta, häpna, gråta, och arg, en "ofattbart(?)" emoji.

Är du för, mot, tveksam till Rysslands invasion. Har den ens hänt? Vilka är "alla"? Finns rysk vodka? Har Hunter Biden en laptop? Vilket märke i.s.f.? Frågorna är många om man bara är "vaken"!
jag misstänker att inlägget innehåller vissa spår av ironi....

förvisso är jag övertygad om att det inte finns något krig i Ukraina.Jag tror inte ens Ukraina finns......Putin är en stackars rysk presdent som sitter och halsar Absolut.

hela detta inlägg innehåller kraftiga spår av ironi...
kriget i Ukraina är alldeles för verkligt för som bor där och de som lyckats fly.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tror du att det funkar så kan du förstås låta bli. För egen del tror jag dock att Putin lider när det går dåligt för Ryssland Och då känns det värt det. Det lilla jag kan göra för att hjälpa till att skjuta hans projekt i sank gör jag gärna.

Men ärligt talat, undantaget att generellt propagera mot fossildrift känner jag att det är rätt lite jag kan göra mer än dra ner byxorna på de få rysstroll man ser här.
ärligt talat så lider Putin när det påverkar hans intressen.
De sanktioner som sker slår mot fel ställen samt för lite pengar.
Den ryska oljan börjar bli svårsåld.
Den ryska gasen är fortfarande för lättsåld vi har för många länder som är beroende rysk gas. Som tur är har inte vi något beroende av rysk gas. Jag har sagt det många gånger. Men det som är riktigt effektivt är att inte köpa någon rysk gas. Det känns på Putin även i hans egna plånbok.
tyvärr är det inte så lätt i praktiken.
Men mycket som sker nu bryr sig Putin inte om. Däremot den enskilde ryssen drabbas.

Maskintok skrev:
men var så säker, alla är inte på väst sida i detta.. finns länder som kommer hjälpa Ryssland..
Hjälpa Ryssland tror jag ärligt talat att få länder vill göra, men utnyttja dess situation, absolut. Blir den ryska oljan 20 % billigare för att civilicerade länder inte vill ta i den så kommer det absolut finnas andra köpare. Och givet att oljepriserna går upp nu när det söks marginellt mindre onda leverantörer så kommer ryssarna gå relativt skadeslösa ur det här.

På en marknad med lätt utbytbara produkter är det här förutsägbart.

Men eftersom att ryssarna köper all avancerad borrteknik och liknande kan vi nog ändå se att sanktionerna kommer ge effekt allteftersom det blir svårare och svårare att laga prylarna med silvertejp. Det som i förlängningen kan funka tror jag dock är exportförbuden till Ryssland, inte importhindren att köpa från dem.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hjälpa Ryssland tror jag ärligt talat att få länder vill göra, men utnyttja dess situation, absolut. Blir den ryska oljan 20 % billigare för att civilicerade länder inte vill ta i den så kommer det absolut finnas andra köpare. Och givet att oljepriserna går upp nu när det söks marginellt mindre onda leverantörer så kommer ryssarna gå relativt skadeslösa ur det här.

På en marknad med lätt utbytbara produkter är det här förutsägbart.

Men eftersom att ryssarna köper all avancerad borrteknik och liknande kan vi nog ändå se att sanktionerna kommer ge effekt allteftersom det blir svårare och svårare att laga prylarna med silvertejp. Det som i förlängningen kan funka tror jag dock är exportförbuden till Ryssland, inte importhindren att köpa från dem.
Kina har fortfarande inte gjort några steg bort från Ryssland.. tvärtom.
Så utrustning och teknik kommer Ryssland att kunna skaffa sig oavsett vad väst tycker.
Kina är för mäktigt för dels EU att ge sig på, men också USA.. speciellt med denna president... Det krävs en annan man eller kvinna för den posten.

Och som inte har ett befläckat förflutet..
Kina vet mer om Biden och hans förehavanden än vi någonsin kommer att få veta... Detta är makt..
Finns många länder som aktivt stöder Ryssland men som vi inte handlar med, men andra länder gör..

Tyskland behöver kolla över sina kärnkraftverk och återstarta så många som möjligt.
dels för egen skull men sedan för att täcka upp i Europa till de länder som också använder gas... om nu EU vore intresserad av handel så vore detta bättre..

främst att alla EU länder skapar sin egen produktion av energi... kommer även gynna Nato.. Då fler länder inte avstår insatser pga energi frågor...

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
R RoAd skrev:

Ja, Har Hunter Biden en laptop? Kan den påverka kriget?

A
K Karl Olssvan skrev:
Ja, Har Hunter Biden en laptop? Kan den påverka kriget?
enligt vissa medier och källor ja..

• Gilla
AnnaLisaLjung
  • Laddar…
M
Maskintok skrev:
Kan du vidareutveckla det? Just ser jag i princip 100% motstånd mot Ryssland och i princip alla sanktioner är mot dom. Tom. Kina valde att ge ett litet bidrag till Ukraina. Vilka länder hjälper Ryssland i detta? Kom inte med att några 100 legoknektar har åkt dit för 7000usd för 6mån tjänstgöring. Ja okej, Shell köpte ett lass olja som egentligen bidrog till min trådstart, men det har dom nog fått veta.

I princip alla större västföretag har valt att pausa dina affärer i landet. När väst plockar bort allt det som östs medborgare vill ha, då blir missnöjet stort. Underskatta inte the power of the people. När det nu blir matbrist i butikerna så kommer den äldre generationen berätta för dom yngre om Sovjeteran. Jag har själv minnen från tv-bilderna från 80-talet när det var konstant köer utanför butiker och matbrist. Tror ingen vill tillbaka dit! Dom är dock på god väg nu!

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
enligt vissa medier och källor ja..
Vad anser du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.