I Ingvar 58 skrev:
Så skorsten ska ut så snabbt som möjligt. Värmen får du sprida på annat sätt.
Om man gör rätt teknik/ mtrl val kan det ju faktiskt fungerar att ha några extra krökar på skorstenen, historiskt gjordes det ofta på Bergslags kaminerna (dock är det inget jag rekommenderar TS)

Även om veden är gratis, gällde inte det här ett boende över sommarhalvåret? Då är det väl snarare en AC du behöver? Du har ett stort platt tak på trailern. Lägg solceller på taket och koppla det till ett "lagom stort" batteri. Köp inte de små dyra 5-10 kWh som solcellsföretagen säljer, utan skaffa ett begagnat elbilsbatteri på skroten för en bråkdel av priset så du kan ha 20-40 kWh. Sedan driver du allt på el i trailern. Skulle det bli en trist och regnig sommar så kan du ju alltid elda lite i en kamin, men för sommarhalvåret låter det lite overkill med värme.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
F Färjestaden skrev:
Även om veden är gratis, gällde inte det här ett boende över sommarhalvåret? Då är det väl snarare en AC du behöver? Du har ett stort platt tak på trailern. Lägg solceller på taket och koppla det till ett "lagom stort" batteri. Köp inte de små dyra 5-10 kWh som solcellsföretagen säljer, utan skaffa ett begagnat elbilsbatteri på skroten för en bråkdel av priset så du kan ha 20-40 kWh. Sedan driver du allt på el i trailern. Skulle det bli en trist och regnig sommar så kan du ju alltid elda lite i en kamin, men för sommarhalvåret låter det lite overkill med värme.
Är inte en vedeldstad med kokplatta/ kokplattor trots allt det enklaste och billigaste i TS fall?

Uppenbarligen ett troll, medlem i 2 dagar

Underhållande nonetheless

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Står.i
Om du vill bada badkar och har ved kan du bara palla upp ett badkar på lecablock eller liknande. Sen eldar du under karet och lägger trä i botten så du inte bränner dig.

Här kan man köpa liknande om man inte är så klurig själv.

https://www.skargardsidyllen.se/utomhusbadkar_sotiga-grytan/

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det behöver bli typ 300 000% större…
Inte då.
Eftersom jag är tämligen naturintresserad så vet jag att bara en liten damm gör oerhört bra för djurlivet med insekter runt om.

Står.i Står.i skrev:
Om du vill bada badkar och har ved kan du bara palla upp ett badkar på lecablock eller liknande. Sen eldar du under karet och lägger trä i botten så du inte bränner dig.

Här kan man köpa liknande om man inte är så klurig själv.

[länk]
Lite svårhanterligt inuti en trailer.

K Kristmansson skrev:
Uppenbarligen ett troll, medlem i 2 dagar

Underhållande nonetheless
haha... inte först gången

Manganbangan Manganbangan skrev:
Hur ska du driva runt vattnet du ska ha runt badkaret? Lär väl ha en cirkulationspump tänker jag🤔

Spännande projekt!
Det behövs väl inte drivas runt när ett system kan installeras.

1. Från gjutjärnsspisen som är vattenmantlad drar jag kopparör(antar jag) till karet men hur de väl sitter mot karet har jag inte klurat ut.

I Ingvar 58 skrev:
Glöm det där med att få extra värme från skorstenen genom att dra den vågrätt. Jag gjorde så i garaget för att få lite gratis extra värme från pannan i rummet intill.

Funkade väldigt dåligt, då allt sot blev liggande i röret som till slut vägde 100 kg och inte släppte igenom nån rök alls.
Dessutom måste det vara 100% tätt. Annars somnar du i din trailer på kvällen, och vaknar aldrig mer.

Så skorsten ska ut så snabbt som möjligt. Värmen får du sprida på annat sätt.
Tack då tänker jag nog om.

F Färjestaden skrev:
Fortfarande inga star-wars grejer

M Mathias Eke skrev:
Fortfarande inga star-wars grejer
Det är bra, håll det enkelt åtminstånde i början. Ställ du ett badkar ute och elda för varmvattnet.
Inne sätter du en eldstad som duger både till matlagning och värme med ett vertikalt rökrör med ordentligt isolering där det går genom taket.

F fribygg skrev:
Är inte en vedeldstad med kokplatta/ kokplattor trots allt det enklaste och billigaste i TS fall?
Precis. En enda enhetlig värmekälla sedan förstår jag nu mera om Jojo-effekten som jag tänkte....ehhh hämma med väldigt god isolering.

Kanske med ett par liggande fönster mot kvällssolen med.

För mig så är less more men det har kanske redan gått fram nu till de flesta
.
Gammal järnspis med eld inuti och en tändsticksask på hällen, i ett rustikt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M Mathias Eke skrev:
Precis. En enda enhetlig värmekälla sedan förstår jag nu mera om Jojo-effekten som jag tänkte....ehhh hämma med väldigt god isolering.

Kanske med ett par liggande fönster mot kvällssolen med.

För mig så är less more men det har kanske redan gått fram nu till de flesta
.
[bild]
Fin, men den lagrar ju inte nån värme.

F fribygg skrev:
Det är bra, håll det enkelt åtminstånde i början. Ställ du ett badkar ute och elda för varmvattnet.
Inne sätter du en eldstad som duger både till matlagning och värme med ett vertikalt rökrör med ordentligt isolering där det går genom taket.
Golvvärme?

Är det inget som spisen kan producera?

Det skulle kanske bli en jäkla massa rör då.

Men jag ska upp om två veckor till tomten och börja tänka och reka lite. Kommer vara mycket snö som hämmar "sommar-idéerna" men är ändå nödvändigt att måtta upp 13,6 trailer på tomten. Bussen var 11 meter men stod på ett helt annat ställe än detta ekipage är påtänktligt inför att göra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.