M Mathias Eke skrev:
Okej tänkvärt då.

Efter mina dagar i husbussen fick jag bara lite mera förståelse för brandrisk inne i trånga fordon(här vill jag inte vara om det tar fyr natte-tid)

Precis, en del fönster att ha blir väl måste för att vädra ut från varma sommar-dagar som annars kan göra det olidligt varmt därinne annars.

Någon sade ett smart tips med att köpa kyl-trailer för en godare isolering så ett sådant ekipage kan vara något.

Jag har faktiskt en vän som är kamin-installatör tom. så det kan vara värt att anlita honom som arbetar med det varje dag.
Vi vill ju verkligen ha tråden kring husbussen du säger dig haft.

Med den kan man nog läsa igenom och komma med råd utefter vad du gjorde för misstag där. Om husbussen ens fanns ;)

Appendix Appendix skrev:
Vi vill ju verkligen ha tråden kring husbussen du säger dig haft.

Med den kan man nog läsa igenom och komma med råd utefter vad du gjorde för misstag där. Om husbussen ens fanns ;)
Det finns en länk om du lusläser tråden.

• Wow
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Beundrar er som fortsätter svara på tråden när det är uppenbart att TS är en drömmare.
Frågeställningen är intressant. Huruvida någon skarvar eller inte är inte intressant. Håller mig till sak och utreder frågan. Får jag svar i sak så leder det kanske vidare på oväntade sätt så att någon får nya insikter.
Många läser tråden. Skriver mera till dem än till TS.

Att gissa runt och anklaga TS för att vara bluff är ett klassiskt personangrepp och är bara trist. Förstör vilket eventuellt nöje passiva läsare kan få av tråden.

Som tillägg till vad jag skrev tidigare.
En trailer kommer vrida sig när/om den flyttas. Det diskvalificerar sköra byggmaterial som t ex gips, kakel, sten mm.

Mvh Findus

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Gjorde några enkla överslag på vikter.

Har ett svagt minne av att den eventuella trailern var tretton meter lång. Räknar jag med höjd och bredd ca 2,5. Då är det ca 80 m2 vägg och 32 m2 golv och tak.

Lättaste golv jag kan tänka mig med vettig bärighet skulle kunna vara 22mm råspont. Den brukar vara av gran. Det är lämpligt i hus och bodar som tidvis står tomma och kalla. Lite reglar och stenull till det kommer väga runt 30 kg per m2. Det blir ungefär ett ton.

Väggar och tak skulle kunna göras av typ björkplyfa. Två lager isolerade med cellplast emellan. Reglar behövs också. Med tanke på behovet av ventilation utanför isoleringen skulle jag regla först och sätta ett lager plyfa på reglarna. Ingen isolering ännu. Den plyfan bär just inget. Den kan vara 6mm.

Sedan kan man sätta upp cellplast med hjälp av polymer eller matt-tejp utan reglar. Sedan ett till lager plyfa som färdig insida. Den bör vara typ 9mm för att vara styv nog samt tillräckligt stark för att hänga upp saker varsomhelst.

Väggen blir som en sandwich om man skruvar rakt igenom isoleringen. Det behövs inga reglar. Det blir inga köldbryggor.

Taket kan göras på samma sätt.

Vikt per m2 kommer landa vid ungefär 20-25kg. Det blir ca tre ton. Tillsammans med golvet är man uppe i tre, fyra ton innan en enda grej finns i huset.

Mvh Findus

findus42 findus42 skrev:
Tillsammans med golvet är man uppe i tre, fyra ton innan en enda grej finns i huset.
Vagnen får lastas med 21160 kg.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Som skall ställas ut i terräng.
Om TS skall slippa bygglov måste den vara flyttbar. Helst utan tungbärgare.

@useless Du bygger ju själv. Du vet att allt läggs ihop. Skalet är en bråkdel av vikten. Tidigare i tråden har det snackats om värmelagrande grejer ihop med kaminer eller vedspisar. Badkar. Vattenburen värme med acctankar.

Kanske det kan rymmas inom maxlasten för trailern. Men… har svårt att se det som vettigt.

Mvh Findus

Redigerat:
Om man vill se lite vad det kan finnas för möjligheter och utmaningar med att konvertera en kyl/frys-trailer till bostad så har youtubekanalen Project Kamp gjort just detta. Man kan tex börja med den här filmen, där de upptäcker att det finns... svårigheter.

We discovered problems when converting an old freezer into a house

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.