38 064 läst ·
190 svar
38k läst
190 svar
Bo i tält året om
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
vilken jävla dålig ide att bo i tält året runt., Jag skulle vilja se TS eller trådkaparen i en diskussion med någon av de miljontals stackare som tvingas att bo i tältläger utan tillgång till basala förnödenheter. Skäms!!
varför tjata om annat land när du vet att jag är svensk flera gånger nuF fribygg skrev:
på tomter nära känsliga våtmarker är det många som har sluten tank
https://www.godkandaavlopp.se/guider/enskilt-avlopp-i-fritidshus-allt-du-behover-veta/#:~:text=Sluten avloppstank i fritidshus&text=Då behöver du en sluten,ingen avancerad filtrering eller rening.
https://markarbete-orgryte.se/blogg/vad-innebar-en-sluten-tank-och-nar-anvands-den/
Redigerat:
Annars så gick det väl att använda takluckan som toalett. Sen efter typ 50år när husvagnen börjar bli full, så kör man den bara till skroten.X xxargs skrev:Om jag skulle ha samma ambition som TS och för att minimera strulet med sanitetsfrågorna så skulle jag köpa en trafikbesiktad vinterbonad husvagn med gasol/bränslevärme och toalett med latrintank och använda den som bajamaja och förråd och när den är full i tanken får man köra till en tömningsstation för husvagnar och tömma denna. Har dock inte koll på hur husvagnstoalett fungerar vintetid och precis allt fryser, om man inte håller den värmd (vilket kräver el, gasol/bränsle och kan bli betydande kostnad).
Det är inget som hindrar att bo i sitt tält i det läget och när det börja bli iskakor på insidan av tältet av andingsluften och loftet i sovsäckarna allt mer vattenfyllda och isiga av kroppsfukten var natt och säcken värmer allt mindre, och det hela börja vara riktigt eländingt, så kan det vara bra med en husvagn som kan värmas, sova i denna i värme och torka sina kläder och sovsäckar, tills man är redo igen för tältet.
Med detta kan man testa om tältlivet är som man tänkte sig och om besvären, kölden och logistiken är överkomliga för att kunna fortsätta denna väg.
Sedan får man tänka på att husvagn och tält måste flyttas platsmässigt så mycket att det syns på flygfoton minst 1 gång per år för att inte bli bygglovspliktigt, om man gör tältboendet på egen köpt fastighet eller lånar med lov på annans fastighet
Det man kanske ändå måste göra är att koppla en sophämting på fastigheten om det inte redan finns så att man kan slänga hushållssopor mm. och rätten att använda ÅVC.
Ja, eller de som ger sig ut med båt pä semestern. De borde tänka på alla stackars flyktingar som tvingades fly över havet i båtar. Skäms!!!T Thomas_Blekinge skrev:
Om jag skulle vara dig så skulle fan inte öppna min min mun huvudtaget!! Du vet inte ens min idéer så Håll bara munnen snällaT Thomas_Blekinge skrev:
Tack för tipsetK Kirre2 skrev:
tack så mycket ska kolla det!!☺️K Kirre2 skrev:
För några år sen läste jag en tråd (tyvärr kan jag inte hitta den) där det debatterades och argumenterades om vad det billigaste och fungerande boendet var om man var en "normal" människa med ordnade förhållanden (jobb, etc) Den tråden lutade mot att en isolerad och självinredd, för att passa de personliga behoven, skåpbil var det bästa över tid. Det förutsatte dock att personen var praktiskt lagd och kunde göra och underhålla mycket själv. Var man tvungen att köpa anpassade grejor och betala för tjänster så gick kalkylen åt skogen direkt 😀
Det är väl ändå skillnad på att tvingas bo i tältläger och att frivilligt bo i tält som man själv har fått fixa till som man själv vill ha det.T Thomas_Blekinge skrev: