Även om veden är gratis, gällde inte det här ett boende över sommarhalvåret? Då är det väl snarare en AC du behöver? Du har ett stort platt tak på trailern. Lägg solceller på taket och koppla det till ett "lagom stort" batteri. Köp inte de små dyra 5-10 kWh som solcellsföretagen säljer, utan skaffa ett begagnat elbilsbatteri på skroten för en bråkdel av priset så du kan ha 20-40 kWh. Sedan driver du allt på el i trailern. Skulle det bli en trist och regnig sommar så kan du ju alltid elda lite i en kamin, men för sommarhalvåret låter det lite overkill med värme.
Är inte en vedeldstad med kokplatta/ kokplattor trots allt det enklaste och billigaste i TS fall?F Färjestaden skrev:Även om veden är gratis, gällde inte det här ett boende över sommarhalvåret? Då är det väl snarare en AC du behöver? Du har ett stort platt tak på trailern. Lägg solceller på taket och koppla det till ett "lagom stort" batteri. Köp inte de små dyra 5-10 kWh som solcellsföretagen säljer, utan skaffa ett begagnat elbilsbatteri på skroten för en bråkdel av priset så du kan ha 20-40 kWh. Sedan driver du allt på el i trailern. Skulle det bli en trist och regnig sommar så kan du ju alltid elda lite i en kamin, men för sommarhalvåret låter det lite overkill med värme.
Uppenbarligen ett troll, medlem i 2 dagar
Underhållande nonetheless
Underhållande nonetheless
Om du vill bada badkar och har ved kan du bara palla upp ett badkar på lecablock eller liknande. Sen eldar du under karet och lägger trä i botten så du inte bränner dig.
Här kan man köpa liknande om man inte är så klurig själv.
https://www.skargardsidyllen.se/utomhusbadkar_sotiga-grytan/
Här kan man köpa liknande om man inte är så klurig själv.
https://www.skargardsidyllen.se/utomhusbadkar_sotiga-grytan/
Det behövs väl inte drivas runt när ett system kan installeras.Manganbangan skrev:
1. Från gjutjärnsspisen som är vattenmantlad drar jag kopparör(antar jag) till karet men hur de väl sitter mot karet har jag inte klurat ut.
Tack då tänker jag nog om.I Ingvar 58 skrev:Glöm det där med att få extra värme från skorstenen genom att dra den vågrätt. Jag gjorde så i garaget för att få lite gratis extra värme från pannan i rummet intill.
Funkade väldigt dåligt, då allt sot blev liggande i röret som till slut vägde 100 kg och inte släppte igenom nån rök alls.
Dessutom måste det vara 100% tätt. Annars somnar du i din trailer på kvällen, och vaknar aldrig mer.
Så skorsten ska ut så snabbt som möjligt. Värmen får du sprida på annat sätt.
Fortfarande inga star-wars grejerF Färjestaden skrev:Även om veden är gratis, gällde inte det här ett boende över sommarhalvåret? Då är det väl snarare en AC du behöver? Du har ett stort platt tak på trailern. Lägg solceller på taket och koppla det till ett "lagom stort" batteri. Köp inte de små dyra 5-10 kWh som solcellsföretagen säljer, utan skaffa ett begagnat elbilsbatteri på skroten för en bråkdel av priset så du kan ha 20-40 kWh. Sedan driver du allt på el i trailern. Skulle det bli en trist och regnig sommar så kan du ju alltid elda lite i en kamin, men för sommarhalvåret låter det lite overkill med värme.
Precis. En enda enhetlig värmekälla sedan förstår jag nu mera om Jojo-effekten som jag tänkte....ehhh hämma med väldigt god isolering.F fribygg skrev:
Kanske med ett par liggande fönster mot kvällssolen med.
För mig så är less more men det har kanske redan gått fram nu till de flesta
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fin, men den lagrar ju inte nån värme.M Mathias Eke skrev:
Golvvärme?F fribygg skrev:
Är det inget som spisen kan producera?
Det skulle kanske bli en jäkla massa rör då.
Men jag ska upp om två veckor till tomten och börja tänka och reka lite. Kommer vara mycket snö som hämmar "sommar-idéerna" men är ändå nödvändigt att måtta upp 13,6 trailer på tomten. Bussen var 11 meter men stod på ett helt annat ställe än detta ekipage är påtänktligt inför att göra.