useless useless skrev:
Och trailern ägs av Bröderna Engströms Entreprenadmaskiner i Örebro. Inte någon biodlare från Hudiksvall...
Jag tror TS driver med er allihop.

[bild]

[länk]
Vi kanske kan skramla och köpa den tillsammans. Om den så kallade biodlaren bara berättar var han sitter och fantiserar, så kan vi skicka trailern dit. Underhållningsvärdet är kanske värt en femtilapp per person som läser i tråden.

Spelar inte jätteroll när det finns trailer därute men nu är det lite fast-kört pga. brandrisken tänker jag på

• Haha
Appendix
  • Laddar…
M Mathias Eke skrev:
Spelar inte jätteroll när det finns trailer därute men nu är det lite fast-kört pga. brandrisken tänker jag på
Gipsa insidan, använd helisolerad modulskorsten och följ monteringsanvisningen när du går igenom taket.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M Mathias Eke skrev:
Det är inte omöjligt att installera en skorsten med genomföring i plast/sandwichisolering, man gör det ju hela tiden genom trä och ångbroms/spärr i hus tex: Använd en isolerad skorstensmodul och följ instruktionerna om hur när antändligt material den får vara bara. Ev får du klä i en del av taket med plåt.
På insidan, där en ev kamin står, får du se till att ha avstånd till brännbara material och klä insidan med sten/fibermaterial närmas kaminen och på golvet och förstås elda med försiktighet. Det finns dom som har kaminer i vanliga camper-vans.

För dina behöv, sommartid, för myseldning, så skulle jag inte krånglat till det: Skippa kopparrör och slingor, böjliga skorstenar osv - kör en enkel kamin för lite myseldning och en "dutt" värme bara.
Isolering av trailern lär du vilja göra ändå om inte annat plga sommarhettan (När solen ligger på lär det vara närmast outhärdligt att vara inne i den annars, om du inte har väldigt stora öppningsbara luckor/fönster möjligen, men även då skulle jag isolerat taket. I campervans används ofta tex armaflex eller stenull, behövs inte så mycket för ökad komfort, det är inte ett vinterisolerat hus du bygger ju :)
I vår campervan hade vi ca 45mm stenull, gav en bra mycket bättre komfort än inget...

Om du ändå är intresserad av tex varmvatten och ngn form av lösning så kolla på andra som gjort det. En grund för självcirulation är ju dock att värme stiger - så värmekällan bör ligga lägre än det man vill värma, sen kan vattnet/mediet kylas av och rinna tillbaka till värmekällan - som tex en badtunna funkar.

Det finns dock färdiga varmvattenberedare som man kan sätta på skorstenen som tex används till bastuaggregat, om just varmvatten är grejjen.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Okej tänkvärt då.

Efter mina dagar i husbussen fick jag bara lite mera förståelse för brandrisk inne i trånga fordon(här vill jag inte vara om det tar fyr natte-tid)

Precis, en del fönster att ha blir väl måste för att vädra ut från varma sommar-dagar som annars kan göra det olidligt varmt därinne annars.

Någon sade ett smart tips med att köpa kyl-trailer för en godare isolering så ett sådant ekipage kan vara något.

Jag har faktiskt en vän som är kamin-installatör tom. så det kan vara värt att anlita honom som arbetar med det varje dag.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
För dina behöv, sommartid, för myseldning, så skulle jag inte krånglat till det: Skippa kopparrör och slingor, böjliga skorstenar osv - kör en enkel kamin för lite myseldning och en "dutt" värme bara.
Isolering av trailern lär du vilja göra ändå om inte annat plga sommarhettan (När solen ligger på lär det vara närmast outhärdligt att vara inne i den annars, om du inte har väldigt stora öppningsbara luckor/fönster möjligen, men även då skulle jag isolerat taket. I campervans används ofta tex armaflex
Joe, taken ser riktigt tunna ut i såna här ekipage.

• Invändigt tak av en trailer med tunna ramar och genomskinligt material, vilket ger ett skört och lätt intryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mathias Eke skrev:
Ah, mer som ett canvastak ?

Fortfarande inte ett problem för en skorsten skulle jag säga, man får byta en sektion av taket till plåt tex. Men med ett sånt tak, som dessutom är bortdragbart, är kanske inte bästa grunden att bygga ifrån av massa andra skäl ?

Sonika får jag sätta mig ner och fundera ut väggar, golv och tak innan jag köper ekipage.

