38 060 läst ·
190 svar
38k läst
190 svar
Bo i tält året om
Och mycket billigare att värma upp.K Kirre2 skrev:
Det förslaget är redan ratat, tror jag.
När jag tältade i kronans tjänst var det ett evigt eldande för att hålla en någorlunda värme.
Ja, men eftersom det nu framkommit att det bara handlar om att bo så billigt som möjligt tänkte jag lägga fram det som förslag igen. Så mycket enklare och billigare, mot att köpa vintertält och all annan utrustning man behöver ha.Intet skrev:
Ja, självklart. TS verkar smått besatt av campinglivet i just tält. Helt vansinnigt när det finns fullt fungerande husvagnar för en spottstyver. Tält blir sämre och dyrare.K Kirre2 skrev:
Är du säsongsuppställd på en campingplats behöver du inte fundera på det. Men det kostar ju en peng förstås.M maria01 skrev:
Å andra sidan är det väl svårt att hitta nånstans där du får stå gratis om du inte köper lite mark. Men köpa mark kostar ju också och då har du ju inte heller tillgång till alla bekvämligheter på campingplatsen.
Jag tror att det bästa alternativet är att skaffa en väldigt billig husvagn och försöka hitta en vinteröppen camping med någorlunda bra priser. Det finns ju en del fristående campingar som kan vara billigare än de som ägs av tex First camp, om det nu handlar om låg boendekostnad och inte om den utmaning det ger att bo i tält året om.
Att bo i husvagn är ju som att bo i en liten lägenhet fast sämre. De som flyttar till tält gör det för att komma nära naturen etc, inte bara för att sänka sin levnadsstandard i största allmänhet.K Kirre2 skrev:Är du säsongsuppställd på en campingplats behöver du inte fundera på det. Men det kostar ju en peng förstås.
Å andra sidan är det väl svårt att hitta nånstans där du får stå gratis om du inte köper lite mark. Men köpa mark kostar ju också och då har du ju inte heller tillgång till alla bekvämligheter på campingplatsen.
Jag tror att det bästa alternativet är att skaffa en väldigt billig husvagn och försöka hitta en vinteröppen camping med någorlunda bra priser. Det finns ju en del fristående campingar som kan vara billigare än de som ägs av tex First camp, om det nu handlar om låg boendekostnad och inte om den utmaning det ger att bo i tält året om.
För att återgå till trådskaparen @Karin Jakobsson2 som inte har varit on-line sedan i maj.
Hur har det gått?
(Tyvärr har tråden kapats av Amanda.)
Hur har det gått?
(Tyvärr har tråden kapats av Amanda.)
skrev hon inte köpa egen tomt?K Kirre2 skrev:Är du säsongsuppställd på en campingplats behöver du inte fundera på det. Men det kostar ju en peng förstås.
Å andra sidan är det väl svårt att hitta nånstans där du får stå gratis om du inte köper lite mark. Men köpa mark kostar ju också och då har du ju inte heller tillgång till alla bekvämligheter på campingplatsen.
Jag tror att det bästa alternativet är att skaffa en väldigt billig husvagn och försöka hitta en vinteröppen camping med någorlunda bra priser. Det finns ju en del fristående campingar som kan vara billigare än de som ägs av tex First camp, om det nu handlar om låg boendekostnad och inte om den utmaning det ger att bo i tält året om.
En Ekonomibyggnad som ej ligger inom planerat område. Kalla den gärna för jaktkoja. Det skulle jag kolla upp.useless skrev:
15 kvadrat gäller om det är en komplementbyggnad till en befintlig bostadsbyggnad. Är det en obebyggd tomt behövs alltid bygglov.
Sen är det där med flyttbart underrede en vanlig missuppfattning. Det behövs bygglov även om man ställer upp en husvagn permanent.
Även ett tält kräver bygglov om det är mer än säsongsvis uppställning och det inte räknas som en bygglovsbefriad komplementbyggnad.
En ekonomibyggnad ska vara avsedd för näringsverksamhet inom jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring.N Nilsson i Boda skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nde/anmalningsplikt/byggnader/ekonomibyggnad/
Vilken näringsverksamhet tänkte du att TS skulle bedriva för att få bygga en bostad i skogen?
Om jag skulle ha samma ambition som TS och för att minimera strulet med sanitetsfrågorna så skulle jag köpa en trafikbesiktad vinterbonad husvagn med gasol/bränslevärme och toalett med latrintank och använda den som bajamaja och förråd och när den är full i tanken får man köra till en tömningsstation för husvagnar och tömma denna. Har dock inte koll på hur husvagnstoalett fungerar vintetid och precis allt fryser, om man inte håller den värmd (vilket kräver el, gasol/bränsle och kan bli betydande kostnad).
Det är inget som hindrar att bo i sitt tält i det läget och när det börja bli iskakor på insidan av tältet av andingsluften och loftet i sovsäckarna allt mer vattenfyllda och isiga av kroppsfukten var natt och säcken värmer allt mindre, och det hela börja vara riktigt eländingt, så kan det vara bra med en husvagn som kan värmas, sova i denna i värme och torka sina kläder och sovsäckar, tills man är redo igen för tältet.
Med detta kan man testa om tältlivet är som man tänkte sig och om besvären, kölden och logistiken är överkomliga för att kunna fortsätta denna väg.
Sedan får man tänka på att husvagn och tält måste flyttas platsmässigt så mycket att det syns på flygfoton minst 1 gång per år för att inte bli bygglovspliktigt, om man gör tältboendet på egen köpt fastighet eller lånar med lov på annans fastighet
Det man kanske ändå måste göra är att koppla en sophämting på fastigheten om det inte redan finns så att man kan slänga hushållssopor mm. och rätten att använda ÅVC.
Det är inget som hindrar att bo i sitt tält i det läget och när det börja bli iskakor på insidan av tältet av andingsluften och loftet i sovsäckarna allt mer vattenfyllda och isiga av kroppsfukten var natt och säcken värmer allt mindre, och det hela börja vara riktigt eländingt, så kan det vara bra med en husvagn som kan värmas, sova i denna i värme och torka sina kläder och sovsäckar, tills man är redo igen för tältet.
Med detta kan man testa om tältlivet är som man tänkte sig och om besvären, kölden och logistiken är överkomliga för att kunna fortsätta denna väg.
Sedan får man tänka på att husvagn och tält måste flyttas platsmässigt så mycket att det syns på flygfoton minst 1 gång per år för att inte bli bygglovspliktigt, om man gör tältboendet på egen köpt fastighet eller lånar med lov på annans fastighet
Det man kanske ändå måste göra är att koppla en sophämting på fastigheten om det inte redan finns så att man kan slänga hushållssopor mm. och rätten att använda ÅVC.
Redigerat: