25 152 läst ·
187 svar
25k läst
187 svar
Bo i trailern
Ska trailern vara körbar, flyttbar med följebil eller ska den stå still?M Mathias Eke skrev:Aha,
jag tänkte fånigt bara med att först lägga på skivor, som att kanten nedtill(1 dm upp från golv) att den ojämnheten skulle föranleda skivor först
Alltså alltså på med isolermaterial direkt bara emellan vanliga träreglar?
Vilken typ av isolermaterial eller rekar du frigolit? Ej skum eftersom jag vill kunna "backa bandet" litegrann om jag vill ta bort en skiva för att göra något hål eller så.
[bild]
Jag tänker att innerutrymmet är så smalt att jag skulle föredra att isolera utvändigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Nu vet jag varför hon var billigare än andra och varför säljaren ville signera mig vid osett objekt. Men så här är det alltid när man köper begagnat.
Tyvärr komplicerar detta till det men inget är omöjligt men dock kan prislappen springa iväg nu för att åtgärda detta. I nuläget är hon väl inte transportbar? Eftersom det vikta stödbenet inte kommer tillåta att man hissar upp det.
absolut körbar men jag tror inte på att isolera utvändigt för vid transport känns det olustigt. Om den överstiger max tillåtna fordonsbredd så är det vips > körförbud antar jag.F fribygg skrev:
Sidorna är oskadade och hon ser lite rolig ut med black-orange så jag är ändå nöjd. Förutom en aning med stödbenet då som ställer till det. Säljaren hävdar man ska svetsa men det vill jag inte riktigt göra här känner jag. Jag vill lämna in det till en firma som gör det ordentligt och då antar jag att nytt ben erfordras.
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 8 765 inlägg
Klura på en fastsätning i de existerande stålreglarna skulle jag säga
Du skall naturligtvis inte borra igenom vägarna utåt, men annars är det kanske tilrläckligt material för att skruva utan att det går igenom ?Annars skulle jag börjat med golvet (isolerat med XPS och plyfa ovanpå) och sen monterat liggande reglar i existerande stålreglar och sen stående reglar tvärs dessa - med isolering.
Hur man isolerar ett tätt skal finns det 100 skolor kring; Alltifrån armaflex till PIR till Skum, eller hygroskopisk isolering med variabel ångbroms innåt för fuktvandring - beror lite på användningen skulle jag säga.
Du skall naturligtvis inte borra igenom vägarna utåt, men annars är det kanske tilrläckligt material för att skruva utan att det går igenom ?Annars skulle jag börjat med golvet (isolerat med XPS och plyfa ovanpå) och sen monterat liggande reglar i existerande stålreglar och sen stående reglar tvärs dessa - med isolering.
Hur man isolerar ett tätt skal finns det 100 skolor kring; Alltifrån armaflex till PIR till Skum, eller hygroskopisk isolering med variabel ångbroms innåt för fuktvandring - beror lite på användningen skulle jag säga.
Stålregel hade jag valt, syll och hammarband fäst upp/ned och hela reglar mellan dessa. Där bef stålkonstruktion sitter fäster man in reglarna där det passar. Göra golvet först med cellplast och spån/plyfa känns dock enklast.
Du har ju mängder av fästpunkter som du så klart ska nyttja! Inte ett enda nytt hål behöver du göra om du är lite klurig!
Stödbenet går väl absolut att svetsa på plats, så länge det finns ström att koppla svetsen till?
Stödbenet går väl absolut att svetsa på plats, så länge det finns ström att koppla svetsen till?
Vilken lycka! Oskrivet ark med oändliga möjligheter! Det blir ingen expanderbar trailer? 🥶 A la https://www.expandable-trailers.com/markets/living-lifestyle
klaskarlsson skrev:
Klura på en fastsätning i de existerande stålreglarna skulle jag säga
Du skall naturligtvis inte borra igenom vägarna utåt, men annars är det kanske tilrläckligt material för att skruva utan att det går igenom ? Det tror jag inte, det känns en aning tunnt.
Annars skulle jag börjat med golvet (isolerat med XPS och plyfa ovanpå) och sen monterat liggande reglar i existerande stålreglar Vilka är det? Golvet är ett av trä underlag. och sen stående reglar tvärs dessa - med isolering. Talar vi om golvet fortfarande här?
Hur man isolerar ett tätt skal finns det 100 skolor kring; Alltifrån armaflex till PIR till Skum, eller hygroskopisk isolering med variabel ångbroms innåt för fuktvandring - beror lite på användningen skulle jag säga. Alltså, vi gör det enkelt. Träreglar, XPS(Cellplast alltså) och plyfa över check så mycket fixar jag. Jag vill inte att projektet havererar för att man försöker sig på för avancerat.
Ja, jag tyckte det fanns mellanrum från vägg till stålregel för att som jag tänkte, placera träregel mot med befintlig skruv i sig, trä igenom eller redan borra upp större hål i stålet och sedan mutter med bricka bakom så sitter träregeln sedan från golv till tak.R RiKr skrev:
Njae, vi är inte helt exalterade över det. Det är ganska ordentligt uppfläkt.K Karl Heinz skrev:
Tack för svar alla.
De senaste två veckorna har inte bara jobbet brunnit ned utan även romansen som jag hade där också men vi gör det till något gott och självförverkligar mina livsplaner till att som jag velat i flera år nu och överge hyres-livet och sluta förvärvs-arbeta.
Jag startade en eller flera verksamheter för flera år sedan och nu har en av de kommit ut i blom så att under 2027 ska jag inte försöka sätta in min fot på en arbetsplats i det här landet. Det har blivit så fruktansvärt dåligt i det här landet med en svensk arbetskultur som tynat bort för nya influenser som bara förstört sig framåt i näringslivet.
Planen är också att söka sig utomlands över vinterhalvåret för jag mår inte alls något vidare under vinterhalvåret men initialt måste jag ändå isolera på ordentligt för jag är inte där än att jag kan lämna för 6 månader ekonomiskt.
Men ja ska ut imorgon till henne för situationen nu är att det friska stödbenet har begravt sig och jag vill lyfta upp henne på träreglar. I nuläget kan ingen trailerdragare ta upp henne eftersom hon är för långt ned mot marken.
De senaste två veckorna har inte bara jobbet brunnit ned utan även romansen som jag hade där också men vi gör det till något gott och självförverkligar mina livsplaner till att som jag velat i flera år nu och överge hyres-livet och sluta förvärvs-arbeta.
Jag startade en eller flera verksamheter för flera år sedan och nu har en av de kommit ut i blom så att under 2027 ska jag inte försöka sätta in min fot på en arbetsplats i det här landet. Det har blivit så fruktansvärt dåligt i det här landet med en svensk arbetskultur som tynat bort för nya influenser som bara förstört sig framåt i näringslivet.
Planen är också att söka sig utomlands över vinterhalvåret för jag mår inte alls något vidare under vinterhalvåret men initialt måste jag ändå isolera på ordentligt för jag är inte där än att jag kan lämna för 6 månader ekonomiskt.
Men ja ska ut imorgon till henne för situationen nu är att det friska stödbenet har begravt sig och jag vill lyfta upp henne på träreglar. I nuläget kan ingen trailerdragare ta upp henne eftersom hon är för långt ned mot marken.