Precis. Jag vågade aldrig slita i min gamla buss om jag skulle rubba en gasol-ledning eller så jag vet inte.E Emil Olofsson1 skrev:Intressant ide. Finns ju en mängd, speciellt i staterna, som har liknande som året runt boende så ser inte direkt några problem där. Har själv byggt min egen husbil och det är en kul projekt och tror denna blir enklare då väggarna är mycket rakare och mindre stödbalkar överallt.
Tex så har vissa lindat kopparrör runt skorstenen för varmvatten som kopplas till en vattentank.
Sen är det lite kul att det är min kamin på bilden 😂😂
Lindade kopparrör är en ide som bryggeri-människor gör men det ser ju samtidigt lite snurrigt ut=).
Hehehe, fina grejer såna här kaminer. De har någon sten inuti, som ska vara fräsch?
Om du lindar ordentligt med kopparrör runt en oisolerad skorsten kanske du kan producera varmvatten, jag betvivlar att du kan få det att cirkulera i en golvvärmeslinga utan elektricitet.M Mathias Eke skrev:Golvvärme?
Är det inget som spisen kan producera?
Det skulle kanske bli en jäkla massa rör då.
Men jag ska upp om två veckor till tomten och börja tänka och reka lite. Kommer vara mycket snö som hämmar "sommar-idéerna" men är ändå nödvändigt att måtta upp 13,6 trailer på tomten. Bussen var 11 meter men stod på ett helt annat ställe än detta ekipage är påtänktligt inför att göra.
Då vet du att det är oerhört svårt att få ekosystemet att fungera i en så liten pöl. Det kräver sannolikt en teknisk installation och ständig skötsel.M Mathias Eke skrev:
För att flytta värmen från eldstaden till golvet. Jag föreslår att du skippar golvvärmen helt, en vanlig eldstad räcker gott för att hålla en så liten yta behagligt varm om du isolerar skåpet.M Mathias Eke skrev:
Innan du börjar så skulle jag råda att plocka upp hela golvet och rengöra ytterst noggrant. Allt möjligt har transporterats i en sån trailer och när något har läckt så rengörs den bara som snabbast. Det kan finnas rester av alla sorters giftiga/frätande/brandfarliga/oxiderande eller på andra sätt farliga ämnen. Speciellt om du ska sova i den. Jag hade sedan inte lagt tillbaka samma golv utan bytt till nytt.
Nästa tanke jag har är att den där trailern är närmast helt oisolerad, även fast du har fått den gratis så kommer det gå åt väldigt mycket material för att isolera den. Hade du börjat med ett kyl/frys-ekipage så har du ett betydligt bättre utgångsläge, de går att köpa billigt om det inte finns krav på att de ska gå igenom besiktning.
Avslutande tanke, skåpen är uppbyggda av aluminiumskivor med frigolit/fogskum mellan, sen några alu-balkar och träreglar för lite stabilitet. Att trycka in en vedkamin och sen våga sova där kräver att personen som installerar kaminen är oerhört kunnig så att det inte börjar brinna. Elden skulle ta sig oerhört fort i väggen och hela trailern skulle vara övertänd på någon minut.
Nästa tanke jag har är att den där trailern är närmast helt oisolerad, även fast du har fått den gratis så kommer det gå åt väldigt mycket material för att isolera den. Hade du börjat med ett kyl/frys-ekipage så har du ett betydligt bättre utgångsläge, de går att köpa billigt om det inte finns krav på att de ska gå igenom besiktning.
Avslutande tanke, skåpen är uppbyggda av aluminiumskivor med frigolit/fogskum mellan, sen några alu-balkar och träreglar för lite stabilitet. Att trycka in en vedkamin och sen våga sova där kräver att personen som installerar kaminen är oerhört kunnig så att det inte börjar brinna. Elden skulle ta sig oerhört fort i väggen och hela trailern skulle vara övertänd på någon minut.
Jo de är verminculit skivor som är helt nya. Det fina med Morsö är att man kan beställa färdiga kit med alla reservdelar.M Mathias Eke skrev:
För värmelagrig så är gjutjärnskaminer väldigt bra, de håller värmen mycket längre än plåt. Men vill man ha extra kan man köpa täljsten och lägga ovanpå tex.
I samband med mitt misslyckade försök så funderade jag faktiskt på hur sotning funkar i en del kaminer och kakelugnar. men jag förmodar att man körde knastertorr finhuggen björkved, och därmed slapp sot i mesta möjliga mån..F fribygg skrev:
"kyl/frys-ekipage" Tack det var smart.F Flummox skrev:Innan du börjar så skulle jag råda att plocka upp hela golvet och rengöra ytterst noggrant. Allt möjligt har transporterats i en sån trailer och när något har läckt så rengörs den bara som snabbast. Det kan finnas rester av alla sorters giftiga/frätande/brandfarliga/oxiderande eller på andra sätt farliga ämnen. Speciellt om du ska sova i den. Jag hade sedan inte lagt tillbaka samma golv utan bytt till nytt.
Jag har en kamrat som faktiskt är installatör av sådant här men jag gör det gärna själv men jag förstår problematiken lite för väggarna på en trailer är ju av Sandwich-upplägget så brandrisken är inte helt bra Nej.
Fan, kanske är det för stor brandrisk. Sandwich-konstruktionen ställer till det. Skulle behöva kapa ut stora vägg, golv och tak-delar och ersätta med plåt.F Flummox skrev:Innan du börjar så skulle jag råda att plocka upp hela golvet och rengöra ytterst noggrant. Allt möjligt har transporterats i en sån trailer och när något har läckt så rengörs den bara som snabbast. Det kan finnas rester av alla sorters giftiga/frätande/brandfarliga/oxiderande eller på andra sätt farliga ämnen. Speciellt om du ska sova i den. Jag hade sedan inte lagt tillbaka samma golv utan bytt till nytt.
Vill inte riskera att någon plast-del som ligger mot för varm plåt när man eldat på ordentligt i spisen.
Får kanske titta på andra ekipage eller byta värmelösning såklart!
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 135 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 135 inlägg
E Emil Olofsson1 skrev:
Och trailern ägs av Bröderna Engströms Entreprenadmaskiner i Örebro. Inte någon biodlare från Hudiksvall...
Jag tror TS driver med er allihop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.blocket.se/mobility/item/16557002?ci=2