De är tillverkade på lite olika sätt. Somliga har metallväggar halvvägs exempelvis och det ser ju inte så hemma trevligt ut.
Vissa har järn-golv vilket skulle bli ett arbete att byta ut.

Är golvvärme helt onödigt?

• Invändig vy av en tom lastbilssläp med metallväggar och järngolv, taket har trasiga delar som hänger ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mathias Eke skrev:
Sonika får jag sätta mig ner och fundera ut väggar, golv och tak innan jag köper ekipage.

De är tillverkade på lite olika sätt. Somliga har metallväggar halvvägs exempelvis och det ser ju inte så hemma trevligt ut.
Vissa har järn-golv vilket skulle bli ett arbete att byta ut.

Är golvvärme helt onödigt?
Golvvärme i form av tex en elfolie på någon del av ytan istället för ett element kanske kan vara ett alternativ.

Ytskikten spelar väl inte så stor roll, det viktiga är att du kan fästa in reglar för du vill troligen isolera både golv väggar och tak ändå på något sätt. golvet tex med EPS/frigolit och sedan ditt val av golv ovanpå, och väggarna med tex uppreglat + stenull, eller armaflex eller liknande och taket pss sen sätter du de ytskikt du vill ha.
Har du takhöjden så behöver du ju inte ta bort existerande golv, utan rengör och regla upp ovanpå: 20-50mm eps duger bra i en sådan trailer skulle jag säga. Kolla på lite campervan-forum där görs sådana ombyggnader hela tiden.

Vi hade 25mm i golvet på vår campervan - funkade utmärkt. Allt ifrån 20-30mm hade funkat i vår L2H- van. Valet av exakt dimension var mer en fråga om att matcha virke + EPS skivor så det blev lättare att bygga. I taket körde vi 45mm stenull (uppreglat på 45x45 då) och sen råspont som vi målade.

M Mathias Eke skrev:
Tänker du dej att sätta på takstolar, isolera?

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Golvvärme i form av tex en elfolie på någon del av ytan istället för ett element kanske kan vara ett alternativ.
Jag tänker att elfolie på golvet inte är nån bra ide i TS fall eftersom trailern inte ska anslutas till elnätet.

F fribygg skrev:
Jag tänker att elfolie på golvet inte är nån bra ide i TS fall eftersom trailern inte ska anslutas till elnätet.
Så kan det ju vara - men TS skrev ju "golvvärme". Och vattenburen golvvärme har jag svråt att se att man gör i en sommarstugetrailer.

Det kommer inte funka med en passiv sådan; Om man inte talar om att ha en eldstad på utsidan möjligen men ngn form av rörsystem, som inte får vara för snåplt tilltaget för att självcirkulationen skall funka - dvs blir ganska "rakt på" skulle jag gissa.
Och aktivt vattenburet blir ju helt andra kostnader, och också el.

Så då är ju elslinga/folie det logiska om man vill ha golvvärme. Eller missar jag ngn variant ?

Att få en trailer att fungera som enkel off grid bostad för fritidsändamål kan gå. Har sett en del försök och har lite egen erfarenhet.

Några grejer att tänka på.

Vikten…
Det blir chockerande tungt snabbt. Om trailern skall gå att rubba är varenda gram viktigt.

Ventilation…
Både själva bostaden och utanför. En trailer är tät på fel sätt. Diffspärr ytterst så att säga. Löser man inte det kommer det bli problem med kondens. Finns mer att säga om det.

Håll det enkelt…
Så få och enkla system som möjligt. Helst passiva. Det vill säga utan behov av pumpar och fläktar. Åtminstone inget som skapar följdproblem och är dyrt och besvärligt att fixa.

Mvh Findus

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
TS känns ju som en klassisk drömmare

Säger att vanbygget som han hade en tråd av sket sig pga anledningar (fanns ingen tråd)

Att han vill använda sin kamin (Snott bilden från en medlem. Kamin fanns inte)

Att han ju redan har en trailer vid sitt kontor. (Lögn. Trailern snodd från blocket.)

Beundrar er som fortsätter svara på tråden när det är uppenbart att TS är en drömmare. Som många här. Men de flesta är kanske lite mer sanningsenliga.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Men trailer som bostad i norra Europa är väl lika puckat som containerlösningarna. Det är helt enkelt så mycket bättre att börja från scratch och bygga enligt beprövade metoder för att vädersäkra och få värme.

Och ska man bygga nått portabelt så är man snabbt inne i drömmarnas träsk. Vanlife.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.