M maria01 skrev:
så köpa lite tomter slänga upp lite villavagnar med utedass går bra utan bygglov?
Frågan var väl om el och avlopp behövs för bygglov?
 
useless useless skrev:
Frågan var väl om el och avlopp behövs för bygglov?
jag tror fortfarande bygglov kräver avlopp hade en granne för några år sen som inte fick bygga om avlop inte löstes med tank
 
M maria01 skrev:
jag tror fortfarande bygglov kräver avlopp hade en granne för några år sen som inte fick bygga om avlop inte löstes med tank
Varför ska man ha avlopp om man inte har vatten?
 
M maria01 skrev:
jag tror fortfarande bygglov kräver avlopp hade en granne för några år sen som inte fick bygga om avlop inte löstes med tank
Här i Sverige är det nog svårt att få tillstånd för tank, men din granne bor kanske i nått annat land @maria01 ?
 
  • Arg
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
vilken jävla dålig ide att bo i tält året runt., Jag skulle vilja se TS eller trådkaparen i en diskussion med någon av de miljontals stackare som tvingas att bo i tältläger utan tillgång till basala förnödenheter. Skäms!!
 
  • Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Här i Sverige är det nog svårt att få tillstånd för tank, men din granne bor kanske i nått annat land @maria01 ?
varför tjata om annat land när du vet att jag är svensk flera gånger nu

på tomter nära känsliga våtmarker är det många som har sluten tank

https://www.godkandaavlopp.se/guider/enskilt-avlopp-i-fritidshus-allt-du-behover-veta/#:~:text=Sluten avloppstank i fritidshus&text=Då behöver du en sluten,ingen avancerad filtrering eller rening.​

https://markarbete-orgryte.se/blogg/vad-innebar-en-sluten-tank-och-nar-anvands-den/
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Frågan var väl om el och avlopp behövs för bygglov?
vatten har många tomter grävd brun eller borrad
 
X xxargs skrev:
Om jag skulle ha samma ambition som TS och för att minimera strulet med sanitetsfrågorna så skulle jag köpa en trafikbesiktad vinterbonad husvagn med gasol/bränslevärme och toalett med latrintank och använda den som bajamaja och förråd och när den är full i tanken får man köra till en tömningsstation för husvagnar och tömma denna. Har dock inte koll på hur husvagnstoalett fungerar vintetid och precis allt fryser, om man inte håller den värmd (vilket kräver el, gasol/bränsle och kan bli betydande kostnad).

Det är inget som hindrar att bo i sitt tält i det läget och när det börja bli iskakor på insidan av tältet av andingsluften och loftet i sovsäckarna allt mer vattenfyllda och isiga av kroppsfukten var natt och säcken värmer allt mindre, och det hela börja vara riktigt eländingt, så kan det vara bra med en husvagn som kan värmas, sova i denna i värme och torka sina kläder och sovsäckar, tills man är redo igen för tältet.

Med detta kan man testa om tältlivet är som man tänkte sig och om besvären, kölden och logistiken är överkomliga för att kunna fortsätta denna väg.

Sedan får man tänka på att husvagn och tält måste flyttas platsmässigt så mycket att det syns på flygfoton minst 1 gång per år för att inte bli bygglovspliktigt, om man gör tältboendet på egen köpt fastighet eller lånar med lov på annans fastighet

Det man kanske ändå måste göra är att koppla en sophämting på fastigheten om det inte redan finns så att man kan slänga hushållssopor mm. och rätten att använda ÅVC.
Annars så gick det väl att använda takluckan som toalett. Sen efter typ 50år när husvagnen börjar bli full, så kör man den bara till skroten.
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
vilken jävla dålig ide att bo i tält året runt., Jag skulle vilja se TS eller trådkaparen i en diskussion med någon av de miljontals stackare som tvingas att bo i tältläger utan tillgång till basala förnödenheter. Skäms!!
Ja, eller de som ger sig ut med båt pä semestern. De borde tänka på alla stackars flyktingar som tvingades fly över havet i båtar. Skäms!!!
 
  • Haha
YuGi
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Ja, mitt svar var till trådkaparen Amanda som vill bo så billigt som möjligt.
Tack för tipset
 
T Thomas_Blekinge skrev:
vilken jävla dålig ide att bo i tält året runt., Jag skulle vilja se TS eller trådkaparen i en diskussion med någon av de miljontals stackare som tvingas att bo i tältläger utan tillgång till basala förnödenheter. Skäms!!!
Om jag skulle vara dig så skulle fan inte öppna min min mun huvudtaget!! Du vet inte ens min idéer så Håll bara munnen snälla
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Ja, mitt svar var till trådkaparen Amanda som vill bo så billigt som möjligt.
Tack för tipset
K Kirre2 skrev:
Ja, men eftersom det nu framkommit att det bara handlar om att bo så billigt som möjligt tänkte jag lägga fram det som förslag igen. Så mycket enklare och billigare, mot att köpa vintertält och all annan utrustning man behöver ha.
tack så mycket ska kolla det!!☺️
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
För några år sen läste jag en tråd (tyvärr kan jag inte hitta den) där det debatterades och argumenterades om vad det billigaste och fungerande boendet var om man var en "normal" människa med ordnade förhållanden (jobb, etc) Den tråden lutade mot att en isolerad och självinredd, för att passa de personliga behoven, skåpbil var det bästa över tid. Det förutsatte dock att personen var praktiskt lagd och kunde göra och underhålla mycket själv. Var man tvungen att köpa anpassade grejor och betala för tjänster så gick kalkylen åt skogen direkt 😀
 
T Thomas_Blekinge skrev:
vilken jävla dålig ide att bo i tält året runt., Jag skulle vilja se TS eller trådkaparen i en diskussion med någon av de miljontals stackare som tvingas att bo i tältläger utan tillgång till basala förnödenheter. Skäms!!
Det är väl ändå skillnad på att tvingas bo i tältläger och att frivilligt bo i tält som man själv har fått fixa till som man själv vill ha det.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
M maria01 skrev:
varför tjata om annat land när du vet att jag är svensk flera gånger nu

på tomter nära känsliga våtmarker är det många som har sluten tank

[länk] avloppstank i fritidshus&text=Då behöver du en sluten,ingen avancerad filtrering eller rening.​

[länk]
Köp då en sån tomt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.